Zoals wellicht bekend zou ik eigenlijk naar Amerika gaan, dwars door de USA (een groepsreis van Djoser). De groep had echter te weinig boekingen en ik heb besloten om daarom een compleet andere reis te gaan doen. Ik heb Djoser gebeld en gevraagd wat er in dezelfde periode door zou gaan. Eén van die reizen was Maleisië en ik heb nadat ik alle beschikbare reizen aandachtig heb bekeken gekozen voor deze reis. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik altijd al eens naar Azië wilde gaan en de jungle wilde zien. Daarnaast leek deze reis me erg afwisselend. De reis duurde 20 dagen.
Vroeg in de ochtend landden we in Kuala Lumpur om meteen door te rijden naar Melakka, een sfeervolle stad met veel Nederlandse invloeden, vanwege de Nederlandse kolonies vroeger. Zie de Nederlandse invloeden:

We hebben er ook een boottochtje gemaakt en watervaranen gezien:

Daarna gingen we door naar Kuala Lumpur en onderweg zijn we nog gestopt bij Putrajaya, een stad die ze nu aan het bouwen zijn en die nog moderner gaat worden dan Kuala Lumpur:

Onderweg stopten we ook nog even bij Batu Caves, een Indische tempel gemaakt in een de rotsen. Om er te komen moet je 272 treden omhoog. Boven zaten trouwens erg veel leuke aapjes:

Kuala Lumpur is een superstad, met prachtige gebouwen. De bekendste zijn natuurlijk de Petronas Twin Towers (ruim 600 meter hoog). We hebben er een tour gemaakt door de stad en de highlights gezien, zoals de Twin Towers. Ook zijn we nog bij een moskee geweest en daar mag je natuurlijk niet zomaar naar binnen met korte broeken en truitjes. ’s Middags ben ik nog even naar een vogelpark geweest. ’s Avonds zijn we opnieuw naar de Petronas Twin Towers gegaan, aangezien ze dan ook schitterend zijn:

Na de drukte van Kuala Lumpur gingen we naar Taman Negara, het oudste regenwoud ter wereld. We hebben hier een aantal jungletochten gemaakt en véél gezien qua dieren en natuur. In de jungle heb je ook de canopy walk, een touwbrug die 50 meter hoog in de bomen hangt. Bij ons hotel zat trouwens een slang, die een kikker aan het eten was. Heel gaaf, zo’n hotel midden in de jungle. Er waren ook veel bloedzuigers (zie foto van mijn voet, jeej). We zijn ook bij een dorpje geweest van de Orang Asli (de originele bewoners van Maleisië, ze leven in de jungle).

Drijvende restaurants bij de jungle:

Toen weer terug naar Kuala Lumpur gegaan en onderweg gestopt bij een olifantenweeshuis, waar je de olifanten kon voeren, een ritje op de olifanten mocht maken en de olifanten mocht wassen in de rivier:

We gingen daarna door naar Kuala Selangor, waar een berg is met een kolonie wilde aapjes. Ook heb je er vlakbij een natuurgebied met een mangrovebos. Bij dit natuurgebied heb je veel bijzondere dieren, zoals felgekleurde krabben en mudskippers (zie de foto, máffe beesten zijn dat). We hebben er ook een boottocht gemaakt langs de grootste kolonie vuurvliegjes ter wereld, maar daar mocht je geen foto’s maken (en foto’s zouden toch niet gelukt zijn). Het zag er wel schitterend uit.

Na Kuala Selangor gingen we naar Cameron Highlands, waar vooral veel theeplantages zijn. Ook zijn er veel fruitplantages in dit gebied. We hebben hier een theefabriek bezocht en een butterfly farm, met ook heel veel insecten (die je ook mocht aanraken).
Dit zijn de theeplantages:

Dit zijn wat foto’s van de butterfly farm:

De bestemming die na Cameron Highlands kwam, was Penang, een tropisch eiland. We hebben hier veel bij het zwembad rondgehangen en zijn een paar keer naar de avondmarkt geweest. Ook zijn we in Georgetown geweest en hebben hier vooral lekker rondgewandeld en wat moskeeën en tempels bezocht.

Daarna gingen we naar het tweede tropische eiland: Langkawi. Hier hebben we ook veel genoten bij het zwembad en op het strand. De eerste dag heb ik een taxi gehuurd en enkele highlights van het eiland bekeken, zoals de cable car (700 meter boven zeeniveau), een waterval, het aquarium en de krokodillenboerderij. Die laatste viel wat tegen, maar ze hadden er wel een bijzondere krokodil, namelijk een gehandicapte. Foto’s van het aquarium zijn niet zo bijzonder, vanwege de weerkaatsing bij de ruiten. Die plaats ik dus niet.

De dag daarna ben ik wezen snorkelen. Helaas was het weer erg slecht en het water hierdoor ontzettend troebel. Ik heb wel wat vissen gezien, maar van het koraal helemaal niets kunnen zien. Het snorkelen nam een hele dag in beslag. Wel erg leuk was het shark feeden. Stukjes vlees werden in het water gegooid en daar kwamen allemaal kleine haaien op af. Uiteraard mag je dan niet snorkelen. Tijdens het snorkelen trouwens nog wel zo’n haai gezien, dat was wel gaaf. Eerste foto is van het shark feeden.

De derde dag zouden we ’s avonds weer met het vliegtuig gaan. Om mezelf nog een beetje bezig te houden (zodat ik hopelijk wat kon slapen in het vliegtuig) ben ik in de ochtend nog naar een vogelpark geweest. Je kon de vogels hier voeren, maar echt heel interessant was het niet. ’s Middags met de groep in het zwembad gehangen en daarna weer teruggevlogen. Eerst een binnenlandse vlucht van Langkawi naar Kuala Lumpur en toen door naar Amsterdam. Hier nog een paar foto’s. Eentje van het vogelpark, eentje van de zee, een van het zwembad bij het hotel en eentje van het vliegveld in Kuala Lumpur:

Deze post is bewerkt door Goddess: 14 augustus 2009 - 17:06