Ga naar inhoud

[discussietopic] Kunst- en cultuursubsidies

32 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 september 2011 - 15:33

Ik had het met mijn vriend over de subsidies in de kunst cultuur sector..
Nu dacht ik, dit is misschien wel een discussie waard.

Wat vinden jullie, moet er gekort worden op deze subsidie, moet het zo blijven opf moet er meer komen?

Uit een onderzoek van Synogate bleek in april dat zestig procent van de Nederlanders wil dat er wordt bezuinigd op kunst en cultuur. Slechts drie procent van de Nederlanders vindt dat er 'absoluut niet' bezuinigd mag worden op kunst en cultuur.

Wat vinden de politieke partijen? De PVV, VVD, Trots op Nederland en de ChristenUnie willen bezuinigen op kunst- en cultuursubsidies. De PVV gaat hierin het verst. De partij wil alle kunstsubsidies opheffen, met uitzondering van de bibliotheken en musea. De PvdA, GroenLinks, SP en D66 willen niets bezuinigen op kunst en cultuur.

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 september 2011 - 15:54

Wat word er eigenlijk allemaal verstaan onder kunst en cultuur?
Bedoel maar, bibliotheek en musea lijken me wel iets belangrijks, musea sowieso ook voor toerisme enzo, maar wat valt er nog meer onder kunst en cultuur, waar moet ik dan aan denken?

(sorry als dat dom overkomt, maar ik heb me nooit in dat soort dingen verdiept)

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 03:29

Het liefste heb ik dat er nergens bezuinigd moet worden, maar in deze tijd is dat gewoon niet realistisch.
En als het dan toch moet, dan het liefste in de kunst en cultuur sector. Ik vind dat zorg en onderwijs voorop moeten staan in onze samenleving, daar zou juist veel meer geld naar toe moeten!

#4 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 10:02

Ik vind dat er bezuinigd moet worden op de vergoedingen voor kunstenaars. Niet op het hele cultuur gebeuren zoals musea e.d. Maar kunstenaars kunnen ook een job naast hun kunstgebeuren hebben zodat ze voor zichzelf kunnen zorgen.
Ik doe zelf ook bewust een opleiding voor docent beeldende kunst en vormgeving zodat ik niet afhankelijk ben van de staat. Meer dan terecht ook lijkt me toch?

#5 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 15:35

Nou wees niet bang: per januari is er geen kunstenaarsuitkering meer. Maar jouw argument vind ik echt belachelijk. Omdat ik illustratie studeer en illustrator wil worden zou ik dat eigenlijk niet moeten doen omdat ik dan afhankelijk ben van de staat? Docent beeldende vorming vind ik echt een schijtopleiding, niks voor mij en stom. En omdat ik dus iets anders wil worden waar ik evt wel wat hulp bij kan gebruiken om op te starten moet ik maar een ander baantje daar voor in de plaats nemen? Kijk dat ga ik wel doen, omdat er geen andere mogelijkheid is, maar daardoor kom ik veel minder makkelijk aan m'n illustratiewerk toe.
Lekker kort door de bocht om te zeggen dat je als kunstenaar wel een ander baantje kan nemen. Ja logisch maar dan kan ik dus nooit gaan doen waarvoor ik gestudeerd heb.

En lekker makkelijk sowieso "kort maar op de kunst" . Iedereen gaat toch naar het theater, wil bandjes zien in de stad, gaat naar de bios. Leuk als daar allemaal geen geld meer voor is. En geld naar scholing= ook geld naar kunstopleidingen ;) en om die te laten slagen is er ook geld nodig voor cultuur

Edit: ik ben dus zwaar tegen. En Geert Wilders is ook maar een achterbakse met z'n linkse hobby, hij gaat vast nooit naar een museum of theater :).

Deze post is bewerkt door Loet: 03 september 2011 - 15:40

#6 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 15:40

Maar hulp bij het opstarten is anders dan kunstenaars die van de staat blijven leven :rolleyes: En die zijn er ook genoeg, en daar ben ik wel tegen. Maar je weet bij bepaalde opleidingen ook dat je daar gewoon niet veel mee gaat verdienen. Is het altijd maar terecht dat die mensen subsidies blijven krijgen dan?

#7 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 15:43

Het is opstarten want de wik was hoe dan ook 4 jaar en als je het over een gewone utkering hebt dan gelden dezelfde regels als voor mensen zonder kunstopleidingen dus dat is niet van toepassing vind ik.

En dat je e niet veel mee gaat verdienen heeft giga veel te maken met de economie. Nu issie kut maar over 5-10 jr wanneer deze weer aantrekt is er bij bedrijven veel meer budget voor vormgeving, kunst etc.

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 15:50

Tegenwoordig zijn er bijna geen bioscopen meer die niet commercieel zijn hoor???

En ja, het is jammer als er dus een hoop leuke dingen, festivals etc wegvallen. Maar ik vind het belangrijker dat er goed onderwijs is en betere zorg. Prioriteiten stellen, dus ja, dan maar minder vrijetijdsbesteding.

#9 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:10

Oke nou die ene bios dan niet oke. Maar ik moet deze discussie even via de computer beantwoorden want ik word altijd bijna woedend over hoe makkelijk mensen denken over kunst en cultuur. Lekker schrappen totdat je ziet wat er onder valt. En wat ik al eerder zei: kunstonderwijs is ook onderwijs en hoe kunnen die fatsoenlijk blijven bestaan dan?

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:14

Met onderwijs bedoel ik alle vakken die op school worden gegeven.

Ik denk er echt niet makkelijk over, ik kan me voorstellen dat het echt kut is als je in die sector werkt, maar zorg is echt een levensbehoefte en onderwijs is echt een 2e levensbehoefte willen we uit deze crisis komen.
Als je al ziet hoeveel ingrijpende veranderingen er op het programma staan in het onderwijs, sorry, maar dan kan ik echt niet rouwig zijn om de kunst en cultuursector.

#11 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:22

Ik ben toch van mening dat ontspanning, die voor een
groot deel uit de kunst en cultuursector komt ,ook heel veel bijdraagt aan de volksgezondheid.

En wat bedoel je met vakken die op school gegeven worden? Je hebt het over de middelbare school? Een groot deel vd bezuinigingen gaan over het hoger onderwijs..

En laat staan ook de inkomsten die een land uit kunst en cultuur haalt?

Deze post is bewerkt door Loet: 03 september 2011 - 16:27

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:27

Ik weet niet precies wat die kunstvergoedingen inhouden en om wat voor bedragen het gaat en hoeveel mensen dat krijgen, dus vind het nogal moeilijk om daar wat over te zeggen.
Maar ik ben het met leanne eens dat zorg en onderwijs voorgaan op kunst en cultuur.

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:28

Ja, ik bedoel dan de lagere en middelbare school.
In het hoger onderwijs wordt er sowieso erg veel bezuinigd en daar zijn veel studenten de dupe van.

En ja, ontspanning draagt bij aan een betere volksgezondheid, maar ontspanning komt in vele vormen.

#14 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:34

En hoe zit het dan met de hoeveelheid geld dat de overheid binnenhaalt met de kunst en cultuur dat ons land te bieden heeft?

Ja de kunstenaarsuitkering is al geschrapt, naar mijn mening ook zo ongeveer de enige uitkering die echt enorm zinvol is in bijna alle gevallen, maargoed. Dat snap ik nog, we moeten allemaal wat inleveren. Maar 75% bezuinigen op alleen al de bibliotheken in NL????? Sorry hoor maar dat soort getallen rijzen gewoon de pan uit het wordt gewoon ONMOGELIJK gemaakt om nog iets te ondernemen binnen de sector.

Ja ontspanning komt in vele vormen, maar elke avond met een voetenbadje op de bank voldoet ook niet meer op een gegeven moment.

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:37

Als er volgens jou toch zoveel behoefte aan kunst en cultuur is, waarom is de hele sector dan afhankelijk van subsidies???

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:37

Bekijk PostLoet, op 03 september 2011 - 16:10, zei:

Oke nou die ene bios dan niet oke. Maar ik moet deze discussie even via de computer beantwoorden want ik word altijd bijna woedend over hoe makkelijk mensen denken over kunst en cultuur. Lekker schrappen totdat je ziet wat er onder valt. En wat ik al eerder zei: kunstonderwijs is ook onderwijs en hoe kunnen die fatsoenlijk blijven bestaan dan?

Dat bijna woedende gevoel herken ik! Ook veel last van ;)

Ga er niet verder op in nu, want ik ben met huiswerk bezig, maar er wordt disproportioneel op kunst en cultuur bezuinigd.
Ik snap ook wel dat er allround bezuinigd moet worden, maar dit is echt achterlijk.

Dat heilige hypotheekrenteaftrekhuisje (jaja scrabblewoord) mag nu ook wel omver geduwd worden.

edit: zonder kunst en cultuur wordt het een behoorlijk oppervlakkige samenleving en ik vind het zwaar klote dat mensen dat niet inzien.

Deze post is bewerkt door Dieke.*: 03 september 2011 - 16:39

#17 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:40

Er wordt disproportioneel bezuinigd op speciaal onderwijs!! 300 miljoen moet daar weggeknipt worden, dan blijft er niks over. Kinderen moeten weer naar gewoon onderwijs en er zijn scholen die 65% moeten inkrimpen qua personeel.
Dat is disproportioneel!

#18 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:41

Haha hoe vaak heb ik al gezegd dat de kunstenaarsuitkeringen zijn afgeschaft?

En je roeit in ieder geval bijna alle vernieuwende, startende ondernemingen uit. Ik wil niet voor eeuwig naar van Gogh blijven kijken bij wijze van.

Haha wow ik kan deze discussie niet bijhouden op m'n tel, dat is te lastig ik ga er later wel op in haha.

En speciaal onderwijs 300 ja dat is veel, maar als ik daarentegen weer naar de verstandelijk gehandicapten kijk bij mijn moeder op haar werk krijgen die weer idioot veel geld? Belachelijke voorzieningen zijn er daar en er wordt met geld gesmeten naar projecten die geen hond helpen en alleen maar geld kosten. Er gaat een heleboel mis in die sector, het geld dat er is moet beter verdeeld worden dan baadt de een niet in luxe en zit de ander niet in armoede.

Deze post is bewerkt door Loet: 03 september 2011 - 16:45

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:44

Maar als je in iets anders voor jezelf wil beginnen moet je toch ook zelf met een startkapitaal op de proppen komen? Ik snap niet helemaal waarom dat in de kunstsector ineens gesubsidieerd moet worden.

#20 -

..

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:45

Geposte afbeelding

stressballen :P mss helpen ze.

Deze post is bewerkt door onderkoffer_: 03 september 2011 - 16:45

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals