Ga naar inhoud

Hallo en twijfels studie!

7 replies to this topic

#1 -

Beginner

• Members

Gepost 24 oktober 2011 - 11:55

Hallo allemaal!

Ten eerste: ik ben nieuw, dus ik moet nog even uitvogelen hoe dit exact werkt ;-)
Ik ben wel eens eerder lid geweest van een forum en bedacht dat dat toch wel handig/gezellig was om weer te doen, vandaar :-)

Goed, terzake!
Op dit moment zit ik in het eerste jaar van mijn studie Toegepaste Psychologie. Hiervoor heb ik mijn opleiding SPW niveau 4 afgerond.
Ik wil graag een opleiding doen op HBO niveau en roep ook al heel lang dat ik dus TP zou willen doen! Ook heb ik enige ervaring in de psychiatrie, en dat beviel me erg goed.
Nu blijkt inmiddels alleen dat ik mezelf er gewoon bijna niet toe kan zetten om naar school heen te gaan, laat staan om iets van huiswerk te maken. Ik kan niet exact omschrijven waar het aan ligt, het is niet dat ik het totaal niet interessant vind, maar het is ook niet dat het is wat ik had gedacht.
Nu zit ik al een aantal weken te twijfelen of ik zal stoppen met de opleiding. Ik heb het hier ook meerdere malen met mijn vriend over gehad, en die staat volledig achter wat ik doe, als ik er zelf ook maar achter sta. Hetzelfde geld voor mijn moeder.
Aan de ene kant denk ik dat stoppen mij misschien meer rust geeft, niet meer piekeren en gewoon aan het werk, lekker sparen en uitvogelen wat ik dan wel wil gaan doen. Aan de andere kant vind ik het ontzettend zonde van mijn geld dat ik al gespendeerd heb aan de boeken (ondanks dat ik ze eventueel wel kan doorverkopen), en kan ik het stoppen voor mezelf niet echt goedpraten. Ik zie het als een soort van opgeven/falen ofzo.

Nu is mijn vraag, is dit een herkenbare situatie? Of wat zouden jullie doen?

Dankjewel :)

Liefs!

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 oktober 2011 - 12:12

Nou allereerst welkom!

Tja je situatie is wel lastig, maar als je echt met tegenzin naar school gaat kan je misschien beter stoppen. Die stap nemen is best groot. Maargoed, school is nog niet zo heel lang bezig toch. Misschien kan je het nog tot de kerst proberen. Als het dan nog zo gaat, stop je. En misschien vind je het tegen die tijd al wel veel leuker! Misschien is het ook een kwestie van in dat schoolritme komen.

Heel verhaal, maar ik zou het dus nog even aanzien. Als je wel echt wil stoppen, dan zou ik dat wel voor februari doen ivm schoolgeld!
Boeken etc kan je altijd wel verkopen :)

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 oktober 2011 - 12:17

Welkom idd!

Ik sluit me aan bij hierboven, kijk het nog even aan.
Misschien kun je er wel even met een decaan of een docent over praten. Wil wel eens helpen. Misschien dat de studie straks wel meer aan gaat sluiten op jouw verwachtingen, een docent kan je dat wel vertellen.

En verder: Je moet stoppen met je studie niet als falen zien!!!! Als je er mee stopt, is dat gewoon omdat het je tegenvalt, dat kan, niks verkeerds aan :)

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 oktober 2011 - 12:21

Welkom!

Ik herken je verhaal wel een beetje. Ik ben net begonnen met mn eerste jaar rechtsgeleerdheid en het bevalt mij niet zo heel goed :P Naast dat het inderdaad droog en saai is (wat ik wel had verwacht) vind ik het eigenlijk niet zo heel interessant, en twijfel ik heel erg of ik dit wel wil. Maar ik heb met mezelf afgesproken om het jaar gewoon af te maken, omdat ik toch niet meer aan iets anders kan beginnen, en misschien vind ik het aan het einde van hetj aar wel leuk. Ik ben pas 8 weken bezig dusergens kan ik ook niet geloven dat ik NU al kan zeggen of idit wel of niet wil, want zoveel heb ik nog niet gezien van de studie, op de inleidende vakken na. En ik blig me wel orienteren of wat ik eventueel anders wel zou willen. Maar dan zit ik wel in de positie dat mn ouders mn college geld betalen..

Maar wat er dus boven mij al gezegd is, ik zou het nog even aankijken :)

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 oktober 2011 - 12:47

Welkom!

Ik denk dat een gesprek met de decaan verstandig is en dat je aan de hand daarvan kunt beslissen of je wilt stoppen of niet. Als je dit doet, doe het dan het liefst vóór 1 februari, in verband met schuld. Het is ook handig erachter te komen waarom het je niet ligt: is het te moeilijk? verkeerde verwachtingen? te vaag? te zelfstandig? Dan weet je of je het later misschien toch wel kunt doen, of iets heel anders moet proberen.

#6 -

Beginner

• Members

Gepost 24 oktober 2011 - 13:15

Bedankt allemaal :-)

Zoals hierboven al staat, vind ik het idd ook erg moeilijk om nu al te roepen dat ik het niets vind. Ben immers nog maar net begonnen..
Daarentegen is mij al wel duidelijk dat wat mij eerst zo aansprak in de opleiding, het onderzoek etc, mij gewoon totaal niet ligt. Het is niet dat het te moeilijk is, op zich gaat de stof er vrij makkelijk in bij mij. Maar de interesse ontbreekt nogal. Daarbij komt dat ik sinds kort op mezelf woon, en me dus ook afvraag mocht ik willen stoppen en volgend jaar verder willen gaan met een andere studie, of ik dat niet beter nu kan doen dan bijvoorbeeld over een aantal. Op die manier kan ik dan weer makkelijker een tijd fulltime werken, sparen en rekeningen betalen.. Vind het nogal lastig, terwijl ik vaak nogal vrij direct ben met keuzes haha!

Mijn vriend heeft me idd ook al ingepeperd dat stoppen geen falen is. Maar toch kan ik het voor mezelf niet echt recht praten ofzo, heel gek! Misschien wel omdat ik altijd geroepen heb dat ik dit wilde doen ofzo?

Ik heb het er al wel over gehad met mijn SLB-er overigens, maar daar werd ik niet heel veel wijzer van. Kwam er meer op neer dat ik moest stoppen als ik er zelf achterstond, en er goed over na moest denken. Voor en tegens afwegen en dergelijke. Nja goed, dat had ik ook al wel bedacht :P

Ik zat ook te denken van, ach, ik kijk wel wat het word en maak het jaar wel af.. Maar nou moet ik eerlijk zeggen dat mijn humeur er ook niet echt beter van word, en da's ook niet echt geweldig haha!

Deze post is bewerkt door JJ.: 24 oktober 2011 - 13:17

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 24 oktober 2011 - 13:40

Allereerst welkom! :)

Ik heb vorig jaar in een precies dezelfde situatie gezeten, ik had in de eerste weken al mijn twijfels maar uiteindelijk ben ik eind januari definitief gestopt. Heb twee tentamenperiodes afgewacht en daaruit kon ik zien dat het me echt niet lag. (Van de totaal 17 tentamens ofzo had ik 3 voldoendes :P) dus heb ik me uitgeschreven.

Als je je voor 1 februari uitschrijft is er niks aan de hand, heb je geen studieschuld omdat je van het MBO af komt. Dus dat is wel fijn!

#8 -

Beginner

• Members

Gepost 24 oktober 2011 - 14:46

Bekijk PostInge., op 24 oktober 2011 - 13:40, zei:

Allereerst welkom! :)

Ik heb vorig jaar in een precies dezelfde situatie gezeten, ik had in de eerste weken al mijn twijfels maar uiteindelijk ben ik eind januari definitief gestopt. Heb twee tentamenperiodes afgewacht en daaruit kon ik zien dat het me echt niet lag. (Van de totaal 17 tentamens ofzo had ik 3 voldoendes :P) dus heb ik me uitgeschreven.

Als je je voor 1 februari uitschrijft is er niks aan de hand, heb je geen studieschuld omdat je van het MBO af komt. Dus dat is wel fijn!

Oke, dat is ook wel handig om te weten!
Dankjewel :)

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals