Ga naar inhoud

Hoe word je creatief? [schrijven]

36 replies to this topic

#1 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 18 oktober 2006 - 13:18

Het is een donkere, koude zondagmiddag en je zit verveeld achter je computer. Het liefst zou je een fantastisch verhaal (á la Harry Potter) schrijven, maar er komt gewoon niets uit je mouw rollen, hoe hard je er ook mee schudt.

Wat nu? Hoe word je creatief?

Oefeningen voor je hersenen

1. Ga rechtop staan en sluit je ogen. Draai vervolgens drie keer om je as. Dan ga je zitten (open je ogen maar hoor) en je steekt je rechterhand omhoog. Die leg je vervolgens op je linkerknie. Hetzelfde doe je met je linkerhand, die je op je rechterknie legt.

2. Pak een pen. Als je linkshandig bent, neem je de pen in je rechterhand. Als je rechtshandig bent, neem je de pen in je linkerhand. Vervolgens 'schrijf' je met je normale schrijfhand, terwijl je de andere hand ook op papier zet. Wat er gebeurt is het volgende: met je niet-schrijfhand schrijf je nu in spiegelbeeld wat je schrijfhand schrijft!

Huh? Ja, dit stimuleert de verbindingen tussen je rechter- en linkerhersenhelft, zodat je creatieve deel (rechterhelft) contact kan maken met je talige, nuchtere deel (linkerhelft). Of het echt werkt? Je weet maar nooit...

Schrijven!
De hersenen zijn opgewarmd, dus dat heb je alvast mee. Maar wat nu? Het is handig om in elk geval de taalregels een beetje te kennen (zie de twee topics met Hulp bij het schrijven), dus dat zou je alvast door kunnen nemen. Maar hoe kom je nog meer aan ideeën?

Lezen
Natuurlijk wil je een goed verhaal schrijven, maar hoe doe je dat als je er nog nooit eentje hebt gelezen? Hoe meer je leest, hoe meer 'verhaalervaring' je opdoet. Het maakt eigenlijk niet uit of je slechte of goede boeken leest. Bij een goed boek leer je hoe het moet, bij een slechte kun je bedenken wat je anders zou doen. Het is wel handig om zoveel mogelijk te lezen en ook verschillende genres te bestuderen. Ook al houd je niet van geschiedenis, historische romans horen op je lijstje! Of als je een hekel hebt aan science fiction... lees toch maar wat, want je kunt het best zo breed mogelijk georiënteerd zijn.

De mensen
Leer goed kijken naar de mensen om je heen. Moet je ergens heen? Prima! Bedenk verhalen terwijl je onderweg bent. Loopt er een jongen de treincoupé binnen met zijn muziek loeihard? Misschien heeft hij wel een baaldag omdat zijn cavia het loodje heeft gelegd. Of misschien is hij vanochtend spontaan half doof geworden doordat er een lantaarnpaal (ja, die dingen zijn gevaarlijk hoor!) op tegen hem aan knalde (of hij tegen de lantaarnpaal...). Kortom: verzin verhalen bij alles wat je tegenkomt! En vergeet niet daar af en toe wat van op te schrijven...

Gereedschap
Een blocnote en een pen, meer heb je als schrijver eigenlijk niet nodig. Of wel? Een rustige plek om te schrijven misschien ook wel. Of een computer om alles netjes uit te werken. Toch kun je onderweg het beste altijd een klein kladblokje meenemen (en een werkende pen) om dingen die spontaan in je opkomen op te schrijven. Hetzelfde geldt voor bij je bed; schrijf je dromen op of noteer bizarre gedachten en ideeën die je hebt voor je in slaap valt.

Creatieve opdrachten
Er zijn op internet heel veel manieren te vinden om inspiratie op te doen. Herschrijf bijvoorbeeld een sprookje naar de moderne tijd. Of wat dacht je van een brief schrijven naar een willekeurig voorwerp in je kamer? Als je met kleine opdrachtjes oefent, komt er misschien straks ook wel een groot verhaal uit. Of je gebruikt een oefening als warming-up, om alvast lekker in het schrijfproces te zitten voor als je je meesterwerk gaat schrijven...

Observeren
Ja, ik zei het al een beetje toen ik het had over kijken naar mensen... gebruik je omgeving! Observeren is een ander woord voor kijken, wat heel belangrijk is... Net als bij schilderen kun je veel ideeën opdoen door gewoon goed te kijken. Een goede oefening is verder een observatieopdracht. Daarbij schrijf je op wat je ziet, maar ALLEEN feiten!

Dus niet:

De jongen liep langs de lelijke lantaarnpaal en schopte ertegen. 'Rotding,' riep hij kwaad. Hij keek er ook nog boos bij.

Maar:

De jongen liep langs de lantaarnpaal en schopte ertegen. 'Rotding!' riep hij. Zijn wenkbrauwen waren in het midden naar beneden getrokken en zijn mondhoeken wezen omlaag.

Ja, dat is best lastig. Dit wordt ook wel 'oordeelvrij beschrijven' genoemd. Je geeft nergens een oordeel over of een mening. Als je daarin oefenent, kun je straks in elk geval al goede beschrijvingen geven!

Maak tijd
'Oh, ik ga wel een keer beginnen.' Of: 'Later schrijf ik een boek, wacht maar.'
Nou, in veel gevallen kun je dan wachten tot je een ons weegt. Als je er niet aan begint, komt het er meestal niet van. Kies een moment voor jezelf waarop je gewoon kunt ontspannen, een paar uur in het weekend bijvoorbeeld. Je maakt geen afspraken, maar gaat gewoon wat voor jezelf doen. Je kunt gaan lezen, door tijdschriften bladeren, wat tekenen of tv kijken. Je kunt óók gaan schrijven, maar het móet niet. Zo zit er niet echt druk achter, maar heb je toch de mogelijkheid.
En zeg eerlijk: tijd voor jezelf is ook wel even lekker.

Het schrijven
Als je toch gaat schrijven, kruip dan achter je schrijfblok of je computer en begin gewoon. Let nog niet op taalfouten (zeker niet als je daar moeite mee hebt) en schrijf wat je écht wil schrijven. Niet zoals je denkt dat het in een boek zou moeten, maar zoals je echt graag zou willen schrijven. Pas daarna begin je aan het schrap- en schaafwerk. Haal de taalfoutjes eruit, lees je stuk kritisch (streng dus) en haal de stukken weg die niet lekker lezen. Herlezen is belangrijk, omdat je dingen tegenkomt die het verhaal óf heel goed óf heel slecht kunnen maken. Je kunt dat goede gedeelte uitbreiden en dat slechte herschrijven.

Delen!
Deel het verhaal met anderen. Zij niet de fouten die jij nog niet zag, geven je tips en complimenten. Hier op het forum kun je je verhaal ook plaatsen! Let er wel op dat je alles goed hebt nagekeken.

Zo, dit was mijn inspiratiemoment. Hopelijk hebben jullie er wat aan! Ik zal dit topic zo af en toe wat uitbreiden :)

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 13:23

Wat leuk Maresa ^_^ !

Ik dacht eerst even dat een of ander raar kind hier de vraag had neergezet van 'Oh ik wil zo graag creatief zijn, hoe wordt ik dat?'
:P

Maar het zijn goede tips :)
Schrijf je zelf nog veel ?

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 13:28

Ik dacht dat het ook een vraag was van iemand ik dacht al :mellow:

#4 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 18 oktober 2006 - 13:40

Whaha ik zag het net staan en dacht precies hetzelfde als jullie ;)

Ik laat het wel zo staan denk ik, want iedereen komt er zelf wel achter hoe het zit :)

Ja, ik schrijf zelf nog veel, ben laatst zelfs tot ongeveer 1/3 gekomen van een boek in het Engels. Nieuwe uitdaging voor mezelf ;) Verder heb ik een manuscript afgerond dat nu bij de uitgever ligt.

#5 -

Close to you

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 13:45

Bekijk Post**StarletZ**, op 18-10-2006: 14:23:57, zei:

Wat leuk Maresa ^_^ !

Ik dacht eerst even dat een of ander raar kind hier de vraag had neergezet van 'Oh ik wil zo graag creatief zijn, hoe wordt ik dat?'

(A) word. Sorry.

Haha! Dat dacht ik idd ook, ja.
Maar goede tips. Alleen ik heb ze niet zo nodig, maar anderen misschien wel. :)

Deze post is bewerkt door Droomz: 18 oktober 2006 - 13:45

#6 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 13:56

Bekijk PostDroomz, op 18-10-2006: 14:45:46, zei:

(A) word. Sorry.

Haha! Dat dacht ik idd ook, ja.
Maar goede tips. Alleen ik heb ze niet zo nodig, maar anderen misschien wel. :)

Hetzelfde geldt voor mij.
Toevallig was ik net weer aan het schrijven, aan mijn verhaal dat ik hier een tijd geleden op GO had gezet. ^_^

#7 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 13:59

Whaha, ik dacht dus ook dat iemand wilde weten hoe je creatief werd :blink: , mrja de tips zijn wel handig eigenlijk!

#8 -

Close to you

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 14:00

Bekijk PostKim-x, op 18-10-2006: 14:56:35, zei:

Hetzelfde geldt voor mij.
Toevallig was ik net weer aan het schrijven, aan mijn verhaal dat ik hier een tijd geleden op GO had gezet. ^_^

:P Ik heb toevallig net een verhaal op GO afgemaakt.

#9 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 14:06

1. Ga rechtop staan en sluit je ogen. Draai vervolgens drie keer om je as. Dan ga je zitten (open je ogen maar hoor) en je steekt je rechterhand omhoog. Die leg je vervolgens op je linkerknie. Hetzelfde doe je met je linkerhand, die je op je rechterknie legt.

ROFL XD Of je hierdoor inspiratie krijgt weet ik niet, maar je krijgt er in ieder geval wel een lachbui door ;D

Ik wil nog iets toevoegen aan 'Lezen'. Probeer het universum van hetgene dat je leest te bedenken. Neem Harry Potter (simpel voorbeeld, vandaar, maar werkt voor alles). Hoe zou het zijn als jij als karakter daar in Hogwarts zou rondlopen? Hoe zou je reageren op de andere karakters? Wat zou je meemaken? Fantaseer! Dan kom je vanzelf wel op iets leuks uit waar je, in een andere context, iets mee kunt.

#10 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 18 oktober 2006 - 14:13

Handig Jolanda :)

Tips die in dit topic worden gegeven zal ik uiteindelijk proberen samen te vatten om daarna toe te voegen aan de beginpost :)

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 14:17

Haha Zoe, dat dacht ik dus ook :lol:
Leuke tips zeg :D
Mensen observeren helpt inderdaad, dat doe ik ook altijd, en dan bedenken wat die mensen zouden gaan doen, of wat ze denken, etc. :)

#12 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 14:18

Mag ik ook nog een tip geven?

Als je aan het schrijven bent, probeer je dan zo veel mogelijk in te leven in het verhaal. Schrijf niet over je personage, wórd je personage. En zodra je even geen inspiratie hebt, wil het soms ook nog eens werken om je hele verhaal in je hoofd af te spelen, of bedenken wat er zou volgen als jij het echt zou beleven.

Nouja, weet niet of het een handige tip is, maar werkt bij mij altijd ^_^

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 15:35

Leuk om die tips te lezen! Ik maak zoveel verhalen, maar ik maak het heel vaak niet af. Ik zou wel een boek willen schrijven waar je echt steeds in door wilt lezen, maar dat lukt me niet echt, terwijl ik al ontzettend lang verhaaltjes schrijf!
En in de hoofdpersoon komt ook altijd iets van mij voor...

#14 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 21:11

Goede tips :D !

En, misschien ook nog: je moet niet schrijven omdat je beroemd wil worden, maar schrijven omdat je het leuk vindt!

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 18 oktober 2006 - 21:33

Ik snap alleen bij oefeningen voor je hersenen het 2e niet. :P
/Edit: Laat maar snap het al! ;)
@Zoë: Ja dat dacht ik ook al! :lol:

Deze post is bewerkt door Roylovertje: 18 oktober 2006 - 21:37

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 oktober 2006 - 10:50

Had dit topic helemaal niet gezien :)

Ik heb ook nog een wel een goede tip:

Wanneer je schrijft, weet dan dat jij als schrijver meestal meer weet dan je lezer. Vaak heb je in je hoofd al hoe de personen eruit zien, of hoe de omgeving eruit ziet.
Het wordt nogal vaak vergeten dat je lezers dit niet kunnen zien. Beschrijf dit soort dingen daarom. Vergeet het niet. Alleen de dingen die je schrijft, zullen je lezers ook voor zich zien. Alles wat je niet beschrijft, kan je lezer dus ook niet weten.

#17 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 oktober 2006 - 11:04

Handiiggg :)

Sommige tips doen me denken aan scheikunde. Dat we bij proefverslagen, bij de waarneming geen conclusies mogen trekken.
Bijv, bij dat stukje over de jongen die niet boos kijkt, maar z'n wenkbrauwen naar beneden heeft, net zoals z'n mondhoeken. Je neemt waar dat hij dat doet, maar je mag niet opschrijven -als conclusie- dat hij boos is.

#18 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 21 oktober 2006 - 16:20

Goede oefening is dat inderdaad, Loes :)

@ Suzanne: vind ik echt een hele goede tip, en ik kom meteen op het idee om ook een topic te maken over 'een goed boek/verhaal' schrijven of iets dergelijks... Dit past namelijk niet zo in het creatief zijn, wel in goed gaan schrijven :)

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 oktober 2006 - 16:25

Goede tips!
Misschien is het ook wel slim dat als je een verhaal schrijft met veel mensen erin, dat je in een apart bestandje of een apart blaadje in je kladblok de eigenschappen en uiterlijke kenmerken zet en ook hoe zijn/haar familie in elkaar zit. Dat voorkomt dat Henk's zwartharige broertje eerst 10 is en later is hij ineens een oudere broer met blond haar.
Goed topic Maresa ;)

Deze post is bewerkt door Janita: 21 oktober 2006 - 16:25

#20 -

Beginner

• Members

Gepost 02 januari 2007 - 21:49

hehe, op mijn school zouden ze me kkhard uitlachen met deze tips. Gaat hopelijk alleen over schrijven?

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals