Ga naar inhoud

'PVV wil geen je of jij meer tegen leraren'

48 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 10:27

PVV wil geen je of jij meer tegen leraar Geposte afbeelding

Laatste update: 30 november 2011 18:06info

DEN HAAG - Leerlingen zouden hun leraar of lerares niet meer met je of jij moeten aanspreken.

De PVV zal bij de bespreking van de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer een 'zeg-maar-meneer-Jansen-motie' indienen.
Volgens PVV-Kamerlid Harm Beertema moet het gezag van de docent in de klas hersteld worden. Daarbij past volgens hem een professionele afstand tussen leraar en leerling.

''Je en jij zeggen en voornamen gebruiken is zo jaren zeventig. Het geeft veel leerlingen een volstrekt verkeerd beeld van de verhoudingen.''
Het voorstel kwam Beertema woensdag tijdens het debat in de Tweede Kamer op nogal wat kritiek te staan. Onder meer PvdA, SP en D66 wezen Beertema erop dat ook de taal en fatsoensnormen van Kamerleden als voorbeeld dienen voor de jeugd en dat PVV'ers zich nogal eens verbaal laten gelden. De uithalen van PVV-leider Geert Wilders tijdens de laatste politieke beschouwingen werden er als bewijs bijgehaald.

Klas

Beertema vond het ''selectieve verontwaardiging''. Hij vond de duidelijke taal die de PVV in het parlement spreekt niet te vergelijken met het respect dat hij in de klas wil zien voor een leerkracht.
CNV Onderwijs is het aan de ene kant eens met de PVV, maar noemt het aan de andere kant ''hypocriet'' dat een partij die collega's in de Tweede Kamer vernedert, de premier in het debat schoffeert en een minister knettergek noemt, anderen de maat neemt.
De PVV moet eerst de hand in eigen boezem steken, vindt voorzitter Michel Rog van de vakbond. Wilders en zijn partij moeten zelf het goede voorbeeld geven als het om fatsoensnormen gaat, stelt hij. ''Pas dan kunnen aanspreektitels vanuit Den Haag worden opgelegd.''

Bron: www.nu.nl

Het is al even in het nieuws, maar wat vinden jullie er van? Ik sta zelf voor de klas en met mijn medestudenten en collega's hebben we het hier al flink over gepraat. Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden :)

Deze post is bewerkt door Jolanda**: 02 december 2011 - 10:28

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 10:31

Ik weet niet hoor, maar ik heb nooit je of jij tegen leraren gezegd.. dat werd op zowel m'n basisschool als middelbare school gewoon niet gedaan. Ook op de uni eigenlijk nauwelijks.. alleen als je echt kleine groepen hebt. Daarnaast vraag ik me af of het nou echt een indicatie van gezag is.. (en of het niet gewoon Nederlands is omdat hier veeel sneller jij wordt gezegd dan bijvoorbeeld in Duitsland)

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 10:31

Hmmm, ja op zich vind ik het wel een goede, maar alsof de jongeren van vandaag opeens kunnen omschakelen naar u. En wat als ze dan je of jij zegggen, op de naughty bench :P? Daarnaast vind ik niet dat je respect afdwingt door kinderen verplicht u tegen je te laten zeggen. Maar het schept wel wat meer afstand.

#4 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 10:40

Ik vind het zelf dus wel prettig als leerlingen u tegen me zeggen, geeft net dat stukje afstand dat nodig is tussen mij en de leerlingen. Zit qua leeftijd al zo dicht bij ze, dat ik als ze je gaan zeggen altijd bang ben dat ik te 'vriendschappelijk' met ze om ga en ze vergeten dat ik wel hun leraar ben :P
Als een leerling wel je zegt vind ik dat ook niet zo erg hoor. Ze doen het dan 2 keer en dan gaan ze automatisch weer u zeggen, omdat ze dat gewoon gewend zijn tegen de leraar. Vind het ook een beetje gek klinken: 'mevrouw wil je even komen?' Dan moet je ook de voornaam erbij gebruiken en dat is bij mij op school streng verboden.

Maar vind dat de PVV zich weer eens druk maakt om niks. Ben het wel eens met de CNV dat de PVV zelf ook niet echt een lekker voorbeeld is, met hun taalgebruik. Misschien dat ze daar eerst eens wat aan moeten gaan doen. Bovendien zeggen de meeste leerlingen al u tegen de docenten, waar ze dus niet eens onderzoek naar hadden gedaan. De PVV bewijst maar weer eens dat ze dingen roepen zonder eerst onderzoek te doen.

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 10:41

Ik dat een leraar zelf maar moet uitmaken of hij/zij je/jij of U wil worden genoemd.. ;)

#6 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 10:42

Ja idd, kunnen leraren/scholen echt wel zelf bepalen. Kan de PVV zich bezig houden met dingen die wél belangrijk zijn...

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 10:57

Nou bij mijn oude middelbare school werd elke leraar met je/jij aangesproken en bij z'n voornaam. Ook stonden ze vaak in een spijkerbroek en tshirtje les te geven en dat dwong dat nou niet respect af naar mijn idee. Daarnaast had ik 1 leraar die wel altijd in een nette broek en overhemd voor de klas stond en die mochten we dan wel bij z'n voornaam noemen, maar daar hij had zoveel meer gezag.

Ik ben er eigenlijk wel een voorstander van. Niet alleen van U/meneer/mevrouw maar ik vind ook dat je als leraar netjes voor de klas moet staan. Niet driedelig pak ofzo maar ook niet in je korte broek met een hempje. Maar denk dat de verwezenlijking hiervan meer bij de scholen ligt dan bij de TK.

#8 -

Ellen

• Members

Gepost 02 december 2011 - 11:00

Ik ben het er absoluut mee eens!!
Dat tutoyeren vind ik niets voor leraren.
Ze hoeven niet meer met linealen te slaan maar een beetje respect vind ik wel bestaan uit U en niet uit jij.
Maarja dat is mijn peroonlijke mening.

#9 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 11:04

Bij mij op school mogen we de meeste leraren gewoon bij de voornaam noemen, maar ik zeg gewoon automatisch meneer/mevrouw :P heb nu ook een lerares die soms niet eens reageert als je mevrouw zegt, dat is ze niet gewend ofzo dus dan weet ze niet dat we het tegen haar hebben :P

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 11:05

ik vind 't eigenlijk best belachelijk dat 't op deze manier moet worden afgedwongen.
ik zeg meestal wel 'u', maar ik heb ook docenten die het fijner vinden als je gewoon 'je/jij' zegt. ben het met margot eens dat je hiermee echt niet ineens respect gaat afdwingen.

Verder ben ik het er mee eens dat scholen/docenten dat zelf moeten bepalen. laat de PVV zich maar bezighouden met belangrijkere dingen. en het taalgebruik van de PVV zelf laat ook wel wat te wensen over, dus dit is best hypocriet.
respect blablabla maar zelf wel schelden tijdens discussies? kom op zeg..

#11 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 11:05

Ik vind dat een leraar het zelf moet kunnen bepalen.
Heb leraren gehad die perse wilden dat we hen bij de voornaam noemde, maar ook die graag met u aangesproken willen worden.

Ik heb altijd meneer/mevrouw en u gezegd tegen leraren, heb ze nooit bij de voornaam genoemd. Op de een of andere manier zat dat er gewoon ingebrand bij mij.

#12 -

Hyper moderator

• Moderators

Gepost 02 december 2011 - 11:06

Ik ben het er ook mee eens! Zo bizar dat je je en jij mag zeggen... ik zou een docent niet eens meer serieus kunnen nemen. Voor zover ik weet gebeurt het op veel scholen nog, mevrouw en meneer zeggen. Ik vraag me af waar niet?

De scholen moeten hier een besluit in nemen en het is fijn dat er aandacht voor is, want dat betekent dat scholen ook weer kunnen bedenken wat ze willen.

#13 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 11:16

Op de middelbare school zei ik volgens mij ook altijd u.
Nu op de hogeschool niet maar dat vind ik ook niet raar. Die leraren zijn m'n collega's over 1,5 jaar dus dan hoeft die afstand niet zo groot te zijn. We noemen hun allemaal bij de voornaam.

Deze post is bewerkt door Loet: 02 december 2011 - 11:17

#14 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 11:21

Oh bij ons was het vrij gebruikelijk om je/jij te zeggen.. wel pas op het HBO overigens, middelbare school niet zo.

#15 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 11:24

Als je kijkt naar bijvoorbeeld montessorischolen en daltonscholen, daar past ´u´ zeggen en meneer en mevrouw totaal niet in de visie van de school. Terwijl op een wat meer traditionele school het weer wel past.
Elke school moet het voor zichzelf kunnen bepalen.
Vind ook dat de regering het gezag van de leraren/scholen ondermijnt als ze zich hier mee gaan bemoeien en dat was nou juist net niet de bedoeling. Leraren en scholen kunnen dit echt wel zelf bepalen.

Bij ons op het HBO wordt tegen de meeste docenten 'je' en de voornaam gezegd. Zijn een paar docenten tegen wie niemand dat doet, terwijl het volgens mij best zou mogen.

En idd docenten zijn niet je vrienden, je hebt niet met ze in de zandbak gespeeld, dat verschil mag best duidelijk zijn.

Deze post is bewerkt door Jolanda**: 02 december 2011 - 11:26

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 12:03

Ik heb nooit jij/je gezegd tegen een leraar, ook al mocht dat wel. Op het mbo werd er juist om gevraagd om ze met de voornaam en jij/je aan te spreken, maar ik kreeg dat mijn strot niet uit.

En ik vind het wel een teken van respect om u te zeggen, leraren zijn idd niet je vrienden.

#17 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 12:11

Maar gaat dit ook over basisscholen? Dat kan ik zo snel nergens lezen. Als dat zo is vind ik dat onzin, maar ik dacht ook dat het niet meer dan normaal was dat je op de middelbare school en hbo/uni docenten met U aanspreekt.
En het houdt inderdaad afstand en de leerlingen houden respect voor de docent.

#18 -

Sanne

• Members

Gepost 02 december 2011 - 12:15

Ik heb op de middelbare school altijd u en meneer/mevrouw gezegd tegen leraren. Ik zou het ook niet gek vinden als ze dat nu van kinderen vragen, ook niet op de basisschool trouwens. Ik denk alleen niet dat leerlingen daardoor meer respect voor leraren krijgen. Wat beter zou zijn is de leraren beter opleiden in het omgaan met lastige/brutale leerlingen.

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 12:20

Ik heb altijd u gezegd en nu nog steeds haha. Zeker omdat ik nu ook met u wordt aangesproken. Hoewel ik het soms wel lastig vind, want met een paar docenten heb ik al veel samengewerkt en overlegd en dan voelt u zeggen een beetje onnatuurlijk. Al doe ik t meestal toch haha.

Ik vind t goed dat ze proberen dit weer terug in te voeren, al vraag ik me af in hoeverre deze motie aangenomen en uitgevoerd gaat worden. Tis niet echt iets wat zich ervoor leent om bij wet geregeld te worden

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 02 december 2011 - 12:22

Zeggen ze u tegen je? Bij ons zijn dat maar een paar profs die dat doen eigenlijk, vaak de wat oudere.. En ik heb nu toch m'n colleges in het Engels, dus kan tegen iedereen you zeggen, wel zo makkelijk :P.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals