Ga naar inhoud

Baby te huur

• Je kunt niet antwoorden op dit topic
106 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 17:07

Baby te huur
Nederlandse jongerenzender start controversieel programma

Een koppeltje dat gedurende drie weken papa en mama mag spelen. Dat is de opzet van het nieuwe programma 'Baby te huur' van de Nederlandse jongerenzender BNN. Eerst moeten ze zorgen voor een baby, dan voor een peuter, een lagere schoolkind en een puber. 'Belachelijke opzet', aldus Wendy Bosmans.

Een sociaal experiment. Zo omschrijft de Nederlandse jongerenzender BNN het nieuwe programma. Een experiment dat niet aan zijn proefstuk is. Op de Britse BBC was het ook al te zien, onder de naam 'Baby Borrowers'.

In het programma kunnen vier jonge koppeltjes tussen de zeventien en twintig jaar kennis maken met het gezinsleven. Tenminste, dat zeggen de makers. De koppeltjes maken alle stadia van het gezinsleven door. Ze gaan eerst samenwonen en lopen daarna twee dagen rond met een voorbindbuik van schuimrubber. 'Om te voelen hoe het is om zwanger te zijn, hoe het is om je veters niet meer te kunnen strikken.' Dan komt de echte baby op de proppen. De baby is tussen de drie en negen maanden oud. Twee dagen lang moeten ze voor het ukje zorgen. 'Om te voelen hoe het is om tot aan de enkels in de babypoep te staan.' Vervolgens krijgen ze twee dagen te maken met een peuter, vier dagen met een kind uit de lagere school en nog eens vier dagen met een echte puber. 'Om te weten hoe het voelt als je puberzoon elke avond een andere chick mee naar huis neemt.' De ouders, die hun baby, peuter of puber 'uitleenden', konden alles volgen via een camera. 'Elk koppel werd gescreend', aldus Siobhan De Groot, eindredacteur van het programma. 'We wilden de kinderen niet zomaar op die jongeren loslaten. Er liep een nanny in huis, die instond voor de veiligheid. We wilden niet dat er ongelukken gebeurden.'

Maar toch, je kind uitlenen aan een onervaren en vreemd koppel, je moet het maar doen. 'Belachelijke opzet. Welke gezinnen doen daar nu aan mee', vraagt gedragspsychologe en 'supernanny' Wendy Bosmans zich af. In haar programma geeft ze radeloze ouders adviezen over hoe ze moeten omgaan met onhandelbare kinderen. 'Hier gaat het enkel om amusement, in mijn programma help ik ouders zoeken naar een oplossing. De kijker steekt er nog wat van op. Daarenboven blijven de kinderen bij hun ouders. In Baby te huur kunnen de ouders hen enkel gade slaan.' Maar eindredacteur De Groot nuanceert. 'We hebben een hele straat in Rotterdam afgehuurd. De echte ouders woonden op een paar huizen van de instant-ouders. Als ze zich ongerust maakten, konden ze dat altijd laten weten. In de meeste gevallen zijn de echte ouders zelf opvoedkundige of hebben ze zelf jong kinderen gekregen. Ze deden dit vrijwillig en willen alleen aantonen dat niet alles rozengeur en maneschijn is.'

Maar ook Leen Du Bois, woordvoerder van Kind en Gezin, twijfelt aan 'het opvoedkundige'. 'In ouderschap groei je. En dat kan je niet in drie weken tijd. Het begint al in de buik. Je kan negen maanden wennen aan het idee dat je ouder wordt. Je leert je kindje kennen. Je weet op den duur waarom het huilt en hoe het zich gedraagt. Langzaam maar zeker wordt je baby een peuter en groei je mee.' Volgens Du Bois ontstaat er zo als gezin een gezamenlijk verleden en een soort samenleving met spelregels. En die spelregels zijn belangrijk bij elke leeftijd. Van baby tot puber.

Volgens Bosmans kan het 'geleende' kind in zo'n korte tijd geen psychologische schade oplopen. 'Traumatisch is het niet. Maar het programma kan wel zijn opzet totaal voorbijschieten. Doordat je jonge koppels blootstelt aan zo'n extreme situatie, kunnen zij plots geen zin meer hebben om een gezin te vormen. Omdat de zaken veel erger lijken dan ze zijn.'

'Baby te huur', vanaf zondag 20 januari om 21u20 op Nederland 3

Bron

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 17:18

Lijkt me wel grappig om te zien maar ik zou absoluut niet mijn kind 'uitlenen' aan zo'n programma. Er bestaat niet voor niets zo'n spreekwoord als 'een ongeluk zit in een klein hoekje'

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 17:20

Ik kan me niet voorstellen dat iemand z'n kind wil uitlenen :S

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 17:22

ER is toch al eerder zoiets geweest. Stelletjes die kinderen wouden. Die gingen dan een paar dagen opassen op een ander kind.

#5 -

Rianne.

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 17:23

Beetje triest.. Baby's lenen..
maar ben stiekem wel nieuwschierig..

#6 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 17:26

Uh.. :unsure:
Dit vind ik écht nergens op slaan... Sorry hoor, maar je leent je kínd toch niet uit aan zoiets? <_<

#7 -

Sanne

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 17:34

Iedereen zegt nu wel 'je leent je kind toch niet uit', maar volgens mij zijn er ook aardig wat ouders die hun kind achter laten bij een oppas van 14/15 jaar oud en dan loopt er geen nannie bij en kun je het niet via een camera volgen.

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 17:55

Het is niet een programma dat ik zou gaan volgen ofzo.

#9 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 18:04

Hmm. Weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
Ik vind het beetje raar dat ze dat programma gaan doen voor koppels tussen de 17 & 20..
De meeste van die leeftijd zijn daar echt niet mee bezig.
Ze zouden het beter kunnen doen van de 20 tot 25 ofzo.
Maargoed, ben benieuwd.

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 19:39

Lijkt me wel grappig, zeker met die pubers. Vind het alleen vreemd dat mensen hun eigen kind uitlenen, ook al houden ze het hele tafereel in de gaten. Wat voor ouder ben je als je je baby uitleent aan vreemde mensen zonder ervaring? Ik vind dat belachelijk, toch zou ik het programma wel willen zien ook al ben ik er op tegen :unsure:. Je kind aan een oppas uitlenen zou ik ook niet doen, tenzij ik die persoon goed ken. Vraag me af wat het doel is hiervan. Mensen duidelijk maken dat het geen koek en ei is? Dat het niet zo makkelijk is als het lijkt?

#11 -

Musicmadeaddict

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 19:42

whahahah echtwaar, konden ze niks beters verzinnen?
Wie leent nou zijn kind uit. Als heb je natuurlijk gekke mensen op de wereld.
als t echt uitgezonde word ga ik wel kijken naturlich ;p

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:06

Wat ik me vooral afvraag is waarom die programmamakers nou echt denken dat zoiets helpt als je je eigen kind gaat opvoeden.

Alsof je na twee dagen met een dikke nepbuik weet hoe het is om negen maanden zwanger te zijn. Alsof je na twee nachten slecht slapen door babygehuil weet hoe het is als dat iedere avond is. Alsof je na twee dagen weet hoe het is om een puber in huis te hebben.

Zoiets ervaar je toch pas écht als je zelf kinderen hebt?

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:27

Grappige opzet.
En tuurlijk @ suzanne - maar je ervaart iig iets..zeker voor hele naieve stellen is het wel een soort van inzicht mss.

#14 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:34

hehe lijkt me leuk om te zien, alleen jammer dat k het niet kan volgen

#15 -

Colorguardje

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:47

Daar leen je je kind toch niet voor uit!!

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 22:37

Whaahaha, daar had k me dus voor opgegeven, en als mn vriend en ik allebij vrij konden krijgen in november de hele maand dan mochten we mee doen aan dat programma..
Alleen een hele maand, dat kon dus niet :P en mocht niet van mn ouders :(

#17 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 10 januari 2008 - 22:43

Dat meen je niet, daar wil je toch ook niet aan meewerken aan zoiets :wacko:
Ik vind dit echt BELACHELIJK

Het is toch te triest voor woorden dat de amusementsprogramma's op TV steeds vaker op het randje van onethische praktijken balanceren....
Om de consumerende mens maar te kunnen vermaken, want met iets anders zijn ze niet tevreden.

Hallo, breng de Honeymoonquiz weer tot leven, dat vond iedereen ook hartstikke leuk en dat was tenminste een beetje normaal entertainment.
(Om maar een dwarsstraat te noemen, je zou net zo goed Geef Nooit Op kunnen zeggen, of De Tandelborstelshow)

MAAR NATUURLIJK GAAN WIJ HET ALLEMAAL KIJKEN
Want we willen er wel over mee kunnen praten
Hypocriet als we zijn :lol:

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 23:31

Wie gaat nou z'n baby van drie maanden uitlenen? :blink:

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 23:42

Ik sluit me niet helemaal aan bij je chris.

Tuurlijk is het aan de ene kant belachelijk om je kind uit te lenen.
Aan de andere kant, ze krijgen er vast geld voor.
Bnn zorgt blijkbaar redelijk goed voor zo'n kind (psychiator etc erbij) en ze kunnen het constant zien. Beter dit dan iets anders stoms om bij te verdienen.

EN over het concept: heb meer het idee dat het een progamma is om jonge stellen iets te laten inzien, leren, dan puur amusement.

Maargoed

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 11 januari 2008 - 00:14

Er zijn ook bekende Nederlanders geweest die op kinderen moesten passen. Toen was er geen ophef.

Nja, normaal zou ik zoiets belachelijk vinden, nu zit ik er niet echt mee.
Denk dat bnn het idd. niet alleen als amusement brengt (bedoelt iig), maar de jongeren ook bewuster willen maken van wat er kan gebeuren als je gaat seksen enzo.

Maar het heeft toch iets vreemds, je kind uitlenen. Ik zou het zelf iig. nooit doen.
Als het ook verstandige stellen zijn die hun kinderen ervoor lenen en er zelf ook betrokken bij zijn, valt het nog mee. Als het wat minder stabiele mensen zijn die het alleen maar voor aandacht en geld doen, vind ik het weer erger.

Nja, het hoeft dus voor mij niet verboden te worden. Zolang er maar netjes mee omgegaan wordt.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals