Ga naar inhoud

Erasmus Uitwisseling

9 replies to this topic

#1 -

Beginner

• Members

Gepost 23 april 2010 - 00:16

Zijn er hier mensen die op Erasmus uitwisseling zijn geweest?
Zo ja, naar waar? Voor hoe lang? Hoe hebben jullie het ervaren? Was het niveau in de opleiding aan de gastuniversiteit/hogeschool moeilijker of net makkelijker? Maakte je makkelijk contact je medestudenten? Ook de plaatselijke bevolking of bleef het meer onder de mede-Erasmusstudenten? Waren jullie aangesloten bij ESN of een gelijkaardige vereniging?
En blabla... Ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig om jullie ervaringen te horen aangezien ik er ook aan denk volgend schooljaar er tussenuit te trekken!

#2 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 23 april 2010 - 02:16

Neeee maar ik ga volgend jaar! In januari/februari.

Ben benieuwd naar verhalen hier :)

#3 -

fysiomoderator

• Moderators

Gepost 23 april 2010 - 09:43

Ik begeleid op mijn hogeschool Erasmus studenten (fysiotherapie)
meestel bij ons komen ze voor half jr of 3 mnd, niveau ligt er een beetje aan waar ze vandaan komen dus eigk wat het niveau daar was. Bijv scandinaviese landen hebben een gelijk/hoger niveau, terwijl oostblok landen vaak lager nivea hebben. Bij de zuiderlanden verschilt het heeeel erg. Portugese hebben meestal wel hoog niveau terwijl spaanse wat minder, maar die hebben vaak ook moeite met engels.

Zij maken bij ons heel gemakkelijk contact met medestudenten, en doen echt veel met de klas. Maar ok met ons en de andere erasmus studenten.

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 23 april 2010 - 09:52

Hoi!
Ik ben in Frankrijk, Clermont-Ferrand geweest.
Augustus 2009-januari 2010.

Ik heb uitwisseling gedaan bij Université Blaise Pascal. Ik vond leven in Frankrijk echt heel leuk, maar studeren echt helemaal niet. :P Zoooo anders dan op de HBO in Nederland.
Ik ben nu 3e jaars van European Studies HBO.

Ik was niet aangesloten bij een studentenverening, ik ging vooral om met mensen die ik ter plekke leerde kennen.

Heb je nog vragen, ik hoor het wel van je ;)

#5 -

Beginner

• Members

Gepost 23 april 2010 - 11:33

Mijn zus heeft een jaar in Rome gewoond. Zij vond het helemaal geweldig en heeft ook wel veel aan die Erasmus gehad door contacten te maken.

#6 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 23 april 2010 - 12:37

Maar Endorphine, je doet HBO en heb je daar aan de Uni gestudeerd? Was het niveau te volgen?
En hoe ging het met het frans oppakken? Want daar maak ik me nog wel een beetje zorgen over..

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 23 april 2010 - 12:59

Ja, ik heb aan de uni gestudeerd, wel Licence 3 (WO Bachelor 3 dus).
Sja, het is echt lastig om in het Frans te studeren.
Over het algemeen is het studeren in Frankrijk echt anders. Veel contacturen, veel blokuren (à 2/3uur). Geen boeken. De docent kletst de hele les en jij bent geacht om aantekeningen te maken (en dat ook nog eens als je geen native speaker bent!)
Maar goed, ik heb colleges gevolgd met Fransen. En zijn wel vakken/programma's die je met andere exchangestudents kan volgen. Maar dat zou je zelf moeten uitzoeken..

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 23 april 2010 - 13:11

O dat klinkt ook wel een beetje als colleges aan de uni in Nederland hoor :). Maar is wel net wat je gewend bent natuurlijk.

Maar ik ben ook benieuwd, wil misschien ook op Erasmus of een stage in 't buitenland doen..

#9 -

Beginner

• Members

Gepost 24 mei 2010 - 11:24

Naar welke landen kun je dan met dat Erasmus ?
& kun je zomaar daarvoor aanmelden om naar alleen een buitenlandse studie te gaan?

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 mei 2010 - 16:54

@-Aaa: ik heb even het lijstje gekopieerd dat ik moet invullen voor de Erasmus Intensive Language Course, maar volgens mij geldt de Erasmus beurs voor ieder land binnen de EU. Frankrijk, Duitsland en Groot Brittannie staan er alleen niet bij op deze lijst (want die organiseren die taalcursussen niet).

The following countries may organise EILCs, for the eligible languages in brackets: Belgium (Dutch in the Flemish Community), Bulgaria (Bulgarian), Cyprus (Greek), Czech Republic (Czech), Denmark (Danish), Estonia (Estonian), Finland (Finnish and Swedish), Greece (Greek), Hungary (Hungarian), Iceland (Icelandic), Italy (Italian), Latvia (Latvian), Lithuania (Lithuanian), Malta (Maltese), the Netherlands (Dutch), Norway (Norwegian), Poland (Polish), Portugal (Portuguese), Romania (Romanian), Slovakia (Slovak), Slovenia (Slovenian), Spain (Basque, Catalan, Galician and Valencian), Sweden (Swedish) and Turkey (Turkish).

Ik ga in augustus een halfjaartje naar Zweden, Boras Textilhögskolan, en voor het semester begint dus een cursus Zweeds. Ik volg het Exchange programma daar, dus het is allemaal engelstalig.
:D Het komt steeds dichterbij, kreeg ook al een mailtje met info over kamer zoeken en verzekeringen en blaaah. Woehoe!

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals