Ga naar inhoud

iPabo in de krant: Doek valt bijna voor Ipabo Amsterdam

5 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 23 november 2009 - 15:33

Doek valt bijna voor Ipabo Amsterdam
(Novum) - Het doek dreigt te vallen voor de pabo-opleiding van Hogeschool Ipabo uit Amsterdam. De kwaliteit van het onderwijs is onder de maat en de instelling kan daarom een negatief oordeel verwachten van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

Dat betekent dat de school met ongeveer 1400 studenten en 150 medewerkers niet meer in aanmerking komt voor financiering door de overheid. Ook worden de diploma's niet meer erkend en verlliezen studenten van Ipabo hun recht op studiefinanciering.

Ipabo, met vestigingen in Amsterdam en Alkmaar, kreeg al in juni van de NVAO te horen dat de opleiding voorlopig niet zou worden geaccrediteerd. Behalve Ipabo kregen ook zes andere opleidingen te horen dat de kwaliteit van het onderwijs moest verbeteren om in aanmerking te komen voor de accreditatie.

De pabo-opleidingen van de Christelijke Hogeschool Windesheim, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Leiden, Hogeschool Zuyd, Iselinge Hogeschool en de Marnixacademie krijgen echter alsnog groen licht, maakte de NVAO vrijdag eveneens bekend. Alleen Ipabo kan een negatief besluit verwachten. Het definitieve besluit valt in december.

Bron: http://www.trouw.nl/..._Amsterdam.html

(Lees ook wat de Volkskrant hiervan zegt: http://www.volkskran...enten_op_scherp )

Er is dus een controle geweest, waarbij ze op 19 aspecten keken of de iPabo daaraan voldoet. Bij 17 punten scoorde de iPabo zelfs goed, maar bij 2 onvoldoende. Het is vereist dat iedere HBO-opleiding op alle 19 punten voldoende scoort.
Ikzelf zit op de iPabo in Alkmaar. Ik zou me niet echt kunnen voorstellen dat de school moet sluiten vanwege dit.. Wat zouden ze met al die leraren en leerlingen moeten doen dan?

#2 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 23 november 2009 - 15:35

Mmja, 17 punten klinkt nog als best veel! Maar ik snap wel dat de school dan dicht moet.. een HBO-opleiding moet gewoon goed zijn, je hebt later toch een hele verantwoordelijkheid. En die studenten worden vast wel weer op een andere pabo opgevangen. Voor de leerkrachten wordt het allemaal wel wat lastiger vrees ik.

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 23 november 2009 - 15:39

Het zijn wel heel wat studenten die ze dan over andere pabo's moeten verdelen.

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 23 november 2009 - 16:02

Mijn vader werkt ook op een pabo en ze doen echt onwijs hun best om goed te scoren op die punten (ze zijn dan ook de beste van Nederland). Die punten zijn gewoon bekend vantevoren en je kunt er gewoon zelf aan werken. Het is niet iets waar je niks aan kunt doen in ieder geval. Als je er niet aan voldoet moet je dicht en dat vind ik een goede zaak. Voor de studenten is het wel onwijs erg, je hebt dan gewoon voor niks ergens gestudeerd en je best gedaan en dan wordt het allemaal niet eens erkend.

Kun je als student de rapporten inzien van de NVAO inzien? Dat zou natuurlijk kunnen helpen bij je keuze. Maar het blijft verschrikkelijk als zoiets je overkomt.. Ik heb geen idee wat ze met de studenten/docenten doen.

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 november 2009 - 14:31

Ah een (oud)buurmeisje (nu collega) van mij en een goede vriendin zitten daarop in Alkmaar. Zou het wel sneu vinden voor hen (en voor de andere studenten natuurlijk ook) als de Ipabo dicht moet. Maar een opleiding moet gewoon goed genoeg zijn. Zeker met een pabo waarbij je later diezelfde dingen aan andere kindjes gaat leren. Als de kwaliteit niet goed is vind ik het wel goed dat hij dicht moet (indien ze tijd gekregen hebben om nog dingen te veranderen dan om het een beter systeem te maken).

#6 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 november 2009 - 15:25

Er gaan zoveel roddels nu door de school, niet normaal!
Sommigen denken dat de school eind 2009 dicht moet, omdat, als het hoger beroep wordt afgewezen, ze blijkbaar vanaf januari geen geld meer krijgen.
Anderen zeggen dat het een politiekspel is, dat er al eens een controle is geweest, waarbij wél alles goed was, maar dat de regering daar niet mee akkoord ging, omdat ze iemand willen aanwijzen voor het feit dat de taal en rekenvaardigheid van leerkrachten slecht is. Toen is er blijkbaar nog een controle geweest, waarbij dus níet alles goed was.

Vandaag heb ik een brief van de iPabo gekregen over dit alles, maar er staat eigenlijk niks nieuws in.
Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren, weet niet wat ik moet verwachten.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals