Ga naar inhoud

Dyscalculie

10 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 17:18

Hoi allemaal,

Graag even eerst deze informatie pagina lezen voordat jullie reageren op mijn post
Dyscalculie

Sinds ik mezelf kan heugen heb ik last van deze 'aandoening'.
Op de basisschool kwam ik nooit goed mee met rekenen en de remedial teaching haalde weinig tot niks uit.

Op de middelbare school ging het al niet veel beter. Heb zelfs het advies gekregen om naar de praktijk school te gaan (cito score.
Uiteindelijk na heel veel pijn, strijd en moeite heb ik toch mijn VMBO-T diploma gehaald op een school voor speciaal onderwijs.

Dood en dood zonde, aangezien mijn niveau met andere vakken op Havo/VWO niveau zat.

Het nare aan deze middelbare school was dat ik in al die jaren maar twee keer bijles heb gekregen.
Wel gaven ze mij daar een dyscalculie verklaring waarmee ik recht zou moeten hebben op aangepaste faciliteiten tijdens
toetsen/tentamens/werk en lessen.
In de praktijk blijkt dit niet zo te werken.

Na de middelbare school heb ik dus eerst een MBO4 opleiding moeten doen.
De HAVO nam toentertijd nog geen leerlingen aan zonder wiskunde(tegenwoordig wel).
Ook op het MBO heb ik erg te kampen gehad met mijn dyscalculie.
Klasgenoten, docenten, remedial teachers.. niemand begreep er wat van. Wat bij mij voor veel frustratie zorgde, en faalangst.

Uiteindelijk ben ik nu met een HBO studie bezig maar ik merk in mijn omgeving nog steeds dat mensen niet op de hoogte zijn van dyscalculie.
Voorlichtingsavonden worden daar in tegen wel goed bezocht, maar niet door de docenten.

Dit vind ik zo vreemd aangezien kinderen met dyslexie (meestal)
wel begeleid worden en zo nodig aanpassingen krijgen wanneer zij
toetsen e.d. moeten maken.

Ook stuit het mij heel erg tegen mijn borst dat docenten zo vervelend kunnen reageren wanneer je ze informeert over dyscalculie.

Voor de duidelijkheid, dyscalculie valt niet op te lossen met 'leren, leren en nog eens leren'.
Dyscalculie slaat op (bijna) ieder moment van de dag toe.
Het heeft niks met motivatie of geestelijke gesteldheid van het kind te maken, het is geen onwil.
Het is puur het niet kunnen rekenen, omgaan met cijfers, ruimtelijk inzicht en plannen.

Zijn hier forumleden die ook met dit probleem te kampen hebben en zo ja, wat helpt jullie bij deze 'stoornis'?

#2 -

Musicmadeaddict

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 17:41

Hee
Ik dacht mijn topic is weer omhoog gegaan maar het is een nieuwe
Heb er ooit een topic over gemaakt
ik zal hem eens opzoeken misschien heb je er wat aan.

En ik loop er ook vaak tegenaan dat mensen het niet begrijpen en niet weten wat het is.
Op de middelbare heeft een leraar wiskunde mij een keer voor het blok gezet in de klas
hij zei een rekensom die volgens hem en de rest vd klas best makkelijk was en ik moest dan het antwoord geven in de klas.
Gelukkig zei een andere jongen hem voor, ik wist het gewoon echt niet.
(later heeft hij er gelukkig wel voor gezorgd dat ik geen examen hoefde te doen in wiskunde :D) dus daarmee heeft hij wel veel goedgemaakt.

Ik heb mezelf lange tijd ook erg dom gevoeld
maar nu weet ik dat dat niet nodig is maar toch.

Edit: Wat mij er bij helpt is dat ik gewoon weet dat ik er niks aan kan doen. En ik heb het nou eenmaal. Ik moet zeggen als ik het vertel aan mensen dat de meeste wel positief reageren. Je hebt er altijd bij die je niet serieus nemen maar dat hou je.
Ook heb ik bij de opleiding die ik nu doe geen wiskunde of iets wat erop lijkt dus daar ben ik heel blij mee en daar heb ik ook bewust voor gekozen.
Wel merk ik dat het veeel meer is dan alleen een rekenstoornis

Links en rechts bij lessen bijvoorbeeld. erg lastig was dat.
En ik werk achter de kassa maar ik moet echt de kassa laten uitrekenen wat ik terug moet geven(bij alles, ook makkelijke bedragen) En als ik het fout doe of vergeet dan raak ik in paniek)
De klok. Ik doe nooit een horloge om omdat ik die toch niet kan lezen, en als mensen mij dan de tijd vragen dan raak ik ook al in paniek.

#3 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 17:44

Hee. Ik heb ontzettend dyscalculie en een wat mindere vorm van dyslectie. Ik merk het ook heel erg in de vakken economie en aardrijkskunde. De verbanden vallen gewoon niet te leggen in mijn hoofd.
Erg vervelend.
Bij mij op school doen ze er ook niet veel aan, alleen mag ik op een laptop werken en krijg ik 10 minuten extra tijd.

Door dyscalculie heb ik net als jij onwijs faalangst gekregen. Meestal zit ik aan het begin van mijn toets echt 10 minuten lang met een soort zwart gat in mijn hoofd, omdat ik bang ben en niks meer weet. Na een tijdje ebt dat weg, dus die extra tijd kan ik wel gebruiken, en daar ben ik ook blij mee.

Eigenlijk denk ik dat er niet veel andere mogelijkheden zijn. Ik word geholpen met plannen en ik mag altijd tijd bij mij dragen. (dus ook bij toetsen mag ik een horloge om) Want een biologische klok heb ik ook niet.

Ik denk alleen dat er voor dyscalculie gewoon nog te weinig onderzoeken zijn gedaan.. Want je ziet wel dat mensen met dyslectie heel veel hulp krijgen..

Succes in ieder geval overal mee.

#4 -

Musicmadeaddict

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 17:50

http://www.girlsonly...hl__dyscalculie

Hier het topic wat ik had aangemaakt.

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 18:08

@xJoyce

Ik wist niet dat er al een topic over was.
Maar fijn (of nouja, fijn) dat er meerder mensen zijn die hetzelfde hebben. Ik stuit toch vaak op heel veel onbegrip.

Accepteren dat je iets hebt is niet makkelijk als de 'buitenwereld' het niet inziet. Ze zien het als iets wat geleerd kan worden. Terwijl ik avond na avond na avond aan mijn reken opdrachten zat om het de volgende dag weer helemaal kwijt te zijn..

#6 -

Musicmadeaddict

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 18:14

Dat topic is ook al heel oud!!
Ja heel irritant is dat, je doet zo hard je best en je hebt dan echt het idee dat je het snapt
en dan de volgende dag is alles weg, net of je niks eraan hebt gedaan en het nooit hebt begrepen.

Maarja ik merk het ook vaak dagelijks met hele kleine dingetjes.

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 18:24

Het ergste vind ik nog het onbegrip van anderen waardoor je jezelf steeds uit moet leggen
Dat er op de meeste onderwijsinstellingen geen standaard protocol is over 'hoe om te gaan met dyscalculie' weet ik. Daarom neem ik zelf altijd informatieboekjes en folders mee.. die dan vervolgens in een overvolle la worden gestopt..

Spelletjes, sociale activiteiten, winkelen, klokkijken, autorijden.. het is er altijd.

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 18:27

Ik doe een opleiding waar ik veel te maken krijg met verschillende leerstoornissen enzovoorts, maar dyscalculie wordt nog niet uitgebreid behandeld, omdat daar (lijkt mij) nog niet genoeg onderzoek naar is gedaan en er dus te weinig kennis over is.

Maar wat ik me afvraag: Wat wordt er in die informatieboekjes enzo beschreven? Staan er methoden in hoe men eventueel met dyscalculie om kan gaan of niet? Dit hebben wij namelijk niet besproken, maar ik vind het wel erg interessant om te weten. Of staan er alleen kenmerken enzo in en waar het mogelijk vandaan kan komen?

#9 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 18:30

Ja in de informatieboekjes wordt verwezen naar onderzoeken die zijn gedaan.
Over wat een rekenprobleem is en wanneer je het dyscalculie mag noemen.
Ook staan er de methoden in hoe je een leerling kunt helpen.

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 18:33

Oh oke, binnenkort maar eens speuren tussen allerlei artikelen of ik iets kan vinden over dyscalculie, want ik vind het wel interessant hoe het nu allemaal zit.

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 28 februari 2010 - 18:40

Super dat je dat gaat doen :-D

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals