Ga naar inhoud

De ergste taalfouten

153 replies to this topic

#1 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 29 oktober 2009 - 14:38

Naar aanleiding van een discussie over ergeren/irriteren: het taalfoutentopic! Waar erger jij je het meest aan? Wat irriteert je in het dagelijks taalgebruik? Van welke taalfouten krijg je een spontane hyperventilatieaanval?

Geposte afbeelding

Post hier je taalergernissen en discussieer over het juiste taalgebruik.

Goede, betrouwbare sites:
http://www.onzetaal.nl
http://taalunieversum.org/
http://www.taaladvies.net

En, wel zo handig: als je hier je ergernissen plaatst, hoef je dat niet meer in de onderwerpen zelf te doen. :)

Toevoeging: http://www.nederlandsetaaltest.nl/
Test hier je taalkennis!

#2 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 29 oktober 2009 - 14:42

Verledentijd met dt, dus werdt/vondt
en zij/zei

#3 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 14:44

Ergeren/irriteren is zo'n ding waar ik me echt aan kan ergeren, al vind ik dat nog niet zo heel erg. Soms moet ik zelf ook even denken wat nou precies goed is.
Maar waar ik echt niet tegen kan: dt-fouten en dan met name de mensen die vrolijk "ik wordt" schrijven en geen idee hebben wat er verkeerd aan is.

Of verwijsfouten. Ik was gisteren een artikel van een klasgenootje aan het doorlezen en daar stonden een aantal verwijsfouten in. "...de film, dat..."

Oh en hoe zit het nou met enige/enigste? Enigste is toch gewoon fout, dacht ik? Maar ik las het laatst ook ergens in een boek of krant. Of op internet ergens, ik weet het niet meer :P

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 14:45

Ik vraag me altijd af of dit correct is: Ik zit er tegen op.

Volgens mij dus niet, je ziet namelijk ergens tegen op. Maar zoveel mensen gebruiken het wel op deze manier dat ik het niet zeker meer weet :P

Vind het altijd zo gek staan als ik dit zie staan.

Wat trouwens wel een leuk boek is op dit gebied is 'Taal is zeg maar echt mijn ding' geschreven door Paulien Cornelisse.

Bekijk PostSpook., op 29 oktober 2009 - 14:44, zei:

Oh en hoe zit het nou met enige/enigste? Enigste is toch gewoon fout, dacht ik? Maar ik las het laatst ook ergens in een boek of krant. Of op internet ergens, ik weet het niet meer :P

Dit hoeft niet fout te zijn, als het in de context is van de meest enige, oftewel de meest leuke ofzo :P Zij is het enigste meisje in de klas, betekent niet dat er maar 1 meisje is, maar dat dit het leukst is, het meest enig.

Maar goed, het komt bijna nooit voor in die context.

#5 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 29 oktober 2009 - 14:50

Dat boek heb ik gelezen! Het gaat niet echt in op grote taalproblemen, maar blijft luchtig en is leuk geschreven. :)

Volgens mij is het ergens tegenop zien. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord van ergens tegenop zitten. Wel ergens tegenaan hikken. :P

@ Spook.: edit: al uitgelegd.
Woordenboek:

enigst (niet: e·nigst)
bijv. naamw.

1·elatief van: enig
1·enigst kind zijn

In de trein hoor je vaak 'Deze trein gaat niet verder als [plaats]'. Dan denk ik: fijn, het zou toch raar zijn als de trein opeens in een plaats zou veranderen. :rolleyes:

Maar ja, 'deze trein gaat verder als intercity' kan weer wel. Mensen zien het onderscheid vaak niet.

#6 -

sprookjesprinses

• Members

@Pauline: Oja, natuurlijk, enigste op die manier kan wel. Maar die bedoelde ik niet :P En dat werd volgens mij ook niet bedoeld toen ik dat laatst dus ergens las.

En ik denk dat "ik zit er tegen op" niet kan. Ik denk dat mensen het door de war halen met: "ik zit er tegen aan te hikken" hoewel dat zo stom klinkt :P Maar je ziet ergens tegen op, dat weet ik wel.

@Maresa: oh in de trein is echt een ramp als je sommige conducteurs soms hoort :P Ik weet zo gauw alleen geen voorbeeld :rolleyes:

#7 -

Ninja

• Members

Ik erger me aan mensen die constant centjes zeggen, meestal tegen kleine kinderne.
Het is geen taalfout, maar wel een gruwelijk irritant kutwoord.

#8 -

Zware gebruiker

• Moderators

Ik zit er tegenop is fout, je ziet ergens tegenop. Sommige dingen zijn trouwens ook gewoon streek-gebonden. Zo zeggen veel mensen waar kom je weg, terwijl ik zeg; waar kom je vandaan?

(ik houdt van deze topic :P)

#9 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 29 oktober 2009 - 14:54

Het is echt deze topic, Lilian!

topic to·pic
de; -s

(1875) Eng. <Gr. topikè (tèchnè), van topikos (plaatselijk)

1·onderwerp van uiteenzetting, discussie, artikel, gesprek

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 14:55

Hebben jullie er ook nog nooit van gehoord dat mensen dat zeiden?

Want ik hoor echt vaak mensen zeggen dat ze ergens tegenop zitten :P Ook hier op het forum eigenlijk.

Vorig jaar had ik een vak Inleiding in de Taalwetenschap, en daar moesten we ook zinnen die op het eerste gezicht fout lijken (Rekenen is makkelijker als je denkt), zo gaan analyseren dat het wel goed kan zijn.

Rekenen is makkelijker als je denkt, wordt dan Rekenen is makkelijker wanneer je denkt. Als is dus niet altijd fout in die context ook al lijkt het wel zo :P Het is wel heel grappig om op zo'n manier met taal te puzzelen. Ook vaak zinnen die onbedoeld een hele grappige dubbele betekenis krijgen.

Ik heb niet zozeer een hekel aan bepaalde taalfouten maar meer aan mensen die altijd maar zeggen dat iets fout is, terwijl ik dan altijd eerst contexten ga verzinnen waarin het wel goed zou kunnen zijn, haha ook al bedoelen mensen die context niet.

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 14:56

ja maar waar kom je vandaan is gewoon juist, en waar kom je weg, of waar haal je dat weg helemaal fout:D
ik vind het erg vervelend als mensen fouten maken die eigenlijk een beetje uit het dialect komen, dus zoals die hierboven.

#12 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 14:58

Taalfouten zijn op zich ook niet zo heel erg. Ik heb me er allang bij neergelegd, dat sommige mensen echt domme fouten kunnen maken. Maar het ergste vind ik wanneer iemand een gigantische fout maakt en dan geen idee heeft dat het fout is :rolleyes:

Edit: en over dialecten, ik vind het wel iets hebben als iemand dialect spreekt, maar dan moet diegene ook wel weten wat het eigenlijk hoort te zijn. Zelf gebruik ik ook woorden en uitdrukkingen vanuit dialect, maar ik weet ook hoe het wel hoort.

#13 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 29 oktober 2009 - 14:58

Bekijk PostMaresa, op 29 oktober 2009 - 14:54, zei:

Het is echt deze topic, Lilian!

ja maaaar dat klinkt zoooo raar!

Owja, voor in de beginpost:
http://www.nederlandsetaaltest.nl/
Test je taal...

#14 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 29 oktober 2009 - 14:59

@ Pauline: ja, die andere betekenis probeer ik ook altijd te vinden! Wel gebruik ik dat dan om mensen uit te leggen waarom het toch echt fout is wat ze zeggen, omdat ze iets anders bedoelen.

#15 -

Loesje :)

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 15:00

ik vind het ergste als mensen niet weten wat het verschil tussen
'kennen' (ik ken...) en
'kunnen' (ik kan...)
Niet weten.

#16 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 29 oktober 2009 - 15:04

Leuk Lilian, ik heb hem erbij gezet! Vanavond ga ik wat testjes doen denk ik. :)

#17 -

Rianne.

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 15:06

Ik vind mensen die 'zo-en-zo' zeggen als ze sowieso bedoelen nooit zo slim over komen..
Of is dit ook een dialect-iets dat ik niet ken?

#18 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 15:25

Nou ik vind het zo irritant dat er overal en altijd 'hun' gezegd wordt terwijl het eigenlijk bijna altijd hen of zij is.

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 15:26

Ik ben echt een purist en ik vind het echt ontzettend vervelend als mensen taalfouten maken.

Een collega van mij zegt altijd: ik zal even kijken als zij beschikbaar is!
Zij gebruikt HEEL vaak als in plaats van of en dat is toch wel zooo vervelend.

En ik vind het vervelend als mensen enigste zeggen in plaats van enige.

NOG vervelender vind ik de als/dan-fouten die mensen soms maken.
Als gebruik je als iets hetzelfde is/overeenkomt (Pietje is even groot ALS Annie)
Dan gebruik je als iets verschilt (Pietje is groter DAN Annie)

Hun/zij-gebruik is ook echt een vervelende fout.

(Oh, nu lijkt het net alsof ik alles vervelend vind)

#20 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 29 oktober 2009 - 15:28

Ja een tijd geleden heb ik ook ergens in het shut volgens mij geplaatst dat er in de bus altijd staat:

Deze plaatsen zijn bestemd voor mindervalide.

Ik vind hem nog steeds fout :P

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals