Ga naar inhoud

onderdompelingsweek NGT

17 replies to this topic

#1 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 22 juli 2010 - 11:26

Dag dames,

Dit klinkt misschien een beetje kinderachtig maar voor mij is het best moeilijk.
Komend jaar begin ik met de opleiding Tolk Nederlandse Gebarentaal (NGT)
Eind augustus is daarvoor een onderdompelingsweek, zal wel een soort introductieweek zijn denk ik.

Nu vind ik die dingen dus helemaal niet leuk. Ik ben best onzeker en heb heel slechte schoolervaringen.
Ik wil het deze opleiding echt heel leuk gaan hebben.
Hebben jullie misschien tips voor de onderdompelingsweek? Wat kan ik het beste doen om niet buiten de klas te vallen, of om in ieder geval niet alleen te zijn?

xx

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 22 juli 2010 - 11:32

Spontaan reageren, interesse tonen in anderen, jezelf niet afzonderen, voorstellen samen dingen te doen. Dat soort dingen.

#3 -

Sanne

• Members

Gepost 22 juli 2010 - 11:40

Gewoon jezelf zijn en je er niet te druk om maken. Zo'n week is voor iedereen spannend en iedereen is daar alleen dus vrienden maak je snel genoeg.

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 22 juli 2010 - 14:15

Nou ja, gewoon meedoen eigenlijk he, als je er niet buiten wil vallen. Meestal zijn er toch wel veel verschillende activteiten en komt inderdaad iedereen alleen. Zo'n week is er juist voor om te zorgen dat iedereen elkaar leert kennen.

#5 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 22 juli 2010 - 15:05

zoals ze hierboven al zeggen, stel jezelf gelijk voor, vraag naar hun intresses, doe gezellig mee en het belangerijkste heb er plezier in.

#6 -

Beginner

• Members

Gepost 22 juli 2010 - 15:22

Vaak heb je in zo'n week ook een studentmentor, vertel hem of haar eventueel dat je het lastig vindt, dan kan diegene er ook op letten dat je je niet teveel terugtrekt. Daar zijn ze voor :)

#7 -

Myrthe

• Members

Gepost 22 juli 2010 - 22:27

Zelf vind ik dat ook altijd heel moeilijk. Ik ben afgelopen jaar ook niet mee gegaan op introductiekamp dit kwam vooral door mijn heimwee, maar ik haat dat soort weken ook altijd. Maar ondanks dat ik niet ben meegegaan viel ik later niet buiten mijn klas. Als ik jou was zou ik gelijk iemand zoeken met wie je contact legt, zodat je al iemand hebt. Vaak is die gene ook alleen en is ook blij om iemand te hebben. Zo loop je in elk geval samen overal naar toe en is het al minder spannend. Samen is het makkelijker om weer contact te leggen met andere mensen en zo bouw je vanzelf een kringetje op.

#8 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 22 juli 2010 - 22:50

Hee,ik heb ook zoiets, intro week van de NHTV, en ik ga ook helemaal in mijn eentje.
maar ik bedenk me vooral dat er veel meer mensen zjin die in hun eentje komen, en iedereen zoekt vrienden, dus je zal vast niet alleen zijn!

#9 -

Beginner

• Members

Gepost 23 juli 2010 - 16:48

Bekijk PostMuisiej, op 22 juli 2010 - 11:26, zei:

Dag dames,

Dit klinkt misschien een beetje kinderachtig maar voor mij is het best moeilijk.
Komend jaar begin ik met de opleiding Tolk Nederlandse Gebarentaal (NGT)
Eind augustus is daarvoor een onderdompelingsweek, zal wel een soort introductieweek zijn denk ik.

Nu vind ik die dingen dus helemaal niet leuk. Ik ben best onzeker en heb heel slechte schoolervaringen.
Ik wil het deze opleiding echt heel leuk gaan hebben.
Hebben jullie misschien tips voor de onderdompelingsweek? Wat kan ik het beste doen om niet buiten de klas te vallen, of om in ieder geval niet alleen te zijn?

xx

Hee muisiej,

Ik ga de lerarenopleiding NGT doen, dus we hebben dezelfde onderdompelingsweek ;)

Zelf vind ik het ook spannend, maar ik wéét dat iedereen dat vind. Je ziet het misschien niet aan iedereen, maar iedereen vind het spannend zo'n eerste échte week. Er ligt namelijk inderdaad wat druk op, in die eerste paar weken leer je de mensen kennen, weet je of je goed in de groep ligt en hoe het verder zal verlopen.

Wees gewoon jezelf, als je je anders voordoet dan hoe je bent kom je waarschijnlijk bij heel andere mensen uit dan die eigenlijk bij je passen.

Doe je trouwens ook met de UIT mee, de Utrechtse Introductie Tijd? Dat zou ook wel iets voor je zijn denk ik ;)
Weet je ook wanneer de introweek van de opleiding/klas is? Ik denk de week er voor, maar weet het niet meer zeker.

Succes in elk geval (: en ik zie je daar vast wel ;)

Liefs, Sam

#10 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 23 juli 2010 - 20:11

de UIT weet ik niks van :o
de onderdompelingsweek is de week van 30 augustus ofzo.
de week ervoor is wel sigma introductiedag, ga je daar toevallig ook heen?

mezelf zijn doe ik altijd wel. maar ik ben niet zoiemand die graag popi jopi is, ik ben gewoon een rustige meid en daardoor val ik vaak buiten de groepjes.. maar ik ga er vanuit dat op dit soort opleiding toch wel volwassen mensen zitten en niet alleen zo'n stomme groepjes.

maar inderdaad, misschien zie ik je nog ;)

#11 -

Beginner

• Members

Gepost 23 juli 2010 - 21:20

Bekijk PostMuisiej, op 23 juli 2010 - 20:11, zei:

de UIT weet ik niks van :o
de onderdompelingsweek is de week van 30 augustus ofzo.
de week ervoor is wel sigma introductiedag, ga je daar toevallig ook heen?

mezelf zijn doe ik altijd wel. maar ik ben niet zoiemand die graag popi jopi is, ik ben gewoon een rustige meid en daardoor val ik vaak buiten de groepjes.. maar ik ga er vanuit dat op dit soort opleiding toch wel volwassen mensen zitten en niet alleen zo'n stomme groepjes.

maar inderdaad, misschien zie ik je nog ;)

www.utrechtseintroductietijd.nl

Dan leer je in 4 dagen de stad kennen, je wordt in een groepje van 15nieuwe studenten + een mentor ingedeeld. Kijk maar even op de site, misschien is het wat voor je!

Ik twijfel of ik naar de Signum (geen sigma ;) ) intro ga, ik denk dat ik liever voor STUdance of U-turn ga, omdat dat dichter bij mn hobbies ligt! En NGT doe ik toch al dag in, dag uit ;) Op school leer je ook genoeg mensen kennen denk ik zo. Maar wie weet ga ik alsnog heen, kijken kan geen kwaad!

Ach, er zullen altijd mensen zijn die je wat meer of minder liggen, dat hou je toch wel ;) maar het HBO is heel anders dan middelbaar onderwijs he, keep that in mind!

Probeer je niet te druk te maken, heeft helemaal geen zin!

Groetjes en wie weet kom ik je tegen ;)

(ps: heb je het dvdtje al gekeken? In de brief staat "kijk op de bijgeleverde DVD voor meer informatie"....DVD is in NGT, ik kon meer dan de helft niet volgen, zal wat worden bij de onderdompelingsweek, daar is NGT de voertaal (gelukkig zijn er wel een paar tolk-studenten aanwezig om de mensen te redden die nog niet zo goed NGT beheersen!)

Komt goed! :D

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 23 juli 2010 - 21:38

(haha sorry, ik wil geen spelbreker zijn maar iedereen die ik ken zegt juist dat het HBO net de middelbare school is, maar dat terzijde :P)

ik zou er niet teveel tegenop zien, iedereen is nieuw en iedereen moet zn draai vinden. ook al lijkt het alsof er alleen maar popi jopies zijn, er zijn heus wel meer mensen die gewoon niet zo makkelijk contact leggen
maar juist die introtijd is daar goed voor, omdat het dan heel ongedwongen is en iedereen nieuw is, dus er nog geen groepjes zijn
gewoon lekker meedoen en even aangeven als je het lastig vindt bij je mentor

en de UIT zou ik zeker doen, hou je vaak ook leuke contacten aan over!

#13 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 24 juli 2010 - 07:49

Ik heb gezien dat de UIT best wat geld gaat kosten dus denk dat dat hem niet wordt. Daarbij ik woon in Arnhem, dus veel hoef ik niet in Utrecht, alleen maar naar school gaan.

Inderdaad Signum, sorry :P
Maar hoe kies je een studentenvereniging dan? Waar heb je die van?
En moet je daarvoor ook in de buurt wonen of hoeft dat niet?

Ben er nu al 2 tegen gekomen die NGT gaan doen maar helaas allebei lerarenopleiding. Hopelijk kom ik nog iemand tegen die tolk gaat doen

en ik heb ook die dvd bekeken maar snap er echt niks van :o wordt nog flink studeren voor de onderdompelingsweek haha. krijg volgende week de boeken dus ga ik flink aan de slag :P

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 juli 2010 - 08:47

Bekijk PostJanneke., op 23 juli 2010 - 21:38, zei:

(haha sorry, ik wil geen spelbreker zijn maar iedereen die ik ken zegt juist dat het HBO net de middelbare school is, maar dat terzijde :P)

Oh daar ben ik het nou niet echt mee eens hoor! Maar dat maakt ook even niet uit voor dit topic.

Maar ik had vorig jaar ook zo'n introductie, we gingen eerst met z'n allen gewoon de namen enzo doornemen, en dan praat je vanzelf met degene die naast je zit, toch? het komt echt wel goed. En wij gingen toen van die kinderachtige spelletjes doen,maar door mijn rug kon ik niet alles mee doen, dus bleef ik aan de kant.
Niemand die daar een probleem mee had hoor:)

#15 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 24 juli 2010 - 09:56

Ik ook niet @ Janneke. Ik zie echt heel goed verschil tussen vorig jaar en dit jaar. Vorig jaar zat ik bij heel veel mensen in de klas die van het MBO afkwamen en dát is net middelbare school (niet om iedereen te beledigen hier of zo, maar zet zo'n groepje mensen die daar nèt vanaf komen bij elkaar en 't is echt net middelbare school :P maar wanneer die alleen zijn, merk je het niet zo volgens mij, dan heb je geen vergelijkingsmateriaal zeg maar)

Maar ik had ook hetzelfde ;) en op mijn vorige opleiding (die ik niet heb afgerond) was de introductie eigenlijk best saai en voelde ik me tot heel veel verplicht. Het waren maar 2 dagen, maar we kregen bijv. paaldansles en dan denk ik: ja sorry das heel grappig en leuk als je elkaar al een beetje kent, maar niet als je nog niemand kent. En toen werden ik en nog zo'n meisje naar voren geroepen, nou ja. Maar dat is mijn mening :D ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit wel heel leuk vinden voor op een introductie.

Toen ik van opleiding switchte, was alles heel anders. Ik was weer bang voor zoiets, maar ik heb zo'n leuke introweek gehad! Ik was gewoon mezelf en die introweek heeft me gewoon heel goed gedaan. Ik heb heel veel mensen leren kennen en ik ben echt ontzettend blij dat ik ben meegegaan! Ook al was niet alles iets wat ik heel erg leuk vond zeg maar.

#16 -

Beginner

• Members

Gepost 24 juli 2010 - 10:53

De UIT kan ik wel echt ontzettend aanraden trouwens, je kent gewoon meteen een zooi mensen in de stad en je kent de weg en je weet wat de stad te bieden heeft enzo. En het is gewoon een topweek, alleen maar leuke dingen doen enzo.

Verenigingsspam :rolleyes:

#17 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 24 juli 2010 - 17:16

helaas wordt de UIT het zeker niet. heb het geld er niet voor.
leek me op zich wel leuk

#18 -

Beginner

• Members

Gepost 29 juli 2010 - 16:57

Jammer joh!

Haha, ik ben er juist twee tegengekomen die de tolkvariant gaan doen!

En ach, 100 leraren en 100 tolken, je zult vast mensen leren kennen hoor ;)

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals