[Discussietopic] roken in bijzijn kinderen mag nooit
Gepost 09 augustus 2011 - 20:47
Gepost 09 augustus 2011 - 20:58
juist omdat je als ouders er zo overdreven over doet. dat ze denken: goh, mama vind het wel heel erg. dat is wel heeeul spannend.
praat ik wel over de pubertijd hoor..
want ik heb het idee dat hoe erger je als ouders tegen kinderen zegt dat roken superslecht is, ze het juist sneller gaan proberen zodra ze beginnen met puberen.
hiermee wil ik niet zeggen dat je het maar ok moet vinden, maar ik vind het zo extreem ofzo?
Gepost 09 augustus 2011 - 21:04
Mijn ouders en broers rookten allemaal en hoe goor ik dat ook vond, ik ging toch roken (overigens rookten al mijn vriendinnen al, ik wilde het absoluut niet en ineens heb ik het geprobeerd en toen rookte ik ook :/). Ik heb een vriendin waarvan haar vader longkanker heeft gehad en haar ouders waren vanaf toen fel tegen roken, ook zij rookt.
Gepost 09 augustus 2011 - 22:42
Ik zou mijn kinderen ook niet in een ruimte met rokers laten, maar in de buitenlucht zou ik er weinig problemen mee hebben. Mits natuurlijk de wind de andere kant uitstaat. Denk idd dat ik wat Lindy zegt best veel waarheid inzit. Je moet niet alles goedvinden en zomaar doen, maar als je te spastisch doet is het ook niet goed voor een kind.
Gepost 09 augustus 2011 - 22:55
Gepost 10 augustus 2011 - 00:22
Al zolang wij leven (en langer) wordt er bij ons thuis gerookt. Ik vind het ook smerig als ik de hele dag niet thuis ben en kom dan binnen en er hangt zo'n walm maar heb niet het idee dat mijn zus en ik daar slechter door zijn geworden. Mn ouders hebben ook echt niet de bedoeling ons daarmee tot overlast/gevaar te zijn ofzo.
bij kleine kinderen roken ze trouwens beide niet (meer) in de buurt.
In de tijd dat ik jong was deed niemand er moeilijk over als er gerookt werd. Nu doen sommige mensen net of je een bom aansteekt wanneer er een sigaret aangestoken wordt.
Gepost 10 augustus 2011 - 01:17
En sowieso is roken in de buurt van kinderen not done.
Snap ook echt niet dat er ouders in de speeltuin zitten die dan constant een sigaret opsteken.
Gepost 10 augustus 2011 - 08:12
Ik heb één keer gehad dat iemand naast me kwam zitten op een bankje en vroeg: 'Heb je er last van als ik hier rook?'
We hebben toen van plaats gewisseld zodat ik uit de wind zat.
Waarom zijn hier zo weinig voorbeelden van? Zo zou elke roker moeten zijn wat mij betreft.
Lindy., op 09 augustus 2011 - 20:58, zei:
juist omdat je als ouders er zo overdreven over doet. dat ze denken: goh, mama vind het wel heel erg. dat is wel heeeul spannend.
praat ik wel over de pubertijd hoor..
want ik heb het idee dat hoe erger je als ouders tegen kinderen zegt dat roken superslecht is, ze het juist sneller gaan proberen zodra ze beginnen met puberen.
hiermee wil ik niet zeggen dat je het maar ok moet vinden, maar ik vind het zo extreem ofzo?
Mijn ouders zijn erg tegen roken en deden ook 'extreem' daarover (wat sommigen hier extreem vinden althans) en mijn zusjes en ik hebben nooit gerookt.
@ Kimmie: maar is dat dan niet een uitzondering? Als ik kijk naar mensen die ik van vroeger ken van wie de ouders rookten, dan zie ik dat die zelf ook allemaal roken.
Kan natuurlijk toeval zijn, maar over het algemeen geldt dat de kans groter is dat je zelf gaat roken als je ouders roken (of zelfs als één van je ouders rookt).
Ik snap ook eerlijk gezegd niet hoe je als ouder serieus kunt zeggen dat je iets nooit moet doen als je het zelf wel doet.
Gepost 10 augustus 2011 - 08:37
Mijn ouders rookten allebei.
Ik kwam ook altijd in die 'rookhollen'.
Ik vind buiten het feit dat het ongezond is, het ook gewoon vies om op een verjaardag te zitten waar het hele huis blauw staat. Je ademhaling is veel minder lekker dan wanneer je in een huis zit waar niemand rookt.
Ik woon op mezelf, en veel van mijn vrienden roken. Maar ze gaan echt allemaal op het balkonnetje staan.
En ik heb geen kind in huis en heb zelf gerookt. Maar ik vind het nu gewoon vies. En dat vinden zij ook helemaal niet erg om buiten te roken.
En ALS ik een kind zou krijgen zou ik niet persé plaatsen vermijden waar gerookt wordt.
Rokerige verjaardagen zou ik missschien heel even links laten liggen in de baby periode, maar als hij /zij wat ouder is dan kan eens in de zoveel tijd een rokerig feestje niet zoveel kwaad denk ik.
Wat ik wel heel slecht vind, is dat je tegenwoordig steeds vaker leraren ziet roken in bijzijn van de kinderen.
DAT is wel iets waar ik me druk over kan maken
Gepost 10 augustus 2011 - 08:52
Gepost 10 augustus 2011 - 09:27
Maar inderdaad ik ben vaker ziek dan gemiddeld (al valt het de laatste tijd mee) maar dat komt doordat ik iets aan mn darmen heb. Daar word ik ziek van en mn lichaam neemt voedingsstoffen minder goed op waardoor ik er dus veel meer van moet eten om de hoeveelheid van andere mensen binnen te krijgen. Dit zorgt voor een lage weerstand waardoor ik ook snel virussen enzo oppik.
Het lijkt me sterk (je zou eerder denken aan longproblemen toch), maar ja er is een mogelijkheid dat het door roken met de zwangerschap komt. Daar heb je dan gelijk in. Maar dat is helemaal niet zeker. Jij gooit het er nu op dat dat een grote kans is. Maar je weet niet of ik dit ook had gehad als mn moeder niet had gerookt. Dus het is nogal een aanname dat het door roken bij de zwangerschap komt.
Maargoed mijn zus heeft niks. Dus dan blijft dat sowieso staan.
En @ Maresa. Het zal vast een soort van uitzondering zijn. Maar dat mensen gaan roken hoeft sowieso niet aan de ouders te liggen. Als ouders (in het bijzijn van een kind) niet roken en je hebt vrienden die het wel doen dan ga je denk ik eerder toch roken. Omdat je bij je vrienden 'wil horen'. Maar dan nog ligt het ook erg aan de persoon zelf.
Bij ons thuis wordt dus veel gerookt, en veel vrienden van me hebben gerookt (gelukkig nu nog maar 1) dus eigenlijk zou het voor mij 'normaal' gezien kunnen worden om te roken. Maar ik vind het niks, en ben dus ook nooit gaan roken, omdat anderen het ook doen.
Het is trouwens inderdaad wel zo dat mijn ouders altijd zeggen: we kunnen je niet verbieden om te roken want we doen het zelf. Maar we kunnen wel zeggen dat we hopen dat je er nooit aan begint!
Gepost 10 augustus 2011 - 09:33
Kimmie_89, op 10 augustus 2011 - 09:27, zei:
Maar inderdaad ik ben vaker ziek dan gemiddeld (al valt het de laatste tijd mee) maar dat komt doordat ik iets aan mn darmen heb. Daar word ik ziek van en mn lichaam neemt voedingsstoffen minder goed op waardoor ik er dus veel meer van moet eten om de hoeveelheid van andere mensen binnen te krijgen. Dit zorgt voor een lage weerstand waardoor ik ook snel virussen enzo oppik.
Het lijkt me sterk (je zou eerder denken aan longproblemen toch), maar ja er is een mogelijkheid dat het door roken met de zwangerschap komt. Daar heb je dan gelijk in. Maar dat is helemaal niet zeker. Jij gooit het er nu op dat dat een grote kans is. Maar je weet niet of ik dit ook had gehad als mn moeder niet had gerookt. Dus het is nogal een aanname dat het door roken bij de zwangerschap komt.
Maargoed mijn zus heeft niks. Dus dan blijft dat sowieso staan.
En @ Maresa. Het zal vast een soort van uitzondering zijn. Maar dat mensen gaan roken hoeft sowieso niet aan de ouders te liggen. Als ouders (in het bijzijn van een kind) niet roken en je hebt vrienden die het wel doen dan ga je denk ik eerder toch roken. Omdat je bij je vrienden 'wil horen'. Maar dan nog ligt het ook erg aan de persoon zelf.
Bij ons thuis wordt dus veel gerookt, en veel vrienden van me hebben gerookt (gelukkig nu nog maar 1) dus eigenlijk zou het voor mij 'normaal' gezien kunnen worden om te roken. Maar ik vind het niks, en ben dus ook nooit gaan roken, omdat anderen het ook doen.
Het is trouwens inderdaad wel zo dat mijn ouders altijd zeggen: we kunnen je niet verbieden om te roken want we doen het zelf. Maar we kunnen wel zeggen dat we hopen dat je er nooit aan begint!
Sorry, maar dit vind ik echt een domme opmerking hahaha. Dan zou je dat met alles kunnen zeggen. Feit is gewoon, dat je een slechtere weerstand hebt (of de kans is groter) als je ouders roken tijdens de zwangerschap. Ja, je weet het nooit zeker, maar je kan niet zeggen dat jij bepaald gezond bent geboren, of wel? Misschien is het toeval, misschien ook niet.
Gepost 10 augustus 2011 - 09:34
daar kan je helemaal niks over zeggen.
Ik kan me niet voorstellen dat het nul effect heeft op een baby/kind als je constant aan rook wordt blootgesteld zowel in de buik als erna
Gepost 10 augustus 2011 - 09:36
Als vrienden me vragen om een pakje mee te brengen koop ik er ook geen, maar het hangt er ook vanaf hoe je zelf dingen ziet want mijn broer is wél beginnen roken omdat iedereen rookt zegt hij.
Terwijl ik dat net een reden vond om er zéker niet aan te beginnen.
Ik heb trouwens astma ook en mijn moeder heeft heel de zwangerschap gerookt en in de rook gestaan (had vroeger een eigen café) dus wie weet is dit wel de oorzaak.
Weet je nooit.
Als je oorzaken kunt vermijden voor de gezondheid van je eigen kind doe ik dat ook.
Nu mag Vitto zelfs nog niet mee naar feestjes waar er af en toe een sigaret wordt opgestoken.
Wat mensen doen in hun huis is hun eigen zaak, maar het is mijn verantwoordelijkheid om dan te beslissen of ik ga al dan niet met of zonder kids.
Gepost 10 augustus 2011 - 09:53
Ik niet dat er ong. aangenomen moet worden dat het door het roken komt. Hetgeen wat ik heb komt bijv bij meer mensen in de familie voor. Dus waarschijnlijk is het erfelijk..
Ik zeg ook niet dat roken geen invloed heeft. Ik geloof echt wel dat dat wel zo is en ik zou mijn eigen kind ook niet tussen rokers zetten.
Maar ik wil zeggen dat ik overdreven vind hoe sommigen reageren. En tuurlijk als je er zo over denkt moet je zo handelen. Dat is ieder haar eigen keuze. Maar ik vind het niet nodig om in de buitenlucht zo moeilijk te doen om een sigaret. Zolang men niet in mijn of mijn kind zijn richting blaast heb ik er geen problemen mee.
En mijn eigen situatie daar wil ik mee zeggen dat het niet zo is dat mensen gaan roken omdat ouders dat doen. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die niet roken terwijl ouders en/of veel vrienden het wel doen. Mensen zullen vast wel sneller in de verleiding komen om te roken als veel mensen om hen heen dat ook doen. Maar lang niet iedereen.
En zoals eerder al gezegd werd. Hoe geheimzinniger je erover doet, des te spannender maak je het. Veel kinderen komen in een fase waarin ze juist die dingen doen die niet mogen. Roken 'mag' dan niet, dus kans is groot dat ze het stiekem proberen en voor je het weet roken ze toch. Je kunt je kind dus nooit hier van weerhouden.
Ik ben dan meer van de vrijere opvoeding misschien, waarin ik ze echt wel duidelijk maak dat het niet goed is, en mn kleine kind er niet middenin zet, maar ik zou ze er ook niet bang voor gaan maken.
Gepost 10 augustus 2011 - 10:04
En wat bedoel je met geheimzinnig doen? Je verteld je kids toch gewoon dat roken heel slecht is? Dat is toch niet geheimzinnig?
Gepost 10 augustus 2011 - 10:10
Ik rookte een week en een stel vriendinnen van m'n broer zagen dat dus ik voelde me genoodzaakt het thuis te vertellen. Ik vertelde het aan mijn moeder die zei 'goh jammer', mijn vader kwam boven en zei letterlijk 'welkom bij de familie', daarna kreeg ik van mijn broers een sigaret. Ik mocht gewoon binnen roken en ze zaten vol spanning te wachten hoe ik mijn eerste sigaret rookte en na een tijdje kreeg ik elke week een pakje shag. Tja waarom zou je dan niet doorgaan? Ik vind het belachelijk, echt niet normaal. Vrije opvoeding daar doe ik niet aan, dat deden mijn ouders en hoewel dat op die leeftijd geweldig was (op je 15e zelf bepalen hoe laat je thuis mag komen na het uitgaan) vind ik het achteraf gezien belachelijk.
Ik zal boos worden (en Daan nog veel erger), ik kan het ze niet verbieden maar wel verbieden in mijn huis/tuin/waar ik bij ben en ik kan ze wel waarschuwen. Misschien als mijn ouders dat hadden gedaan ipv een warm welkom dan had ik niet 6 jaar gerookt (en zeker niet zoveel, want als je thuis/in de tuin mag roken dan rook je veeel meer dan wanneer je het stiekem moet doen zodat je ouders je niet betrappen).
Gepost 10 augustus 2011 - 10:31
En zoals ik al zei ontken ik de gevolgen van roken ook niet. Ik weet dat die er zijn en dat het niet de minste dingen zijn.
Zoals ik ook al aangaf, ik rook zelf niet, ga er ook niet onnodig inzitten (al is dat dus lastig als beide ouders roken, ik ga niet hele dagen boven zitten of mn ouders verbieden in hun eigen huis te roken) en zou mn baby er niet zomaar overal aan blootstellen. Maar ik heb een beetje het idee dat hier mensen zijn die rokers 'veroordelen'. En dat vind ik niet nodig. Ieder moet doen wat die niet laten kan, en als dat roken is prima. Komt bij dat rokers en niet-rokers rekening met elkaar (moeten) houden, maar om nou rokers ong. te verbannen of ze aan te kijken alsof ze een moord plegen.. Nee dat vind ik overdreven.
Even iets heel anders, maar bijv: hoeveel meiden hier gaan er vaak op stap en drinken dan flink. Ja je bent jong en daar moet je van genieten. Maar ook dat is slecht. Dat laat je toch ook niet omdat een ander dat slecht vindt? En het is zo, daar hebben anderen minder of geen overlast van, maar ga je dan ook niet meer naar verjaardagen waar bijv. veel wijn gedronken wordt? Dit is ook een slecht voorbeeld voor je kind, al brengt dat niet directe schade toe.
Gepost 10 augustus 2011 - 10:42
Met alcohol krijgt mijn kind geen slechte stoffen binnen, daarbij weten die kinderen toch niet dat er alcohol in dat drinken zit (dat valt gewoon onder iets wat ze niet mogen, net als bijv. cola, ik wil ook niet dat mijn kinderen dat drinken als peuter/kleuter zijnde).
Maar als ik een feestje heb waar flink gedronken/gerookt wordt vind ik dat sowieso geen feesten waar kinderen iets te zoeken hebben. Misschien een bruiloft waar ze de hele dag zijn en wat langer op blijven maar op verjaardagen moeten ze of daar op tijd naar bed kunnen of ik zorg voor een oppas. Ik vind het irritant als je 's avonds een volwassenen verjaardag hebt en er lopen allemaal kinderen rond, zij hebben er niks aan, vervelen zich en wordt het meestal veel te laat (dat veranderd wel als ze ouder zijn uiteraard en dan hou ik ze er ook niet weg). Dat is weer een andere discussie, maar ik denk niet dat mijn kinderen daar zoveel mee in aanraking komen.
Ik drink bijv. doordeweeks ook niet standaard wijn of bier (ik snap wel dat anderen het doen, maar vind dat zelf niet nodig)
Gepost 10 augustus 2011 - 10:44
Nieuw op girlsonly?
-
Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!
Meld je aan!
Dagdeals
-
-77%
Afslankpleisters van Orange Care (60 stuks...Nu € 9,95 was
€ 39,95, nog 19u55m -
-65%
Armani Zonnebrillen OutletNu € 69,95 was
€ 199,00, nog 19u51m -
-75%
Tripper jeansNu € 21,95 was
€ 84,95, nog 16u54m -