Ga naar inhoud

[Stelling] Donor of niet ?

• Je kunt niet antwoorden op dit topic
161 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 19:41

Omdat het alweer een tijd geleden is dat er eens een goede discussie op GO was [en zoals jullie weten ben ik dol op een goede discussie] en daarom besloot ik er maar eentje te maken.

Vandaag hadden we het bij Maatschappijwetenschappen over orgaandonatie. Over dat er een tijdje geleden een wetsvoorstel was dat iedereen in Nederland verplicht moest doneren na zijn dood. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan.

Ik persoonlijk, ga mn organen doneren als ik er niet meer ben. Want als ik ziek ben en zelf een orgaan nodig heb, zou ik die ook graag ontvangen. Daarom ben ik er ook voor dat alleen mensen die doneren een orgaan zouden moeten krijgen. Maar dat is dan weer tegen de wet.

Maar ik vind het toch raar. Want als jij ziek bent, wil je toch ook een orgaan? En je bent toch overleden, dus je hebt er toch niks meer aan? En je kunt er iemand mee helpen.
Oke, er zijn mensen die geen orgaan wíllen ontvangen,door hun geloof, zoals bijv. Jehova's. Die willen zelfs geen bloed van een ander ontvangen.

---

De stelling : Mensen die geen organen willen doneren
na hun dood zouden ook geen organen mogen krijgen van overledenen als
zíj een orgaan nodig hebben.

Deze post is bewerkt door UNDRCVRR.: 31 augustus 2007 - 19:50

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 19:47

Nee ik bedoel het anders

mensen die na hun dood geen organen willen doneren KOMMA
zouden ook geen organen van overledenen moeten krijgen als zi­j zelf ongeneeselijk ziek zijn

Deze post is bewerkt door UNDRCVRR.: 31 augustus 2007 - 19:48

#3 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 19:48

*lama*

Deze post is bewerkt door Michelle(k): 31 augustus 2007 - 19:48

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 19:50

Mee eens. Mensen die niet willen doneren, hebben gewoon geen recht op een donororgaan. Wel nemen maar niet geven?

Ik vind dat gewoon niet kunnen.

Ik ben dan ook fel voorstander van donor zijn en natuurlijk ben ik ook donor. Ik sta alles af mocht het zo ver komen.

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 19:55

Weet je wat ik moeilijk vind?
Ik wil zeker weten of er na een ongeluk niet te snel overgegaan wordt tot transplantatie.
Want stel je voor dat de donorpatiënt in coma ligt, hoe lang geven ze hem de tijd tot ze besluiten over te gaan tot transplantatie?
Of gaan ze alleen over als er sprake is van hersendood??

#6 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 19:55

Mee oneens.

Sommige mensen mogen van hun geloof geen organen geven. Als zij trouw zijn aan hun geloof snap ik dat ze dat niet willen.

Waarom zouden die mensen geen recht hebben op een orgaan?
Misschien vinden zij het wel een eng idee om organen te geven, het maakt niet uit of ze dood zijn.

Als het een familielid van jou betreft wil je toch ook dat die geholpen wordt?
En trouwens, we hebben hier vrijheids van meninguiting. En dit is ook een soort van meningsuiting want die mensen willen geen organen geven. Hun keus.

(ik wil met deze argumenten niet zeggen dat ik tegen donororganen ben, ik hoop juist dat veel mensen donor worden maar ik ben het gewoon niet eens met de stelling.)

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 19:58

Ik ben ook voor donor zijn. Want waarom zou je het niet zijn? Als je dood gaat heb je dr niks meer aan. Kan je net zo goed iemand anders mee helpen.

En idd als je zelf ziek bent,dan wil je maar wat graag dat er ook een orgaan voor jou beschikbaar is. En wel krijgen maar niet willen geven vind ik beetje raar.

Helemaal niks krijgen als je geen donor bent is ook weer beetje te. Maar ik vind wel dat je onderaan de lijst moet. En mensen die wel doneren voor moet laten gaan. Want hun zijn het tenslotte zelf ook.

@greece: Maar mensen met een geloof overtuiging vind k het wat anders. Die hebben er een goede reden voor. Want die laten ook andere dingen vanwege hun geloof.
Maar het eng vinden tsja dat vind ik weer wat anders. Je merkt er toch niks meer van. Je kan het een eng idee vinden maar dan moet je ook weer denken aan iemand die ziek is en die met jou orgaan weer langer te leven heeft.

In begin vond ik het zelf ook wel een eng idee. Maar daar ben ik ook over heen gestapt. Want je voelt en merkt dr niks meer van als je dood ben.t

Deze post is bewerkt door scattererdStars: 31 augustus 2007 - 20:00

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:00

Ja volgens mij pas echt als je dood bent.

Maar dan hebben die mensen die dat volgens hun geloof niet doen maar pech. Ik vind dit gewoon echt niet kunnen. Als je niet wilt afstaan heb je er ook geen recht op. Nja mijn familie doet het ook niet en natuurlijk wil ik wel dat ze een donororgaan krijgen mocht dat nodig zijn..

Laat ik mijn radicale mening dan een beetje aanpassen, ik vind sowieso dat mensen die donor zijn eerder recht hebben op een donor dan mensen die het niet zijn.

#9 -

the blond girl :)

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:00

als je vroeger een orgaandonor was, dan werd je sneller hersendood, dood of ongeneeslijk ziek verklaart. alles werd gedaan voor die donoren en ik denk dat dat een grote afschikkingsfactor is.
buitend at kan je het ook een eng idee vinden, de beslissing aan je nagelaten personen over laten of bang zijn voor de mogelijkheid dat ze je volledig overhoop snijden.
en wellicht heb je wel een geloof waarin je niet denkt dat het lichaam 100% vergankelijk is en dat je dus leeg begraven kan worden nádat al je organen uit je lijf gerukt zijn.

al met al ben ik het er dus niet mee eens, het is natuurlijk wel raar als je wel neemt maar niet geeft, maar zeker vóórdat je ermee te maken heb weet ik genoeg redenen om geen donor te zijn. verder ken ik wel veel mensen die nádat ze ermee te maken hebben gehad alsnog donor worden en familieleden aanzetten tot donorschap... zouden die dan ook geweigerd en dus overleden moeten zijn?

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:02

Ik vind wel dat de keuze om donor te worden, bij jezelf moet liggen.
De regering wilde vorig jaar iedereen gedwongen donor laten worden, tenzij je een formulier invult om aan te geven dat je het niet wilt.
Deze opdringerige manier werkt juist tegen als iemand al van plan was om een donorcodicil in te vullen.

Wat betreft geloof in vergankelijkheid van organen; soms denk ik dat de traditie om een hart te laten zitten, nog steeds van de Egyptenaren en andere volkeren stamt -_- Omdat die het hart als waardevol na de dood beschouwden door de rode kleur..

Deze post is bewerkt door cookiemonster: 31 augustus 2007 - 20:05

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:06

Ik zou het zo willen. Dat iedereen donor is, totdat diegene zelf aangeeft het niet te willen zijn. Maar dan word diegene wel onderaan een wachtlijst voor een eventuele orgaan geplaatst.

Het klinkt misschien hard, maar nemen maar niet geven vind ik niet kunnen. En ik snap de angst aan de ene kant wel van dat er in je gesneden word, maar aan de andere kant, je voelt er niet meer echt iets van..

#12 -

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:09

en wat vind je dan van doneren TIJDENS het leven?

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:09

Voor de voorstanders...

Wat vinden jullie dan van mijn situatie?
Ik heb geen donorcodicil. Als ik dood ben, wil ik dat mijn lichaam geschonken wordt aan de wetenschap. Iedereen om me heen weet dit, maar moet het alleen nog helemaal regelen.
Wat als ík ernstig ziek wordt en een nier oid nodig heb? Vinden jullie dan ook dat ik daar geen recht op heb, omdat ik zelf geen donor wil zijn?

Deze post is bewerkt door Sparkling Scientist: 31 augustus 2007 - 20:10

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:11

Ik denk dat het voor niemand echt mogelijk is om je er een voorstelling van te maken.
Misschien dat de meesten overtuigd zijn van donorschap als ze in eigen kring iets ergs meemaken.
Mijn moeder had vroeger altijd een codicil op zak, bijna iedereen had er toen een.
Ik vond het zelf raar om me te bedenken dat zij organen af zou moeten staan.

Maar waar het vroeger gewoon was om verantwoordelijk voor elkaar te zijn en een codicil heel gewoon was, lijkt het of mensen daar de laatste tijd afstand van hebben gedaan...

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:13

Nja als jij echt op papier hebt staan dat jij je lichaam aan de wetenschap schenkt, vind ik dat jij er ook wel recht op hebt.

Iig mensen die gewoon geen donor willen zijn en hun lichaam maar laten wegrotten, terwijl er veel nuttigs mee gedaan kan worden, moeten onder op de lijst staan.

En @ miss blond: hoe bedoel je tijdens het leven? Als iemand in mijn familie/vriendenkring bloed, huid, nier nodig heeft zou ik dat gelijk doen.

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:15

dat is erg moeilijk. want je geeft niks aan anderen, maar toch stel je je lichaam ter beschikking waardoor er onderzoeken kunnen worden gedaan waardoor andere mensen misschien geholpen kunnen worden.

ik vind dat het ongeveer hetzelfde is als orgaandonatie. indirect, dat wel. ik vind dan ook dat je dan recht zou hebben op een orgaan.

dat is wat anders dan mensen die willen dat er helemaal niks gebeurt met hun lichaam na hun overlijden.

#17 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:15

@ Miss Blond

kan dat ja?

@ Undercvvr

Dus je zou een persoon die geen organen wilt geven onderaan de lijst zetten, terwijl criminelen ofzo, boven hun staan?

Misschien was die persoon wel brandweerman (ofzo) en heeft 'íe levens gered.
Of een feministe die voor vrouwenrechten opkwam in 3e wereld landen.

Ik zeg maar wat, zou jij die onder al die slechte mensen zetten alleen omdat ze geen organen geven?

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:17

Je weet niet wat iemands achtergrond is. Zo kun je ook niet zeggen dat mensen er bewust voor kiezen om hun lichaam weg te laten rotten om niet te doneren.

#19 -

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:18

ja je kan je ook voor doneren tijdens je leven inschrijven.

niet alleen voor directe familie.
al heeft mijn oma wel een nier afgestaan voor een familielid. maar haar gezondheid zelf is nu achteruit gegeaan en ze moet de rest van dr leven medicijnen slikken.

maar vind je dat die dan nog vóór de na-de-dood-donoren moeten staan op de lijst?
of maakt dat niet uit?

#20 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 20:18

@ x_Greece; Tuurlyk kan dat,
Zoals een nier, daar kun je er een van doneren, bloed, kun je ook van doneren.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals