Ga naar inhoud

Gids: Weg met popups en ander ongedierte

35 replies to this topic

#1 -

Administrator

• Administrators

Gepost 30 juli 2003 - 16:29

[imgright]http://www.girlsonly...2-ratten_huisje[1].jpg[/imgright] Regelmatig zie ik dat jullie vragen hebben over ongewenste popups en ad- of spyware. Heel vaak zijn programma's of popups die zeggen dat ze spyware ontdekt hebben en het er voor je af zullen halen, zelf van die ongewenste programmaatjes. Maar hoe krijg je dat dan van je computer. Daar heb ik de volgende gids voor gemaakt: Weg met popups en ander ongedierte.

Welk ongedierte?
Wat is spyware of adware eigenlijk? Spyware kan een programmaatje zijn dat, zonder dat je het merkt, meekijkt met wat jij doet op je computer. Bijvoorbeeld of jij voor bepaalde sites wachtwoorden intoetst en dergelijke. Adware is een programmaatje dat je ongevraagd pop-ups met advertenties laat zien. Soms wordt dat zo erg dat het internetten je bijna onmogelijk wordt gemaakt door allemaal opspringende internet-schermpjes.

Hoe komt dat dan op mijn computer?
Dat kan op allemaal verschillende manieren. Soms denk je een leuk programmaatje te installeren, maar installeer je gelijk een adware programma mee. Of een handige toolbar die je vervolgens niet meer kan verwijderen. Of je hebt per ongeluk ergens op internet op 'ja' geklikt, zonder goed te kijken waar je nou eigenlijk voor op 'ja' drukte. Het kan zomaar in een moment van onoplettendheid gebeuren. Heel vaak is het dus niet echt de 'schuld' van iemand.

Okee, misschien heb ik het. Hoe kom ik ervan af
Daarvoor is deze gids :) Allereerst moet je een programmaatje installeren (wees niet bang, dit is geen adware, het heet AdAware). Dat doe je door op deze link te klikken en vervolgens voor 'Download Now' te kiezen.
  • Je krijgt nu een scherm te zien, waarin je moet kiezen voor 'Uitvoeren'.

• Het programmaatje wordt nu gedownload. Als het downloaden klaar is krijg je een beveiligingswaarschuwing van je internet-programma. Dat zal er ongeveer zo uitzien:

• Klik weer op 'Uitvoeren'. Ad-Aware zal beginnen met de installatie. Je krijgt dit scherm te zien:

• Klik op 'Next >'. Je krijgt nu een scherm waarin gevraagd wordt of je akkoord gaat met de 'License Agreement'. Lees als je daar zin in hebt de gebruikersovereenkomst door, zet een vinkje voor 'I accept the license agreement' en klik op 'Next >'.

• Als je Ad-Aware al eens geinstalleerd hebt, wordt nu gevraagd of je de oudere versie wil verwijderen. Je kan gewoon op 'Next >' klikken. De oudere versie wordt verwijderd. Klik weer op 'Next >'.

• Heb je geen oudere versie, dan zie je direct de directory waarin Ad-Aware wordt geinstalleerd. Deze hoef je niet te veranderen. Klik weer op 'Next >'.

• Nu zie je een scherm waarin wordt gevraagd of Ad-Aware voor iedereen op de computer moet worden geinstalleerd. Overleg desnoods even met je ouders, als je niet weet wat je hier moet kiezen. Meestal kan het geen kwaad om 'm voor iedereen op de computer te installeren.

• Maak je keuze en klik op 'Next >'. Ad-Aware vraagt je nu of je wilt beginnen met de installatie. Klik wederom op 'Next >'.

• Ad-Aware wordt nu op je computer geinstalleerd. Als het installeren klaar is, klik je op 'Finish >'.

• Ad-Aware haalt nu meteen de nieuwste versie en gegevens op van het internet en begint met scannen van je computer op ongedierte. Dit kan even duren voordat 'ie klaar is. Haal even een glas Cola of limonade, eet wat koekjes of chocolade en wacht. Geduld is een schone zaak! Tijdens het scannen ziet het programma er zo uit:

• Als Ad-Aware klaar is met scannen kom je in het venster met de resultaten van het scannen. Dat ziet er ongeveer zo uit:

• Klik alle vinkjes aan (je ziet 't vinkje in 't plaatje staan voor 'Tracking Cookies') en klik op 'Next >'. Als Ad-Aware de vraag stelt: '... objects will be removed. Continue?' antwoord je met 'Ok'.

• Als het goed is ben je nu weer helemaal up-to-date en vrij van rotzooi op je computer. Scan regelmatig en klik voor je gaat scannen op de tekst 'Check for updates' en volg de instructies.
Tot slot
Ad-Aware is geen antivirusprogramma. Ik raad je dan ook aan om sowieso een antivirusprogramma te gebruiken, naast een programma als Ad-Aware. Zelfs Ad-Aware is geen 100% garantie voor een spyware-vrije computer. Wees daarom altijd voorzichting met het internetten en klik niet zomaar op 'Ja'.

#2 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 30 juli 2003 - 16:35

als je popups verwijderd (heb ik gehoord) met een programma, kun je blijkbaar een heleboel dingen niet meer doen. Bijvoorbeeld op MSN je post lezen.

maar ik weet niet of dat bij elke downloadsite is.

#3 -

• Guests

Gepost 30 juli 2003 - 16:41

Ik heb even voor MSN gezocht en waarschijnlijk kan Ad-Aware conflicten opleveren als je MSN-plus hebt, denk ik.

iemand anders zei:

Heb je MSN plus geinstalleerd?? zoja.
*uninstall MSN plus
*installeer MSN plus dan weer en ga niet akkoord dat je de software van de sponsors installeerd.
Dan zou het weg moeten zijn.

Antwoord:

weer iemand anders zei:

Ik heb inderdaad msn plus geinstalleerd. Daar zat die rotzooi dus in. Had ik niet verwacht van msn.  
Maar zoals al eerder gezegd ik vermoed dat het opgelost is. Ik heb het probleem nog niet weer gehad. Maar mocht het toch nog voorkomen weet ik nu wat ik moet doen.

#4 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 30 juli 2003 - 16:42

ja oke maar ik denk dat me vader het allemaal niet zo leuk vind. laatst was hij ook al aan het zeuren dat ik teveel dingen die ik niet kende downloade... dus ik denk dat ik hem verwijder maar toch heel erg bedankt.. nu moet ik denk ik wel eerst mijn computer opnieuw opstarten.

edit: het laatste berichtje had ik nog niet gezien en het was me iid opgevallen dat nadat ik msnplus had geinstalleert dat dan al die dingen kwamen (waar ik al eerder een topic over geopent heb)

#5 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 30 juli 2003 - 22:33

enne pop ups bij cu2 blijven gewoon verschijnen :S

#6 -

• Guests

Gepost 30 juli 2003 - 22:37

Jupz, maar dit is ook geen pop-up killer. Dit is een programma dat verborgen geinstalleerde programma's verwijdert.

Die programma's kunnen ervoor zorgen dat er, zonder dat je internet explorer aan hebt staan, of terwijl je een website bezoekt die geen pop-ups heeft (zoals girlsonly) toch allerlei vensters opent met ongewenste inhoud.

#7 -

Beginner

• Members

Gepost 03 augustus 2003 - 17:43

ik had hem gebruikt dat programmatje alleen ik kan kazaa niet meer opstarten :( kan dat daardoor komen?

#8 -

• Guests

Gepost 05 augustus 2003 - 10:49

Je kan nog zo'n soort programma gebruiken, dat heet geloof ik spy-sweeper. Maar dat vind ik zelf minder, anderen zweren erbij. Misschien moet je dat eens proberen.

Heb je KaZaA-lite ipv kazaa? Zo niet: deïnstalleer kazaa en haal kazaa lite van www.kazaalite.tk :)

#9 -

Beginner

• Members

Gepost 05 augustus 2003 - 12:29

huh wat zijn popups nou in hemelsnaam

#10 -

Beginner

• Members

Gepost 05 augustus 2003 - 12:30

princess sunshine zei:

huh wat zijn popups nou in hemelsnaam

Ongewenste schermpjes die zich automatisch openen als je een of andere site opent met reclame..

(pff. wat een zin :) )

#11 -

Beginner

• Members

Gepost 20 januari 2004 - 20:20

Ik heb ad-aware al sinds mn comp geformatteerd is :) (relatief lang dus) En als de scan voltooid is, schrik ik me nogsteeds kapot van dat geluid :P

Edit: Noads is een goeie Popup blocker :)

#12 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 26 januari 2004 - 17:11

Nee inderdaad! Hoe uninstall je MSNplus? K kan het nergens vinden :?

#13 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 26 januari 2004 - 17:13

Ga naar Deze computer
En dan 'Programma's installeren of verwijderen'

Daar in die lijst staat ie erbij en druk dan op wijzigen/verwijderen

#14 -

Beginner

• Members

Gepost 19 augustus 2004 - 22:12

nou ik heb dat programma dus geinstaleerd..was vet blij dacht eindelijk overal vanaf, mja me pc moet zo nodig weer moeilijk gaan doen. Ik heb dus alles geinstaleerd en wil ik gaan scannen, maar dan komt er opeens zo schermpke met dat me pc over 1 min opnieuw gaat opstarten omdatRemote procedure call (RPC) service onverwacht is gestopt of zo iets.. :| :? . Nja pc opnieuw opgestart ik weer proberen te scannen weer het zelfde geval , pc ging weer opnieuw opstarte.. dit vind ik dus zwaar kl*ote! :( Weet iemand misschien wat het is en wat ik nu moet doen, zonder dat me pc straks weer begind te flippe?

alvast thnx :D (k)

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 19 augustus 2004 - 22:17

Chris zei:

Klik met rechts: Select all subjects

En dan op finish

Dus zo moet dat.
Ik klikte steeds alles maar aan. |-|

#16 -

Beginner

• Members

Gepost 04 maart 2005 - 20:19

ik heb hitmanpro volgens mij www.hitmanpro.nl dit programma scant voor alles !!! adware spyware etc en verwijdert alles voor jou autmatish !!!

#17 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 18 maart 2005 - 20:23

Ik weet dat ik lastig ben, maar weet iemand anders nog een ander programma dan de programma's die in dit topic zijn genoemd. Spybot heb ik ook al geprobeerd, maar ze legen m'n pc nooit helemaal..... Word er helemaal gek van......

Thx :D

Edit: ze moeten wel gratis zijn (A)

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 augustus 2005 - 09:56

En ik heb firewall maar ik weet niet wat dat is. Is het een bescherming of is het rotzooi?? En hoe kan ik zien of ik ad-ware of die andere heb??

#19 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 09 augustus 2005 - 09:58

eekje zei:

En ik heb firewall maar ik weet niet wat dat is. Is het een bescherming of is het rotzooi?? En hoe kan ik zien of ik ad-ware of die andere heb??
Het is een bescherming.
En je kan het zien door een programma zoals Ad-Aware te downloaden. Het is een makkelijk programma, ik gebruik het ook :)

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 augustus 2005 - 10:01

Ik ga ipv adware hitmanpro proberen is dat goed?

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals