Ga naar inhoud

Drinken moet je leren

• Je kunt niet antwoorden op dit topic
61 replies to this topic

Poll: Alcoholgebruik (333 gebruiker(s) hebben gestemd)

Drink jij wel eens alcohol?

1. Nee (45 stemmen [13.55%])

Percentage stemmen: 13.55%

2. Ja, minder dan 2 glazen per week (126 stemmen [37.95%])

Percentage stemmen: 37.95%

3. Ja, minder dan 5 glazen per week (71 stemmen [21.39%])

Percentage stemmen: 21.39%

4. Ja, minder dan 10 glazen per week (64 stemmen [19.28%])

Percentage stemmen: 19.28%

5. Ja, meer dan 10 glazen per weer (26 stemmen [7.83%])

Percentage stemmen: 7.83%

Mag jij thuis alcohol drinken?

1. Ja (304 stemmen [91.57%])

Percentage stemmen: 91.57%

2. Nee (28 stemmen [8.43%])

Percentage stemmen: 8.43%

Heb je wel eens last van \'zwarte gaten\'

1. Nee, gelukkig weet ik altijd alles nog (159 stemmen [47.89%])

Percentage stemmen: 47.89%

2. Nee, ik drink geen alcohol (39 stemmen [11.75%])

Percentage stemmen: 11.75%

3. Ja, een keer gebeurd, daarna nooit meer (79 stemmen [23.80%])

Percentage stemmen: 23.80%

4. Ja, af en toe (53 stemmen [15.96%])

Percentage stemmen: 15.96%

5. Ja, iedere week met uitgaan (2 stemmen [0.60%])

Percentage stemmen: 0.60%

Waarom drink je alcohol?

1. Ik drink geen alcohol (48 stemmen [14.46%])

Percentage stemmen: 14.46%

2. Omdat mijn vrienden dat doen (2 stemmen [0.60%])

Percentage stemmen: 0.60%

3. Omdat de avond daar gezellig van wordt (150 stemmen [45.18%])

Percentage stemmen: 45.18%

4. Om problemen even te vergeten (3 stemmen [0.90%])

Percentage stemmen: 0.90%

5. Anders, namelijk... (129 stemmen [38.86%])

Percentage stemmen: 38.86%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

#1 -

Administrator

• Administrators

Gepost 09 oktober 2009 - 19:21

Er wordt nogal over gediscussieerd, maar uit Brits onderzoek blijkt dat het toch beter is als jongeren vanuit huis met alcohol om leren gaan. Kinderen die met regelmaat thuis een glaasje bier of wijn kregen, bleken aanzienlijk minder te ontsporen tijdens een avondje uit. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Het verschil is opmerkelijk. De jongeren die thuis 'leerden' drinken vertonen 30% minder ongewenst en agressief gedrag dan de jongeren waarbij alcohol thuis taboe is. In Groot-Brittannië is dronkenschap van jongeren een grote veroorzaker van overlast. Wereldwijd is overmatig alcoholgebruik een van de grootste bedreigingen voor de volksgezondheid.

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 oktober 2009 - 19:28

'Voerger', dat heet toen ik zo'n 14 jaar was, mocht ik bij speciale gelegenheden (verjaardagen enzo) een glas besse met 7up drinken. Toen ik 15 was, mocht ik als ik dat wilde zaterdagavond een glas met lichtalcoholische drank. Dat nam ik lang niet elke week, maar zo leerde ik er wel mee om gaan.
Nu ben ik 17, en mag ik zelf weten hoeveel ik drink.
Bij feestjes verschilt het hoeveel ik drink, meestal zo'n 5 glazen.
Een paar weken geleden ben ik echt heel dronken geweest, maar dat wat niet zo fijn... Dat was de eerste keer dat ik echt niet meer wist wat ik deed zeg maar. Ik heb ervan geleerd dat ik dat nooit meer wil, en ik merkte met de feestjes erna dat ik ook een stuk minder ging drinken.

Wat dat 'leren drinken' betreft; ik geloof echt dat je, als je het van huis uit leert, je later ook normaal met alcohol om kunt gaan. Als je alcohol verbied, leert een kind niet waar z'n grenzen liggen.

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 oktober 2009 - 20:11

ik mocht van mijn ouders ook al best vroeg drinken, toen ik 14/15 was nam m'n moeder wel eens een breezer mee en die dronk ik dan samen met mijn nichtje op (of nog niet eens op, paar slokjes en dan vonden we het al geweldig).
en ik heb weinig problemen met alcohol, ken goed m'n grens en drink ook niet zoveel.

oja en ik drink omdat ik het lekker vind. en ik heb ook wel eens geen zin, dus dan drink ik cola als ik uitga ofzo.

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 oktober 2009 - 20:17

Ik drink echt heel weinig; minder dan twee glazen per week en ik drink het omdat ik af en toe gewoon zin heb in een wijntje bij het eten of een lekker koud biertje op een terras.
Ik mocht toen ik 15 was als ik wilde ook wel 'ns wat drinken van m'n ouders, maar ze hebben altijd het vertrouwen gehad dat ik verstandig genoeg was om er goed mee om te gaan en dat ben ik ook.

#5 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 09 oktober 2009 - 20:27

Toen ik negen was, mocht ik weleens wat proeven... en vanaf mijn vijftiende mocht ik af en toe wat drinken tijdens het eten of een speciale gelegenheid.

Ik denk dat ik mijn kinderen beter kan leren dat drank bij iets bijzonders hoort, dan dat het helemaal verboden moet worden (en daarmee interessanter wordt).

#6 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 oktober 2009 - 21:07

Mja, volgens mij en ik echt een slecht voorbeeld. Ik heb niet echt leren drinken van mijn ouders of zo, meer bij vrienden en toen ik uit begon te gaan en zo, rond m'n zestiende. Maar ik ben eigenlijk nooit echt dronken, alleen heb ik de laatste tijd wat meer heftige feestjes gehad en drink ik sowieso wat meer (meer gelegenheden). Maar ik kan ook zo overgaan op cola. Dus ik denk niet dat het altijd nodig is dat je 'thuis' leert drinken.

#7 -

Rocking moderator

• Moderators

Gepost 09 oktober 2009 - 21:08

Ik drink geen alcohol, vind het vies. Heel soms een glaasje wijn, maar dat vind ik echt zo ranzig... het enige wat ik achter m'n kiezen krijg is Bailey's!

#8 -

xoxo

• Members

Gepost 09 oktober 2009 - 21:51

Ik vind (rose)bier en mixdrankjes erg lekker. Maar ik heb altijd een kater en dan voel ik me ook echt zo slecht. Dus ik drink daardoor nauwelijks. Om die niet leuke katerdagen te ontwijken. Als ik dus wel eens een keer meer drink, heb ik niet veel nodig om zat te worden. Eigelijk baal ik hier best van.

#9 -

Close to you

• Members

Gepost 09 oktober 2009 - 23:20

Mijn ma begon op mijn 15de te vragen of ik geen alcohol wilde drinken, maar ik had er geen behoefte aan en nog steeds ben ik niet echt een drankorgel.
Ik vind Smirnoff Ice en Baileys erg lekker. Verder drink ik weleens bier, maar niet vaak. Ik drink denk ik hooguit 25 glazen per jaar.

Ik ken mijn grenzen goed en weet dat ik als ik teveel drink ik aggressief word, dus ik probeer om dat in de hand te houden.

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 oktober 2009 - 23:27

Op mijn studie werd juist vertelt dat het slecht is om je kinderen thuis te leren drinken. Dan zouden ze later meer drinken en meer problemen krijgen met alcohol. En dit is juist het tegenovergestelde, wat raar. :P

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 oktober 2009 - 23:31

ik begon ook op mn 15e met een breezer of een smirnoffje ofzo

maar nooit echt op aanwijzen van thuis, want dat hadden we nooit. maar dit was dan bij mn broer ofzo, waar dus wel familie bij was verder.

nu drink ik wel regelmatig een wijntje met vriendinnen.
ons uitgaandrankje is nu wodka-lime haha.

ik ben een tijdlang altijd de bob geweest (enige met rijbewijs en beschikbare auto) dus toen heb ik amper gedronken. Nu wisselt het wat vaker en gaan we ook stappen in Utrecht waar ik dan gewoon blijf slapen, waardoor je soms wel teveel drinkt. Maar ik heb eigenlijk altijd een kater dus dat is wel balennnn. Maargoed, ik ben een bikkel dus dat maakt me niet zoveel uit.
Maar dan drink ik nog niet zoveel dat ik moet overgeven of de volgende dag niks meer weet ofzo!
ik drink ook verder geen gekke dingen, neem geen shotjes enzo, want die komen er dus wel meteen weer uit.

maar ik drink niet zo heel vaak teveel eigenlijk. maargoed, eerlijk is eerlijk, een avondje goed zuipen met vriendinnen, al dan niet tijdens het uitgaan, is ook wel erg leuk op zn tijd :P

#12 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 08:49

Elke week zijn er weer andere conclusies over wat je wel en niet met je kind moet doen, maarrr ik geloof wel dat het positief uitpakt als je kind ooit al eens alcohol heeft gehad voordat ze voor het eerst uitgaat (met alcohol).
Ik kreeg vroeger ook wel eens een breezertje op een zaterdagavond, en natuurlijk heb ik met het uitgaan ook wel eens teveel gedronken maar je leert er wel van..
Nu drink ik eigenlijk best veel (student), maar ik kan er best aardig tegen al zeg ik het zelf ;)

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 10:01

ik kreeg rond mijn veertiende echt wel breezertjes soms met verjaardagen.
daarvoor kreeg ik wel eens slokjes bier, maar vond het heel vies dus ging ik mijn vader helemaal ondervragen waarom ie het dronk (want het was toch vies :P)
Ik drink nu eigenlijk voornamelijk bier (soms wijn), denk wel rond de tien per weekend. Ik blijf dan ook de hele avond aan het bier (of wijn), dus niet mixen tussendoor.

o ja; ik had ook ingevuld dat ik drink omdat ik het lekker vind. (en dus wanneer ik geen trek heb in een alcoholisch drankje neem ik gewoon cassis ofzo)

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 10:27

Ach ik geloof er niets van allemaal het ligt gewoon aan je eigen persoonlijkheid :)

#15 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 10:30

Vanaf mn 12e ofzo dronk ik op mn verjaardag een breezertje haha maar verder helemaal niks en vanaf mn 14e drink ik best regelmatig.
Mocht dan thuis wel eens een biertje (niet veel ofzo hoor, 1tje in het weekend ofzo) maar ging toen ook al vaak savonds wat drinken in de stad met vrienden en vriendinnen.
Op zaterdagavond haalde ik meestal stiekem grote pakken goedkope wijn om een beetje aangeschoten te raken ofzo dat vonden we toen stoer,
net als op schoolfeesten, dan gingen we ook altijd wat indrinken van te voren.

Ik ga ook uit sinds eind 14e/begin 15e dus toen dronk ik ook al regelmatig alcohol, maar ik ken mijn grenzen wel heel goed.
Kom wel eens thuis als het al licht is en ik heb ook wel eens in de twee maanden een flinke kater, maar heb nog nooit iets raars uitgehaald.
nooit problemen gehad en als ik geen zin meer heb in alcohol ga ik zo aan de cola (ook al ben ik dan het 'watje' :P )

en ik drink wel meer dan 10 glazen per week aangezien mn vriend en ik vaak doordeweeks ook een 'lekker' biertje (wit biertje, coronaatje ofzo) halen als beloning voor ons harde schoolwerk haha..
en dan nog bijna elk weekend uitgaan en dan drink ik sowieso 5 glazen of meer. (meestal meer)

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 11:13

Ik mocht 'vroeger' thuis wel eens een glaasje, mijn zusje (nu 17) mag dat ook, maar ik wilde het eigenlijk zelf nooit.

Nu drink ik wel behoorlijk veel, moet ik eerlijk zeggen, in déze bepaalde periode van mijn studententijd. Zwarte gaten heb ik wel een paar keer gehad (sterker nog, ik ben daar heel gevoelig voor, best naar :(), terwijl ik nog nooit heb moeten overgeven.

Ik drink, omdat het gezellig is en lekker en grappig kan zijn, niet omdat de avond er gezellig van wórdt, want de avond IS zonder de alcohol ook al gezellig ;)

#17 -

Beginner

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 11:27

Tot mijn 16e was er gewoon geen sprake van dat ik mocht drinken, ik had er ook helemaal geen behoefte aan. Vanaf mijn 17e of 18e dronk ik weleens een biertje als ik ging stappen op zaterdagavond (wijn heb ik nooit gelust en die zoete drankjes hoef ik niet). Maar ben nooit dronken geweest, wil dat ook echt niet. Nu houd ik niet meer zo van bier en drink ik het dus ook niet meer.

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 11:33

mijn ouders hebben er nooit moeilijk over gedaan.
ik kon aan mijn ouders ook gewoon vragen of ze het meenamen
toen ik 15 was ofzo waren het Breezers of Smirnoff ice,
en later was het Coebergh, punschkinn (rode of zwarte).
mijn ouders hebben me er wel voor gewaarschuwd dat de gevolgen zijn van veel drinken,
maar ze vonden/vinden wel dat je het zelf moet ondervinden, dus dronken zijn, ziek zijn.

ik heb nooit een kater gehad, en heb maar 1x gehad dat ik niet meer weet hoe ik thuis ben gekomen (fietsend of lopend met de fiets in mijn hand. fiets was namelijk wel thuis)

maar ik hoef tegenwoordig neit meer te drinken, ik heb het ook gezellig zonder drank, en daarnaast ben ik regelmatig de BOB mede doordat die vrienden geen rijbewijs hebben waar ik mee ga.

op zijn tijd een wijntje of 1 mixen doe ik wel.

#19 -

Beginner

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 12:25

Ik vind dat al sinds ik erachter kwam dat je in Amerika veel ouder moet zijn om te drinken. Daardoor komt er veel meer misbruik, mede door ontwetendheid. Zelf heb ik wel eens een biertje mogen drinken voor mijn 16e, alleen op speciale gelegenheden, dus echt 2x per jaar ofzo. Sinds mijn 16e mocht ik gewoon drinken wanneer ik wilde, heb ik nooit misbruik van gemaakt ofzo.

#20 -

Lord of the Board

• Members

Gepost 10 oktober 2009 - 12:29

Mijn vader doet er niet moeilijk over als er thuis gedronken wordt.
Verder vind hij het ook niet erg als ik straalbezopen thuis kom maar ik word er later wel even op aangesproken in de trant van 'Kan het niet even iets minder?' maar ik krijg geen hele preek ofzo.

Ik mocht op mijn 15de voor het eerst uit. Voor die tijd dronk ik geen alcohol: ook omdat ik er toen nog geen behoefte aan had.
Van mijn 16de tot mijn 19de dronk ik in de weekenden flink. Maar dat is na mijn 19de flink gedaald. Nu heb ik er soms helemaal geen behoefte aan: dan drink ik gewoon een colaatje in de kroeg. Soms zijn er nog wel zo z'n uitspattingen zoals vorige week. Toen was ik wel wat aangeschoten.

Ik vind de vraag: waarom ik alcohol drink altijd een lastige. Op mijn werk wordt altijd gezegd dat alcohol iets wegmaakt en daar ben ik me nu wel bewust van. Ik maak er vaak mijn woede of verdriet mee weg. Ik moet wel zeggen dat het soms een verademing is.

^Klinkt heel drastisch en alsof ik een probleem heb maar ik vind het alleen maar positief dat ik me ervan bewust ben en soms maar één keer in de twee maanden uitga.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals