Ga naar inhoud

Harry Mulisch overleden

21 replies to this topic

#1 -

fysiomoderator

• Moderators

Gepost 31 oktober 2010 - 11:24

AMSTERDAM - Schrijver Harry Mulisch is zaterdagavond op 83-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn uitgeverij De Bezige Bij zondag bekendgemaakt. Hij overleed aan de gevolgen van kanker.

Mulisch geldt als een van de grootste naoorlogse schrijvers van Nederland. Samen met de inmiddels overleden Gerard Reve en Willem Frederik Hermans behoorde hij tot De Grote Drie.

Een van zijn bekendste werken is het boek De Aanslag (1982), dat ook werd verfilmd en tot een theaterstuk is bewerkt. De roman over de jarenlange gevolgen van een aanslag door het verzet in de Tweede Wereldoorlog is in zeker 25 talen vertaald.

Geposte afbeelding

volledig artikel: http://www.nu.nl/bin...-overleden.html

#2 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 11:26

ah oke.. nou op een best mooie leeftijd nog
ik ben nu toevallig in De Ontdekking Van De Hemel aan het lezen

#3 -

Twijfelaar

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 11:31

Stond gister idd al op teletekst, maar dat is later weer weggehaald, omdat het niet zeker was.. Mja, dus toch..

#4 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 31 oktober 2010 - 11:32

Zonde altijd, als een groot schrijver overlijdt... Ik las laatst dat hij ziek was en had niet het idee dat het nog heel lang zou duren eerlijk gezegd.

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 11:33

Ja ik las het ook op twitter, via fok maar toen stond het niet op teletekst en fok geeft wel vaker foute berichten door. Nouja hij was een goede schrijver..

#6 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 12:14

vroeg me af of het nu echt was. Hoorde het van de week al 2x eerder maar toen bleek het dus niet echt te zijn. Nu wel. Toch zonde inderdaad als zo iemand sterft maarja, ook dit soort mensen zijn helaas niet onsterfelijk

#7 -

Rianne.

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 12:26

Oh absurd. Ik wist niet eens dat hij ziek was. Zonde, hij schreef echt mooie boeken. :)

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 13:53

wow ik schrok toch wel
ook toen ik eerder deze week las dat ie zo ernstig ziek was.
Ik vind hem echt de beste schrijver en de ontdekking van de hemel vind ik ook het beste boek wat ik ooit heb gelezen

#9 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 16:26

Ja zonde, er was met hem nog een interview toen hij nobelprijs voor literatuur (voor de zoveelste keer) niet had gewonnen, vond hem toen nog best vitaal overkomen.

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 17:39

vind t toch ook wel raar, idd vooral t bericht dat die zo ziek was.
maar hij doorstond altijd alles enzo.

wel gek dat t gisteren al op teletekst stond, en weerwerd weggehaald. ik zag dat op geenstijl staan. nouja zal wel niet waar zijn dan idd dacht ik
en vanochtend kreeg ik smsje van mn vriend (die notabene in spanje is), dat mulisch overleden was. dacht echt van: wat? nu ineens wel?

vind Ontdekking van de Hemel ook echt t mooiste boek wat ik gelezen heb, wow.

gewoon mulisch was zo'n indrukwekkende man zegmaar, zo'n verschijning, zo lekker arrogant enzo ook :P

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 17:59

Ik ben niet zo'n boekenvreter, en al helemaaal niet van de echte literatuur.
Ik vond hem echt arrogant en eigenwijs :P als hij een interview gaf werd ik altijd helemaal kriebelig :P.
Maar wel zonde dat zo'n grote schrijver overleden is (op een mooie leeftijd)

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 19:07

Las afgelopen week al in de krant dat het slecht met 'm ging en dacht: oh die zal dit weekend wel dood zijn.
Wel jammer, groot schrijver was het. Ben er best van geschrokken dat ie nu echt overleden is.

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 19:14

Ik ben er niet echt van geschrokken...83 is een mooie leeftijd vind ik :) BBC, CNN etc. vermelden zijn dood ook, laat toch maar zien wat een groot schrijver hij is. Ik wil nog altijd Ontdekking van de hemel lezen, maar ik wil dat pas lezen als ik ook de tijd heb om lekker te gaan zitten.

De aanslag, Twee vrouwen en Siegfried (bizar boek!) heb ik wel gelezen.

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 19:14

Dat was niet de bedoeling...

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 19:51

Ja Siegfried vond ik echt fascinerend!!

Ik moest voor mn studie 'De zaak 40 61' lezen en dat is echt éen van de meest ondergewaardeerde boeken van Mulisch naar mijn mening. Ontdekking van de hemel is echt prachtig :) Geweldig ook om daarna de plaatsen te bezoeken (bijv op vakantie) waar hij het over heeft in zn boek.

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 20:26

Overigens wel opvallend dat het NOS 8u journaal een kwartier besteedt aan de dood van Mulisch. Net alsof ze willen benadrukken dat 'linkse hobby's' ook een nationaal belang hebben. Net goed ook.

#17 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 20:30

wat is dat nou voor een onzin, er wordt altijd veel tijd besteed aan de dood van bekende nederlanders, en niet meer dan logich dat ze bij Mulisch, als 1 van onze grootste schrijvers, dit ook doen.

dat is echt geen statement lijkt me zo. en ook totaal niet opvallend

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 31 oktober 2010 - 20:31

Huh...ik snap je niet helemaal hoor? Hoezo is dat opvallend? Het is wel Harry Mulisch hoor..

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 november 2010 - 08:23

Ik schaam me hier nu wel dat ik nog nooit iets van hem heb gelezen. Ik weet wel dat mijn oude nederlands docente echt een slechte dag heeft gehad. Denk dat die vandaag in d'r lessen alleen maar over zijn boeken gaat praten.

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 01 november 2010 - 09:39

Ja, het is altijd gek, zo'n groot bekend schrijver. En toevallig heb ik een week geleden voor het eerst De Aanslag gelezen (eerder al Twee Vrouwen)... ik had geen idee dat hij zo ziek was!

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals