Ga naar inhoud

De Hongerspelen

• Je kunt niet antwoorden op dit topic
6 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 augustus 2009 - 16:44

Kort geleden kreeg ik via hyves een berichtje over het boek 'De Hongerspelen' van Susanne Collins. Het zou het fans van twilight heel erg aanspreken. Mijn aandacht hadden ze, want ik wilde wel weer eens iets nieuws na the host en de twilight saga. Stephenie Meyer zelf prees het boek ook aan. Ik heb het boek gekocht en ik vind het echt heel goed! Ik vind het niet echt heel erg vergelijkbaar met Twilight, maar ik zou het toch iedereen aanraden!

Vierentwintig strijders worden gedwongen mee te doen. Alleen de winnaar overleeft!
Zou je kunnen overleven in je eentje, in het wild, terwijl iedereen tegen je is?

In de overblijfselen van een plek die ooit bekend stond als Noord-Amerika ligt het land Panem, een blinkende Capitol omgeven door twaalf af gelegen Districten. Elk jaar worden de Districten door de Capitol gedwongen om één jongen en één meisje in de leeftijd van 12 tot 18 te sturen om deel te nemen aan de Hongerspelen - een bruut en angstaanjagend gevecht op leven en dood. Deze spelen worden uitgezonden op televisie ter vermaak van heel Panem.

Overleven is de tweede natuur van de 16-jarige Katniss Everdeen, die dagelijks een strijd levert om haar moeder en jongere zusje van eten te voorzien door stiekem te jagen en eten te verzamelen buiten de hekken van District 12. Wanneer Katnissa - zusje de aangewezen strijder is voor de komende Hongerspelen, werpt Katniss zich op om haar plek in te nemen. Ze weet dat dit haar doodvonnis kan betekenen. Haar enige kans om te overleven, ligt in haar vermogen steeds de juiste afweging te maken. Kiest ze voor overleven of voor vriendschap? Voor de liefde of voor haar leven? Voor samen of alleen?

Voor elk wat wils: niet alleen voor lezers, maar ook voor tv-kijkers, gamers, avonturiers en liefhebbers van: Spanning: wie zijn de strijders en wie overleeft? Avontuur: overleven in een spectaculair avontuur met onvoorspelbare afloop Vriendschap en liefde: zijn vriendschap en liefde een betrouwbare raadgever in een spel op leven en dood? Moed: hoeveel moed is nodig om je eigen leven op te offeren voor een ander?

©bol.com

hyves

In oktober komt het tweede deel, 'Vlammen' uit, die moet alleen in spoiler, omdat het dingen verraadt over het eerste deel:
Spoiler

Zijn er hier al mensen die het gelezen hebben?

Deze post is bewerkt door BUTTERR: 24 augustus 2009 - 16:45

#2 -

Beginner

• Members

Gepost 25 augustus 2009 - 09:23

Wouw, ik heb het boek niet gelezen, maar ik zou nu gelijk wel naar de bieb willen gaan om hem te lenen.
Ik heb deze vakantie nog 0 boeken gelezen:O

#3 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 25 augustus 2009 - 11:49

@Marlous: een fantasy-fan ben ik ook niet en dit boek is niet echt iets voor mij denk ik, maar om te denken hoe iemand dat nou kan schrijven.
Een verhaal over twee tieners die ruzie hebben en het dan weer bijleggen en vriendjes krijgen en op school het een en ander meemaken, kan iedereen. Maar fantasy schrijven is een vak apart, om het zo te zeggen. Om zo'n wereld te creëren, wat ook allemaal klopt en boeiend blijft, is echt moeilijk.
Harry Potter en Lord of the Rings bijvoorbeeld lijkt nu heel gewoon, maar bedenk het maar eens.
"Gewone" verhalen kun je baseren op de wereld om je heen, bij fantasy moet je die wereld eerst nog zelf scheppen.

Ik hou niet van fantasy, maar als ik het lees heb ik eerder respect voor iemand dat die zoiets kan bedenken, dan dat ik denk hoe een volwassene zoiets kan schrijven.

#4 -

Ninja

• Members

Gepost 25 augustus 2009 - 12:21

@Marlous: ik vind dat wel heel erg kortzichtig hoor.

Het lijkt mij opzich wel leuk, hoewel ik meer van de science fiction ben dan van de fantasy en dit neigt toch iets meer naar fantasy volgens mij. Zijn de boeken in het engels of Nederlands?
Als ze niet te duur zijn koop ik ze misschien wel.

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 25 augustus 2009 - 12:27

Ik heb daar een beginstukje van gelezen en was meteen echt enorm geïnteresseerd! Alleen was ik het heeeelemaal vergeten. Ik ga het nu zeker lenen in de bieb tongue.gif .

#6 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 25 augustus 2009 - 12:33

@ Marlous: oohhh dan moet je echt de Thule-trilogie van Thea Beckman lezen, of de twee boeken Torenhoog en Mijlenbreed en Ogen van Tijgers (Tonke Dragt). Dat zijn boeken waardoor ik fantasy ben gaan waarderen als genre. Op de basisschool dacht ik net zo over fantasyboeken als jij nu, maar toen ik deze boeken eenmaal begon te lezen, was ik om.

Ik denk dat ik deze boeken ook ga lezen. smile.gif Toen ik nog bij de uitgeverij werkte, heb ik hier zelfs de Engelse proefdruk van gelezen. tongue.gif Alleen paste het niet in het genre van de uitgeverij, dus dat was jammer.

Maar oohhh, ik ben benieuwd of ze nog veel aan de Engelse tekst hebben veranderd... het was wel een heel spannend verhaal!

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 25 augustus 2009 - 13:18

Lijkt me een leuk boek. Wie weet ga ik het nog wel lezen smile.gif Denk dat ik me er zeker mee zal vermaken smile.gif

En vind het inderdaad nogal kortzichtig om zo over fantasy te denken. Fantasy is één van de moeilijkste genres om te schrijven. Ik lees graag fantasy en kan alleen maar respect hebben voor de mensen die het geschreven hebben. Vooral aanraders zijn de series Wetten van de Magie van Terry Goodkind en De Donkere Toren van Stephen King.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals