Jump to content

Recommended Posts

Naar aanleiding van het Baby- en kindertopic: geloof jij? Waarin? Heb je vragen over bepaalde religies, rituelen of gebruiken? Wil je juist wat meer vertellen over waarom je al dan niet gelooft? Ben je gelovig opgevoed of juist niet?

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Maresa

10

• Nina!

5

• Malibu

4

• Theia.

4

Top Posters In This Topic

Oh wat een leuk idee! Ik ben zelf helemaal niet gelovig opgevoed, en zelf ook niet gelovig, maar vind het altijd heel interessant.

Heb verder momenteel nog geen specifieke vragen haha, al ben ik idd wel benieuwd naar wie er hier eigenlijk allemaal gelovig zijn.

Ik ben niet gelovig maar ben opgevoed door Jehovah's getuigen. Mijn zusje onder mij is gedoopt, ik ben eruit gestapt toen ik vijftien was, en mijn jongste zusje is eruit gestapt toen ze zeventien was.

Overigens word je pas 'uitgesloten' als je hebt gekozen voor de doop en er daarna pas uitstapt (voor wie het zich afvroeg). Vragen over deze religie kan ik wel redelijk beantwoorden voor wie het interessant vindt, al is het natuurlijk een tijd geleden. Het voordeel van mijn opvoeding vind ik dat ik bijbelkennis heb en dus min of meer gegrond kan aangeven waarom ik niet geloof.

Ik geloof in eerlijkheid en dat we nooit alles kunnen verklaren.

O ja ik ben wel benieuwd naar de stellen die samen zijn en van wie de één gelooft en de ander niet. Ik vraag me af hoe je dat oplost, of je samen discussies voert, of hoe dat precies gaat.

Terabithia

Ik (en mn vriend ook), maar meer voor onszelf of hoe zeg ik dat logisch. We gaan heel hypocriet eigenlijk alleen met kerst, Pasen naar de kerk. Maar juist dan vind ik het belangrijk om er even bij stil te staan, aangezien deze feesten toch om het geloof draaien. Verder doen we er beiden niet veel mee, het is een soort veilig gevoel om 'achter de hand' te hebben.

We hebben het er wel over gehad om eventuele kinderen te laten dopen en als mn vriend het niet al eens had gedaan waren we ook voor de kerk getrouwd. Maarja ;)

Terabithia

Ik ben christelijk opgevoed. Katholiek :) persoonlijk neig ik ook wel meer richting protestant maar ik vind het niet belangrijk genoeg om dat voor mezelf echt concreet te maken (het hele idee van Maria die zwanger werd van de lucht kan ik gewoon niet geloven :P)

Maar protestanten geloven dat ook hoor?

Ik ben protestants opgevoed, maar alleen op school. Mijn moeder gelooft niet echt, die weet gewoon weinig van het geloof af en houdt zich er niet mee bezig. Mijn vader is zeer streng protestants opgevoed en gelooft wel in god, maar niet in het instituut kerk. Hij vindt het vreselijk irritant als mensen een ander iets proberen op te leggen en hij kan zich niet vinden in de manier waarop kerken soms de bijbel uitleggen.

Ik en mn zusje hebben dus wel op een protestantse school gezeten, dus bidden, liedjes zingen, alle vieringen meedoen. Maar mn ouders hebben me toen ik 12 was en een middelbare school moest kiezen volledig vrij gelaten. Ben dan ook naar een openbare school gegaan. Ik ben sinds groep 6 ongeveer gestopt met geloven. Wij hebben het er thuis ook nooit over en mn ouders bidden ook niet oid. Mag wel niet vloeken, maar dat is meer een geval van je kinderen netjes opvoeden dan dat mn vader zich dan gekwetst voelt oid.

Ik ben trouwens niet zo stellig dat ik wil zeggen dat er niks is. Misschien is er wel meer na de dood. Maar ik geloof niet in god als almachtig figuur of iets dergelijks. Mn vriend gelooft ook niet trouwens. Die is wel echt stellig atheist. Ik weet ook niet of ik samen zou kunnen leven met iemand die praktiserend is, welk geloof dan ook.

bigtasty

Ik heb vanuit huis niks meegekregen qua geloof, werd ook nooit over gesproken. Heb het nooit echt gemist, maar nu ik ouder ben weet ik wel dat als ik ooit kinderen mag krijgen dat ik het in de opvoeding wel bespreek. Ook al ben ik niet gelovig.

Vooral nu ik veel met oudere mensen werk, en die zijn toch eigenlijk allemaal gelovig, praktiserend of niet. In mijn werk zie ik voornamelijk Protestanten (Nederlands Hervormd en Gereformeerd) en een kleinere groep Katholieken.

Daardoor ben ik mij meer gaan verdiepen, vooral omdat ik palliatieve zorg erg interessant en mooie zorg vind en daar is voor veel mensen het geloof ook belangrijk.

Ik heb daarom ook een boek aangeschaft (Basisboek Christendom en de Bijbel voor Dummies)

Heb laatst een uitvaart gehad van een jongere patiënt. En die was niet praktiserend gelovig, en die draaide zo'n mooi nummer op zijn uitvaart. En dat heeft me echt wel geraakt.

En het mooie is doordat ik heel blanco tegen over elk geloof sta dat ik de patiënten er veel over durf te vragen en daardoor mooie gesprekken ontstaan, ik leer wat, en de mensen vertellen er graag over.

Edited by Big Tasty.
Appelsap

Ik heb ook niks mee gekregen vanuit huis, mn vriend ook niet. Heb er verder ook niet veel verstand van, op school wel eens een paar lessen godsdienst gehad maar het deed me eigenlijk niks. Heb niet het gevoel dat ik iets mis ofzo :)

Of er na de dood iets is en wat er dan gebeurt, geeeen idee. Ben er wel bang voor eigenlijk..

Dat lijkt mij heel erg mooi en moeilijk tegelijkertijd big tasty!

Persoonlijk ben ik gelovig opgevoed ( in een zeer christelijk dorp, maar mijn ouders zijn licht). Ik ben gedoopt em tot mijn tiende wekelijks naar de kerk en moest tot mijn dertiende naar cathegesatie.

Zelf ben ik helemaal niet meer christelijk maar geloof ik meer in het goede van de mens en in eerlijkheid, zoals maresa zegt, maar denk ik wel dat er iets is.

Wel vind ik het erg lastig dat ik vrienden heb die zeer streng geloven. In de zin van: Jezus is uit een maag geboren en al die andere verhalen uit de bijbel. Maar aan de andere kant wel al seks voor het huwelijk hebben, niet bij elkaar blijven slapen ( om zes uur in de ochtend naar huis gaan) behalve als de ouders op vakantie zijn. Dat vind ontzettend hypocriet. En dat zie ik helaas veel om mij heen.

Ik ben protestants opgevoed en ook gedoopt. Ik geloof ook nog steeds en heb er op sommige momenten ook echt steun aan. Het is niet zo dat ik elke week in de kerk zit en elke dag uit de bijbel lees, maar geef wel kinderclub in onze kerk.

Oh en wat jij hierboven zegt mango, dat vind ik ook hypocriet. En vooral heel dom, want als je in God gelooft weet je ook dat God dit ziet en je je alsnog ooit een keer ervoor moet verantwoorden. Kun je wel heel vroom zijn naar je familie en vrienden.....

Ik vind het wel heel interessant om te lezen hoe iedereen hier in staat.

bigtasty

Ik had klasgenootjes op het MBO die uit een zeer gelovig dorpje kwamen en die kwamen soms dan tegen de middag pas op school terwijl de les al om 9 uur bij wijze van begon. Maar dan waren de ouders naar hun werk en konden ze lekker met elkaar naar bed. Huh hoezo? En dan niet op zondag willen werken terwijl je leert voor verpleegkundige, sorry dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Dat vind ik zo hypocriet, gatver. Dat soort types verpesten het zo voor mij en daar zijn er best wel veel van. Ook waar ik vandaan kom ja.

Ik ga een andere x wel wat uitgebreider reageren.

Edited by JIL.

Haha bij ons gingen ze dan gewoon wandelen bij de waal. Mn buren(die getrouwd zijn) zeiden altijd dat ze vrij veel graanvelden hebben gezien haha.

Nee maar dit is exact waarom ik niet in het instituut kerk geloof. Want geen broeken aan, niet naar de kermis en geen tv kijken dat staat niet zo in de bijbel. En al mijn buren zijn dus ook zo, maar mooi wel dat mijn buren uitzendinggemist kijken op de computer en stiekem naar de bios gaan met zussen ofzo. En die kinderen roken al vanaf hun 13e en drinken gewoon. Dus ja weet je, die mensen moeten helemaal zelf weten hoe ze leven en naar welke normen en waarden, maar die zondag die zij in de kerk spenderen is in mijn ogen dan echt vrij weinig waard.

ScatteredStars

Weetje wat ik dan wel weer heel hypocriet vind, er is zoveel weerstand over de islam want vrouwen worden onderdrukt maar als je dan kijkt naar de gereformeerde hier. Tja ik weet nu niet of ik daar nou zo'n verschil in zit.

Wij gingen vroeger wel naar de kerk en elke maaltijd bidden enzo. Maar mn moeder kreeg vraagtekens bij het geloof en is er mee gestopt. Zelf ging ik toen nog wel naar catchegesatie, maar dat was meer omdat we leuke dingen deden :P Later ben ik ook gestopt met geloven omdat er geen 'bewijs' voor is. Op dit moment ben ik van mening dat iedereen mag geloven wat ze willen zolang ze mij maar niet willen overhalen of 'last' van heb. Wel vind ik dat eigenlijk geloof gescheiden moet worden van de staat en gewoon overal openbare scholen.

Ik vind het heel rot dat er zoveel mensen zijn die zogenaamd gelovig zijn de meest laffe daden uithalen, schijnheilig zijn, etc.

Zij verpesten het voor de mensen die wel oprecht zijn in hun geloof! (Vind ik heel frustrerend ook)

En dat vind ik zonde. Probeer mensen ook altijd te zeggen dat niet iedereen zo is, maar mensen generaliseren snel en graag.

Heb mezelf trouwens vorig jaar uitgeschreven Bij de kerk. Ga denk ik al zon 6 jaar niet meer, dus vond het een logische stap!

Ben christelijk opgevoed en ging elke zondag naar de kerk, vaak 2x. Maar nooit als negatief ervaren en ook niet als heel streng ofzo!!

Ik ben als jehovah's getuige opgegroeid maar eruit gestapt. Mijn ouders inmiddels ook maar die zijn daarna ook verstoten (want gedoopt). En dat is wel heftig, want je hele sociale leven valt weg eigenlijk. Ik vind de jehovah's ook meer eng en meer een sekte dan een geloof.