Ga naar inhoud

Fotografie #9

318 replies to this topic

#1 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 12:21

Omdat #8 alweer op 100 pagina's zit hier een nieuw Fotografietopic.

De richtlijnen:
Wel kunstzinnige/creatieve foto´s
Maar geen huis-, tuin- en keukenfoto´s of gewone vakantiekiekjes. Die foto's zijn van harte welkom in het Fototopic!

Veel plezier maar weer!

#2 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 12:30

Oke, ik doe nog graag even mee met de discussie van de vorige pagina:

Joyce, ik weet niet, ik heb het ook al eerder tegen jou gezegd, maar je wilt graag een fotografie opleiding gaan doen. Ik zou me dan maar voorbereiden op kritieken als die uit het topic. Jij kan daar echt heeelemaaaal niet mee omgaan, wil je wel zo'n opleiding doen? Als een leraar dan een keer in je gezicht zegt dat je foto amateuristisch is of dat je foeilelijke styling hebt gebruikt, ga je dan ook meteen lopen miepen?

Ik krijg wekelijks zware kritieken, alles is om je beter te maken hoor, niet om je af te zeiken. En ik vind ook gewoon dat jouw fotos vaak amateuristisch uit de hoek komen, of dat je styling gewoon echt slecht is en make-up. En natuurlijk super leuk hoor dat je er mee bezig bent, en er zitten ook heus wel mooie tussen hoor. Maar daar leer je toch niks van als iedereen altijd zegt oh ja wat leuk ga door.

Die bruidsfoto is toch ook een typisch iets wat je ziet in een boeketreeks? Dat meisje ziet eruit alsof ze 15 is? Ik denk dat er weinig mensen zijn die het er daar niet mee eens zijn. En er zitten hier meerdere mensen die veel bezig zijn met vormgeving en kunst etc. die hebben daar ook wel oog voor.

Ik snap gewoon niet dat je zo reageert op kritieken en alles kunt zien als afzeiken. Er worden heel veel waardevolle reacties gegeven, het is hoe jouw foto overkomt, nou dan is dat zo, dus hoe jij het voor je zag communiceert dus niet zoals je het had verwacht, jammer, tips meenemen en verder gaan.

#3 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 12:33

Nou je hoeft niet altijd wat te doen met ontvangen feedback. Als jij je producten wel mooi vindt, dan leg je die feedback naast je neer en ga je gewoon lekker verder met waar je mee bezig bent.

#4 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 12:36

Ja, natuurlijk, maar als je een beginnend fotograaf bent en verder wilt komen is dat niet echt een verstandige oplossing.

en je moet feedback altijd meenemen, al is het in je achterhoofd, soms komt het bij iets heel anders opeens weer van pas natuurlijk.

Deze post is bewerkt door Loet: 20 december 2011 - 12:37

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 12:43

Ja als ik hier een foto neerzet, dan verwacht ik juist kritiek en ben ik eerder blij verrast als het allemaal positief is. Ik vind het ook jammer als een foto die ik zelf mooi vind, hier niet mooi gevonden wordt. Maar ik snap het meestal wel. Als het gevoel gewoon niet binnenkomt bij iemand, dan is dat jammer, maar je kunt ook kijken naar waarom dat zo is.

En de meesten hier vinden mijn bewerking vaak lelijk, nouja goed, daar probeer ik dan iets mee te doen, maar als ik het dan zelf lelijk vind, dan doe ik het lekker toch weer op mijn manier. En soms dan wordt een foto ineens wel goed ontvangen en daar ben ik dan blij mee. Maar ik vind het ook een beetje gek om er maar vanuit te gaan dat iedereen het mooi vind en verbaast zijn als ze dat niet vinden. Denk dat je misschien een beetje andersom moet gaan denken.
Zeg niet dat je je eigen werk niet mooi mag vinden, maar je kan er gewoon niet vanuit gaan dat anderen altijd mooi vinden wat je maakt. Mijn ouders vinden ook niet alles mooi wat ik maak, dat vind ik ook niet leuk om te horen, maar moeten ze dan maar hun mond houden omdat ik anders niet blij ben? Lijkt me ook een beetje raar.

#6 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 12:50

Eens met Loet.

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 12:57

Ja kritiek maakt je toch beter? En nog een verschil met de anderen die soms in de topic posten (richtje, sabine etc) is dat jij de enige bent die (semi)professioneel bezig is, of het in ieder geval wil gaan doen. Als ik een foto plaats vind ik het juist fijn om kritiek te krijgen, maar meestal plaats ik ze niet omdat ik ze niet per se hoef te laten zien en ook geen commentaar ofzo op wil. Ik wil namelijk niet 'beter' worden maar gewoon doen wat ik mooi vind.
Voorbeeldje: http://farm7.staticf...a5227fe45_z.jpg deze vind ik mooi (hoe saai/simpel hij ook is) maar ik kan me goed voorstellen dat anderen het totaal niet boeiend vinden. verschil is wel dat ik er verder niks mee wil, behalve een album vullen met (voor mij) mooie foto's.

Ik denk dat een fotografie opleiding goed voor je zou zijn, maar ik zou er idd wel goed over nadenken want wat ik van vriendinnen hoor die aan de HKU/rietveld etc studeren is dat kritiek echt hard is.

Ik heb gistetren trouwens eindelijk weer een rolletje ingeleverd van m'n canon, zitten nog foto's van de zomer op. Ik ben zaterdag met mn vriend naar de benedenstad geweest en heb daar hele mooie foto's in een oude platenwinkel gemaakt en in een antiekwinkel (met op de achtergrond boekenkasten van grond tot plafond, helemaal vol boeken.. heeel mooi!). ben heel benieuwd of het daadwerkelijk mooi is geworden, blijft altijd spannend :P

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:04

Ik heb ook weer een vol rolletje in mn Diana zitten, maar ik geloof dat ie niet helemaal goed is teruggedraaid, dus moet er mee naar de fotograaf. Dat gaat op mn to-do lijstje voor de vakantie! Ik heb ook echt geen idee wat erop staat, volgens mij heb ik hem in SF moeten verwisselen, dus al bijna een jaar geleden, ben wel nieuwsgierig.

#9 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:07

Ik bedenk me net dat ik ook nog 4 rolletjes van van de zomer heb liggen! eentje is nog niet helemaal vol, maar er zitten nog allemaal foto's van antwerpen op een rolletje! Oehhh straks inleveren :D .

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:12

Leuk! Ik heb gisteren op ebay voor €10 6 fujifilm rolletjes gekocht (gebruik ook wel eens kodak of hema maar ik vind tot nu toe fujifilm het beste). Ze zijn over datum (nov 2010), ben benieuwd of je daar nog wat van ziet (apart licht ofzo) maar waarschijnlijk niet..

Waar laten jullie het eigenlijk ontwikkelen? Hema heb ik nu 2 keer gedaan maar 2 keer erg donker/veel ruis op de foto. Kruidvat vind ik wat dat betreft beter, die zijn vaak veel scherper en lichter (terwijl het allemaal met dezelfde camera/film/instellingen is gemaakt). Bij hema was een foto ook heel raar afgsneden..
Mijn mooiste foto's waren tot nu toe die ik bij de fotozaak heb laten afdrukken maar dat was 40 cent per foto + 3 euro ontwikkelingskosten ofzo.. en omdat je nooit weet of je foto's mooi uitpakken vind ik dat een beetje zonde.

#11 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:15

Klopt, ik doe het altijd bji kruidvat, ook omdat je er een cdrom bij krijgt en ik zelf niet meer hoef te scannen. Ben over het algemeen heel tevreden daarover. En hema doet overbelichte fotos of heel donkere er soms ook gewoon niet bij, terwijl ik die soms nog wel grappig vind of nog iets kan bewerken. Of ik gebruik ze in een collage ofzo. Wil gewoon alles hebben van mn rolletje :P .

Ik heb rolletjes van blokker gehaald, volgens mij is dat gewoon kodak, maar moet dus nog afwachten hoe en wat. Wil ook graag een keer zwart wit schieten, maar die kun je geloof ik alleen bij de fotozaak halen? Of eens op ebay kijken.

Deze post is bewerkt door Loet: 20 december 2011 - 13:15

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:16

Ik ga altijd naar de kruidvat ja. Hema vind ik echt superslecht, zelfs digitale foto's worden daar slecht afgedrukt. En dat cd'tje bij de kruidvat is ideaal. Ik gebruik meestal kodak, maar heb ook wel eens een duits supermarktmerk gebruikt, was echt niet minder qua qualiteit. En heb dus ook ooit van die redscale rolletjes gekocht, maar weet dus niet of er daarvan 1 in die diana zit. Dus die verassing is er ook nog. Heb trouwens ook 1x bij de fotograaf af laten drukken, maar verschilde ook niet veel met Kruidvat moet ik eerlijk zeggen.
Maar jouw foto's zijn natuurlijk ook wel van betere kwaliteit dan mijn lomotoestellen, dus kan me voorstellen dat je daar wel veel verschil ziet.

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:17

Ja zwart/wit rolletjes zijn er ook. Heb ik ook wel eens over getwijfeld maar tot nu toe nog niet gedaan omdat ik mijn rolletjes meestal niet zo snel vol schiet. Dus dan heb ik misschien 1 week zin in zw en verder niet maar dan heb je pech. Dan bewerk ik ze liever achteraf naar zw. Ik hou eigenlijk ook meestal van kleur.

en ja bij hema is het iets goedkoper maar ik doe ook altijd CD rom erbij dus uiteindelijk is het even duur? en ik vind die half mislukte foto's ook goed. ik wil idd gewoon alles!

hoe zit dat eigenlijk met negatieven, stel ik wil 3 foto's nogmaals afdrukken, moet ik die negatieven dan uitknippen of zo'n strook inleveren? Ik heb 1 keer een poster van een foto laten maken maar ik heb mijn negatieven toen geloof ik niet meer terug gezien :(

edit: ja mijn diana foto's waren om te huilen. 7 van de 35 kreeg ik er :s

allebei flut eigenlijk. ik heb er nu wel een iso 400 rolletje in gedaan en dit was bij hema dus misschien dat het bij kruidvat anders is. maar ik was zo teleurgesteld dat ik het eigenlijk nooit meer doe.

Deze post is bewerkt door birdy: 20 december 2011 - 13:42

#14 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:21

Ik zou gewoon met de hele strook naar de fotograaf gaan, die kan ze altijd nog losknippen als dat nodig is toch?

En ik wil eigenlijk wel weer nieuwe lomorolletjes, goed om te vragen voor mn verjaardag, want die krengen zijn duur.

Ja ik gebruik ook liever 400, die worden een stuk mooier dan 200. Al moet je gewoon echt goed kijken dat je hem met zonlicht ook echt in die stand zet, anders krijg je dus dat effect als bij die giraffe.

Deze post is bewerkt door Basilea: 20 december 2011 - 13:40

#15 -

Normale gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:34

Jeetje 7 van de 35?? en dat had je bij hema ook gedaan dus? Dat is wel extreem zeg. Kan me voorstellen dat je hem dan nauwelijks meer gebruikt.

Kun je die lomo rolletjes eigenlijk in een gewone camera stoppen? Of is dat een hele domme vraag? :P

Ik heb trouwens een super handige mini flitser bij mn analoge camera. Het is een heel lief klein dingetje. Ik ga kijken hoe de fotos van binnen zijn geworden met die flitser, ik hoop goed, want dat zou echt super chill zijn. Het is namelijk eentje die makkeijk in je broekzak past, dus ook nooit lomp om mee te nemen.

#16 -

Musicmadeaddict

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:39

Nog 1 reactie erover dan van mijn kant, het gaat me er niet om dat iedereen mijn foto's mooi moet vinden, dat kan ook niet want smaken verschillen :) Het gaat me er alleen om dat de manier waarop sommige kritiek hier word gebracht ik ervaar als onrespectvol. En vergelijkingen met jassen etc dat is ook wat anders naar mijn idee, wat boeit mij het dat de halve wereld mijn jas lelijk vind als ik hem mooi vind. Maar dit zijn beelden waar je moeite voor doet en in mijn geval nog onzekerheid achter schuilt :)

Maar laten we idd gewoon verder gaan met alles, want ik denk dat we hier toch niet echt uitkomen. :)

#17 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:45

Kijk dit zijn mijn Diana foto's, dus qua kleur zijn ze best wel goed afgedrukt vind ik. Zit maar 1 echt overbelichte tussen bij die redscale foto's. Die andere was mn eerste rolletje dus daar is niet zo veel van gelukt :P
-

En ja, het zijn gewoon 35mm rolletjes dus die passen ook in andere toestellen!

edit: hahah wow vet, ik had gewoon de link van die set gekopieerd en dan krijg je automatisch dit? Ik ga hem zo wel weghalen trouwens, ivm achternaam.

Deze post is bewerkt door Basilea: 20 december 2011 - 14:16

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:45

Volgens mij krijgt iedereen hier dezelfde kritiek, alleen maak jij vaak net wat apartere foto's dan de rest. Sowieso foto's met modellen kun je ook veel meer commentaar op verwachten dan foto's van een landschap oid. Ik denk echt dat het vooral aan jezelf ligt. Je zei dat je hier geen foto's meer ging posten, en nu post je er toch een omdat je ervan uitgaat dat hij wel mooi zal worden gevonden (vanwege de andere feedback die je al hebt gehad). Nouja dat is niet zo dus dat is dan misschien even schrikken.

@loet: haha ja zo zuur! en ik geloof dat je die lomo rolletjes gewoon in elke camera kan stoppen hoor, vaak zijn het gewoon 35mm film. Over datum film noemen ze vaak ook lomo film. Maar ben wel benieuwd naar jouw foto's, ik vind je grafisch werk meestal heel leuk maar ik heb geloof ik nooit foto's van je gezien?

@sabine: wow leip zo'n player haha! maar wow wat zijn die van jou goed gelukt?? sommige vind ik ook echt heel tof. ik had er wel al een paar gezien (die eerste bijvoorbeeld) maar nog niet allen. meestal vind ik die redscale filmpjes niet zo leuk (ja wel leuk voor een paar foto's maar niet bij alle) maar ik vind het bij jou nog wel goed gelukt! ik vind double/multiple exposures zo leuk, daarom wil ik eigenlijk meer foto's met mijn diana maken want mijn slr kan dat niet. mja ik fotografeer liever met mijn diana in de zomer, omdat er meer licht is enzo.

Deze post is bewerkt door birdy: 20 december 2011 - 13:47

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 13:56

Ja ik vind die redscale ook niet altijd leuk, maar dit zijn allemaal zomerfoto's dus vind het eigenlijk wel er bij passen. Zijn ook eigenlijk allemaal in 3 weken tijd gemaakt, en die foto's op die berg in 1 middag.
Ik moet zeggen dat de kleuren van mijn Fisheye wel echt supermooi worden altijd. Lijkt echt heel erg op de werkelijkheid, terwijl met digitaal dat soms echt niet zo is.

Ik ben wel echt een vakantiefotograaf merk ik. Hier in NL ben ik zo inspiratieloos altijd. Ben niet zo creatief dus moet het echt een beetje hebben van een mooie omgeving. En met slecht weer kan ik sowieso niet fotograferen, probeer het wel eens maar het wordt gewoon niks. Als iemand daar een gouden tip voor heeft ben ik diegene eeuwig dankbaar :P

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 20 december 2011 - 14:03

Ja ik herken het, maar soms moet je gewoon net iets verder kijken dat je neus lang is. Bij ons heb je bijvoorbeeld een hele mooie benedenstad en daar kwam ik hele mooie fotogenieke dingen tegen. En ik kwam opeens in een antiekwinkel terecht waar ik normaal altijd voorbij loop. Ik vind van die voormalige hanzesteden als deventer en zwolle enzo ook vaak heel mooi/fotogeniek.

Slecht/grijs weer vind ik ook minder hoor. Je zou eventueel je iso/diafragma wat aan kunnen passen.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals