Ga naar inhoud

Acht Nederlanders dood na busongeluk Spanje

• Je kunt niet antwoorden op dit topic
21 replies to this topic

#1 -

Beginner

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 07:48

SAN POL DEL MAR - Door een busongeluk in het noordoosten van Spanje zijn donderdagavond laat acht Nederlandse toeristen omgekomen. Dat heeft reisorganisatie Sundio Group vrijdag gemeld. Het busongeluk gebeurde om 13 minuten over elf 's avonds op tolweg C-32 ter hoogte van het dorp San Pol de Mar, tussen Barcelona en de badplaats Lloret de Mar.

De bus, die op de terugweg was van een excursie naar Barcelona, is door nog onbekende oorzaak van de weg geraakt.

Bij het ongeluk waren ook een vrachtwagen en twee personenauto's betrokken, meldden Spaanse media vrijdag.

In totaal raakten 42 mensen licht- tot zwaargewond. Zij zijn overgebracht naar ziekenhuizen in de omgeving. Vijftien passagiers bleven ongedeerd, aldus Sundio.

Nederlanders

Bijna alle inzittenden van de bus waren Nederlanders, op de chauffeur na, aldus directeur Joost Romeijn van Sundio. De 65 passagiers zijn van alle leeftijden. ''De jongste is 5, de oudste tot in de 60'', aldus Romeijn vrijdagochtend.

De meeste Nederlanders die in de bus zaten hadden hun vakantie geboekt bij een van de merken van het Rotterdamse bedrijf: Sunweb, Jiba en Evenements Reizen.

De gewonden zijn overgebracht naar ziekenhuizen in Calella, Mataró, Badalona en Gerona.

Het hospitaal San Pau in Barcelona bevestigde dat een gewonde Nederlandse buspassagier daar nu geopereerd wordt. Verder wilde het ziekenhuis niets zeggen.

Veiligheidseisen
De reisorganisatie had de excursie inclusief bus geboekt bij een ander bureau. Het gaat om een voertuig van de busonderneming Plenacosta. De bus is twee jaar oud en zou voldoen aan alle veiligheidseisen.

Volgens een woordvoerder van Pienacosta is het casco van de bus nog in goede staat en wordt dit momenteel onderzocht door de politie en de brandweer.

Geen gordel
Veel mensen die in de bus zaten die donderdagavond in het noordoosten van Spanje van de weg raakte, hadden geen gordel om, stelde een woordvoerder van Plenacosta. Dat waren vooral jongeren. ''De mensen die wel een gordel om hadden, hebben vrijwel geen verwondingen opgelopen'', aldus de zegsman.

Ervaring
De Spaanse buschauffeur had al zestien jaar ervaring. Hij had negentien uur gerust voor hij aan de rit begon en kende de route.

''Hij reed al jaren dezelfde route naar Barcelona. Het is voor ons nog een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren'', aldus de woordvoerder. In de bus was volgens de zegsman een registratiesysteem aan boord waarop alle informatie over de gereden snelheden zijn vastgelegd. ''Deze gegevens worden onderzocht door de politie.''

De bestuurder liep onder meer botbreuken op in zijn onderbeen en is opgenomen in het ziekenhuis van Granollers. Hij heeft een alcoholtest ondergaan en deze bleek negatief.

Informatienummer

Alarmdienst SOS International stuurt per direct drie teams naar Spanje om de slachtoffers bij te staan. Ieder team bestaat uit een arts, een verpleegkundige en een hulpverlener. Zij stappen om 07.00 uur vrijdagochtend op het vliegtuig, aldus een woordvoerder.

Organisaties betrokken bij het busongeval in Spanje hebben een informatienummer geopend voor het publiek. Het nummer is 0800-0990099.

bron: nu.nl

Deze post is bewerkt door Lhuna: 31 juli 2009 - 07:56

#2 -

TEAM JACOB!

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 08:13

Ja echt erg sad.gif

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 09:10

Jaa vet erg! las het net op internet. pff

#4 -

Twijfelaar

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 09:34

En dan denk je dat je lekker op vakantie bent.... Vreselijk. Die bus zag me er ook uit pfff.
Vind het ook erg voor de buschauffeur. Ik hoop dat hij er 'niks mee te maken heeft.' In de zin van, drugsgebruik, veel te hard rijden etc.

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 09:39

lijkt mij niet.. als die de rit zo goed kende en 19 uur had gerust voor die tijd.
maarja kan natuurlijk altijd.

aan de ene kant, als ze hun gordel om hadden gedaan was er misschien niemand omgekomen.

zo kan je wel zien hoe belangrijk een gordel kan zijn O.o

#6 -

Beginner

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 09:48

een passagier zegt wel dat de bus te hard reed.

‘Op een gegeven moment rijden we door een bocht en ik zie opeens dat we de bocht niet gaan halen. Dat we eigenlijk gewoon rechtdoor rijden in plaats van dat we de bocht nemen’, zegt passagier Edzo Wiltink, die er zelf goed van afkwam.

Daarna ging het allemaal heel snel. ‘We rijden over een berm heen door twee vangrails. De bus kantelt en uiteindelijk komen we tot stilstand.’

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 09:49

heel naar dat zoiets gebeurd.
Ben je lekker op vakantie..
Busgordels zouden in nederland ook verplicht moeten worden naar mijn mening.

#8 -

Held

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:05

Als je de route kan dromen bestaat juist het gevaar dat je niet goed oplet en ongelukken maakt, dus dat hij de rit zo goed kende hoeft niks te zeggen.

#9 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:10

De titel moet even worden aangepast want het zijn zes doden, aanvankelijk was het acht, maar het is bijgesteld.

Vind het echt sneu, en idd, wijst er maar weer op hoe belangrijk een gordel is, ook in bussen.

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:11

jeetje, echt naar.

volgens mij zijn busgordels ook verplicht in nederland, toch?

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:16

Alleen als een bus sneller kan en mag dan 80 km per uur, is de gordel verplicht.

Het is dus verplicht ja, maar er wordt veel te weinig opgewezen.

Deze post is bewerkt door NgiNeThemba: 31 juli 2009 - 10:17

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:19

Ik dacht al: de titel klopt niet.

Maar wel erg ja. Schrikken ook voor al die mensen. Ben wel benieuwd wat er nou echt is gebeurd.

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:19

Aah bah zeg, echt erg! sad.gif
Ik vertrek vanmiddag met de bus naar Zuid-Frankrijk, die gordel doe ik dus wel vast he!

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:21

Wow, heftig sad.gif!
Dat er Nederlanders bij betrokken zijn is heel erg, maar voor andere nationaliteiten was het net zo erg geweest.
Ik denk niet dat die buschauffeur er iets mee te maken heeft, dit kan altijd gebeuren. Heb nog nooit een 'slechte' chauffeur meegemaakt, ik bedoel van een touroperator.
Maar die wegen daar zijn ook niet al te best.
En je gordel dragen is natuurlijk logisch.

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:23

echt heeeel erg.

het zal je maar overkomen of je zult maar in nederland zitten met naasten in spanje die je niet kunt bereiken...

echt MEGAerg zeg!

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:35

Ow damn wat erg wacko.gif !
Moet je toch niet aan denken dat je zoiets overkomt als je op vakantie bent sad.gif

(en dan te bedenken dat ik zondag ook nog op excursie ben geweest naar barcelona vanuit lloret, vind het eng om erover na te denken)

#17 -

<3 Mark

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:37

omg ik vertrek maandag met de bus naar spanje! zeker wel dat ik de gordel aan doe. echt rot joh als je in die bus zat!

#18 -

Held

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 10:37

QUOTE(Spiralling @ 31-07-2009: 11:21:28) Bekijk Post
Ik denk niet dat die buschauffeur er iets mee te maken heeft, dit kan altijd gebeuren. Heb nog nooit een 'slechte' chauffeur meegemaakt, ik bedoel van een touroperator.

Nee als je met een fatsoenlijke maatschappij gaat letten ze daar echt wel op, ze willen geen slechte naam en een enorme claim aan hun broek. Bovendien wil die man waarschijnlijk ook niet dood dus expres zal hij het wel niet gedaan hebben.

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 11:37

Jeezus bah man. Mn oom en nichtjes zaten er ook, die hebben we gelijk opgebeld, wnt die zouden na Barcelona toe donderdag, maar doordat 1 van mn nichtjes haar teen brak ging dat niet meer door.

Maar mn bestevriendin zit er ook, met haar vriend. Maar die krijg ik niet te pakken, en daar baal ik heel erg van, heb dr 2x gesmst, ook gister nog. &net gebeld, jasses voel me echt zo kut nu, gaat van alles door me heen.
Oke kleine kans is het want ze zou vandaag vertrekken maar toooch. Bah.

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 juli 2009 - 21:14

jaa echt zo erg.
Ik ben deze vakantie met de bus naar lloret de mar geweest en mijn moeder zei meteen je gaat noooit meer met de bus. En echt shocking dat de gordels zo belangrijk zijn. ze zeiden het in onze bus nog; van gordels zijn verplicht en als de politie komt controleren is het je eigen verantwoordelijkheid.
Maarja dan zegt iedereen meteen van oooh dan doe ik ze wel snel om, dus dat is ook niet zo nuttig..

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals