Ga naar inhoud

Kooktopic

koken

1549 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 27 juli 2010 - 09:49

Omdat het in veel topics over eten gaat, maar we nog géén kooktopic hebben.

Voor budgetkoken of een complete barbecue, goedkope boodschappen, lekkere recepten, discussies over eten en alles wat met koken te maken heeft.

Geposte afbeelding

#2 -

Sanne

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 10:04

Goed idee! Ik zat er van de week toevallig ook over na te denken dat we zo'n topic nog niet hadden.

Ik heb een tijdje geleden een pastamachine gekocht, om zelf pasta te maken. Het is wat meer werk, maar het is wel erg lekker!

#3 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 10:09

leuk topic!

Ik kook super graag, een van mijn grote passies en (mss beetje arrogant) ik ben er echt goed in. Haha heb zelfs een boekje waar ik mijn recepten in zet en die vriendinnen dan uitlenen.

Alleen ik probeer al heel vaak een lekkere curry te maken. Heb nu wel een recpet voor een pittige lams curry maar dat is op basis van tomaten. En ik zoek eentje op basis van bouillon of iets anders. Iemand een recept ofzo?

#4 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 27 juli 2010 - 10:14

Basis pastasaus (met spinazie en gehakt)
1 ui
2 teentjes knoflook
300 gram spinazie of andere groente
300 g rundergehakt
2 pakjes soffritto/tomatensaus/puree
geraspte kaas

De ui snijden en samen met de knoflook fruiten in een pan en daarna het gehakt rul bakken. Spinazie ongeveer 3 minuten meebakken. Tomatensaus erbij en op smaak maken met zout en peper.

Er kunnen natuurlijk allerlei variaties op gemaakt worden en de hoeveelheden kun je aanpassen naar eigen wens.
---

@ Roots; heb je een recept van die lams curry?

#5 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 10:18

ja hoor, ik post hem vanavond even.
Weet namelijk de kruiden niet allemaal uit mijn hoofd .

#6 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 27 juli 2010 - 11:39

Cris; gewoon door gaan, juist leuk/lekker al die recepten. Ik moet meer dingen uitproberen, dus het is alleen maar handig als je meer post!

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 11:43

oeh die laatste van Chris lijkt me heel lekker, die ga ik een keer proberen denk ik!

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 11:46

Het liefst doe ik in al mijn gerechten ook ui hoor. Heerlijk! Geeft het net wat meer smaak!

Gerecht van een huisgenootje:

Spinazie-chorizo met gele rijst
200 gram kip
1 chorizoworst
1 pakje gele rijst
450 gram spinazie (diepvries)
1 pakje cashewnoten
Sweet chili saus

Snijd de kip in stukjes en bak deze zodat ze gaar zijn. Voeg dan de chorizo toe, ook in stukjes gesneden. Kook ondertussen de rijst volgens de gebruiksaanwijzing. Voeg de spinazie toe bij het vlees en blijf roeren totdat het ontdooid is. Kook de rijst af en voeg deze toe bij het vlees en spinazie. Serveer met Sweet chilisaus en cashewnoten.

Het klinkt raar, maar 't is echt overheerlijk. Zeker als je van spinazie houdt zoals ik. Oh en chorizo. En beetje scherp :P

Spekkies-sla (bijgerecht voor in de zomer)
200 - 300 gram ijsbergsla
125 gram spekjes
100 - 200 gram zalm
1 rode paprika
1 bakje cherrietomaatjes

Bak de spekjes op en laat ze afkoelen in de pan (niet uit laten lekken). Doe de sla in een bak, snijd de paprika in stukjes en halveer de tomaatjes. Voeg deze toe. Snij de zalm in kleine stukjes en roer deze goed door de sla heen. Voeg als laatste de spekjes toe. Een paar druppels vet erbij is niet erg. Deze sla heeft op zich geen dressing nodig, omdat hij al vol van smaak is en niet zo droog, maar anders kun je er natuurlijk honing-mosterd-dressing bij doen.

#9 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 14:08

Die champignonwraps klinken lekker! Ga ik een keer maken :D.
Dit is echt een handig topic, ik ben zooo inspi-loos laatste tijd met koken.

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 14:21

Bekijk PostDjulietaah, op 27 juli 2010 - 11:46, zei:

Het liefst doe ik in al mijn gerechten ook ui hoor. Heerlijk! Geeft het net wat meer smaak!

Gerecht van een huisgenootje:

Spinazie-chorizo met gele rijst
200 gram kip
1 chorizoworst
1 pakje gele rijst
450 gram spinazie (diepvries)
1 pakje cashewnoten
Sweet chili saus

Snijd de kip in stukjes en bak deze zodat ze gaar zijn. Voeg dan de chorizo toe, ook in stukjes gesneden. Kook ondertussen de rijst volgens de gebruiksaanwijzing. Voeg de spinazie toe bij het vlees en blijf roeren totdat het ontdooid is. Kook de rijst af en voeg deze toe bij het vlees en spinazie. Serveer met Sweet chilisaus en cashewnoten.

Het klinkt raar, maar 't is echt overheerlijk. Zeker als je van spinazie houdt zoals ik. Oh en chorizo. En beetje scherp :P

klinkt best wel heel ergl ekker, en makkelijk te maken. Maar die spinazie is dat gewoon bladspinazie uit de diepvries of van die a la creme? En die chili saus? Is dat van die saus die je bij je bapao doet zeg maar? :D

#11 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 14:31

Oh dit klinkt allemaal wel heel lekker!
maar misscihen is het handig als je er duidelijk bij zet voor hoeveel personen het is..
(ik kan dat nooit zelf inschatten zegmaar)

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 14:38

Die van mij zijn voor 4 personen, da's meestal ook standaard bij gerechten. En als het voor meer of minder is, dan wissel ik met groente of rijst/pasta, heel makkelijk.

@ Annemiek: ik heb even in mijn kast gekeken, het is 'Sweet Chili Sauce' for chicken. Merk: Flower Brand. Ik eet nooit bapao, maar 't is wel zo'n saus die je erbij doet geloof ik :) Oh, en gewone spinazie, géén a la creme, daar wordt het te romig en machtig van!
Zelfs een kind kan dit klaarmaken, 't is zó makkelijk. Ook goed in te vriezen, daarna smaakt het nog prima.

Heb nog wel meer gerechten, maar die zijn gewoon té simpel om hier neer te zetten :P

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 14:56

lijkt me trouwens ook wel lekker op pasta ipv rijst! En dan de chili saus vervangen voor zo'n boursin potje weet je wel.

jaaa hoe simpeler hoe beter!! Ik werk elke dag tot 8 uur en eer dat ik da thuis ben is het 9 uur en heb ik echt geen zin meer om creatief te doen.

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 15:00

Oh ik schuif net de cheesecake van bagels en beans in de oven (recept is heel makkelijk te googlen). Ik hoop dat hij lukt. Zal later nog wel 'ns mijn favoriete recepten posten.

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 15:09

Mediterrane pastasalade met kip

Ingrediënten

* 300 g penne (pasta, zak 500 g)
* 3 el olijfolie
* 1 schaal kipfiletreepjes naturel (350 g)
* 1 ui, in partjes
* 1 zak Provençaalse wokgroente (400 g)
* 1 bakje salade kaasblokjes (200 g)
* 2 el witte balsamicoazijn (fles 250 ml)
* 1 zakje pijnboompitten (30 g)

Bereiden

1. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Spoel onder stromend water koud.
2. Verhit 2 el olie in een wok en bak de kipfiletreepjes in 3-4 min. al omscheppend goudbruin. Voeg de ui en de wokgroente toe en bak al omscheppend in 4-6 min. knapperig gaar. Schep de kip met de groenten in een wijde lage schaal en laat snel afkoelen.
3. Schep de kip met de groenten en de kaasblokjes door de pasta. Voeg de laatste el olie, de azijn en peper en zout naar smaak toe. Verdeel de pastasalade over 4 borden en bestrooi met de pijnboompitten.

Dit recept staat op AH recepten, en wij vinden het thuis echt super lekker! :D Vooral met warm weer is het echt heerlijk. En ook helemaal niet moeilijk klaar te maken.

#16 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 15:11

Ik maak ook wel eens tagliatelli, kip, spinazie a la creme en witte wijn. Eventueel met pijnboompitten. Erg makkelijk en snel. (spinazie a la creme en witte wijn samen opwarmen, kipstukjes bakken en erna pijnboompitten en spinazie erbij)
Of tagliatelli, zalm en kerstomaatjes en boursin is ook erg lekker.

En maak altijd quiche als ik wat tijd heb maar geen zin in veel werk of als er vriendinnen komen eten.
Bladerdeeg in schotel, 6 eieren, 1 dl melk opkloppen kruiden naar smaak met cayennepeper, zout, paprika, chili, rode paprika stukjes snijden(eerst opbakken in de pan is lekkerste), gerookte zalm stukjes snijden en dille erbij. Alles in de schotel. En dan kaas erover. 30 min in de oven op 200 graden

#17 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 15:13

@ Djulietaah: Post maar gewoon hoor, simpel maakt niet uit als t maar lekker is! :D

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 15:23

@Femke oef dat klinkt ook wel lekker, wil je die wat uitgebreider beschrijven??

Mijn aller aller makkelijkste en favo recept is:
Pasta salade met rucola en spekjes

We nemen:
- vlindertjes pasta
- spekjes
- rucola
- ceasar salade dressing

(in het originele recept moet je ook nog van die minitomaatjes, kip en croutons erbij gooien maar voor de luie koker onder ons kan het prima zonder)

Kook de pasta zoals op het pak staat, bak de spekjes in een pan.
Leg eerst de pasta op een bord, verdeel de spekjes erover heen. Gooi boven op de rucola en daarop de ceasar dressing zo veel als je wilt. En dat is het!

(in het originele recept smeer je de kip in met pesto, bak je die en voeg je die met de tomaatjes en croutons nog toe aan wat hierboven staat, maar zonder kan het ook prima hoor!)

serieus ik heb dat 1x gemaakt voor mn vriendinnene n sindsdien willen ze dat altijd eten als ze bij mij zijn hahaha

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 15:31

Oh lekker Femke & Annemiek! Wil ook nog zo graag een keer een quiche maken, maar vind 't beetje eng :P

Ook nog een makkelijke pasta is: fushili/macaroni + gehakt + kipkruiden + spinazie a la creme (+ eventueel ui & pesto). Echt binnen 15 minuten op tafel.

Of fushili + kip + spekjes + kleine brocolliroosjes + italiaanse/provencaalse/cajunkruiden. Zowel warm als koud heel lekker. Lijkt beetje op gerecht van Annemiek.

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 27 juli 2010 - 15:36

of wacht ik lieg

mijn ALLER ALLER makkelijkste recept is *tromgeroffel*
Spaghetti met knakworsten

spaghetti koken, knakworsten op warmen, en klaar is kees.

nee geen saus erbij. Als je persee groente wilt kan ej er een komkommertje bij raspen :D

(maakte mn moeder vroeger voor me omdat ik geen spaghetti saus luste haha en ik eet het nog steeds fuckin lekker en simpel!)

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals