Ga naar inhoud

discalculie

77 replies to this topic

#61 -

Beginner

• Members

Gepost 26 november 2009 - 17:41

heej ik voel me hier thuis :)
ik heb het ook!
bij mij zijn ze er pas achter gekomen toen ik in de eerste klas zat. Op de basischool had 1 juf het wel eens gezegd, maar alle andere juffen zaten zo van: nee ze kan het gewoon niet, meer niet.
ik ben slecht in links en rechts, wiskunde, economie, scheikunde en natuurkunde (daar moet je vaak bij rekenen)
dus het is best wel lastig!
wiskunde vooral, gelukkig heb ik een heel aardige leraar. Ik mag als ik een heel slecht cijfer heb de reps en so's overnieuw maken. En van mijn scheikundeleraar/die ook mijn natuurkunde leraar is, krijg ik de sommen die ik moet maken op de repetities :)
bij mij op school houden ze er niet zo heel erg rekening mee, alleen de leraren waar ik het tegen zeg. Maar dit jaar had ik een nieuwe mentor, en die wist het helemaal niet! hij had het niet doorgekregen. Dat vind ik echt slecht, want door dyscalculie is mijn gemiddelde ook niet echt goed (er zijn namelijk 4 vakken waar rekenen in voorkomt.) Maar heel veel kennen het niet :P
verder bots ik vaak bijna tegen iemand aan op de fiets als die zegt: hier naar links, dan fiets ik naar rechts :P whahaa
en vroeger werd mijn zus wel eens boos op mij: dan zei ze: hee moet je naar daar eens kijken (links), dan keek ik naar rechts :P en dan was het al weer weg
xx

#62 -

Beginner

• Members

Gepost 26 november 2009 - 20:09

Wist niet dat dat bestond :P

#63 -

Musicmadeaddict

• Members

Gepost 26 november 2009 - 21:16

haha grappig, dit topic weer online.
Heb trouwens ook heel veel moeite met lessen, ben al een jaar bezig.
Ik zeg niet dat alles te maken heeft met mijn discalculie maar een gedeelte wel denk ik!
Maandag eindelijk op dus ik hoop t zo:)

whahhaha dat is wel echt toevallig dan @ Endorphine.

#64 -

Beginner

• Members

Gepost 27 november 2009 - 10:55

Heeft iedereen hier zich ook echt laten testen of niet? Ik bedoel, ik herken ook wel dingen van mezelf nu, maar vroeger was ik gewoon goed in rekenen en wiskunde. Denk niet dat je heel snel kan bepalen of je dyscalculie hebt.

#65 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 november 2009 - 11:40

Je moet officiële tests doen wil je met dyscalculie bestempeld worden (sorry, dit klinkt cru). Het is hetzelfde als dyslexie, maar dan met cijfers en ruimtelijk inzicht heb ik begrepen. Wel jammer dat er op scholen nog niet zoveel mee wordt gedaan, omdat er niet zoveel over bekend is als over dyslexie. Wel fijn dat de topicstarter hulp krijgt van de docenten!

Dyscalculie is wel wat anders dan rekenzwakte. Je hebt mensen die zeggen dat ze moeite hebben met rekenen, maar dat kan heel wat anders zijn dan dyscalculie, dit moet officieel getest worden.

#66 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 11:04

Khebbet ook & mijn school houd er jammer genoeg amper rekening mee..

en meeste mensen snappen ook niet dat je niet dom bent maar gewoon beperkt bent in sommige vakken. kvind het echt jammer dat ik het heb want ben er al elk jaar op het nippertje door over

#67 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 12:36

Mijn vriend heeft waarschijnlijk dyscalculie, maarja, niet officieel want zo'n officiële test kost me toch een bak geld! Dus nu worstelt hij maar gewoon door met z'n wiskunde, hij doet er minstens 3x zo lang over als de rest van de mensen (ofja, het gedeelte van de mensen dat iets doet voor het vak dan) maar dat moet dan maar gewoon. Het is wel vermoeiend soms, maar hij trekt het vrij aardig tot nu toe :) Ik weet ook niet of hij het echt heeft of alleen maar wat verschijnselen hoor, ik denk dat laatste eigenlijk, want anders zou de wiskunde van de uni toch helemaal niet te doen zijn lijkt me? En zijn richtinggevoel is geweldig, links en rechts haalt ie ook al nooit door elkaar. Dingen onthouden gaat ook heel goed, alleen met getallen opschrijven en rekenen en dat soort dingen gaat het erg vaak fout.

#68 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 12:58

Bekijk Post_Lins, op 29 november 2009 - 12:36, zei:

Mijn vriend heeft waarschijnlijk dyscalculie, maarja, niet officieel want zo'n officiële test kost me toch een bak geld! Dus nu worstelt hij maar gewoon door met z'n wiskunde, hij doet er minstens 3x zo lang over als de rest van de mensen (ofja, het gedeelte van de mensen dat iets doet voor het vak dan) maar dat moet dan maar gewoon. Het is wel vermoeiend soms, maar hij trekt het vrij aardig tot nu toe :) Ik weet ook niet of hij het echt heeft of alleen maar wat verschijnselen hoor, ik denk dat laatste eigenlijk, want anders zou de wiskunde van de uni toch helemaal niet te doen zijn lijkt me? En zijn richtinggevoel is geweldig, links en rechts haalt ie ook al nooit door elkaar. Dingen onthouden gaat ook heel goed, alleen met getallen opschrijven en rekenen en dat soort dingen gaat het erg vaak fout.

kost dat geld? hoe oud is je vriend? bij mij heeft het clb het gratis gedaan & nu heb ik ook een attest dat ook geldt in het hoger onderwijs.. nuja ik weet niet hoe dat gaat in Nederlands :)

#69 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 13:06

Bekijk PostDreamo, op 29 november 2009 - 12:58, zei:

kost dat geld? hoe oud is je vriend? bij mij heeft het clb het gratis gedaan & nu heb ik ook een attest dat ook geldt in het hoger onderwijs.. nuja ik weet niet hoe dat gaat in Nederland :)

#70 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 14:06

Mijn vriend is 22, en ja, het kost meestal minimaal 300 euro ofzo voor een simpele test, en als je het wat beter getest wil hebben dan zit je al gauw aan de 500. Op de basisschool kunnen ze een paar leerlingen per jaar testen, maar omdat het bij hem toen nog niet echt duidelijk was ofzo is hij er niet op getest. Daarna moet je er zelf voor betalen voor zover ik weet. Wel balen dus.

#71 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 14:10

Bekijk Post_Lins, op 29 november 2009 - 14:06, zei:

Mijn vriend is 22, en ja, het kost meestal minimaal 300 euro ofzo voor een simpele test, en als je het wat beter getest wil hebben dan zit je al gauw aan de 500. Op de basisschool kunnen ze een paar leerlingen per jaar testen, maar omdat het bij hem toen nog niet echt duidelijk was ofzo is hij er niet op getest. Daarna moet je er zelf voor betalen voor zover ik weet. Wel balen dus.

hmm echt raar.. hebben jullie zoiets als leerlingebegeleiding eiglk?
das inderdaad balen.. want het is ook gebleken dat het erfelijk is dus waarschijnlijk liepen al veel ouders ermee rond en gaat het zo door..

#72 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 15:13

Ik werd officieel getest toen ze op school een test naar inzicht deden..
en dat was zoo laag. En nu merk ik het in economie en aardrijkskunde heel erg terug. En inderdaad met links en rechts.. Maar in nog veel meer, het is gewoon lastig, somigge rijmschema's van nederlands, moet ik dan echt gaan uittekenen etc, voordat ik het figuurtje begrijp.
Dus het is niet zo dat je alleen moeite hebt met rekenen.. Sommige dingen gaan gewoon anders dan bij anderen..

en zo'n test kun je toch gewoon via school/werk laten doen ??

en het zou toch niet echt nodig hoeven zijn dat al je vakken er minder door worden? door heel vee bijles en onwijs veel oefenen kan ik een even hoog cijfer halen voor economie dan iemand anders..

alleen noten lezen bij muziek gaat gewoon echt niet..

#73 -

Beginner

• Members

Gepost 29 november 2009 - 15:27

Bekijk PostEndorphine, op 26 november 2009 - 18:37, zei:

whaha, echt, bestaat dat woord echt.
ik zei altijd dat ik vind dat ik discalculatie heb omdat ik zo slecht ben ik rekenen.
iedereen begon altijd te lachen toen ik dat woord zei.

whaha, iedereen kijkt mij altijd vaag aan als ik zeg dat ik het heb :P
en mijn wiskunde leraar noemde het een handicap, ik dacht echt zo van: ik zit niet in een rolstoel!!

#74 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 15:31

Bekijk PostDreamo, op 29 november 2009 - 14:10, zei:

hmm echt raar.. hebben jullie zoiets als leerlingebegeleiding eiglk?
das inderdaad balen.. want het is ook gebleken dat het erfelijk is dus waarschijnlijk liepen al veel ouders ermee rond en gaat het zo door..

Op de universiteit is het qua leerlingbegeleiding allemaal niet zo geweldig als op de basisschool en middelbare school, daar kon je veel makkelijker hulp krijgen. Ik weet niet of ze op de uni er echt iets voor hebben, ja, een studieadviseur maar niet specifiek begeleiding voor dit soort problemen. Dyslecten krijgen extra tijd bij tentamens en dat was het wel zo'n beetje geloof ik...

#75 -

Beginner

• Members

Gepost 29 november 2009 - 15:34

Bekijk Post_Lins, op 29 november 2009 - 15:31, zei:

Op de universiteit is het qua leerlingbegeleiding allemaal niet zo geweldig als op de basisschool en middelbare school, daar kon je veel makkelijker hulp krijgen. Ik weet niet of ze op de uni er echt iets voor hebben, ja, een studieadviseur maar niet specifiek begeleiding voor dit soort problemen. Dyslecten krijgen extra tijd bij tentamens en dat was het wel zo'n beetje geloof ik...

voor de basisschool is het best goed geregeld.
voor de middelbare school bestaat het nog niet. ik krijg bijles van mijn vader.

#76 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 15:47

Oh, bij ons op de middelbare hadden ze wel wat aan leerlingbegeleiding voor dit soort dingen, maar dat verschilt misschien per school? Ik weet niet of het specifiek voor dyscalculie was, maar ze hadden wel iets bij ons :)

#77 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 29 november 2009 - 16:48

hmmja, hier in belgie kun je via het clb zo test laten doen en attest dan krijgen maar echt opleiding is er ook niet.
je hebt dan teminste wel een bewijs en dingen waar de leerkrachten rekening moeten houden
niet dat het me helpt fzo :P

#78 -

Beginner

• Members

Gepost 29 november 2009 - 21:33

Bekijk PostDjulietaah, op 27 november 2009 - 11:40, zei:

Je moet officiële tests doen wil je met dyscalculie bestempeld worden (sorry, dit klinkt cru). Het is hetzelfde als dyslexie, maar dan met cijfers en ruimtelijk inzicht heb ik begrepen. Wel jammer dat er op scholen nog niet zoveel mee wordt gedaan, omdat er niet zoveel over bekend is als over dyslexie. Wel fijn dat de topicstarter hulp krijgt van de docenten!

Dyscalculie is wel wat anders dan rekenzwakte. Je hebt mensen die zeggen dat ze moeite hebben met rekenen, maar dat kan heel wat anders zijn dan dyscalculie, dit moet officieel getest worden.

Ja dat bedoel ik. Daarom vraag ik me ook af of al deze mensen zich hier getest hebben.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals