Onzeker: Doelen stellen
Gepost 29 december 2005 - 21:16
Dit kan het beste door middel van doelen stellen. En het is natuurlijk de bedoeling om rustig te beginnen. Iemand met hoogtevrees kun je immers ook niet meteen bovenop de Eiffeltoren zetten.
Met dit artikel wil ik laten zien hoe je het beste doelen kunt stellen, die ook haalbaar zijn.
1. Duidelijkheid over het doel
Zorg dat je helder voor ogen hebt wat je precies wilt bereiken. Maak je doel zo concreet mogelijk.
Dus niet: Ik ga de komende week proberen het contact met mijn vriendin te verbeteren, maar: ik ga morgenavond mijn vriendin bellen en vragen of ze vrijdag mee naar fitness gaat.
2. Overtuig jezelf van de haalbaarheid
Ga na of het doel haalbaar en realistisch is. Pas het aan als het (nog) te hoog gegrepen is. Als het doel haalbaar is, geloof er dan ook in.
Dus niet: Ik wil ontspannen met iedereen kunnen omgaan, maar: ondanks het feit dat ik het eng vind, neem ik toch de stap om mijn vriendin te bellen en vragen of ze meegaat naar fitness.
3. Durf te handelen
Neem het risico dat niet lukt en onderneem actie. Niet geschoten is altijd mis. Als je je vriendin niet vraagt, zul je nooit weten of ze het nu wel of niet leuk vindt om met jou naar fitness te gaan.
4. Passie
Verbind jezelf met het doel, ga ervoor. Je haalt het doel alleen als je er echt in wilt investeren, er energie in stopt. Voor je het weet slaat jouw enthousiasme over fitness dan wel over naar je vriendin.
5. Vasthoudendheid
Wees standvastig en volhardend. Geef niet te snel op als het (nog) niet lukt. Soms gaan dingen eerst tien keer fout voordat het goed gaat. Leren lopen en fietsen is je ook niet in één dag gelukt. En die vriendin heeft misschien deze week geen zin in fitnessen, maar wie weet volgende week wel.
Veel succes ermee!
Goddess
Gepost 14 augustus 2006 - 15:26
ik ben namelijk heel erg onzeker over mezelf en dat komt allemaal door 6 jaar lang gepest te worden dat maakt je echt kapot
maar met deze stappen moet het wel lukke om wat zekerder te worden
lets give it a try
Gepost 13 april 2007 - 22:08
Ik zit zelf namelijk met het probleem dat ik extreem onzeker ben, ook al lijkt het misschien niet zo of wat dan ook.
Maar ik heb het niet in de vorm van planningen maken of dat ik afspraken niet durf te maken, waar dus hierboven voornamelijk tips voor worden gegeven. Dat kan ik probleemloos, so that's not the point.
Bij mij is het punt dat ik onzeker ben over mezelf, echt extreem onzeker. En dan zo extreem dat als ik soms tegen iemand praat en ik zie dat diegeen bijvoorbeeld even naar mijn mond kijkt, dat ik me afvraag of mijn lippen raar bewegen als ik praat.
Of als ik loop, dat ik een rare manier van lopen heb. Als ik nieuwe kleding koop dan voel ik me goed maar als ik mensen ernaar zie kijken, of het nou met een positieve of negatieve blik is, vraag ik me meteen af of er iets mis mee is. Ik denk meteen dat het me dan maar gewoon stom staat en dat die kleding helemaal niet zo leuk is als dat ik dacht dat het was.
Ik trekt 't dan het liefst meteen uit ofzo, een heel raar gevoel.
Ook bij het dansen. Als iets niet lukt heb ik meteen het gevoel alsof alle ogen van derest van de cursisten op mij zijn gericht, ook die van de mensen aan de kant, en dan denk ik altijd van: "Zie je, ze zien het allemaal. En wedden dat als ik het niet in de gaten heb, dat ze allemaal over me beginnen te spotten en achter mijn rug om me stiekem uitlachen?"
Terwijl dit gewoon niet zo is... En dat zegt Maarten ook vaak tegen me, maar ik wil het op de een of andere manier niet aannemen.
En ik word er gewoon gek van, hoe extreem het nu is
Heeft iemand daar tips voor? Ik wil niet meer onzeker zijn! Maarja, ik kan dit wel lekker hard roepen, ondertussen ben ik 't nog steeds
Gepost 13 april 2007 - 22:20
Misschien kun je, de gedachtes en momenten eens opschrijven en nagaan hoe realistisch die gedachte is, met de bewzijzen voor en bewijzen tegen. Dna krijg je dus dit rijtje:
Sitiuatie
Gevoel
Gedachte(s): (wanneer je meerdere gedachtes opschrijft, onderstreep je er een waarvan je weet dat dat de belangerijkste is)
de intensie van die gedachte (schaal 0-10)
bewijzen voor die gedachte (noem er 1 of meerdere, bijv: die ander zei dat ik raar deed. Het moeten wel echt bewijzen zijn)
bewijzen tegen de gedachte
de nieuwe gedachte
intensie van die nieuwe gedahcte (schaal 0-10)
En anders als je het durft kun je misschien eens vragen aan die ander of ze je ook echt zo raar vinden. Dan krijg je pas echt t ehoren wat die ander denkt!
Gepost 13 april 2007 - 22:20
ik ben zelf ook enorm onzeker, en ook als iemand zegt: oh dat is goed van je, dan ben ik er niet echt van overtuigd, maar als ik dan mezelf ga bekijken en kijk naar de dingen die ik wel goed kan, dan ben ik af en toe best trots op mezelf.
positief denken heeft een enorme goede invloed gehad op mij
Gepost 13 april 2007 - 22:25
Thanks voor die tips @ Leentjuhhh, ik zal het eens gaan opschrijven enzo en analyseren, op die manier
En ook bedankt Sanne voor die tip over het positief denken en dan positieve dingen gaan bekijken e.d.
Gepost 13 april 2007 - 22:29
Gepost 13 april 2007 - 22:32
Misschien had ik deze dingen ook zelf kunnen bedenken, maar soms is het ook goed om het van anderen te horen. Motiveert me ook extra, lijkt vaak.
Gepost 13 april 2007 - 22:32
maar zag dus ook dingen die er niet zijn. en ik zal dat bij hem wel blijven doen denkik.
toen ik met mijn opleiding begon (social work) was ik enorm onzeker, ik durfde niks te zeggen, deed ook niet veel, en het was totaal het tegenovergestelde van wat ik eigenlijk wilde, maar voor mezelf wilde ik dit gaan doen om er beter van te worden. toen zeiden mensen dat ik niks deed, te weinig zei, en toen voelde ik me NOG kutter en wilde ik stoppen en weetikveel wat allemaal.
toen kwam er een nieuw blok, een nieuwe klas en toen dacht ik:gooi het op een andere manier.
ik ben gaan zeggen wat ik vond, want hee ik heb ook een mening. en mensen vonden dat ik goed bezig was, dat ik goede inbreng had, veel deed. en dat voelde gewoon zo goed dat ik een compliment kreeg (want dat kreeg ik nooit) dat ik steeds positiever ben gaan denken en echt zoiets heb van: ja zo kom ik er ook. ik kan wel dingen, en die dingen moet ik vasthouden, en de dingen die ik minder goed kan, die hou ik wel op de achtergrond, of probeer ik met hulp te verbeteren.
vorige week kreeg ik van mijn groep te horen wat ze van me vonden en dat was allemaal enorm positief, mensen die in de 1e klas bij me zaten zeiden dat ik een heel ander persoon ben geworden, en dat is ook zo.
conclusie: je kan enorm veel, je moet het alleen zoeken en vasthouden. denk je dat je dingen minder goed kan, probeer het toch en je zal nog versteld staan hoe goed je erin bent
Gepost 13 april 2007 - 22:36
Ik durf nooit op iemand af te stapen.
Als ik iemand leer kennen heb ik het gevoel dat ze me niet mogen of zo.
Ik praat ben dan ook altijd heel stil enz.
Maar dat komt door dat ik vaak gepest werd.
Nieuw op girlsonly?
-
Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!
Meld je aan!
Dagdeals
-
-78%
Cosmetica verrassingspakket twv 37,50 voor...Nu € 8,00 was
€ 37,50, nog 13u37m -
-63%
Breil Milano Style Time BW0075Nu € 69,95 was
€ 189,95, nog 13u33m -
-63%
Dictionary ClothingNu € 29,95 was
€ 79,95, nog 10u37m -