Ga naar inhoud

[Discussietopic] roken in bijzijn kinderen mag nooit

• Je kunt niet antwoorden op dit topic
105 replies to this topic

#41 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 augustus 2011 - 20:47

Niks extreems aan hoor. Eerder normaal in mijn ogen.

#42 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 augustus 2011 - 20:58

maar zijn jullie er dan niet bang voor dat jullie kind nieuwsgierig wordt naar het roken?
juist omdat je als ouders er zo overdreven over doet. dat ze denken: goh, mama vind het wel heel erg. dat is wel heeeul spannend.

praat ik wel over de pubertijd hoor..
want ik heb het idee dat hoe erger je als ouders tegen kinderen zegt dat roken superslecht is, ze het juist sneller gaan proberen zodra ze beginnen met puberen.

hiermee wil ik niet zeggen dat je het maar ok moet vinden, maar ik vind het zo extreem ofzo?

#43 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 09 augustus 2011 - 21:04

Ze komen later echt wel in aanraking met roken, maar als ze zo klein zijn toch niet? Daarbij denk ik dat kinderen natuurlijk wel nieuwsgierig worden, maar ik denk niet dat dat te maken heeft met ze er wel of niet weg houden.

Mijn ouders en broers rookten allemaal en hoe goor ik dat ook vond, ik ging toch roken (overigens rookten al mijn vriendinnen al, ik wilde het absoluut niet en ineens heb ik het geprobeerd en toen rookte ik ook :/). Ik heb een vriendin waarvan haar vader longkanker heeft gehad en haar ouders waren vanaf toen fel tegen roken, ook zij rookt.

#44 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 augustus 2011 - 22:42

Mijn ouders rookten ook, maar wel altijd buiten. En mijn moeder is tijdens beide zwangerschappen ook gestopt. Maar ik heb nog nooit een peuk opgestoken, niet eens een trekje genomen. Vind het echt zo debiel om te roken, je hebt er echt geen hol aan.
Ik zou mijn kinderen ook niet in een ruimte met rokers laten, maar in de buitenlucht zou ik er weinig problemen mee hebben. Mits natuurlijk de wind de andere kant uitstaat. Denk idd dat ik wat Lindy zegt best veel waarheid inzit. Je moet niet alles goedvinden en zomaar doen, maar als je te spastisch doet is het ook niet goed voor een kind.

#45 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 augustus 2011 - 22:55

Alsof ik later tegen mn kind van 16 zal zeggen: Nee lieverd, je mag niet naar die disco want daar komen mensen die roken. Hahahaha. Jezus, ik heb het over kleine kinderen. Kinderen die nog niet kunnen lopen. De kans dat een kind gaat roken is nog altijd groter als (een van) de ouders zelf ro(o)k(t)en. Dus zie niet in wat er verkeerd aan is om tegen mn kids later te zeggen dat roken slecht is en dat ik niet bij mensen wil zitten die de hele tijd lopen te paffen. Mijn ouders zijn ook zwaar anti en ik rook toch ook niet?

#46 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 00:22

Mijn ouders roken allebei wel behoorlijk, en hebben ook beide doorgerookt tijdens de zwangerschap van mn moeder van mij en mn zus (oke dat is slecht, ben ik het eens hoor) maar mijn zus en ik roken beide niet.
Al zolang wij leven (en langer) wordt er bij ons thuis gerookt. Ik vind het ook smerig als ik de hele dag niet thuis ben en kom dan binnen en er hangt zo'n walm maar heb niet het idee dat mijn zus en ik daar slechter door zijn geworden. Mn ouders hebben ook echt niet de bedoeling ons daarmee tot overlast/gevaar te zijn ofzo.
bij kleine kinderen roken ze trouwens beide niet (meer) in de buurt.

In de tijd dat ik jong was deed niemand er moeilijk over als er gerookt werd. Nu doen sommige mensen net of je een bom aansteekt wanneer er een sigaret aangestoken wordt.

#47 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 01:17

ik denk dat ik ook extreem word in t vermijden van rooksituaties als mn kinderen nog jong zijn. Komt omdat ik zelf astma + bronchitis heb en ik HOOOOOOOP zoooo erg dat mn kinderen dat niet zullen krijgen, maar ik wil het risico niet lopen dat ze er last van hebben, terwijl ze het niet eens aan kunnen geven.

En sowieso is roken in de buurt van kinderen not done.

Snap ook echt niet dat er ouders in de speeltuin zitten die dan constant een sigaret opsteken.

#48 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 10 augustus 2011 - 08:12

Bij een speeltuin snap ik het ook echt niet. Al is het dan buitenlucht, wat voor beeld geef je af aan kinderen? Dat het normaal is om, als je ergens zit, maar te gaan roken?

Ik heb één keer gehad dat iemand naast me kwam zitten op een bankje en vroeg: 'Heb je er last van als ik hier rook?'
We hebben toen van plaats gewisseld zodat ik uit de wind zat.
Waarom zijn hier zo weinig voorbeelden van? Zo zou elke roker moeten zijn wat mij betreft.

Bekijk PostLindy., op 09 augustus 2011 - 20:58, zei:

maar zijn jullie er dan niet bang voor dat jullie kind nieuwsgierig wordt naar het roken?
juist omdat je als ouders er zo overdreven over doet. dat ze denken: goh, mama vind het wel heel erg. dat is wel heeeul spannend.

praat ik wel over de pubertijd hoor..
want ik heb het idee dat hoe erger je als ouders tegen kinderen zegt dat roken superslecht is, ze het juist sneller gaan proberen zodra ze beginnen met puberen.

hiermee wil ik niet zeggen dat je het maar ok moet vinden, maar ik vind het zo extreem ofzo?

Mijn ouders zijn erg tegen roken en deden ook 'extreem' daarover (wat sommigen hier extreem vinden althans) en mijn zusjes en ik hebben nooit gerookt.

@ Kimmie: maar is dat dan niet een uitzondering? Als ik kijk naar mensen die ik van vroeger ken van wie de ouders rookten, dan zie ik dat die zelf ook allemaal roken.
Kan natuurlijk toeval zijn, maar over het algemeen geldt dat de kans groter is dat je zelf gaat roken als je ouders roken (of zelfs als één van je ouders rookt).
Ik snap ook eerlijk gezegd niet hoe je als ouder serieus kunt zeggen dat je iets nooit moet doen als je het zelf wel doet.

#49 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 08:37

Ik heb zelf vroeger gerookt.
Mijn ouders rookten allebei.
Ik kwam ook altijd in die 'rookhollen'.

Ik vind buiten het feit dat het ongezond is, het ook gewoon vies om op een verjaardag te zitten waar het hele huis blauw staat. Je ademhaling is veel minder lekker dan wanneer je in een huis zit waar niemand rookt.
Ik woon op mezelf, en veel van mijn vrienden roken. Maar ze gaan echt allemaal op het balkonnetje staan.
En ik heb geen kind in huis en heb zelf gerookt. Maar ik vind het nu gewoon vies. En dat vinden zij ook helemaal niet erg om buiten te roken.

En ALS ik een kind zou krijgen zou ik niet persé plaatsen vermijden waar gerookt wordt.
Rokerige verjaardagen zou ik missschien heel even links laten liggen in de baby periode, maar als hij /zij wat ouder is dan kan eens in de zoveel tijd een rokerig feestje niet zoveel kwaad denk ik.

Wat ik wel heel slecht vind, is dat je tegenwoordig steeds vaker leraren ziet roken in bijzijn van de kinderen.
DAT is wel iets waar ik me druk over kan maken :P *maar dat zal ermee te maken hebben dat ik zelf leerkracht ben* :P

#50 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 08:52

@ Kimmie: Jij bent toch heel vaak 'ziek'?? Wie zegt dat dat niet komt doordat je ouders hebben gerookt tijdens de zwangerschap?

#51 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 09:27

Door het zo tussen haakjes te zeggen lijkt het net of het niet zo is.
Maar inderdaad ik ben vaker ziek dan gemiddeld (al valt het de laatste tijd mee) maar dat komt doordat ik iets aan mn darmen heb. Daar word ik ziek van en mn lichaam neemt voedingsstoffen minder goed op waardoor ik er dus veel meer van moet eten om de hoeveelheid van andere mensen binnen te krijgen. Dit zorgt voor een lage weerstand waardoor ik ook snel virussen enzo oppik.
Het lijkt me sterk (je zou eerder denken aan longproblemen toch), maar ja er is een mogelijkheid dat het door roken met de zwangerschap komt. Daar heb je dan gelijk in. Maar dat is helemaal niet zeker. Jij gooit het er nu op dat dat een grote kans is. Maar je weet niet of ik dit ook had gehad als mn moeder niet had gerookt. Dus het is nogal een aanname dat het door roken bij de zwangerschap komt.
Maargoed mijn zus heeft niks. Dus dan blijft dat sowieso staan.

En @ Maresa. Het zal vast een soort van uitzondering zijn. Maar dat mensen gaan roken hoeft sowieso niet aan de ouders te liggen. Als ouders (in het bijzijn van een kind) niet roken en je hebt vrienden die het wel doen dan ga je denk ik eerder toch roken. Omdat je bij je vrienden 'wil horen'. Maar dan nog ligt het ook erg aan de persoon zelf.
Bij ons thuis wordt dus veel gerookt, en veel vrienden van me hebben gerookt (gelukkig nu nog maar 1) dus eigenlijk zou het voor mij 'normaal' gezien kunnen worden om te roken. Maar ik vind het niks, en ben dus ook nooit gaan roken, omdat anderen het ook doen.

Het is trouwens inderdaad wel zo dat mijn ouders altijd zeggen: we kunnen je niet verbieden om te roken want we doen het zelf. Maar we kunnen wel zeggen dat we hopen dat je er nooit aan begint!

#52 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 09:33

Bekijk PostKimmie_89, op 10 augustus 2011 - 09:27, zei:

Door het zo tussen haakjes te zeggen lijkt het net of het niet zo is.
Maar inderdaad ik ben vaker ziek dan gemiddeld (al valt het de laatste tijd mee) maar dat komt doordat ik iets aan mn darmen heb. Daar word ik ziek van en mn lichaam neemt voedingsstoffen minder goed op waardoor ik er dus veel meer van moet eten om de hoeveelheid van andere mensen binnen te krijgen. Dit zorgt voor een lage weerstand waardoor ik ook snel virussen enzo oppik.
Het lijkt me sterk (je zou eerder denken aan longproblemen toch), maar ja er is een mogelijkheid dat het door roken met de zwangerschap komt. Daar heb je dan gelijk in. Maar dat is helemaal niet zeker. Jij gooit het er nu op dat dat een grote kans is. Maar je weet niet of ik dit ook had gehad als mn moeder niet had gerookt. Dus het is nogal een aanname dat het door roken bij de zwangerschap komt.
Maargoed mijn zus heeft niks. Dus dan blijft dat sowieso staan.

En @ Maresa. Het zal vast een soort van uitzondering zijn. Maar dat mensen gaan roken hoeft sowieso niet aan de ouders te liggen. Als ouders (in het bijzijn van een kind) niet roken en je hebt vrienden die het wel doen dan ga je denk ik eerder toch roken. Omdat je bij je vrienden 'wil horen'. Maar dan nog ligt het ook erg aan de persoon zelf.
Bij ons thuis wordt dus veel gerookt, en veel vrienden van me hebben gerookt (gelukkig nu nog maar 1) dus eigenlijk zou het voor mij 'normaal' gezien kunnen worden om te roken. Maar ik vind het niks, en ben dus ook nooit gaan roken, omdat anderen het ook doen.

Het is trouwens inderdaad wel zo dat mijn ouders altijd zeggen: we kunnen je niet verbieden om te roken want we doen het zelf. Maar we kunnen wel zeggen dat we hopen dat je er nooit aan begint!

Sorry, maar dit vind ik echt een domme opmerking hahaha. Dan zou je dat met alles kunnen zeggen. Feit is gewoon, dat je een slechtere weerstand hebt (of de kans is groter) als je ouders roken tijdens de zwangerschap. Ja, je weet het nooit zeker, maar je kan niet zeggen dat jij bepaald gezond bent geboren, of wel? Misschien is het toeval, misschien ook niet.

#53 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 09:34

hoe weet je nou of je zus er niks aan over heeft gehouden? Misschien was ze wel veel slimmer geweest, had ze beter geweest in sporten enzenz
daar kan je helemaal niks over zeggen.

Ik kan me niet voorstellen dat het nul effect heeft op een baby/kind als je constant aan rook wordt blootgesteld zowel in de buik als erna

#54 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 09:36

Mijn hele familie rookt of heeft gerookt en ik heb nooit een sigaret aangeraakt :P
Als vrienden me vragen om een pakje mee te brengen koop ik er ook geen, maar het hangt er ook vanaf hoe je zelf dingen ziet want mijn broer is wél beginnen roken omdat iedereen rookt zegt hij.
Terwijl ik dat net een reden vond om er zéker niet aan te beginnen.
Ik heb trouwens astma ook en mijn moeder heeft heel de zwangerschap gerookt en in de rook gestaan (had vroeger een eigen café) dus wie weet is dit wel de oorzaak.
Weet je nooit.

Als je oorzaken kunt vermijden voor de gezondheid van je eigen kind doe ik dat ook.
Nu mag Vitto zelfs nog niet mee naar feestjes waar er af en toe een sigaret wordt opgestoken.
Wat mensen doen in hun huis is hun eigen zaak, maar het is mijn verantwoordelijkheid om dan te beslissen of ik ga al dan niet met of zonder kids.

#55 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 09:53

Ja maar ik vind gewoon hoe hard jullie roepen dat het wel effect heeft, net zo hard kan dat ook niet zo zijn. Dat weet je niet. Dus ik ga ook niet denken 'goh mam, omdat jij gerookt hebt heb ik nu een lagere weerstand en gezondheidsproblemen'.
Ik niet dat er ong. aangenomen moet worden dat het door het roken komt. Hetgeen wat ik heb komt bijv bij meer mensen in de familie voor. Dus waarschijnlijk is het erfelijk..

Ik zeg ook niet dat roken geen invloed heeft. Ik geloof echt wel dat dat wel zo is en ik zou mijn eigen kind ook niet tussen rokers zetten.

Maar ik wil zeggen dat ik overdreven vind hoe sommigen reageren. En tuurlijk als je er zo over denkt moet je zo handelen. Dat is ieder haar eigen keuze. Maar ik vind het niet nodig om in de buitenlucht zo moeilijk te doen om een sigaret. Zolang men niet in mijn of mijn kind zijn richting blaast heb ik er geen problemen mee.

En mijn eigen situatie daar wil ik mee zeggen dat het niet zo is dat mensen gaan roken omdat ouders dat doen. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die niet roken terwijl ouders en/of veel vrienden het wel doen. Mensen zullen vast wel sneller in de verleiding komen om te roken als veel mensen om hen heen dat ook doen. Maar lang niet iedereen.
En zoals eerder al gezegd werd. Hoe geheimzinniger je erover doet, des te spannender maak je het. Veel kinderen komen in een fase waarin ze juist die dingen doen die niet mogen. Roken 'mag' dan niet, dus kans is groot dat ze het stiekem proberen en voor je het weet roken ze toch. Je kunt je kind dus nooit hier van weerhouden.

Ik ben dan meer van de vrijere opvoeding misschien, waarin ik ze echt wel duidelijk maak dat het niet goed is, en mn kleine kind er niet middenin zet, maar ik zou ze er ook niet bang voor gaan maken.

#56 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 10:04

nou het is algemeen bekend dat kinderen waarvan de moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap meer emotionele, sociale, fysieke en cognitieve problemen laten zien. Wat het effect per individu is weet je natuurlijk niet precies, maar dat het een negatief effect heeft op de ontwikkeling van een kind lijkt me duidelijk.

En wat bedoel je met geheimzinnig doen? Je verteld je kids toch gewoon dat roken heel slecht is? Dat is toch niet geheimzinnig?

#57 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 10 augustus 2011 - 10:10

Ik zal altijd vermelden dat het ongezond is. En als ze 16 zijn en ze gaan roken dan zal ik het ze niet verbieden maar ze roken niet in huis, ik zal het afkeuren en ze vertellen hoe slecht en duur het is (want van kleedgeld zouden ze het niet mogen kopen, zolang ik dat kan tegen houden). Het anti-rookbeleid is sinds dat ik rookte al flink veranderd, ik denk dat dat nog veel meer gaat veranderen.

Ik rookte een week en een stel vriendinnen van m'n broer zagen dat dus ik voelde me genoodzaakt het thuis te vertellen. Ik vertelde het aan mijn moeder die zei 'goh jammer', mijn vader kwam boven en zei letterlijk 'welkom bij de familie', daarna kreeg ik van mijn broers een sigaret. Ik mocht gewoon binnen roken en ze zaten vol spanning te wachten hoe ik mijn eerste sigaret rookte en na een tijdje kreeg ik elke week een pakje shag. Tja waarom zou je dan niet doorgaan? Ik vind het belachelijk, echt niet normaal. Vrije opvoeding daar doe ik niet aan, dat deden mijn ouders en hoewel dat op die leeftijd geweldig was (op je 15e zelf bepalen hoe laat je thuis mag komen na het uitgaan) vind ik het achteraf gezien belachelijk.

Ik zal boos worden (en Daan nog veel erger), ik kan het ze niet verbieden maar wel verbieden in mijn huis/tuin/waar ik bij ben en ik kan ze wel waarschuwen. Misschien als mijn ouders dat hadden gedaan ipv een warm welkom dan had ik niet 6 jaar gerookt (en zeker niet zoveel, want als je thuis/in de tuin mag roken dan rook je veeel meer dan wanneer je het stiekem moet doen zodat je ouders je niet betrappen).

#58 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 10:31

Ik bedoel met geheimzinnig het altijd overal weghouden van je kind bij rokers. Geheimzinnig is misschien niet helemaal het goede woord maar kan het niet anders verwoorden. Juist doordat je ze dan altijd weghoudt wordt de spanning van het 'onbekende', datgeen wat van papa en mama niet mag, opgewekt denk ik. In die fase komen namelijk veel kinderen/pubers.

En zoals ik al zei ontken ik de gevolgen van roken ook niet. Ik weet dat die er zijn en dat het niet de minste dingen zijn.
Zoals ik ook al aangaf, ik rook zelf niet, ga er ook niet onnodig inzitten (al is dat dus lastig als beide ouders roken, ik ga niet hele dagen boven zitten of mn ouders verbieden in hun eigen huis te roken) en zou mn baby er niet zomaar overal aan blootstellen. Maar ik heb een beetje het idee dat hier mensen zijn die rokers 'veroordelen'. En dat vind ik niet nodig. Ieder moet doen wat die niet laten kan, en als dat roken is prima. Komt bij dat rokers en niet-rokers rekening met elkaar (moeten) houden, maar om nou rokers ong. te verbannen of ze aan te kijken alsof ze een moord plegen.. Nee dat vind ik overdreven.
Even iets heel anders, maar bijv: hoeveel meiden hier gaan er vaak op stap en drinken dan flink. Ja je bent jong en daar moet je van genieten. Maar ook dat is slecht. Dat laat je toch ook niet omdat een ander dat slecht vindt? En het is zo, daar hebben anderen minder of geen overlast van, maar ga je dan ook niet meer naar verjaardagen waar bijv. veel wijn gedronken wordt? Dit is ook een slecht voorbeeld voor je kind, al brengt dat niet directe schade toe.

#59 -

Zware gebruiker

• Moderators

Gepost 10 augustus 2011 - 10:42

Alcohol is niet alleen maar slecht maar heeft ook goede eigenschappen (kijk bijv. naar wijn). Roken niet.

Met alcohol krijgt mijn kind geen slechte stoffen binnen, daarbij weten die kinderen toch niet dat er alcohol in dat drinken zit (dat valt gewoon onder iets wat ze niet mogen, net als bijv. cola, ik wil ook niet dat mijn kinderen dat drinken als peuter/kleuter zijnde).

Maar als ik een feestje heb waar flink gedronken/gerookt wordt vind ik dat sowieso geen feesten waar kinderen iets te zoeken hebben. Misschien een bruiloft waar ze de hele dag zijn en wat langer op blijven maar op verjaardagen moeten ze of daar op tijd naar bed kunnen of ik zorg voor een oppas. Ik vind het irritant als je 's avonds een volwassenen verjaardag hebt en er lopen allemaal kinderen rond, zij hebben er niks aan, vervelen zich en wordt het meestal veel te laat (dat veranderd wel als ze ouder zijn uiteraard en dan hou ik ze er ook niet weg). Dat is weer een andere discussie, maar ik denk niet dat mijn kinderen daar zoveel mee in aanraking komen.

Ik drink bijv. doordeweeks ook niet standaard wijn of bier (ik snap wel dat anderen het doen, maar vind dat zelf niet nodig)

#60 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 10 augustus 2011 - 10:44

Op zich snap ik wat je bedoelt Kim maar de rook die in de kamer hangt is wel schadelijk voor het kind. Het glas wijn dat de volwassene drinkt niet. Ik zal Lucas wel uitleggen wat het is en wat de gevolgen zijn. Nu beperk ik gewoon tot het zeggen van bah dat is vies als hij iemand ziet roken. Door ietss te vermijden wil niet direct zeggen dat het kind er schrik van heeft en anderzijds is het ook gevaarlijk. Als iemand een sigaret vast heeft en Lucas wil die pakken kan hij zich serieus verbranden dus dan vind ik het niet erg als hij wat schrik heeft en ervanaf blijft.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals