Ga naar inhoud

Haiti (555)

142 replies to this topic

#1 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 20 januari 2010 - 20:31

Het is nu meer dan een week geleden dat de aardbeving ramp in Haiti heet plaatsgevonden. Er zijn al meer dan 50.000 doden geteld en er zullen nog veel meer komen, en er zijn meer dan 250.000 Haitianen dakloos geworden.

RTL, NED 1 en SBS gaan samen een tv-actie opzetten evenals een paar radiozenders die samen als radio 555 gaan uitzenden.

Ik ben benieuwd of jullie geld gaan doneren, of al geld gedoneerd hebben, want het is hard nodig (Er wordt gezegd dat de gevolgen groter zijn dan tijdens de tsunami, omdat de regering helemaal overhoop en in puin ligt).

Voor meer informatie:
www.giro555.nl

NgiNeThemba

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 20:35

Ik ga geen geld geven.
Als ik wat doe zou ik eerder wat opsturen zoals kleding etc. zodat hun er direct wat aan hebben.

Ik geef geen geld omdat ik niet geloof dat het geld ook daadwerkelijk daar allemaal terecht komt (ok 100% is veel maar tenminste 90%).

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 20:46

Jep, ik vond het raar dat er nog niets over te lezen was op GO, dus ik probeerde eerst zelf een topic te openen, maar dat lukte niet. Dus toen heb ik Maresa een pm gestuurd :)

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 20:49

Bekijk PostGalaxy, op 20 januari 2010 - 20:43, zei:

huh waarom staat er NgiNeThemba in jouw post? post je dit namens haar?

en ehh nee aan kleding hebben ze iets :rolleyes:
ik snap je punt, maar als jij een tshirt op stuurt (naar wat?) hebben ze daar op dit moment echt niks aan hoor. ze hebben hulp nodig in de vorm van medicijnen, artsen, onderdak.. en dat kost geld.

Ja daar heb je gelijk in maar ik bedoelde meer als voorbeeld bij zoiets gewoon iets opsturen of zoals jij zegt lokale hulporganisaties helpen.
Ben in elke vorm niet van het geld doneren aan grote organisaties.

Maar ik vraag mij af waarom die mensen die helpen wel er allemaal geld voor moeten hebben waarom bieden hun hun dienst in dit soort gevallen niet gratis aan (farmaceuten etc, bedrijven die huizen bouwen etc). Of doen ze dat ook?

#5 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 20 januari 2010 - 21:03

Bekijk PostGalaxy, op 20 januari 2010 - 20:43, zei:

huh waarom staat er NgiNeThemba in jouw post? post je dit namens haar?

Ja, sorry, ik dacht dat het wel duidelijk was zo. :P Je kunt als lid niet zomaar iets posten in het Nieuws, vandaar. :)

#6 -

nooooooooooooooh

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 21:08

Volgens mij zijn er bijv Artsen zonder Grenzen enz die daar allemaal vrijwillig staan. Op het nieuws was net dat een chirurg ergens een zaag(!!) moest kopen, omdat hij geen middelen had om te amputeren.

Aan de ene kant denkt ik, ja doneren, want ik kan het missen! Aan de andere kant denk ik, nee niet doen, als ik bijvoorbeeld hoor dat NL nog 730.000 euro 'over' heeft van de Tsunami, dan vraag ik me echt af of er wel iets nuttigs mee wordt gedaan..

#7 -

Lord of the Board

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 21:19

Ik heb afgelopen zaterdag 25 euro gedoneerd.
Er zal altijd wat aan de strijkstok blijven hangen maar een groot deel komt ook aan dus ja.
Ik vind het een beetje een slap excuus dat mensen zeggen: het komt toch niet aan, dus stuur ik niets.
Tsja: als je niets stuurt weet je zeker dat het niet aan komt.

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 21:21

Ik zou wel willen doneren, maar momenteel ben ik een beetje blut, dus ik doneer denk ik volgende maand pas. Beter laat dan nooit :P

#9 -

Sanne

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 21:23

Nou ja, het wordt iig niet zomaar aan onzin besteed. Ik ga zelf niet doneren, simpelweg omdat ik op het moment geen baan en dus geen inkomen heb.

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 21:48

@petra: Helemaal mee eens :)

@juud: ik hoorde juist dat ze niet willen dat mensen zulke dingen doen. Ze hebben liever dat je op giro 555 iets stort. Volgens mij las ik dat in de pzc.

@marloes: Maar zo'n actie is wel de snelste manier om veel geld bij elkaar te krijgen. Ik vind het wel een goed iniatief. Want als er niet veel aandacht aan word besteed, word er ook minder gedoneerd.

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 21:53

Wat is de reden dat ze dat niet willen dan?

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 22:01

http://www.giro555.n...NewsItem&id=711

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 22:59

Ik heb vandaag 15 euro gedoneerd :)

Tuurlijk weet je nooit zeker of het wel of niet aankomt.. Zo ja, dan is het een goede zaak.. Zo nee, dan is dat heel sneu en kut, maar ik kan het wel missen, dus dan neem ik liever de gok..

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 23:03

Hier in de buurt hadden van die kiddo's een actie opgezet met koekjes bakken enzo, hartstikke leuk en lief! Heb hen 10 euro gegeven :)

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 januari 2010 - 23:13

Er blijft altijd iets aan de strijkstok hangen, dat is met elk goed doel. Dat moet ook wel, reclamecampagnes moeten ook betaald worden en de artsen en hulpverleners krijgen ook een kleine vergoeding. Zo zijn er nog veel meer dingen. Maar de meeste bekende goede doelen in Nederland hebben een speciaal keurmerk en dat krijgen ze alleen als er minimaal 75% van de donaties rechtstreeks wordt gebruikt voor hulp. Dus ik vind het bullshit om te zeggen dat je geen geld doneert omdat je niet weet wat ermee gebeurd.
En daarbij kunnen de meeste mensen in Nederland wel een tientje missen. Al die tientjes bij elkaar is gewoon fucking veel geld waar heeeeel veel mee gedaan kan worden zonder dat je er zelf echt iets van merkt.

#16 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 21 januari 2010 - 00:02

Ik ga ook wel iets doneren op 555, maar ik heb al een aantal dingen aan kindjes gegeven die zelf een actie op hebben gezet.
Bij ons in de buurt doet mn oude basisschool een sponsorloop, een andere school haalt statiegeldflessen op en kindjes zelf zijn langsgeweest met zelfgemaakte kaarten, waarvan de opbrengst naar 555 gaat.

Vind t wel goed om te zien dat er zoveel mensen echt mee bezig zijn, en dat iedereen en overal er wel iets mee word gedaan. Als iedereen wat geeft (als hij dat kan missen) dan komt er misschien geen 100% aan, maar alle beetjes die aankomen schelen weer :)

Trouwens wel echt verschrikkelijk wat er is gebeurd. Zo heftig, en ook al die naschokken nu nog.. het stopt ook niet, en alles daar kan al zo weinig hebben, maar zeker nu... en dan gaat het maar door. Verschrikkelijk.

#17 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 januari 2010 - 14:03

er waren hier straks van die patser jochies in de klas langsgekomen, die beweerden iets te komen halen ervoor.. daar doe ik dus niet aan.

ik heb een link gekregen van mijn moeder, als je bij bol.com besteld, tussen 18.00 en 24.00 vandaag, dat van elke bestelling die je doet, 1 euro daarheen gaat.. dus daar doe ik zowiezo wel iets bestellen, en mss dat ik ook wat geld overmaak naar dat giro dinges, ook al heb ik niet zoveel vertrouwen in.

mss dat ik ook kleren doe opsturen ofzo, heb toch nog 5 vuilniszakken vol met best veel hele nieuwe kleren, denk dat dat ook goed van pas komt, ipv geld, waarvan ik niet weet waar het precies heengaat, of wat ermee gedaan word.

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 januari 2010 - 14:14

Vind het altijd zo jammer als mensen zeggen dat ze geen geld willen geven omdat ze het niet vertrouwen. Natuurlijk gaat er ook een deel naar de medewerkers, maar die mensen doen onwijs goed werk en ik vind ook dat die goed betaald moeten worden. En als je niks geeft komt er al helemaal niks bij die mensen daar terecht. Natuurlijk is het ook goed om kleding te geven, alles helpt, maar waar de mensen de meeste behoefte aan hebben lijkt me toch wel geld. Je kunt dagen in dezelfde kleding rond blijven lopen zonder dood te gaan, maar als je geen eten hebt, geen medicijnen hebt is het veel erger. Het is echt belangrijk om ook geld te geven! Het geld wordt heus wel goed besteed en als je niks geeft weet je zeker dat het niet terecht komt.

Bij de ING is er een actie dat wanneer je 15 euro en 1.500 rentepunten doneert de ING er 30 euro van maakt! Heb dat net gedaan.

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 21 januari 2010 - 14:56

Ik heb 25,- euro gedoneerd.

#20 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 21 januari 2010 - 15:22

Mijn ouders, broer en ik hebben samen 70 euro gedonneerd!

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals