Ga naar inhoud

[discussietopic] Kunst- en cultuursubsidies

• Je kunt niet antwoorden op dit topic
32 replies to this topic

#21 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:47

Sorry hoor maar denk je nou echt dat iedere onderneming geheel zelf met z'n startkapitaal op de proppen komt? Er zijn overal potjes voor. Maar zoals ik al zei het is al afgeschaft dus maak je geen zorgen.

Nou de gehandicapten bij mijn moeder op t werk komen niks te kort maak je geen zorgen ;). Mogen ze van mij wel een illustratie kopen in plaats van een halfuurtje snoezelen of duofietsen

Deze post is bewerkt door Loet: 03 september 2011 - 16:49

#22 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:51

Nee?
Ik vind dat echt bizar, maar mijn moeder werkt in het speciaal onderwijs en mijn vader zit in een bestuur van een school in het speciaal onderwijs.
Dus dat hoor ik hier meer dan regelmatig en ik vind het heel kwalijk dat het onderwijs achteruit gaat. Plus dat ik er niet blij van zou worden als mijn gezonde kind in een klas moet zitten met 5 zorgvragende kinderen en dat daarom de leerkracht veel minder toekomt aan lessen geven.

Maargoed, dat is een hele andere discussie!

Mensen lenen hun startkapitaal gewoon bij de bank hoor?
Dat komt niet uit een potje.

#23 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 16:52

Ik zit absoluut niet in de kunst/cultuur, dus ik vind dat er op bezuinigd mag worden en grof ook, helaas moet er bezuinigd worden, dan maar op iets wat we het minst nodig hebben. krijg nu vast veel boze mensen over mij heen :P. Ook omdat ik in de zorg werk, vooral met kinderen die een pgb hebben, als dat wegvalt lijkt me heel wat erger als een subsidie voor een kunstenaar, die kinderen kunnen zelf niet op een andere manier inkomsten krijgen, een kunstenaar wel. Misschien kort door de bocht, maar zo zie ik dat.

Deze post is bewerkt door Big Tasty.: 03 september 2011 - 16:54

#24 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 17:08

Maar het gaat toch niet alleen om nieuwe kunstenaars? Door de kortingen moeten ook veel musea verdwijnen, en hoewel ik het zelf nog maar moet zien gebeuren (want waar gaan de collecties dan heen?) is dat ook heel zorgwekkend. Oude beeldende kunst heeft nog steeds een educatieve waarde. Het geeft een beeld van hoe het vroeger was, niet alleen in Nederland, maar over de hele Westerse cultuur. Het laat de gebruiken en gewoontes zien, hoe men zich toen kleedde, wat men at, hoe de huizen waren ingericht, hoe men ten oorlog ging, arbeid, het koningshuis, zo kan ik echt nog uren doorgaan. Natuurlijk kan je de plaatjes ook in boeken bekijken, maar ik denk dat het van groot belang is dat deze kunstwerken in musea bezichtingen kunnen worden. En helemaal voor de Nederlandse cultuur, die tegenwoordig begint te verdwijnen door de meltingpot die Nederland aan het worden is. Hier moet, naar mijn mening, echt niet op bezuinigd worden.

#25 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 17:12

Bekijk PostLoet, op 03 september 2011 - 16:47, zei:

Nou de gehandicapten bij mijn moeder op t werk komen niks te kort maak je geen zorgen ;). Mogen ze van mij wel een illustratie kopen in plaats van een halfuurtje snoezelen of duofietsen

Helaas hebben niet alle verstandelijk gehandicapten het zo makkelijk. Daar zit je ook met indicaties enzovoort, ook naar de zorg moet gekeken worden hoe het efficiënter kan, maar om nou te zeggen dat "alle gehandicapten" te veel geld hebben is wel heel makkelijk. Er zijn gehandicapten met veel geld, heeeel veel geld zelfs, maar er zijn ook mensen die nog geen cent hebben om een onderbroek te kopen.

En een illustratie kopen is helaas niet te vergelijken met duofietsen of snoezelen wat vaak een deel van hun dagbesteding/begeleiding inhoudt. Die mensen hebben al zo weinig en dan wil je ze ook nog hun half uurtje snoezelen of duofietsen afpakken alleen voor wat subsidie in de kunst/cultuur? dat gaat wel erg ver. Kunstenaars kunnen zelf gaan fietsen, ontspannen, verstandelijk gehandicapten helaas niet.

#26 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 17:15

Tja dan noem je ook wel een groot museum. Ik denk dat vooral de kleinere eronder te lijden krijgen. En dat musea dan het probleem krijgen met het aankopen van nieuwe kunst. Dan moet alles uit schenkingen gaan bestaan en vooral voor moderne kunst wordt dat heel lastig, omdat daar nog steeds een markt voor is. En steeds nieuwe kunstenaars komen die ook een plek in een museum verdienen, hoe moeten die dan aangekocht worden. Dan zou er dus langzaam een stop komen op de uitbreiding van de kunstcanon en dus op de uitbreiding van cultuur.

#27 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 17:18

Maar op wat voor termijn krijgen die musea eronder te lijden?
Ooit zal deze crisis over zijn, dan zal er weer geld vrijkomen.

#28 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 17:23

Ja maar fusering is denk ik niet het antwoord. Niet alle collecties passen bij elkaar. En dan alsnog verliezen heel veel mensen hun banen. Er zijn nu al amper projectmedewerkers in musea, omdat daar geen geld meer voor is. Terwijl die juist heel belangrijk zijn voor onderzoek. Het geeft een museum zo veel meer mogelijkheden. En niet alleen medewerkers en aankopen, maar bijvoorbeeld restauratie. Als daar ook opgekort wordt, dan kunnen we onze cultuur dus niet eens behouden voor de volgende generaties. En als je gaat fuseren wat doe je dan met de ruimte? Dan verdwijnt een hoop kunst in de depots en wordt nooit meer opgesteld. En de depots staan nu al bordevol. Dat is zoo zonde. Dan moeten musea het hebben van bruiklenen, dus dan kan je onze cultuur wel bezichtigen maar moet je er even voor naar Frankrijk of Engeland. Belachelijk!

Natuurlijk blijven mensen altijd betalen voor kunst, maar dan is het dus alleen voor de hogere klasse (om het zo even te noemen). Ik ben zelf wel voorstander voor kunst voor de elite haha maar ik denk dat juist de lagere bevolkingsklasse het nodig heeft. Omdat daar de 'verloedering' begint. En Nederland is al zo hard op weg om een mavo cultuur te krijgen, waarom zouden we dat in godsnaam ondersteunen en toejuichen?!!

#29 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 18:56

Bekijk PostBig Tasty., op 03 september 2011 - 17:12, zei:

Helaas hebben niet alle verstandelijk gehandicapten het zo makkelijk. Daar zit je ook met indicaties enzovoort, ook naar de zorg moet gekeken worden hoe het efficiënter kan, maar om nou te zeggen dat "alle gehandicapten" te veel geld hebben is wel heel makkelijk. Er zijn gehandicapten met veel geld, heeeel veel geld zelfs, maar er zijn ook mensen die nog geen cent hebben om een onderbroek te kopen.

En een illustratie kopen is helaas niet te vergelijken met duofietsen of snoezelen wat vaak een deel van hun dagbesteding/begeleiding inhoudt. Die mensen hebben al zo weinig en dan wil je ze ook nog hun half uurtje snoezelen of duofietsen afpakken alleen voor wat subsidie in de kunst/cultuur? dat gaat wel erg ver. Kunstenaars kunnen zelf gaan fietsen, ontspannen, verstandelijk gehandicapten helaas niet.
Ik weet niet waar je leest dat ik dit over alle gehandicapten zeg,
Heb het over een kleine groep en bovendien was het sarcastisch bedoeld en niet relevant voor de discussie om zo op in te gaan ;).

En verder kak ik ben m'n laptop vergeten dus goed reageren lukt niet want ik wil meer en sneller typen dan lukt haha.

#30 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 03 september 2011 - 19:34

Sorry, dan interpreteerde ik het verkeerd! Ben benieuwd na je reactie eigenlijk! Leuke discussie!

#31 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 04 september 2011 - 09:20

Mja dat is toch onzin? Dus ik had maar beter een communicatie opleiding kunnen gaan doen, of wacht nee daar zijn ook geen banen in. Nou dan maar iets in de economie, ookal heb ik CM gedaan want ik ben niet zo sterk met cijfers mja daar zijn wel banen in. Hoewel het momenteel in elke sector verdomd lastig is om een baan te vinden. Maar blijkbaar had ik 2x moeten nadenken voordat ik kunstgeschiedenis ging studeren, waar mijn interesses liggen en waar ik goed in bed. Uiteindelijk zijn er ook menen op die plekken nodig, zeker met de vergrijzing die eraan komt. Alsi k kijk naar t museum waar mijn ouders werken, gaan alle hoge functies binnen 2 jaar met pensioen. Gelukkig zijn er nu wel genoeg mensen die dus niet 2x nagedacht hebben voor ze hun opleiding gingen doen. Maar als dat niet zo was geweest, wie ging hen dan opvolgen? Waar gaat alle kennis dan heen? Die verdwijnt. En dan krijg je een nog dommer Nederland, met maar een bepaalde sectoren. En dan dus nog meer werkeloosheid want waar ga je al die mensen laten?

#32 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 04 september 2011 - 12:24

(Zit op mn bb, dus mn reactie wordt niet zo uitgebreid als ik anders zou doen haha)

Iig is het logisch dat er op kunst en cultuur bezuinigd wordt. Daarmee bedoel ik: een rechts kabinet als deze, die in een zware tijd veel moet bezuinigen, moet een bepaald gevoel weten te creeren bij burgers. Het gevoel dat ze bezuinigen op de goede dingen, de dingen waar op bezuinigd KAN worden.
Tuurlijk halen ze er eigenlijk niks op, en los van of je het er wel of niet mee eens bent dat er bezuinigd wordt: het is niet de post waar het geld nu binnen komt stromen door meer btw oid.
En toch moet het. Want juist doordat er vanuit die kant zoveeeel protest komt, maakt het het kabinet alleen maar sterker. Want ze komen daardoor heel vastberaden en standvastig over. Ze staan achter hun beleid, ondanks het protest. 'We moeten allemaal bezuinigen'.

Mn persoonlijke mening is trouwens dat bezuinigen op kunst en cultuur prima is, maar vooral met de btw verhoging ben ik het HEEL erg eens. De verdere bezuinigen gaan mss iets te ver, zeker omdat de sector zo wel dubbel gepakt wordt.

Maar het is gewoon onoverkomelijk, er moet een bepaald signaal afgegeven worden, en daarcvoor is deze sector nu even de goede plek.

En als het een links kabinet geweest was, dan was dat de hypotheekrenteaftrek etc.

(Okay sorry dat ik ineens zo'n gebral over de politiek doe haha, was eigenlijk niet de bedoeling en ook niet helemaal ontopic mja)

#33 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 04 september 2011 - 13:11

Weetjd hoeveel onze schuld per minuut stijgt. Dat is gigantisch. We zijn nooit in staat om dat terug te betalen dus ik erger me dood aan dit soort wanoplossingen. Ik zou zeggen zet een paar knappe koppen bij elkaar en Zoek naar echte oplossingen. Geld moet een hulpmiddel zijn

Maar nu maakt t meer kapot dan ons lief is.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals