Ga naar inhoud

‘Comadrinkers zelf laten betalen’

28 replies to this topic

#1 -

Ellen

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 10:46

‘Comadrinkers zelf laten betalen’

donderdag 08 maart 2012 | 09:21 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 08 maart 2012 | 15:18
Tekstgrootte Geposte afbeeldingGeposte afbeelding

Geposte afbeelding
Foto: Lars Smook

ENSCHEDE - Herre Kingma, de topman van het Medisch Spectrum Twente (MST) in Enschede, vindt dat zogenoemde comadrinkers zelf moeten opdraaien voor de kosten van hun medische behandeling. Hij heeft ook al uitgerekend wat dat de staat zou opleveren.
„Als ik een ruwe schatting maak, zou er mogelijk op landelijk niveau wel eens 10 miljoen euro bezuinigd kunnen worden op de gezondheidszorg”, aldus Herre Kingma.

Bron: Twentsche Courant Tubantia
http://www.tctubanti...rt=asc#reakties

Ik dacht dat het weer eens tijd werd voor een nieuwe discussie.
Hoe denken jullie hier over??

#2 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 10:47

Niet mee eens. Natuurlijk is het hun eigen schuld, maar iedereen heeft wel eens zorg nodig wat een gevolg.is van zelf risico nemen. Dat neemt niet weg dat je ze op een andere manier de gevolgen ervan kan in laten zien.

#3 -

fysiomoderator

• Moderators

Gepost 09 maart 2012 - 10:49

Ik ben het er ook niet mee eens, vaak zijn het jongeren (soms zelfs nog minderjarig) die van thuis uit niet geleerd hebben hun grenzen daarin te bewaken, ik denk dat ze dan juist daarin moet steunen en ze in een traject moeten begeleiden waarin recidief wordt voorkomen.

Het lijkt mij fout om de kinderen te straffen voor, vaak, fouten van andere/ouders/verzorgers.

#4 -

Ellen

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 10:51

De kosten zullen wel zo hoog zijn lijkt me, dat de ouders dan zullen moeten betalen al dan niet mee betalen toch?

#5 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 10:53

Eens met tumi, het is bij wet niet eens mogelijk. wel zou ik het goed vinden als elke comazuiper een verplichte cursus van 3/4 lessen zou moeten volgen om herhaling te voorkomen. want het is niet alleen ontzettend dom maar ook super schadelijk voor die hersenen die nog in ontwikkeling zijn.

#6 -

fysiomoderator

• Moderators

Gepost 09 maart 2012 - 10:54

Maar dat is wat anders dan wat er in het artikel gezegd wordt :P

Dat zou je eventueel kunnen overwegen, maar dan zou ik het op een bijdrage houden. Maar dat is ook weer zo afhankelijk van de situatie, je zou dan bijna per geval moeten kijken of degene zelf of de ouders wat moeten bijdragen, dat gaat natuurlijk niet werken

#7 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 11:02

Bekijk PostTumi, op 09 maart 2012 - 10:47, zei:

Niet mee eens. Natuurlijk is het hun eigen schuld, maar iedereen heeft wel eens zorg nodig wat een gevolg.is van zelf risico nemen. Dat neemt niet weg dat je ze op een andere manier de gevolgen ervan kan in laten zien.

ja maar kom op, zelf risico nemen is een biertje te veel. Coma zuipen is echt absurd. Denk ook aan het gevaar dat ze mee brengen door zo dronken nog het verkeer in te gaan. En wat ze dus anderen aan kunnen doen. Dit is misschien een harde en dure les, maar dan leren ze het gelijk af. Ik vind het nog niet eens zo'n slecht idee.

#8 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 11:09

Ja, dat snap ik. Ze nemen een enorm risico maar er zijn meer mensen die dat doen. Naast dat het gewoon niet te regelen is bij wet vind ik dat je hierdoor de nadruk verkeers legt. Je moet er eerder bij zijn. En anders laat je ze daarna maar met ervaringsdeskundigen praten of oresentaties geven voor kinderen. Ik vind dat nu de nadruk op het geld wordt gelegd, terwijl ik de gezondheid van die mensen belangrijk vind en dat moeten ze leren.

#9 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 11:11

Vind het een beetje een lastige stelling.
In principe zul je zeggen ja zelf betalen, ze hebben zich ook zelf zo vol laten gieten!
Maar het komt ook geregeld voor bij mensen met psychische problemen, dus dan zit er nog een oorzaak achter.
Daarnaast zijn het, naar mijn idee, veel minderjarige mensen waarbij comazuipen gebeurd. Vind niet dat je ouders voor deze kosten op kunt laten draaien, want daar komt het op neer. Als ouder kun je je kind niet 24 uur per dag, 7 dgn per week in de gaten houden. Dus heb je het comazuipen ook niet in de hand.

Als je zegt dat comazuipers zelf voor de kosten op moeten draaien, dan zullen er veel punten volgen, waarbij mensen dit ook vinden.
Als je bijvoorbeeld als roker longkanker krijgt, kun je ook zeggen dat je het zelf moet betalen. Je word op de pakjes immers gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen. Denk dat je zo een hele vreemde maatschappij gaat krijgen.

Vind dus dat je niet zelf zou moeten betalen voor de kosten van comazuipen!
Denk wel dat ze een goed progamma moeten hebben voor preventie over het probleem, maar ook een cursus waar je aan moet deelnemen wanneer je door comazuipen bent opgenomen.
Deze evt. wel zelf betalen, of bij jongere werken om de kosten terug te betalen!! (verplicht vrijwilligerswerk?)

#10 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 11:12

Bekijk PostEllentjah, op 09 maart 2012 - 10:51, zei:

De kosten zullen wel zo hoog zijn lijkt me, dat de ouders dan zullen moeten betalen al dan niet mee betalen toch?
Ja inderdaad.. Ik vind eigelijk het wel een goed idee dat de kinderen hget zelf moeten betalen, maar toch ook weer niet.. Omdat de ouders dat dan moeten gaan betalen..

En als ze dat erdoor doen vind ik dat ze alle gevallen die zelf veroorzaakt zijn moeten meenemen..

#11 -

Twijfelaar

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 11:18

Inderdaad wat jij zegt Lenneke. Waar trek je dan op een gegeven moment de grens?
Moeten te dikke mensen dan ook maar gaan betalen omdat ze ziektes krijgen? En hetzelfde geld idd voor rokers...

Mijn eerste reactie is ook: Ja laat ze maar lekker zelf betalen. Ze zijn ook zo dom geweest om zich helemaal vol te laten lopen. Maar ja, je moet natuurlijk wel verder kijken dan een eerste primaire reactie.

#12 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 11:32

Ik ben het er niet mee eens. Ook al is het volkomen aan jezelf te wijten dat je jezelf in coma zuipt, soms zijn er meer kwalen waarvoor je zorg af wilt nemen die ook volkomen aan jezelf te wijten zijn. Dat mag geen criterium zijn voor het al dan niet hoeven te betalen voor de zorg die je afneemt.

Bovendien is zo'n stelling natuurlijk absoluut niet handhaafbaar. Op wie ga je de kosten verhalen? De jongere zelf? Van een kale kip valt niet te plukken, dus komt de rekening alsnog bij de ouders, waardoor je je doel mist.

#13 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 12:02

Bekijk PostMlein, op 09 maart 2012 - 11:18, zei:

Inderdaad wat jij zegt Lenneke. Waar trek je dan op een gegeven moment de grens?
Moeten te dikke mensen dan ook maar gaan betalen omdat ze ziektes krijgen? En hetzelfde geld idd voor rokers...

Mijn eerste reactie is ook: Ja laat ze maar lekker zelf betalen. Ze zijn ook zo dom geweest om zich helemaal vol te laten lopen. Maar ja, je moet natuurlijk wel verder kijken dan een eerste primaire reactie.

Voor dikke mensen en rokers ed, zijn het indirecte gevolgen..
het is niet zo omdat je rookt dat je direct longkanker krijgt, of dat als je een pizza weg eet als je al te dik bent, dat je de volgende dag een briefje met u heeft nu suikerziekte in de bus hebt liggen.

#14 -

Ellen

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 12:06

Maar dit toch ook niet? Een keer te veel drinken krijg je ook nietaltijd direct iets van.

#15 -

Beginner

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 12:20

Comazuipen is natuurlijk wel iets anders dan teveel drinken. Ik ben er niet voor dat de kosten op de jongeren verhaalt moeten worden. Ik zou het wel een idee vinden om een behoorlijk hoge boete van (bijvoorbeeld) 500 euro er op te stellen, zodat de jongere wel langere tijd in zijn portemonnee voelt dat dit echt niet kan. Vaak krijgen ze een taakstraf, maar ik denk dat een boete meer indruk zal maken, omdat ik in ieder geval als jongere tijd zat had om een taakstraf doen, maar eigenlijk altijd geld tekort.

#16 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 12:25

Bekijk PostEllentjah, op 09 maart 2012 - 12:06, zei:

Maar dit toch ook niet? Een keer te veel drinken krijg je ook nietaltijd direct iets van.

Als je net die ene keer VEEL te veel hebt gedronken dan kan dat best.. ookal drink je normaal nooit
Het is niet zo dat als je elk weekend veel drinkt, en dan ineens is het raak OMDAT je dus weekenden veel drinkt. Die vorige keren tellen dan niet mee.. alleen die bewuste avond.

Deze post is bewerkt door Raspberry: 09 maart 2012 - 12:25

#17 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 12:48

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens.

Afgezien van het feit waar je dan de grens trekt, vind ik het goed als minderjarige comazuipers hun eigen kosten moeten betalen. Dan kun je wel zeggen dat de ouders daar uiteindelijk voor opdraaien, prima! Ik denk dat comazuipen voort kan komen uit een slechte opvoeding. Een kind met fatsoenlijke ouders zou het niet in z'n hoofd halen zichzelf het ziekenhuis in te zuipen. Natuurlijk, elke jongere van 16 wil wel eens een biertje te veel drinken, maar de grens hiervan tot comazuipen is erg groot, dit heeft de jongere zelf in de hand. Als de jongere niet van huis uit heeft mee gekregen dat er grenzen, remmingen en eigen wil bestaan, vind ik dat de eindverantwoordelijkheid uiteindelijk bij de ouders ligt. Zielig dat ze dan moeten betalen, maar je kind is wel heel erg los geslagen als hij zichzelf op 13-jarige leeftijd het ziekenhuis in drinkt, dan doe je als ouder ook iets niet goed.

Daarnaast zou het hele gezin daarna op cursus moeten, maar dit is een beetje mosterd na de maaltijd hè? Preventieve voorlichting thuis, bij de HA en op scholen helpt denk ik ook wel veel. Toch vind ik dat de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de ouders ligt.

Edit: Al met al zijn alle kosten wel heel hoog, dus het punt wat LittleMissChatterbox maakt vind ik ook wel wat hebben: een fikse boete.

Deze post is bewerkt door JIL.: 09 maart 2012 - 12:50

#18 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 12:54

Volgens mij heb je geen idee hoe hoog die kosten zullen zijn :P
Alleen al de ambulance rit kost honderden euro's. Nou dan op de SEH bepaalde onderzoeken (MRI, labonderzoek) en de behandeling zelf al.
En dan nog de opname op een verpleegafdeling, of in de ergere gevallen op een IC of MCU, dat loopt op in duizenden euro's! Dat kan de gemiddelde Nederlander nooit betalen!

Oftewel, ik ben het niet eens met de stelling :P

#19 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 12:57

Ik denk niet dat het met opvoeding te maken heeft..misschien deels.. Maar zeker niet helemaal.
K heb gevallen gezien waarin juist de jongeren die degelijk zijn opgevoed los gaan, omdat ze dat anders nooit 'mogen' doen.

#20 -

Zware gebruiker

• Members

Gepost 09 maart 2012 - 12:59

Wat jij zegt is niet helemaal waar jelita, ik ken een geval waarvan het meisje een normale opvoeding heeft gehad, het ging gewoon mis. d'r zus was ook heel boos op d'r en schaamde zich kapot. wel was haar vader toen ernstig ziek (en die is later overleden) dus dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn. maar ik denk dat het gewoon vaker uit de hand loopt, door groepsdruk of gewoon omdat ze de risico's niet inzien (is bewezen dat pubers dat werkelijk nog niet kunnen, risico's inzien). Ik kan me ook wel eens herinneren dat ik wat shotjes nam, en dat de 'klap' pas veel later kwam.

Een boete zou dan misschien beter zijn, en dan een bedrag wat wel redelijk hoog is maar niet zo hoog dat kinderen het niet zelf kunnen betalen en het automatisch naar de ouders gaat. Maar dan zou het eerst strafbaar moeten worden gesteld (je kunt immers niets beboeten wat niet strafbaar is) en ik denk dat dat lastig is.

Ik sluit me volledig aan bij perle, het is gewoon niet mogelijk en ik denk dat je met een boete of hoge kosten je doel mist.

Nieuw op girlsonly?

Meld je vandaag nog aan en discussier mee over de laatste fashion events en de hipste trends, stel al je vragen en maak nieuwe vriendinnen op het forum!

Meld je aan!

Dagdeals

Nieuwe posts

Dagdeals