Ga naar inhoud

[Stelling] Donor of niet ?

• Je kunt niet antwoorden op dit topic
161 replies to this topic

#41 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 23:15

Nou ik vind die stelling echt onzin hoor. Ik ben zelf ook geen donor, ik vind het gewoon geen fijne gedachte om mijn organen af te staan..
Als een roker in het ziekenhuis beland met longkanker moet diegene dan ook maar geen hulp krijgen?
Als een dronken automobilist een ongeluk maakt moet die ook maar geen zorg krijgen?
Zorg is voor iedereen gelijk,we mogen daarin geen onderscheid maken

#42 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 augustus 2007 - 23:23

Volgens mij vergeten een heleboel mensen dat je organen bijna alleen maar gebruikt kunnen worden als je doodgaat in een ziekenhuis.

Bij donatie van de (vitale) organen is het noodzakelijk dat iemand op een intensive care afdeling in een ziekenhuis overlijdt, aan de gevolgen van een dodelijk hersenletsel. In een dergelijke situatie is er sprake van hersendood. Omdat (vitale) organen constant zuurstof nodig hebben om geschikt te blijven voor transplantatie, is tot aan het moment van uitname een intacte bloedcirculatie vereist. Dit is alleen mogelijk als iemand hersendood is en de ademhaling kunstmatig in stand gehouden wordt (de hersendode donor wordt beademd). Nier- en leverdonatie is tegenwoordig ook mogelijk kort nadat iemand in een ziekenhuis is overleden aan een hartstilstand.

http://www.wordorgaa...rmatie/home.cfm

Natuurlijk zullen er wel meer donoren komen als je automatisch donor wordt, maar dat systeem van geven en nemen werkt niet, want van veel mensen zullen iig de vitale organen nooit geschikt zijn voor donatie.

#43 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 07:19

ik ben vanaf me 12e al donor.
Heb gewoon zo'n gedachte van, als ik doodziek in een ziekenhuis lig, en ik heb een transplantatie nodig, dat er dan mensen zijn die dat aan mij kunnen geven na hun dood. Dus ik wil precies hetzelfde terug kunnen doen..

Als ik dood ben, heb ik toch niks meer aan die organen en dingen, ze zullen gewoon wegrotten ofzo..
njah, ik kan het niet over me hart verkrijgen, omdat ik het niet zo'n prettig idee vind dat mensen organen uit me halen als ik dood ben, dat er dan iemand daardoor zou kunnen sterven..

met jou dood kun je gewoon een leven redden.

En of rokers of alcoholisten wel of geen donor mogen krijgen..
ik zou zelf zeggen van niet, dat gezonde mensen voorrang hebben..
maar zo is er wel overal iets van te maken, dat alleen echt gezonde mensen een donor krijgen..
ik denk dat iedereen gewoon gelijk is in het krijgen van een donor, maar als het gaat om bijv een longtransplantie, en het gaat tussen een gezond iemand, en iemand die al z'n hele leven rookt, dan zou ik wel voor de gezonde kiezen, want de roker heeft daar een keuze in gehad.. hij heeft de keuze gemaakt om te roken, en dus ook de keuze om zn longen te beschadigen.

#44 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 11:37

Bekijk Postx_from_an_angel, op 31-08-2007: 22:46:40, zei:

@ Undercvrr ofzo: zo gemakkelijk is dat niet hoor, je wordt aangereden als 14 jarige, je moet hersendood zijn wil je een aantal organen kunnen doneren (nieren moeten warm blijven). Je kind is dus nog warm en ademt en dan moet je als ouder beslissen dat je kind donor wordt? Dat is echt behoorlijk moeilijk hoor. [/size][/color]

Het was laatst nog in een film; een kind was hersendood en er werd direct aan de ouders gevraagd of ze tot donatie over wilden gaan.
Op dat moment is er dus bijna geen ruimte om over transplantatie na te denken, als de ouders totaal uit het veld geslagen zijn.

#45 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 12:50

Ik ben geen donor en dat wil ik ook niet worden.
Als ik mijn reden wel eens uitleg aan mensen dan vinden ze me gestoord en lachen ze me hard uit, maar ik ben gewoon een beetje weird :P .
Sowieso vind ik dat, stel ik word wel donor, een roker mijn longen (eigenlijk niks) niet verdiend. Maar goed, je kan niet kiezen aan wie je je organen geeft, dus das een beetje jammer.

#46 -

Swinging moderator

• Moderators

Gepost 01 september 2007 - 13:18

Dus omdat jij bang bent dat je organen wel eens bij iemand terecht zouden kunnen komen die niet al te goed voor zichzelf zorgt wil je ook meteen mensen die buiten hun schuld om een donororgaan nodig hebben die kans ontnemen?

#47 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 13:21

Nee dat is niet mijn hoofdreden hoor. Maar daar denk ik idd ook over na.
Een roker verpest zijn eigen longen en dan krijgt diegene zeker mijn schone longen! Ja daaaaaag.
Maar dat is idd lullig voor niet rokers ja, maar ik wil toch al geen donor worden.

#48 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 19:00

Niet mee eens.

Iedereen moet in de gelegenheid zijn om 'ze' te ontvangen.
Anders is het chantage, geef je nu op om donor te worden anders krijg je geen nieuwe nier!
Kan niet.

edit; ik wil overigens geen donor zijn of worden.
Waarom? i believe in God.

Deze post is bewerkt door Spatel: 01 september 2007 - 19:01

#49 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 19:04

Ik ben het er wel mee eens, het is idd zoals iemand helemaal in het begin zei; wel nemen, maar niet geven.
en dat is niet eerlijk, niet in zulke gevallen.

ik wil zelf ook donor worden, ik kan geen goede reden bedenken waarom níet en wel een paar waarom wel, dus dat is easy.

#50 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 19:18

Het eventueel weigeren van organen aan mensen omdat ze zelf geen donoren zijn zal nooit gebeuren.
Dat is discriminatie en dát mag dan weer niet.

Maar goed, waarom zouden mensen zo graag donor willen zijn? ik vraag het me echt af...

#51 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 19:26

Omdat ze andere mensen ermee willen helpen?
waarom zou je geen donor willen zijn? :)

#52 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 19:50

Ik ben het helemaal eens met de stelling!
Ook ben ik voor automatische donorregistratie.

Wel nemen, maar niet geven? Dat kan niet, vind ik. Jij hebt niks meer aan je organen als je dood bent, dus waarom zou je ze houden?

Over het niet geven van organen als je gelovig bent; het prinipe van het geloof is toch juist dat je je medemens moet helpen? Door organen te doneren, help je je medemens juist!
Dat vind ik dus een slechte reden..

#53 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 20:50

Ik ben het ook eens met de beginpost. :)
Ik word ook zeker donor, ik bedoel als ik dood ben dan doe ik er toch niets meer mee en als iemand anders ze kan gebruiken :rolleyes:

#54 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 20:51

Bekijk PostMargoddess, op 01-09-2007: 14:21:18, zei:

Nee dat is niet mijn hoofdreden hoor. Maar daar denk ik idd ook over na.
Een roker verpest zijn eigen longen en dan krijgt diegene zeker mijn schone longen! Ja daaaaaag.
Maar dat is idd lullig voor niet rokers ja, maar ik wil toch al geen donor worden.

Gewoon om even te weten; waarom wil je eigenlijk geen donor worden?
Sta je er niet zo bij stil, of ben je er per se tegen?

#55 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 21:01

Bekijk PostLizzleWizzleMaShizzle, op 01-09-2007: 21:18:20, zei:

Hoezo wil je geen donor zijn, omdat je in God gelooft? Staat er ergens in de Bijbel dat je je organen niet mag afstaan zodat je andere mensen ermee kan redden?

Ik ben niet christelijk.

#56 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 21:06

Bekijk Postcookiemonster, op 01-09-2007: 21:51:21, zei:

Gewoon om even te weten; waarom wil je eigenlijk geen donor worden?
Sta je er niet zo bij stil, of ben je er per se tegen?

Oke, niet lachen en ik ben serieus dus dit is geen grap.
Maar ik denk dat als ik iets afsta dat ik in mn volgende leven gebreken krijg.
Dus als ik in dit leven mn hart afsta dat ik in mn volgende leven een hartafwijking zal hebben.
Of als ik heel veel af sta dat ik weet ik veel geestelijk of lichamelijk gehandicapt zal worden in mn volgende leven :boef: . Ik wil gewoon heel aankomen in de hemel en in mn volgende leven net zo goed kunnen functioneren als nu.
Oke, ik ben een beetje vaag.

#57 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 01 september 2007 - 21:09

Bekijk PostMargoddess, op 01-09-2007: 22:06:13, zei:

Dus als ik in dit leven mn hart afsta dat ik in mn volgende leven een hartafwijking zal hebben.
Of als ik heel veel af sta dat ik weet ik veel geestelijk of lichamelijk gehandicapt zal worden in mn volgende leven :boef: . Ik wil gewoon heel aankomen in de hemel en in mn volgende leven net zo goed kunnen functioneren als nu.

Ik vind het best mooi geformuleerd...

#58 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 september 2007 - 13:21

Bekijk PostMargoddess, op 01-09-2007: 22:06:13, zei:

Jij moet toch helemaal zelf weten wat je gelooft, als jij denkt dat reïncarnatie bestaat!
Ik lach je niet uit -_-

#59 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 02 september 2007 - 14:06

Bekijk PostLincy., op 01-09-2007: 08:19:49, zei:

ik ben vanaf me 12e al donor.
Heb gewoon zo'n gedachte van, als ik doodziek in een ziekenhuis lig, en ik heb een transplantatie nodig, dat er dan mensen zijn die dat aan mij kunnen geven na hun dood. Dus ik wil precies hetzelfde terug kunnen doen..

Als ik dood ben, heb ik toch niks meer aan die organen en dingen, ze zullen gewoon wegrotten ofzo..
njah, ik kan het niet over me hart verkrijgen, omdat ik het niet zo'n prettig idee vind dat mensen organen uit me halen als ik dood ben, dat er dan iemand daardoor zou kunnen sterven..

met jou dood kun je gewoon een leven redden.

En of rokers of alcoholisten wel of geen donor mogen krijgen..
ik zou zelf zeggen van niet, dat gezonde mensen voorrang hebben..
maar zo is er wel overal iets van te maken, dat alleen echt gezonde mensen een donor krijgen..
ik denk dat iedereen gewoon gelijk is in het krijgen van een donor, maar als het gaat om bijv een longtransplantie, en het gaat tussen een gezond iemand, en iemand die al z'n hele leven rookt, dan zou ik wel voor de gezonde kiezen, want de roker heeft daar een keuze in gehad.. hij heeft de keuze gemaakt om te roken, en dus ook de keuze om zn longen te beschadigen.

Ik ben het hier eigenlijk helemaal mee eens.

Ik ben nu ook zo'n 1 tot 1,5 jaar donor (dus sinds mijn 12e/13e) en ik heb er heel bewust voor gekozen, omdat ik mensen dan kan helpen en (zoals ik denk) heb ik er dan zelf helemaal niks meer aan. Wat heeft het dan voor nut om niks weg te geven.. Nouja. Zo denk ik erover.

#60 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 02 september 2007 - 14:08

^^ mee eens je hebt er toch niks meer aan en je kunt andere mensen helpen die er juist wel iets aan hebben, dus ben idd ook donor. Maar wat ik eigenlijk ook vind is dat mensen die absoluut geen donor willen zijn ook niks mogen krijgen, want ze willen de medemens daar niet mee helpen.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals