Ga naar inhoud

Het autorijles & examen topic #6

910 replies to this topic

#41 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 november 2010 - 09:05

Bekijk PostSensation, op 08 november 2010 - 19:12, zei:

nou ik zou het niet eens vragen haha, ik vind met de handrem irritant.
omdat je dan met je handen en met je voeten bezig bent, ik vind het dan makkelijker het bij je voeten te houden, maargoed je kunt het altijd proberen natuurlijk :P

Als je later zelf rijdt moet je echt wel de handrem gebruiken hoor bij de meeste hellingen, je kan m niet tijden op de voetrem laten staan of bij n steile helling ofzo :P Dan gaat je koppeling eraan.

edit: Ik had trouwens maar bij 1 van mn 6 examens dat ik de hellingproef echt moest uitvoeren, rest gewoon tijdens het rijden idd.

#42 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 09 november 2010 - 09:18

Ik gebruik de hellingproef met handrem echt nooit, tenzij ik in Oostenrijk rijd of voor een verkeerslicht sta waar ik standaard 5 min. moet wachten, maar verder echt nooit. Slecht voor de koppeling heb ik nog nooit van gehoord, ik heb juist geleerd ook weg te rijden zonder handrem, omdat dat in veel situaties makkelijker is.

#43 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 november 2010 - 09:25

Nouja, het is wel echt slecht voor je koppeling die slijt daarvan! Een vriend van mn vader had in Italie ook dat hij tegen een helling opmoest en tussendoor stoppen enzo omdat t druk was. Toen deed hij dat op de rem ipv handrem, en er kwamen zelfs mensen aanrennen omdat ze dachten dat de (huur)auto in de fik stond haha omdat er zooooveel rook uit kwam vanwege de koppeling die sleet.

#44 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 november 2010 - 09:48

Oooh wat erg! :o Ik zie het helemaal voor me, hahaha.
Ik heb niet eens geleerd hoe ik de handrem moet gebruiken..

#45 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 09 november 2010 - 10:06

Bekijk PostPapzak., op 09 november 2010 - 09:25, zei:

Nouja, het is wel echt slecht voor je koppeling die slijt daarvan! Een vriend van mn vader had in Italie ook dat hij tegen een helling opmoest en tussendoor stoppen enzo omdat t druk was. Toen deed hij dat op de rem ipv handrem, en er kwamen zelfs mensen aanrennen omdat ze dachten dat de (huur)auto in de fik stond haha omdat er zooooveel rook uit kwam vanwege de koppeling die sleet.

Ja op een helling in Italië is het wat anders, in Oostenrijk doe ik het ook met handrem, maar daar heb je een helling van 16% of meer. Maar als je hier voor het verkeerslicht staat te wachten op een helling dan is het echt niet slecht voor de koppeling. Ligt maar net aan de soort helling.

Over die hellingen gesproken, vorig jaar stonden we ook op een helling met van die haarspeldbochten. Met sneeuw, dat is eng, we kwamen er echt bijna niet op, zo stijl en glad. Sneeuwkettingen er om doen en dan nog nauwelijks naar boven kunnen. En als je dan eindelijk rijdt moet je remmen, want dan moet je weer een bocht door.

En Daan z'n ouders hebben wel eens op een helling van 30% in de file gestaan met sneeuw, ze zagen sommige auto's gewoon weg glijden, echt dood eng lijkt me dat!

#46 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 november 2010 - 10:24

Wow, dan ben je echt machteloos :o Wat doe je dan als je wegglijd? Damn.

Maar Charly, over het algemeen is Nederland een redelijk vlak land. Volgens mij zijn er zeer weinig steile hellingen.. :unsure:

#47 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 09 november 2010 - 10:46

Kaonashi (weet je naam niet); als je naar beneden rijdt dan heb je op steile hellingen bijna altijd een vluchthaven omhoog (ben de naam ff kwijt), zodat je daardoor geremd wordt. Als je andersom naar beneden glijdt dan heb je pech. Je knalt dan tegen een andere auto aan (maar aangezien dat meestal gebeurt als je al stil staat heb je meestal alleen bumperschade). Als er verder geen auto's rijden is het gewoon gas proberen te geven.

Maar goed, dat zijn extreme omstandigheden hoor. Ik heb behalve dat stil staan op de helling niks gehad. Meestal is de weg gewoon sneeuwvrij.

#48 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 november 2010 - 11:10

Ja, maar omdat Janita t erover had dat ze t niet hoefde te leren ofzo omdat ze rem toch makkelijker vindt. Vertelde ik even dit om aan te geven dat het zeker wel belangrijk is om t te leren, en om jezelf niet aan te leren altijd de voetrem te gebruiken.

#49 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 november 2010 - 11:15

Ik heb het mezelf wel onderhand aangeleerd de voetrem te gebruiken.
Ik kan me niet herinneren dat ik de afgelopen 5 jaar een hellingproef met handrem heb gedaan.
En tijdens het lessen ook nauwelijks, hoofdzakelijk de voetrem

#50 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 09 november 2010 - 11:21

@ Charly; oh zo, ja het is wel belangrijk om te kunnen. Maar ik lees sowieso vaak dat instructeurs alleen dingen leren die in het examen komen. Zo van 'ja dat krijg je niet bij je examen dus dat hoef je niet te leren'. Mijn schoonvader geeft voornamelijk zo les dat je veilig kunt rijden onderweg, ook als je dat niet op het examen krijgt zijn sommige dingen heel belangrijk. En natuurlijk ook de focus op dingen die je tijdens je examen moet kunnen, maar het belangrijkst is dat je je na je examen goed kunt redden.

#51 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 november 2010 - 11:51

Bekijk Post!!!*MLOU, op 08 november 2010 - 17:40, zei:

Dat is wel gemeen ja vind ik. :P

Als een vriendin niet blij voor mij kan zijn haha. :P Heb voor al m'n goede vriendinnen toen een cadeau gekocht als ze slaagde.
Oh ik laat het ook niet aan haar merken hoor haha, nee tuurlijk :P Ik heb haar ook gewoon gefeliciteerd en alles maar vanbinnen knaagt het gewoon een beetje :P

#52 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 november 2010 - 18:53

Ik heb zo rijles, de eerste x in het donker en ben zenuwachtig hahaha normaal ben ik dat nooit. :rolleyes:

#53 -

Myrthe

• Members

Gepost 10 november 2010 - 19:07

Oh in het donker rijden vind ik ook nog steeds lastig. Helemaal als het regent, dus ik hoop voor je dat het droog blijft. Maar het is wel goed om dat te oefenen hoor anders heb je zo je rijbewijs en dan heb je nog nooit in het donker gereden. Succes in elk geval!

#54 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 november 2010 - 21:00

Ah haha het was helemaal niet eng, vond het wel fijn eigenlijk :P nog 2 lesjes nu en dan afrijden :D

#55 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 november 2010 - 23:12

Je hebt al een afrij datum toch? Spannend? ^^

#56 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 11 november 2010 - 08:00

Ja klopt, idd spannend. Jij was toch gezakt de eerste keer? Wanneer mag je weer? :)

#57 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 11 november 2010 - 11:37

ik mag mijn theorie aanvragen :)

vanavond maar eens kijken voor een datum dan! :D

word wel blokken , en echt elke avond leren want heb pas 3 uur geleerd, moet een datum uitzoeken rond half december

#58 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 11 november 2010 - 12:52

Ik had rijles om half 1, maar hij is er nog steeds niet! Terwijl hij normaal echt nooit te laat komt.. Dus ik vidn het echt raar.. Begin nu te twijfelen of ik wel rijles heb... Weet bijna zeker van wel... En ik ben ook superzenuwachtig en door dat wachten wordt t nog erger.... Ik zit echt helemaal gestresst te wachten hier.
Hij zou toch wel gesmst of gebeld hebben als hij iets later kwam? Het is nu al 20 min te later! En hij heeft gwn een carkit enz dus dat lijkt me meer dan logisch.
Zal ik smsen of ik vandaag wel rijles heb? :rolleyes:

Hij heeft echt duidelijk donderdag half 1 gezwegd.. En later nog een keer herhaald van wanneer zieik jou nu weer? Oja donderdag he.
Hmm apartttttttt

Edit: Ik had gesmst en toen belde hij gelijk, het was half 3. Maar hij zegt ja durf je het aan vbanmdidag met die storm. Dus ik zei van ja nja ik weet niet hoe erg het is of word. En toen zei hij dat het over een uurtje pas begint en dat je als het een goede storm is niks kunt doen en alle kanten op vliegt. Dus wat wil je vroeg hij. Nja ik zei zeg jij het maar dan :P En toen zei hij van blijf maar lekker thuis.

Aan de ene kant ben ik blij en aan de andere kant baal ik! Want nu heb k de hele week geen les gehad en ik heb voor niks zo gestresst zitten doen :P

#59 -

Rocking moderator

• Moderators

Gepost 11 november 2010 - 12:58

Hmmm misschien is hij later door het weer? Het regent hier iig keihard.

#60 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 11 november 2010 - 16:44

Ik mag nu fijn rijden in dit weer :P

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals