Ga naar inhoud

Drama met geld.

56 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 04 mei 2009 - 22:35

Hey smile.gif.

Had het een paar uur terug ook al in het shut gepost, maar las net pas die reacties enzo dus dat is nogal onhandig lijkt me. En ik dacht; misschien is er iemand die 'tips' heeft ofzo vast niet maar toch.. Dus ik maak er even een topic in onzin van. Dan is het niet zo prominent in beeld ofzo, maar toch een topic waarin ik t even kwijt kan ofzo. Hieronder dus kopie uit t shut:

Omg er is echt een enorm drama gewoon, weet echt niet meer wat ik moet . Mn vader is dus 67, en werkt gewoon door sinds zn 65e. Hij werkt als docent aan de universiteit, Statistiek. Nu heeft ie dus 3 inkomsten: AOW, pensioen en dat werk aan de universiteit. Hij dacht dat dat geld wat ie van de uni kreeg al belastingvrij was, dat is altijd zo geweest sinds ie daar werkt enzo dus daar ging hij van uit. Nu ging ie kijken hoeveel geld hij terugkrijgt van de belasting, blijkt opeens dat hij meer dan 12000 euro moet betalen . En nu bleek dus dat dat geld nog niet netto was, maar bruto . Het is echt een enorme ramp want dat geld hebben we dus totaal niet. Mn vader verdient in totaal 4600 per maand netto (of nouja, na dit gebeuren aan het licht is gekomen dus ongeveer 4000 ) en daar komen we echt al niet van rond omdat er zoveel schulden zijn enzo. Omg ik weet echt niet hoe we die 12000 moeten betalen, en vanaf dan dus echt bijna 1000 per maand wegleggen. Hij betaalt dus gewoon 52% belasting over dat geld van de uni, ik vind het echt te gestoord voor woorden gewoon dat belastingstelsel in NL. Wat een drama . Ik ga nu proberen 2500 euro te lenen zodat we een schuld kunnen afbetalen waardoor we BKR geregistreerd staan, en dan hopen dat we de hypotheek kunnen verhogen.

Aargh sad.gif

Ik las dus net de reacties uit het shut, om zoveel mogelijk te reageren:

4000 netto is idd ook echt hartstikke veel geld, en het belachelijke is dat we serieus behalve boodschappen enzo echt geen grote bedragen uitgeven aan onszelf ofzo. Het enige is bijv. de krant enzo maarja dat is ook niet veel. De rest gaat echt helemaal op aan schulden, dus iets opzij zetten ofzo werkt totaal niet alles gaat gewoon op. En je kan het idd wel in gespreide delen betalen waarschijnlijk, maar dat is dan nog minstens 1000 per maand minder dan er nu al is, waarschijnlijk nog minder. Terwijl we t nu dus al amper redden sad.gif. En iemand zei dat het dom is van mij om ook een lening af te sluiten, maar ik zie niet echt een andere uitweg. Anders gaan ze beslag leggen op dingen en weet ik het, dan sluit ik liever een lening af met een heel soepele terugbetalingsregeling.. Nouja ik weet ook niet wat ik met dit topic wil bereiken eigenlijk, maar misschien weet iemand tips ofzo..

#2 -

nooooooooooooooh

• Members

Gepost 04 mei 2009 - 22:45

Ik denk echt dat het heeeeeeeeeeel onverstandig is om een lening te gaan afsluiten. Lenen KOST namelijk geld, ik denk dat het verstandig is om met iemand om tafel te gaan zitten die jullie kan helpen bij het aflossen van alle schulden. Je kan het niet oplossen door jezelf nog dieper in de schulden te steken namelijk!

Links voor hulp

SZW

Hoe-doe

Nibud

Deze post is bewerkt door Jaraa: 04 mei 2009 - 22:48

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 04 mei 2009 - 22:51

aah wat klote voor jullie!
en jullie wisten dus helemaal niet dat het brutoloon was? blink.gif

maarr ik weet niet, heb niet echt tips voor je, misschien alleen bespaartips
maar voor zulke grote bedragen zal zelfs dat niet echt baten..

Is er geen manier om dat aflossen uit te stellen, zodat jullie iets voor elkaar kunnen krijgen?

Deze post is bewerkt door Noukjah: 04 mei 2009 - 22:52

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 04 mei 2009 - 23:39

Ja maar dat zijn mensen die ook heel weinig verdienen.. Mijn vader zit wat dat betreft in Nederland gewoon in heel slecht, want hij heeft dus weinig geld maar omdat hij zoveel verdient valt hij in de hoogste betalingsklasse qua belasting sad.gif. Dus bedankt voor die instanties enzo, zal even kijken op die sites maar ik vrees dat wij er weinig aan hebben..

En het is idd zo dat het natuurlijk beter zou zijn om op een andere manier aan geld te komen, maar hoe? Mijn vader staat BKR-geregistreerd en ik ben de enige hier in huis die de mogelijkheid heeft om aan geld te komen. Van vrienden enzo hebben we ook al vaak geleend, dus geen optie.. Bovendien is de lening die ik kan afsluiten heel 'soepel' qua terugbetalen. Maar een rente van 7,2%, terugbetalen wanneer je wil en je betaalt alleen rente over het opgenomen geld. Bovendien heb je een aflossingsvrije periode van 7 jaar en moet je daarna 50 per maand betalen, dat is nog wel op te brengen. Verder kan het waarschijnlijk meteen afbetaald worden zodra we niet meer BKR-geregistreerd staan, omdat dan hopelijk de hypotheek verhoogd kan worden..

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 00:14

Ga NIET lenen, echt niet.
dan kom je er noooooit meeruit.
ik ga morgen even mn ouders bellen voor meer info, die weten hier veel van en kunnen denk ik ook wel helpen/tips geven.

je kan hier echt uitkomen zonder dat jij moet lenen!!
mag ik vragen waar de schulden voor zijn, voor dingen die je moeder zegmaar gekocht heeft enzo, of?

#6 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 05 mei 2009 - 07:26

En er is met de Belastingdienst niets te regelen?
Als ik het goed begrijp, waren er voor die 12.000 euro al schulden, of niet? Hoe kom je - Lotte vroeg het ook al, maar goed - met zo'n inkomen aan zo'n schuld? Daarmee bedoel ik ook: op hoeveel plekken hebben jullie schulden en wat wordt er per maand afbetaald?

Ik ben het er verder mee eens dat geld lenen een heel slecht idee is. Je vult een gat met een ander gat en dat werkt gewoon niet.

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 07:42

Als je schulden hebt zijn er altijd instanties die je willen helpen, wat je inkomen ook is. Zij kunnen immers helpen om het op een goede manier te verdelen.

Eventueel zijn er ook mensen die dit soort dingen vrijwillig doen, zodat je ook niet aan zo'n instantie vastzit (dat is vaak al een stuk beter, omdat die instanties ook niet alles zijn). Ik kan je eventueel het telefoonnummer geven van iemand die vrijwillig advies geeft. Hij woont wel in Zutphen, maar misschien kan hij toch een handje helpen (of kent hij mensen bij jou in de buurt die dit soort dingen vrijwillig doen).

#8 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 05 mei 2009 - 07:53

Inderdaad niet lenen, stel dat je ouders straks uit de schulden zijn en alles is afbetaald, dan zit je nog 5 jaar met een BKR registratie en kun je geen huis kopen. Misschien denk je nu nog dat je dat toch niet wilt, maar in 5 jaar kan er veel gebeuren.

Ik denk ook niet dat het aan jou is om ze zo te helpen. Je zou een keer boodschappen kunnen doen (daar hebben ze ook iets aan, omdat het dan niet in de grote pot met schulden gaat) of een rekening betalen, maar ga niet voor hen lenen. Betaal je al kostgeld, misschien is dat een optie (of woon je op jezelf, weet ik even niet meer).

Als je 4600 euro in de maand verdient dan is dat inderdaad veel, dat jullie weinig over houden kan natuurlijk, maar waar gaat dat geld heen? Naar de hypotheek, dan moeten ze daar eens naar kijken, misschien kunnen ze een andere hypotheek krijgen?
Verder de belasting bellen en hulp om hieruit te komen. Lenen om een lening af te betalen werkt niet, je komt er alleen dieper in. Dan hebben niet alleen je ouders een schuld, maar jij ook, waar je na 5 jaar (na aflossing) nog aan vast zit.

#9 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 08:50

hoe kom je met zo'n hoog salaris per maand aan zoveel schulden dan..
maarja ga zelf iig niet lenen.
met de belastingdienst zijn toch over het algemeen wel regelingen te treffen, van bijvoorbeeld 50 of 100 euro per maand.
of is het niet mogelijk om een andere schuld die minder dringend is later terug te betalen ofzo? alles beter als weer een nieuwe schuld erbij..

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 08:50

Nja ik heb liever dat ik een schuld van 2500 heb dan dat ik mn vader zo zie 'lijden'. Er wordt hier ook gepraat over mn ouders, in dit topic dus. Maar ik woon alleen met mn vader en mn zusje, mn moeder is er nog wel (zie haar ook nog) maar die woont niet meer bij ons iig. Met haar is t weer een heel drama apart, geen zin om dat helemaal uit te leggen sommige mensen weten t misschien wel maar ok. Zij betaalt iig niks.

En idd voor die 12000 waren er ook al heel veel schulden, leningen bij creditcards en dat soort dingen. Andere mensen tegen wie mn vader t vertelt, vrienden enzo, geloven het ook nooit dat je niet rond kan komen met zoveel geld. Die denken dat we heel veel nutteloze dingen kopen ofzo wacko.gif. Maar dat is echt niet zo, zijn gewoon allemaal dingen uit het verleden.. Die lening is trouwens ook niet bedoelt om 'altijd' te houden. Ik zou dus maar 1700 opnemen om de schuld van de BKR registratie af te lossen, zodat die registratie weggaat. Dan proberen de hypotheek te verhogen en met dat geld weer die 1700 terug te betalen o.a. We hebben trouwens een aflossingsvrije hypotheek dus het huis is heel goedkoop.

#11 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 05 mei 2009 - 08:58

Nou goed, de schuld is er, hoe is wat dat betreft niet zo van belang. Maar als je zegt dat het bij creditcardmaatschappijen is 'en dat soort dingen', dan denk ik dat het weer wel nuttig is om dat overzichtelijk te maken.

Ik snap inderdaad niet goed hoe je nu met 4000 euro per maand niet kunt sparen, maar ik neem aan dat je inderdaad kunt kijken naar je hypotheek - als je die verhoogt, kun je meer aflossen.

Dit is niet jouw fout en daarom vind ik het niet terecht als jij ervoor zou lenen. Natuurlijk is het ergens wel nobel om zoiets aan te bieden, maar doe het dan niet in de vorm van een lening - betaal dan een tijdje meer kostgeld of zo, zodat er meer afbetaald kan worden.

Omdat je weinig kwijt wil over waar de schulden precies vandaan komen en waar die 4000 euro aan op gaan, wordt het wel lastig om je advies te geven - behalve dan om NIET te gaan lenen en om te kijken of er met de belastingdienst regelingen te treffen zijn.

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 09:02

Maar met die die 2500 euro ben je er nog niet. En leningen afbetalen met leningen is natuurlijk geen oplossing, maar een verschuiving van het probleem. Eigenlijk vind ik 7,2% rente ook nog best wel veel.
Misschien kun je echt beter iets als schuldsanering (zo heet dat toch?) proberen, en kijken wat jullie precies uitgeven, waaraan en zo. En dan kijken hoe je dat allemaal kan verbeteren of hoe je toch kan beginnen met dingen terug te betalen.

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 09:29

QUOTE(Goddess @ 05-05-2009: 08:42:15) Bekijk Post
Ik kan je eventueel het telefoonnummer geven van iemand die vrijwillig advies geeft. Hij woont wel in Zutphen, maar misschien kan hij toch een handje helpen (of kent hij mensen bij jou in de buurt die dit soort dingen vrijwillig doen).

Echt, ik raad het je aan. Hij is hier in Zutphen al ontzettend bekend, omdat hij zoveel mensen uit de schulden heeft geholpen. En het kost je helemaal niets.

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 09:39

Zoals anderen hier al zeggen lenen om een andere schuld af te betalen helpt niet, misschien is het dan wel weg bij het BKR, maar je blijft geregistreerd staan voor 5 jr. nadat je de schuld hebt afbetaald.

En jij zit ook met een BKR registratie voor de komende tijd er zijn zoveel dingen wat je dan niet kunt doen.

Ik zou hulp vragen zoals Suus zegt, misschien niet gelijk naar een instantie maar naar een individueel persoon die jullie kan helpen om alles overzichtelijk te krijgen en te kijken waar wat kan.

Soms kun je niet alles zelf oplossen en kijkt iemand anders er anders tegenaan en ziet misschien weer andere mogelijkheden.

Deze post is bewerkt door Juud*: 05 mei 2009 - 09:40

#15 -

Held

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 09:52

Aaah Charly wat rot zeg.
Je had hier volgens mij al eerder verteld dat je vader vrij veel verdiende maar dat jullie helemaal niet zoveel te besteden hadden.

Wat iedereen al zegt, jij moet echt geen lening af gaan sluiten, daar schiet je helemaal niks mee op. Misschien kunnen jullie eerst eens contact opnemen met die dude van Suus, of iemand anders die er verstand van heeft? Je kan wel zelf aan gaan rommelen maar ik denk dat iemand anders jullie beter kan helpen.

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 10:22

Omdat jullie er pas nu achterkomen, hebben jullie de financiën nou ook weer niet zo super onder controle. Lijkt mij. Het eerste wat ik zou doen als ik jullie was is hulp inschakelen van iemand die er verstand van heeft, zonder in het wilde weg geld te gaan lenen. Vooral op jou eigen naam, ik bedoel je bent jong en hebt het misschien over een paar jaar zelf nodig.
Je zou eigenlijk eerst is moeten uitrekenen, rekeningen naast elkaar leggen, tellen, weet ik het wat, voordat je (met iemand anders) een plan kan gaan maken.

Vind het wel heel klote voor je! Heb verder niet zo veel verstand van financiën (met profiel economie en maatschappij kom je niet heel ver), maar als ik je ergens mee kan helpen wink.gif

#17 -

Sanne

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 13:43

Zoek, inderdaad zoals er al gezegd wordt, hulp hiermee.

Sowieso lijkt het me belangrijk om eerst eens op een rijtje te zetten wat er nu precies aan schulden is en hoeveel daarvan wordt afbetaald per maand.

Kijk waar het geld verder naartoe gaat en kijk wat daarvan echt nodig is.

Als je daar inzicht in hebt ben je al een heel eind verder.

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 14:09

Ik ben blijkbaar de enige die het een kwestie van 'eigen schuld, dikke bult' vind. Die creditcards, dat is gewoon dom, dat is geld uitgeven wat je niet hebt. Ik zou maar hulp inroepen ipv zelf een lening afsluiten. En ik vind het een beetje vreemd om te zeggen: 'we dachten dat het netto was', dan let je dus gewoon niet goed op je geld. Ik vind het wel kut voor je enzo, maar wel eigen schuld.

#19 -

Held

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 14:27

QUOTE(Sab. @ 05-05-2009: 15:09:36) Bekijk Post
Ik ben blijkbaar de enige die het een kwestie van 'eigen schuld, dikke bult' vind. Die creditcards, dat is gewoon dom, dat is geld uitgeven wat je niet hebt. Ik zou maar hulp inroepen ipv zelf een lening afsluiten. En ik vind het een beetje vreemd om te zeggen: 'we dachten dat het netto was', dan let je dus gewoon niet goed op je geld. Ik vind het wel kut voor je enzo, maar wel eigen schuld.

Hallo je kent de situatie toch helemaal niet.
Natuurlijk is het eigen schuld als ze maar allemaal dingen kopen die ze niet nodig hebben terwijl ze het geld er niet voor hebben, maar misschien is dat wel helemaal niet zo.

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 05 mei 2009 - 14:27

Eigen schuld van haar ouders misschien, maar niet van Charly, en ik snap dat zij haar vader hierbij wil helpen.
Maaaaar ik zou niet zomaar een lening afsluiten, de enige lening die je eventueel zou kunnen overwegen is bij de IB-groep, je bent toch student? Dat is alsnog een lening natuurlijk, maar wel minder rente etc!

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals