Ga naar inhoud

Boekentopic #02

509 replies to this topic

#401 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 juni 2010 - 22:02

Prachtig ja, het zegt zoveel over onszelf. Die gedichten van Catallus (kende 'm overigens niet) laten ons echt zien dat we allemaal seksuele wezens zijn. En dat gedicht wat ik net noemde, toont ons dat generatiekloven onvermijdelijk zijn en dat jeugd zich áltijd afzet tegen de vorige generatie. We denken allemaal wel dat dat van onze tijd is en dat het komt door de massamedia dat de jeugd agressief en overseksueel is, maar dat is gewoon van alle tijden. Alleen het komt nu wel anders tot uiting.

#402 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 20 juni 2010 - 22:06

Haha ja dat is inderdaad prachtig :P

En die teksten zijn PITTIG, poeh :lol: hoe verzon ie het

#403 -

Rocking moderator

• Moderators

Gepost 20 juni 2010 - 22:16

@Britt: Precies, uiteindelijk zijn we allemaal lustige wezens, maar door de huidige situatie leren we de seksuele verlangens aardig te temmen. De ouderen van nu hebben het over de provocerende blote mensen op TMF en MTV, maar in hun tijd was dat echt niet anders. In een andere vorm ja, maar niet anders. En zoals je nu al ziet kunnen we duizenden jaren terug in de tijd gaan en zien hoe erg seksualiteit daar een rol in speelde en dat daar geen taboe op rustte. Prachtig om te zien, haha.

Vooral de laatste twee zinnen van beide gedichten vind ik hoogstandjes, ge-wel-dig gewoon. Dit zou tegenwoordig echt nooit meer kunnen in professionele werken.

#404 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 juni 2010 - 22:23

Ik vind het vooral fascinerend dat de mensen die onze huidige samenleving afdoen als chaotisch, verwilderd, agressief en geseksualiseerd, dezelfde mensen zijn die met nostalgie terugkijken naar oudere beschavingen waarin dat inderdaad veel erger was, maar wel normaal. Ik weet ook niet wat erger is: dat vrouwen nu als lustobject worden neergezet in videoclips, maar wel gewoon kunnen studeren óf dat vrouwen vroeger evengoed als minderwaardig werden beschouwd en toen niet eens gelijke kansen hadden. Het lijkt me dat dat laatste vele malen erger is. Maarja, boeiende discussie.

#405 -

Rocking moderator

• Moderators

Gepost 21 juni 2010 - 09:09

Precies, maar dat kun je op bijna alles betrekken, ook op criminaliteit. Het is uiteindelijk maar wat populistisch gezever dat Nederland onveiliger wordt; kijk naar honderd jaar geleden en je ziet dat je toen als vrouw zelfs risico liep als je op klaarlichte dag buiten liep. Ik denk dat er wel een verandering is wat betreft het hebben van status. Vroeger werd dit ontleend aan het hebben van veel vrouwen en was men niet rijk uit zichzelf, maar werd er echt gekeken naar je achtergrond. Nu zijn we veel meer sociaal mobiel en is het de consumentenmaatschappij uit Amerika die aangeeft wat onze status is. Heb zelf een bloedhekel aan dat materialisme, maar realiseer me ook wel dat tijden veranderen. Maarja, so much for the American dream eh... :P

#406 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 09:44

Haha Catullus, geweldig :P Je hebt nu wel de meest groffe gedichten eruit hoor haha.
Ken je ook Martialis? Die is misschien minder grof met seks-gerichte gedichten, maar wel grappig, zoals deze:

Candidus, jij hebt landerijen voor jou alleen
en geld voor jou alleen
jij hebt gouden schalen alleen
en jij hebt een gouden servies alleen
je hebt Massische wijn alleen
en Caecubische wijn uit het jaar van Opinius alleen
jij hebt je hart alleen
en alleen je talent.
Alles heb je voor jou alleen
- weet dat je me dit wil ontkennen! -
maar je vrouw, Candidus, die heeft iedereen!

#407 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 10:43

Haha jaaa Martialis! Die heeft ook allemaal van die vieze korte gedichtjes :P Eentje over een man die 'm nog niet omhoog kreeg al had ie 30 kinderen voor zich staan, we lazen die in de vijfde geloof ik, en onze lerares Latijn was echt zo'n keurig vrouwtje dus iedereen was in shock hahaha :P Catullus heeft ook wel hele mooie gedichten geschreven trouwens, niet alleen maar vieze ;)

#408 -

Heroine

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 10:54

Haha Catullus was dit jaar onze eindexamendichter :P ik vond hem wel grappig maar de meeste van zijn gedichten zijn lang niet zo grof als die hierboven staan. hij heeft bv ook veel liefdesgedichten geschreven over 'zijn' Lesbia.

#409 -

Rocking moderator

• Moderators

Gepost 21 juni 2010 - 11:23

Nee, ik weet ook wel wat Catullus heeft geschreven, heb examen in Latijn gedaan, maar de uitzonderingen bevestigen de regel. ;)

"Het musje van mijn meisje is dood", haha

#410 -

Beginner

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 14:13

Oh e.e cummings vind ik helemaal niet leuk :P Ezra Pound enzo ook niet, hou niet echt van die style (imagism dacht ik)
Ik vind Emily Dickinson qua poetry het leukst om te lezen en voor de rest Blake enzo, de natuurpoets.
en als je van poetry houdt, moet je ook The Waste Land van TS Eliot lezen, daar wordt in boeken zovaak naar verwezen!

Ik heb echt zoveel voor mn studie gelezen dat nu ik bijna niet kan geloven dat ik weer zelf kan kiezen wat ik wil lezen :P

#411 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 14:24

The Waste Land ja, die ken ik wel. En Pound met z'n imagism, ik vind het wel mooi op zich. Maar ik houd ook wel van modernisme, vind het op een vreemde manier veel toegankelijker dan de gedichten uit de Romantiek ofzo.

#412 -

Rocking moderator

• Moderators

Gepost 21 juni 2010 - 15:13

Ja, die zijn vaak heel zwaar geschreven.

Ken je Charles Budowsky? Heerlijke dichter, schrijft heel toegankelijk en over alledaagse dingen.

The Icecream People
by Charles Bukowski

the lady has me temporarily off the bottle
and now the pecker stands up
better.
however, things change overnight--
instead of listening to Shostakovich and
Mozart through a smeared haze of smoke
the nights change, new
complexities:
we drive to Baskin-Robbins,
31 flavors:
Rocky Road, Bubble Gum, Apricot Ice, Strawberry
Cheesecake, Chocolate Mint...

we park outside and look at icecream
people
a very healthy and satisfied people,
no potential suicide in sight
(they probably even vote)
and I tell her
"what if the boys saw me go in there? suppose they
find out I'm going in for a walnut peach sundae?"
"come on, chicken," she laughs and we go in
and stand with the icecream people.
none of them are cursing or threatening
the clerks.
there seem to be no hangovers or
grievances.
I am alarmed at the placid and calm wave
that flows about. I feel like a leper in a
beauty contest. we finally get our sundaes and
sit in the car and eat them.

I must admit they are quite good. a curious new
world. (all my friends tell me I am looking
better. "you're looking good, man, we thought you
were going to die there for a while...")
--those 4,500 dark nights, the jails, the
hospitals...

and later that night
there is use for the pecker, use for
love, and it is glorious,
long and true,
and afterwards we speak of easy things;
our heads by the open window with the moonlight
looking through, we sleep in each other's
arms.

the icecream people make me feel good,
inside and out.

#413 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 19:20

Bekijk Postjudith89, op 20 juni 2010 - 20:30, zei:

Vandaag naar boekenbeurs gegaan en 27 boeken gekocht voor 120 euro :)

In Apeldoorn? Ben er ook geweest, heb 21 boeken gekocht voor zo'n 83 euro. :) Kan dus lekker genieten deze zomer :D

#414 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 22:54

Bekijk PostAotearoa, op 21 juni 2010 - 11:23, zei:

Nee, ik weet ook wel wat Catullus heeft geschreven, heb examen in Latijn gedaan, maar de uitzonderingen bevestigen de regel. ;)

"Het musje van mijn meisje is dood", haha
Haha wist je niet dat met dat musje, eigenlijk zijn pik werd bedoeld? Dat heb ik iig geleerd bij Latijn :P

Dan werden die mussengedichtjes ineens een stuk minder braaf:P

#415 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 23:17

maar, hoe kan de pik van zijn meisje dood zijn :P?

#416 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 juni 2010 - 23:28

Ja dat weet ik niet meer precies haha het is iig allemaal figuurlijk enzo :P

#417 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 08 juli 2010 - 21:57

Ik heb heel veel boeken te koop, ze staan allemaal in het te koop en gevraagd topic!
Ik ben nu bezig in Zeemeermin van Camilla Läckberg, leest lekker weg.

#418 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 juli 2010 - 16:05

Pff ik moet vanavond naar de bieb maar heb geen idee wat ik moet gaan lenen. Wil wel graag Joe Speedboot lezen, maar verder ben ik echt totaal inspiratieloos.
Kleine indicatie van wat ik leuke schrijvers vind:
-Arthur Japin
-Tommy Wieringa
-Arnon Grunberg
-Boudewijn Büch

Iemand nog aanraders?

#419 -

Ninja

• Members

Gepost 10 juli 2010 - 11:55

Heb je dat boek gelezen, van Arthur Japin, over Cassanova?
Een Schitterend Gebrek heet het. Echt een prachtig boek. Het verteld het verhaal van de eerste echte liefde van Cassanova. Dus nu eens niet over Cassanova zelf of hoe hij alles beleefd, maar over die vrouw dus en hoe haar leven verder gaat.

#420 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 juli 2010 - 12:34

Jaa die heb ik gelezen! Ik heb nu een ander boek van hem meegenomen.
Ik heb nu echt maar 3 boeken gehaald want ik weet echt niet wat ik moet halen.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals