Jump to content

Recommended Posts

Maresa

Gezond eten & bewegen

Een leuk begrip, maar hoe doe je dat, wat is nu gezond en wat niet? In dit topic wordt er gepraat over gezond eten & bewegen, afvallen, aankomen en/of op gewicht blijven; wat voor sommige vanzelfsprekend is en voor anderen een stuk lastiger. Iedereen doet dit op zijn eigen manier, maar tips van anderen kunnen nooit kwaad.

Gezonde en/of magere tussendoortjes:

- Wortels

- Rode (of eventueel gele/groene) paprika

- Komkommer

- Cherrytomaatjes

- Rozijntjes

- Noten

- Banaan

- Yoghurt met (diepvries)fruit/noten/muesli en eventueel honing

- Appel met kaneel uit de magnetron

- Rijstwafel

- Los Fruit: appel/banaan/peer/druiven/aardbeien/meloen/ananas

- Soep (broccoli/tomaat/groente)

De nieuwe regels

- We willen dit topic graag houden zoals het is met leuke gesprekken en goede tips en het niet veranderen in een afvalstrijd, vergelijk-met-elkaar-topic of alleen maar eetlijstjes. Het vermelden van je BMI, gewicht, maat, lengte, afgevallen/aangekomen kilo's mag, maar ga er geen lijstjes van maken. Elke dag posten wat je gegeten hebt, hoeveel kcal je binnen hebt gekregen of er af hebt gesport en hoeveel kilo je vanochtend op de weegschaal zag is niet wenselijk. Heb je een vraag of je wel voldoende binnenkrijgt op een dag dan is een eetlijstje geen probleem.

- Respecteer elkaar, of iemand nu niet tevreden is met zijn lichaam omdat er twee kilo bij zit of iemand die ernstig overgewicht heeft. Iedereen valt op een andere manier af, ook al is dit niet jouw manier, dan kun je dit op een respectvolle manier duidelijk maken. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. We hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel en dat is gezond leven en tevreden zijn met jezelf.

@ wikkel nog: ik zag dat ik niet had gereageerd maar ik ren die van Egmond inderdaad weer (halve marathon). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Malibu

Ellen, hou je je ook nog aan een speciaal voedingsschema naast je hardlopen? Eet je bijv geen koolhydraten meer of tel je calorieen? Of eet je gewoon geen junkfood/troep meer? Ben wel benieuwd welke richtlijnen jij aanhoudt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ellentjah

Toen ik de vorige x zoveel ben afgevallen heb ik de eerste paar maanden echt de kcal geteld.

Nu eet ik (zo goed als) alles, maar dan in mindere mate.

Dus ook gewoon koolhydraten.

Ontbijt met 2 (geroosterde) boterhammen met 4 (dunne) plakjes kaas. En water erbij. (Eerder zou ikcdaar een glas melk bij hebben gedaan maar dat dus vervangen).

Tussen de middag eet ik 2 boterhammen of met kaas of met ander beleg, niet eens speciaal Mager ofzo. Kan zijn boterhamworst, salami, kipfilet of filet american zoiets).

Avondeten ook gewoon "normaal" aardappels, groente, vlees of een rijstgerecht of pasta wattan ook.

En als tussendoortjes gewoon fruit.

En na het eten niets meer. En dat is heel voordelig voorbij want daar ging ik altijd de mist in.

Doordeweeks dus niks geen rare dingen en ik werk wel met "belonings-gedrag" want wil ik dit langere tijd volhouden moet het wel aantrekkelijk zijn haha.

Ik ben nou eenmaal een snoeperd en als ik ook s weekends niets mag dan houd ik het 3 weken vol en dan vreet ik alles wat los en vast zit (bij wijze van).

Dus dan eet ik gewoon lekker patat mee op patatdag, en s avonds mag ik een blikje cola etc.

Een "dieet" is heel persoonlijk en eigenlijk is dit niet eens een dieet. Maar dit helpt mij zo goed om netjes en gestaag af te vallen. Hiernaast loop ik natuurlijk hard.

Ik wil niet continu bezig zijn met nadenken over mijn eten. Ik wil normaal kunnen eten zonder dat mijn kinderen zien dat mama altijd anders eet.

En daarbij heb ik helemaal geen zin om m'n aardappelen brood en pasta te laten staan want dat zijn juist mijn hoofdingredienten haha.

(Overigens moet ik wel zeggen; ik val af op mijn manier. Dus vind ik niet dat ik dat hoef te laten staan. Sommige mensen vallen niets af en moeten juist dat soort dingen laten staan en dan werkt t wel. Ieder z'n ding natuurlijk. Geloof ook best dat ik dan meer/sneller zou kunnen afvallen als ik dat zou laten staan maar vind 1kg per week meer dan genoeg).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Terabithia

Het is wel exact de manier hoe ik het ook aan pak! Ik zit wel pas op -4 omdat ik de weekenden echt lastig vind. Oh en als tussendoor neem ik behalve fruit ook wel een magere yoghurt of kwark ofzo!

Share this post


Link to post
Share on other sites
perle

Goed dat je weer begonnen bent hoor Ellen! Echt knap van je

Ik ben nu sinds een tijdje regelmatig aan het sporten (hardlopen) en merk het ook zo goed! Naast dat ik fitter ben, meer energie heb en beter slaap, ben ik ook al 5 kg afgevallen. Ik had altijd al een normaal figuur (tuurlijk, kon altijd wel wat strakker en alles maar ik was niet dik ofzo) en nu word ik echt mooi slank! Haha gek om van jezelf te zeggen, maar voel me ook veel zelfverzekerder.

Ik eet trouwens ook gewoon normaal, alleen nauwelijks ongezonde tussendoortjes. Ik hou niet zo van koek en taart en chips eet ik max 1 a 2 bakjes per week. Dus wel fijn om te merken dat dit blijkbaar voor mij werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
shizzle

Maar als je jezelf wel cola gunt waarom dan niet meer dat glas melk? Dat is gezond, vult meer, je krijgt je eiwitten binnen. Tenzij je t niet verdraagt sochtends maar anders maakt t volgens mij niet heel veel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
FruityForest

Succes Ellen. Mis je dan alleen niet teveel zuivel?

Ik moet ook echt weer aan de bak maar krijs de knop gewoon niet om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leafs

Ik dronk vroeger nooit melk, en nu sinds een half jaar 4x per week karnemelk. En af en toe yoghurt en ik leef ook nog hoor :P En ze eet wel kaas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ellentjah

Omdat ik s avonds bij het avondeten dus altijd een glas melk drink, dat vond ik meer dan genoeg 1 per dag.

Oh en vergeten te zeggen als tussendoortje ookcregelmatif een gekookt ei!

En cola is natuurlijk alleen in het weekend

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yellkje

De gemiddelde Nederlander neemt meer zuivel dan nodig is. Je zou zelfs zonder kunnen.

Ik ben helemaal gestopt met zuivel drinken. Nu sporadisch volle kwark als ik te dun word. En soms kaas als dat een gerecht echt lekkerder maakt.

Maar klinkt heel gezond Ellen, heel goed vol te houden en ook en idd een goed voorbeeld voor de kinderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nookie

Ja klopt, voor je gezondheid hoef je het niet per se toe te voegen. Het is ook beter voor je huid schijnt. Ik maak mijn havermout nog steeds met melk zoals je aan mijn hoofd kunt zien :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
FruityForest

Ah serieus yellkje. Wist ik niet.

Als ik "gezond" bezig ben probeer ik toch vaak melk/kaas/yoghurt/kwark toe te voegen omdat ik denk dat ik voldoende zuivel binnen moet krijgen.

Edited by FruityForest

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yellkje

Ik lees veel over gezonde voeding enzo op alle gebieden. Via vegan sites heb ik veel geleerd over zuivel. En dat is ook echt gegrond en zijn niet allemaal geitenwollensokken dierenactivisten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MademoisellePapillon

Feit blijft dat het wetenschappelijk bewezen is dat calcium helpt bij 'vetuitdrijving' in de darmen, waardoor je dus minder vet uit je eten opneemt.

Ik eet elke dag yoghurt of kwark, verder niets. Room en kaas bij het koken soms en op brood.

Nou ik ben nog niet begonnen met gezonder eten, het lukt me op dit moment niet. Ik ga wel 2-3 keer sporten dus dat is al een grote verandering voor mij (van niks naar iets) Zaterdag deed ik dus fitness ('full body workout met gewichten) en nu kan ik nog steeds bijna niet lopen van de spierpijn haha, maar toch maar vanavond naar de hiphop. Want dat is een makkelijk lesje en beter dan niks doen. Ik moet wel weer minder chips/chocolade gaan eten, maar ik voel me de laatste tijd niet erg blij en het is ook erg druk, dus ik 'gun' het mezelf heel erg elke keer weer. Niet zo goed of verstandig maar ja zo werken mijn hersenen blijkbaar. Ik hoop dat als ik me straks weer iets beter voel dat ik er dan ook weer beter op kan letten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yellkje

Maar ook dat calcium uit zuivel botontkalking niet tegengaat (wat altijd het stokpaardje was). Maar dat is mss weer verschil gezond/slank.

Ik vind spierpijn na sporten altijd erg bevredigend op een of andere manier. Dat je voelt dat je gesport hebt :D

Ik moet ook weer in beweging komen. Hardlopen ging z贸 goed. Maar toen werd ik ziek, en daarna regende het steeds (in tegenstelling tot sommigen weiger ik hard te lopen als het regent).

Share this post


Link to post
Share on other sites
MademoisellePapillon

Ja een beetje spierpijn, prima, maar dit is gewoon full on pijn! Ik heb er ook geen vertrouwen in dat als ik het volgende week weer doe dat ik dan minder pijn zal hebben :P Hoe werkt dat met spieren?

Succes met rennen! Het lijkt me ook heel druk met twee kinderen om de tijd te vinden, dus heel veel respect voor jou (en ellen natuurlijk!)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yellkje

Ik ren altijd door het bos, maar nu is het al zo vroeg donker dus kan het alleen als Stefan en ik beide thuis zijn, dan kan ik overdag. Opbouwen gaat dan niet echt, maar elke keer als ik wel ren is er een :)

Oei dat is wel heftig dan! Geen idee hoe dat werkt met spieren, maar ik hoop altijd wel dat als je datgene kort daarna weer doet dat je dan minder pijn hebt.

Edited by Yellkje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ellentjah

Thnx! Sporten vind ik vaak ook best tijdrovend voor een gezin. Je hebt je gezin, je werk, je huishouden, je sociale leven en het sporten.

Ik ga bijv oa ook op zaterdag ochtend. Moet dan om 09.00u op locatie staan. Dat vind ik erg pittig.

Ma tm vrij altijd vroeg opstaan ivm kids naar school, zat uitslaapdag en zondags ochtends kerk.

Dus eigenlijk is zaterdag de enige dag dat ik lekker rustig een pyjama ochtendje kan hebben maar Dan moet ik dus gaan hardlopen haha.

Ach je moet er wat voor over hebben!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Malibu

Fijn dat het met 'gewoon' eten lukt ellen. Ik zie het inderdaad ook niet zitten om bijv volledig koolhydraten te gaan skippen. Sowieso ben ik niet zo'n vleeseter en heb ik geen geld om iedere dag vis te gaan eten haha. En bordjes met alleen maar groente hou ik echt niet vol.

Ik ga denk ik wel mn calorien weer tellen. Niet superstreng, maar zodat ik weer een beetje kan zien wat normaal is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yellkje

Ga jij een keer in de week Ellen? Knap dat het dan zo goed gaat! Ik merk dat ik niet echt in tempo of snelheid vooruit ga bij een keer in de week.

Edit: tempo en snelheid is hetzelfde. Afstand bedoel ik.

Edited by Yellkje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.





  • Actieve Onderwerpen

  • Similar Content

    • Maresa
      By Maresa
      We kunnen hier weer verder met alles wat lekker is (en/of wat mislukt is of niet fotogeniek maar wat toch lekker smaakt).聽馃崟


    • Vespertine
      By Vespertine
      Dag!
      Ja vertel, wat eten jullie met Kerst? Doen jullie een big dinner op Kerstavond, of op Kerstdag? Of hou je het simpel? Meeneemchinees of ganzen en kaviaar enzo?
      Offf zoiets:

      ? (dat is trouwens een 'turducken', een kalkoen gevuld met een eend, gevuld met een kip, jegh )
    • Maresa
      By Maresa
      Hierbij een nieuwe!

      Gisteren: spaghetti bolognese met聽
      Net als lunch: omelet met tonijn en kaas en tomaat.
      Vanavond weet ik nog niet wat ik ga eten.
      En morgen eten we in Disney.聽
    • Maresa
      By Maresa
      Post hier meer fantastisch eten, aan- en afraders. En vooral pizza.

    • Redactie
      By Redactie
      Alle zorgverzekeraars hebben sinds gisteren hun premies bekend gemaakt. Door onderzoek te doen en verstandige keuzes te maken kan je behoorlijk wat besparen op je zorgverzekering. Maak bijvoorbeeld eens een vergelijking bij Independer. Ga er gerust een middagje voor zitten! Op girlsonly.nl helpen we je alvast een eindje op weg.
      Collectief
      Zorgverzekeraars adverteren vaak met speciale verzekeringen. Houd dit in de gaten als je bijvoorbeeld veel sport, zwanger bent of student bent. Soms heb je hiervoor speciale collectieve regelingen die een hele voordelige basisverzekering aanbieden. Studenten kunnen zich bijvoorbeeld via de lsvb aansluiten bij een collectief. Ook is er een zorgverzekeraar, Energiek, die zich richt op vrouwen.
      Vrije keuze van artsen
      Let op bij het kiezen van je zorgverzekering of je naar ieder ziekenhuis en iedere dokter mag die jij wilt, of dat de zorgverzekeraar dat voor je bepaalt. Sommige verzekeringen (meestal de wat goedkopere) hebben alleen contracten met bepaalde ziekenhuizen. Dat doen ze zodat ze afspraken kunnen maken over de prijzen van een behandeling. Dat kan dan weer leiden tot een lagere premie voor de basisverzekering.
      Kijk dus voor je kiest of het ziekenhuis waar jij heen zou willen wel op de lijst van gecontracteerde zorgverleners staat van die verzekeraar.
      Eerdere kwalen
      Mensen vragen zich soms af of ze hun hele medische historie aan de nieuwe zorgverzekeraar moeten vertellen. Dat is niet per se het geval. Voor de basisverzekering moet de verzekeraar iedereen accepteren. Ongeacht je leeftijd of geslacht of medische historie. Maar als je een aanvullende verzekering wilt nemen dan kan de verzekeraar wel om bepaalde medische gegevens vragen. Medische acceptatie heet dat en komt soms voor als je bijvoorbeeld een tandartsverzekering wilt afsluiten.
      Eigen risico
      Bij je zorgverzekering heb je altijd een verplicht eigen risico. Het minimum eigen risico bedraagt in 2016 鈧385. Dit betekent dat als je naar de eerste hulp moet omdat je je pols gebroken hebt, je de eerste 鈧385 zelf moet betalen. Als de behandeling duurder is (of als je al eerder je eigen risico op hebt gemaakt) dan betaalt je verzekering dat. Een bezoek aan de huisarts valt niet onder het eigen risico en wordt dus gewoon vergoed.
      Je kan ervoor kiezen om je eigen risico vrijwillig te verhogen tot maximaal 鈧885. Als je besluit om je eigen risico vrijwillig te verhogen, betekent dat dat je maandelijkse premie omlaag gaat. Doe dit echter alleen als je zeker weet dat je altijd je extra eigen risico achter de hand hebt. Zo voorkom je dat je door een ongeluk in de financi毛le problemen komt.
      Deadline overstappen
      Je mag tot 1 januari van het nieuwe jaar van zorgverzekering wisselen. Zorg dus dat je op tijd bent.
      He, maar hoe zit dat dan met de deadline op 31 januari?
      Als je van verzekeraar wilt wisselen moet je voor 1 januari je oude verzekering hebben opgezegd. Je hebt dan wel tot 31 januari de tijd om je nieuwe zorgverzekering uit te zoeken. Maar het slimst is om alles voor 1 januari te regelen.
      Hoe zeg ik mijn oude zorgverzekering op?
      Alle zorgverzekeringen hebben een overstapservice, waardoor zij je oude verzekering opzeggen, mits dat voor 1 januari is. Controleer wel of de automatische incasso van je oude verzekering is gestopt. Check dat minstens een keer per maand, want dan kan je nog de incasso 'storneren'. Dat houdt in dat je de incasso terug laat gaan naar je rekening.
      Bij deze zorgverzekeraars kun je direct je premie berekenen:
      Unive
      Anderzorg
      OHRA
      Menzis
      Salland
      PNOZorg

×
×
  • Create New...