Ga naar inhoud

Boeken die je gelezen moet hebben

322 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:29

En daarmee bedoel ik liefst geen boeken à la Carry Slee of Gossip girl of chickdingens.

Maar boeken die een bepaalde waarde hebben, die literatuur zijn, die je een enorme aanrader vindt, gewoon omdat ze zo mooi geschreven zijn/bijzondere inhoud hebben/ je iets meedelen.

(ik ben benieuwd)

-edit-oh ja, en een uitleg met waarom of waar het over gaat is altijd mooi...

Zelf begin ik met:

Kundera-De ondraaglijke lichtheid van het bestaan
Een liefdesverhaal, maar niet zo voorspelbaar als de doorsnee Hollywooddrama's. Ontroerend mooi, een van de mooiste boeken die ik al gelezen heb.

Deze post is bewerkt door .Anne: 30 januari 2008 - 13:18

#2 -

Rianne.

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:32

Hersenschimmen - Bernlef -> Het verhaal van een man die dement wordt, maar dan vanuit z'n eigen oogpunt.. heel mooi vond ik

Eat Love Pray (Eten Bidden Beminnen) - Elizabeth Gilbert -> Over een vrouw die een jaar vrij neemt na haar scheiding om zichzelf te ontdekken in drie verschillende landen.. Staat vol wijsheden en mooie stukken enzo.. Zeker voor vrouwen een aanrader. :)

#3 -

Close to you

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:36

De vliegeraar - Khaled Hosseini
1000 schitterende zonnen - Khaled Hosseini
Schaduw van de wind - Carloz Ruiz Chafon
Calamiteitenleer voor gevorderden - Marisha Pessl
De verborgen geschiedenis - Donna Tartt
De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
Boetekleed - Ian McEwan
Onder volwassenen - Sophie Dahl (is wel beetje chicklit)
The golden compasstrilogy (Fantasy) - Philip Pullman
1. Het noorderlicht
2. Het listige mes
3. De amberkleurige kijker
(Weet de Engelse titels even niet)

Deze post is bewerkt door Droomz: 10 januari 2008 - 20:38

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:37

De goudenkooi - schrijver weet ik zo gauw ff niet.

Gaat over Sadam Hoessein enzo. Nouja het word door een vrouw verteld waarvan de vader piloot van hem is. Echt heel mooi boek.

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:47

Viriginia Andrews - Dollenganger-serie
* Bloemen op zolder
* Bloemen in de wind
* Als er doornen zijn
* Het zaad van gisteren
* Schaduwen in de tuin
Viriginia Andrews - Stralende Sterren-serie
* Cinnamon
* Ice
* Rose
* Honey
* Vallende sterren
Viriginia Andrews - Melody-serie
* Melody
* Lied van verlangen
* Onvoltooide symfonie
* Middernachtmuziek
* Verstilde stemmen
Virgina Andrews - Ruby-serie
* Ruby
* Parel in de mist
* Alles wat schittert
* Verborgen juweel
* Het gouden web

en zo zijn er nog meer series, prachtige boeken, echt ontzettend mooi.
de allermooiste boeken die ik ook gelezen heb.
en ze heeft nog veel meer geschreven even op de link klikken anders wordt de post zo lang:P, maar dit zijn de mooiste vind ik.
andere series.

en nog andere boeken;
De cyberciller, van Jeffrey Deaver, dat laat nou echt de gevaren van het internet zien, en ik vind het gewoon een prachtig boek.
& tot op het bot, ook van Jeffrey Deaver, ontzettend spannende boeken.

#6 -

Colorguardje

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:48

De boeken van Kluun en Kate Cann

Deze post is bewerkt door loverlie: 10 januari 2008 - 20:48

#7 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:56

Alleen op de wereld - Hector Malot

Dit is één van de enige boeken waarbij ik gehuild heb van ontroering. Het is in de eerste plaats een jeugdboek, maar ook als je al wat ouder bent is het zeker een aanrader.

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:57

aaah ja inderdaad, das ook zo'n klassieker :)

#9 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 20:57

Kate Cann :s
Dat is toch geen literatuur? Wat vind je daar zo bijzonder aan?

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 21:05

Kluun - Komt een vrouw bij de dokter. Ik denk dat iedereen wel weet waar hij over gaat.
J. Bernlef - Hersenschimmen. Gaat over een man die dement wordt en het wordt vanuit zijn oogpunt geschreven.

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 21:05

De Gevleugelde Kat - Isabel Hoving
Officieel een kinderboek, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Nog nooit zo'n hoge prijs betaald vanuit het buitenland om een Nederlands jeugdboek te mogen vertalen.

Het gaat over een jongen Joshua. Hij wordt door een soort bedrijf gevraagd om naar een droomwereld te reizen en er dingen te verkopen, maar dat gaat fout en Joshua raakt met twee vrienden verstrikt in de droomwereld.

Volgens Volkskrant:
Jasje (Joshua) Tak uit de Amsterdamse Govert Flinckstraat is een dromer en een dief. Voor de rest is hij doodgewoon een wat slome 12-jarige. Waarom wordt hij dan met nachtelijke telefoontjes achtervolgd door een internationale handelsonderneming, die hem tot elke prijs in dienst wil nemen? Waarom denkt dit roemruchtige handelshuis dat al sinds 1017 in uitvindingen handelt, dat uitgerekend Jasje weet hoe een grenzeloze nieuwe markt veroverd kan worden - namelijk, het verleden?'De gevleugelde kat' is een fantastisch avonturenverhaal en een filosofie van de hebzucht; een raadselspel over leven en dood, en een mythologie van de commercie; en tussen alles door een loflied op de rommelige migrantenstad Amsterdam. Isabel Hoving schreef een meeslepend, spannend, ingewikkeld, maar geloofwaardig, hartverwarmend en fantastievol debuut, dat terecht meteen internationaal belangstelling wekte.

---
Ik lief dat boek echt. Moet het snel weer lezen, alweer 5 jaar geleden voor het laatst/eerst gelezen.

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 21:21

Ooo, ik heb precies hetzelfde Dieke, maar dat boek is zo geweldig <3
Verder vind ik 'Na alles wat we voor jou gedaan hebben' van Marie Brantome ook echt geweldig.
Het gaat over een meisje die haar zusje verliest door een tramongeluk. Vanaf dat moment besluit dat ze nog maar 5 jaar zal leven. Haar moeder heeft een hekel aan haar en May (want zo heet ze) krijgt een hekel aan ongeveer alles.

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 21:27

Kruistocht in spijkerbroek - Thea Beckman

Tis een boek voor de jeugd, maar ik blijf het zó'n goed geschiedenisboek vinden. Leuk, mooi en historisch goed geschreven. echt 1 van de toppers voor de jeugd (en ook voor volwassenen opzich nog wel)

De vliegeraar - Khaled Hosseini
Waar nu ook de goede film van gemaakt is, Kite Runner.
gewoon zo mooi en goed.

En my all time favorite:
De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch
Laat je niet afschrikken door het feit dat het van Harry Mulisch is, want het is ZO'N goed boek..ik schrok echt van hoe het boek door mn hoofd bleef spoken toen ik m uit had :P Ik zat er zoooo in. Het is niet uit te leggen waar het over gaat :P Maar echt een geniale aanrader.
tip als je er aan begint: sla ff het voorwoordding over, dat is veel ingewikkelder dan het boek zelf, en ook niet echt nodig om het verhaal te begrijpen :).

En alle harry potters zijn ook favorietjes, vooral om gewoon lekker in weg te zakken enzo zegmaar.

Edit - Ohja, Idil, een meisje - Yasmine Allas is ook heel mooi, omdat het heel erg naar de waarheid geschreven is. Niet echt een literair hoogstandje opzich, maar wel zó erg uit de echte wereld. En ook lekker dun (ik hou van superdikke boeken, maar weet dat veel mensen ook van dunnere mooie boeken houden vandaar ;) )

Deze post is bewerkt door lotjegaaf: 10 januari 2008 - 21:29

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 21:28

Geen literatuur, maar wel een boek dat me ontzettend heeft aangegrepen. Een fantasyboek, en ik moet zeggen de beste die ik ooit heb gelezen.

Terry Goodkind - De eerste wet van de magie

Mijn oom zei altijd: 'als je fantasy wilt lezen, moet je die zéker ook lezen.' Ik dacht altijd: 'jaja', tot ik erin begon. Alles zit erin. Niet alleen fantasy-elementen, maar ook heel duidelijk dingen die uit het echte leven kunnen komen. En ook een verschrikkelijke spannend einde, waardoor je het boek absoluut niet weg wilt leggen.

Goodkind is méér dan alleen fantasy, maar het is zo moeilijk niet-fantasy liefhebbers dat uit te leggen. Je moet het eigenlijk gewoon een keer gelezen hebben.

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 21:31

Bekijk Postlotjegaaf, op 10-01-2008: 23:27:18, zei:

En my all time favorite:
De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch
ja en laat je ook niet afschrikken door het aantal blz
en de film hierover is een teleurstelling
ik vind dat ook een enorm goed boek

Dat van die gevleugelde kat lijkt mij ook een leuk boek, had er nog nooit van gehoord :)

In de categorie jeugdboeken vind ik:
Le petit prince
en
De gebroeders leeuwenhart
prachtig

maar ik denk dat iedereen die boeken wel al kent, en gelezen heeft als het interessant leek :)

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 21:46

ja idd allemaal gelezen, allemaal goed.

Maar ik blijf kruistocht in spijkerbroek zo leuk en goed vinden haha!

en klopt ook over Ontdekking van de hemel ja, hij is zooo dik. Maar ooh zoo'n geweldig boek, je zit er écht in he.
en dat einde
gewoon alles is zo goed, zo slim en waah

#17 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 22:04

Montyn - Dirk Ayelt Kooiman
prachtig boek, gaat over een man die in WO2 voor de duitsers gaat vechten, later nog in korea etc. Heel indrukwekkend, grappig en ontroerend.

oeh, De Gevleugelde Kat is perfect, ik heb 'm laatst nog gelezen. Misschien meer een kinderboek, maar ik vind 'm nog steeds tof!

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 22:06

In Ongenade door J.M. Coetzee
Het gaat over een professor van over de 50 die les geeft op een universiteit. Daar krijgt hij een verhouding met een leerlinge. En als dat naar buiten komt raakt hij in de problemen en blijft hij voor een tijdje bij z'n dochter in Afrika... waar alles ook niet zo picture perfect wordt....... :boef:

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 22:07

Bekijk Postlotjegaaf, op 10-01-2008: 22:46:53, zei:

ja idd allemaal gelezen, allemaal goed.

Maar ik blijf kruistocht in spijkerbroek zo leuk en goed vinden haha!

en klopt ook over Ontdekking van de hemel ja, hij is zooo dik. Maar ooh zoo'n geweldig boek, je zit er écht in he.
en dat einde
gewoon alles is zo goed, zo slim en waah

ja kruistocht in spijkerbroek vind ik ook een heel mooi boek!
al die kinderen, allemaal met een eigen verhaal! echt heel mooi.
en ook geen saai geschiedenis verhaal ofzo :P
die film wil ik ook nog eens zien eigenlijk!

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 januari 2008 - 22:10

Bekijk PostNaomi., op 11-01-2008: 00:06:47, zei:

In Ongenade door J.M. Coetzee
van hem vind ik Elizabeth Costello beter
ook meer een klassieker
(ik denk ook zijn bekendste?)
maar in ongenade leest wel vlot

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals