Ga naar inhoud

tenpages.com

31 replies to this topic

#1 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 19:54

Misschien dat sommigen het al op het journaal hebben gezien, maar anders:

AMSTERDAM – Iedereen kan vanaf vandaag op de website TenPages.com beleggen in zijn favoriete boek. Voor het eerst bepalen de lezers zelf welke boeken worden uitgegeven. Schrijftalent wordt op TenPages.com ontdekt. En de belegger deelt mee in het succes.

‘Tienduizenden Nederlanders schrijven boeken, daar zitten prachtige boeken tussen, misschien wel bestsellers. Maar de kans dat je de loterij wint, is groter dan dat een gerenommeerde uitgever je boek uitgeeft’, zegt Valentine van der Lande, de oprichter van TenPages.com. ‘TenPages.com is de eerste website ter wereld waar de lezer bepaalt welk boek wordt uitgegeven. Het is een revolutie in uitgeversland.’

Normaal ben ik vrij kritisch als het om dit soort dingen gaat, maar een bevriende auteur heeft haar manuscript ook al gepubliceerd. Het lijkt, zeker nu het nog ontdekt moet worden door de meesten, erg interessant. Je kunt dus aandelen kopen voor vijf euro per stuk als je een verhaal leuk vindt. Zijn er genoeg aandelen verkocht, dan kan een uitgeverij je boek publiceren. Gebeurt dat niet, dan krijgt iedereen vier van de vijf euro terug.

Mijn idee van dit topic was om ervaringen uit te wisselen en de site als tip te geven voor iedereen die er iets wil plaatsen (genoeg schrijftalent hier). Je kunt ook je link plaatsen zodat anderen het kunnen lezen.
Ik heb ook een manuscript geplaatst, ik zal zo de link neerzetten (ik vind het een beetje aso om dat in de beginpost te doen ;)).

#2 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 20:08

Ja ik had deze site ook al gezien. Ik wilde eerst ook een manuscript plaatsen, maar ik heb besloten het niet te doen.
Ik denk dat de kans dat ik 2000 aandelen verkocht krijg, niet heel groot is. Ik kan wel hulp van vrienden, familie, klasgenoten enzovoort inroepen, maar dan nog is het erg veel. En als ik ze niet allemaal verkocht krijg, zijn degene die minder dan drie aandelen hebben gekocht, hun geld in principe kwijt omdat dat niet teruggestort kan worden naar je rekening. (Pas vanaf tien euro)
Ik denk dat dat voor mensen wel een reden is om geen aandelen te kopen, wat het nog moeilijker maakt om er 2000 te verkopen.

Ik vind het wel een erg leuk en goed initiatief, maar wel jammer dat je 2000 aandelen verkocht moet zien te krijgen.

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 20:09

Ah dat las ik in de krant, lijkt een beetje op sellaband :). Vond het wel interessant!

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 20:21

Ik zag het op je hyves net! Ik maak van de week wel geld over heb nu even geen code voor internetbankieren.
Succes ermee!

#5 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 20:32

O ja, nu vergeet ik de link. :P

Linkje dus: http://www.tenpages...._kris_en_julius

Voor de mensen die het willen lezen. :)
Je mag zelf weten hoeveel je plaatst, ik heb voor dertig pagina's gekozen.

Leuk Anky, dankjewel! :)
Volgens mij duurt het even voor je aandelen te zien zijn, want ik heb er twee gekocht vandaag (ander boek, niet dat van mezelf ;)), die nog niet op mijn profiel staan.

#6 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 20:34

Ben al aan het lezen, Maresa, maar kun je iets wijzigen? Ik zie een verkeerde zinsconstructie :P
Vind het tot nu toe erg leuk! Koop denk ik ook wel een aandeel :)

#7 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 20:43

Ohhh echt? :(
Ik ben zo slecht in dingen nakijken. :P
Je kunt helaas niets meer wijzigen, want aandeelhouders moeten precies dat krijgen wat je ze hebt aangeboden op de site. Als je er dingen in wijzigt, is het niet meer hetzelfde.

Het is wel zo dat er straks een redactie overheen gaat. :)

Dankjewel trouwens!

Ik ben ook erg benieuwd naar andere verhalen... hopelijk plaatsen nog meer mensen een stuk! :)

#8 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 20:49

Oh zoiets had ik inderdaad gelezen ja. Maar dan kun je het in je eigen documentje nog wijzigen: op pagina 7 (van wat er op de site staat dan) staat: Met grote zakken patat kwamen ze daarna de wiskundeles meegenomen.

Ik ga er zelf toch nog even over nadenken of ik iets plaats of niet :P Alleen weet ik eigenlijk haast wel zeker dat ik de 2000 niet haal.

#9 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 20:55

Tja, in principe betaalt iedereen je dan een euro als je de 2000 niet haalt. Maar de 2000 mag door 100 mensen worden gehaald hè? Dus als je ouders bijvoorbeeld tien aandelen kopen (voor je verjaardag of zo, noem eens wat :P), scheelt dat al. Misschien dat je oma's/opa's/andere familieleden ook willen investeren, en dan heb je nog de mensen die gewoon op je manuscript stuiten. :)

Je hebt drie maanden uiteindelijk (zo uit mijn hoofd). Je kunt ook bedenken in wat voor periode van het jaar je de meeste mensen spreekt en dus op je manuscript kunt wijzen, en dan doe je het in die periode. :)

Edit: mmh, automatische afschrijving lijkt hij niet te verwerken. :huh: Ik heb vier aandelen gekocht, waarvan twee in mijn eigen boek en twee in een ander manuscript, en die staan nergens. Net kocht ik als test een aandeel via iDeal, en dat staat er wel meteen. :unsure: Zou het pas na het weekend worden verwerkt als je het automatisch laat afschrijven?

#10 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 21:01

Ik zal het voornamelijk van vrienden/kennissen enzo moeten hebben, ik heb nauwelijks contact met familie (sowieso een hele kleine familie :P )en ik denk dat mijn ouders het onzin zullen vinden :P

Stiekem wil ik het toch wel doen eigenlijk. Lastig, lastig :P

#11 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 21:08

Je kunt altijd nog op het einde, als je aan de 1800 zit, zelf de laatste 200 kopen. ;)
Red je het helemaal niet, dan kun je twee andere personen geld geven.

Ik vraag me trouwens wel af hoe ze tegen willen gaan dat alleen mensen met geld een boek kunnen uitbrengen. Je kunt als je een flink fortuin hebt natuurlijk makkelijk al je vrienden betalen om een account aan te maken en te stemmen. :huh: (Of mensen inhuren.)

#12 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 21:14

Dan moet je alsnog 100 mensen zoeken die dat voor je willen doen. Denk niet dat dat zo heel veel zou gebeuren.

Ik vraag me sowieso ook af of alles uitgegeven wordt wat de 2000 bereikt. Kan me voorstellen dat mensen iets leuks vinden, maar dat het niet echt potentie heeft en dat een uitgever er toch weinig in ziet.

#13 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 21:18

Nou ja, sowieso gaan 100 mensen je boek kopen. Die willen natuurlijk allemaal wel weten waar ze dat aandeel in hebben. Tenminste, dat lijkt mij. De uitgever hoopt dan natuurlijk dat met een mooi omslag en wat promotie (waar de auteur duidelijk goed in is, promotie maken, anders had hij/zij de 2000 niet gehaald) er nog meer uitkomt.

Daarna is het een kwestie van mond-tot-mondreclame.

#14 -

sprookjesprinses

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 21:25

Ik ben nu je manuscript verder aan het lezen, leuk die verwijzing naar Melanie :lol:

#15 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 21:26

Ghehe, dankjewel. :P

Ik heb ook verwijzingen naar zowel haar als Lindsay en Iris in een boek dat begin 2011 uitkomt bij Ellessy. :) (Suzanne/Goddess zit ook bij die uitgeverij.)

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 22:18

Ik ben voordat bekend was wat tenpages werd, al minstens zes keer benaderd door die lui. Want die site was 'ideaal voor ongepubliceerde auteurs en revolutionair, bladiebla'. Ik heb elke keer gezegd dat ze hun huiswerk dan even wat beter mogen doen, want ik ben wel gepubliceerd. Ik hou niet zo van dat gespam, dus daar heeft de site al punten mee verloren.

Maar eigenlijk vind ik het concept niets. Vooral omdat waarschijnlijk ruim 90% van de mensen toch niet zoveel aandelen krijgen. Dat geld houdt de site dus lekker zelf. Tja, dan kun je ook wel het risico lopen om eens af en toe wél een boek te publiceren. Daarnaast ben ik toch een beetje bang voor de kwaliteit. Ik heb een aantal mansucripten gezien op die site die echt om te janken zijn (en dat bedoel ik niet arrogant, maar er zit echt veel slecht werk tussen: geen verhaallijn, geen fijne schrijfstijl, bomvol spelfouten). Als die mensen genoeg vrienden hebben worden ze dus uitgegeven.

Ik heb niets tegen eigen beheer. Ik heb dit immers zelf ook gedaan. Maar ik heb er wel in geïnvesteerd. En mijns inzien komt dat was serieuzer over dan wanneer je vrienden in je investeren. Want het is echt niet zo dat nu de beste manuscripten uitgegeven worden.

#17 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 22:31

Ik ben anders wel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, daarom wil ik graag meedoen. :)

Op dit moment ga ik ook maar één manuscript plaatsen, en daarmee hard proberen de 2000 te halen. Daarna ben ik erg benieuwd naar de uitkomsten. :D

Het enige waar ik verder inderdaad benieuwd naar ben, is de kwaliteit van het schrijfwerk, hoe ze dat controleren. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je niet 100 mensen zo ver krijgt je te steunen als ze allemaal weten dat je werk verschrikkelijk slecht is. Ik denk daarom dat het best kan werken. :) Er is wel sprake van schrijfbegeleiding als je manuscript de 2000 heeft gehaald, dus misschien dat ze echt slechte mensen wat langer over het boek laten schrijven?

Nou goed, daarom wil ik ook graag zelf meedoen, dan kan ik zien hoe het werkt.

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 19 februari 2010 - 22:34

Ja het zou op zich wel goed kunnen werken, maar voor mij hoeft het niet ;)
Ik ben tevreden met mijn uitgever :).

Sowieso vond ik het raar dat ze tijdens het promoten alleen maar hadden over 'een revolutionair concept op schrijversgebied'. Er werd al meteen om manuscripten gevraagd, maar waar het voor was werd niet gezegd. Als ik mijn manuscript ergens voor inlever, wil ik weten waarvoor.
Door die hele manier van doen heb ik al echt zoiets van: 'Doei!'

#19 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 19 februari 2010 - 22:37

Mmh, ik vind op zich dat je daar wel hard in bent. Ik kan me voorstellen dat ze niets kunnen zeggen om te voorkomen dat het idee uitlekt. Althans, dat zou ik logisch vinden als je een site als dit opzet.

Ik had het waarschijnlijk op dezelfde manier gepresenteerd.

#20 -

Administrator

• Administrators

Gepost 19 februari 2010 - 22:39

Ik vind het wel een aardig idee. Ben heel benieuwd hoeveel boeken er over een jaar ook daadwerkelijk zijn uitgegeven...

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals