Jump to content

Recommended Posts

Gezond eten & bewegen

Een leuk begrip, maar hoe doe je dat, wat is nu gezond en wat niet? In dit topic wordt er gepraat over gezond eten & bewegen, afvallen, aankomen en/of op gewicht blijven; wat voor sommige vanzelfsprekend is en voor anderen een stuk lastiger. Iedereen doet dit op zijn eigen manier, maar tips van anderen kunnen nooit kwaad.

Gezonde en/of magere tussendoortjes:

- Wortels

- Rode (of eventueel gele/groene) paprika

- Komkommer

- Cherrytomaatjes

- Rozijntjes

- Noten

- Banaan

- Yoghurt met (diepvries)fruit/noten/muesli en eventueel honing

- Appel met kaneel uit de magnetron

- Rijstwafel

- Los Fruit: appel/banaan/peer/druiven/aardbeien/meloen/ananas

- Soep (broccoli/tomaat/groente)

De nieuwe regels

- We willen dit topic graag houden zoals het is met leuke gesprekken en goede tips en het niet veranderen in een afvalstrijd, vergelijk-met-elkaar-topic of alleen maar eetlijstjes. Het vermelden van je BMI, gewicht, maat, lengte, afgevallen/aangekomen kilo's mag, maar ga er geen lijstjes van maken. Elke dag posten wat je gegeten hebt, hoeveel kcal je binnen hebt gekregen of er af hebt gesport en hoeveel kilo je vanochtend op de weegschaal zag is niet wenselijk. Heb je een vraag of je wel voldoende binnenkrijgt op een dag dan is een eetlijstje geen probleem.

- Respecteer elkaar, of iemand nu niet tevreden is met zijn lichaam omdat er twee kilo bij zit of iemand die ernstig overgewicht heeft. Iedereen valt op een andere manier af, ook al is dit niet jouw manier, dan kun je dit op een respectvolle manier duidelijk maken. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. We hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel en dat is gezond leven en tevreden zijn met jezelf.

@ wikkel nog: ik zag dat ik niet had gereageerd maar ik ren die van Egmond inderdaad weer (halve marathon). :)

Link to post
Share on other sites
  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Maresa

    229

  • FruityForest

    109

  • shizzle

    99

  • MademoisellePapillon

    93

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Succes met WW! Ik ben 16 kilo afgevallen ermee en nu al een paar maandjes stabiel dus heb het nu opgezegd (best eng).ย  Zie hier de voor- en nafoto ย heb trouwens het hele eerste deel dat ik het de

Ja het is veel geld, ik zit bij een hele goede omdat ik een knieblessure heb, daardoor doe en kan ik nu andere oefeningen om dat te verbeteren. Maar ja, 65 euro per uur is een smak geld. ben nu 2

Omg ik ben zo blij!!! Ik heb hier weleens verteld dat ik echt niet kan rennen toch? En dat ik op de sportschool bezig was met een interval training. Anywayz maandag moest ik opeens 10 min gewoon non s

Posted Images

Ellen, hou je je ook nog aan een speciaal voedingsschema naast je hardlopen? Eet je bijv geen koolhydraten meer of tel je calorieen? Of eet je gewoon geen junkfood/troep meer? Ben wel benieuwd welke richtlijnen jij aanhoudt.

Link to post
Share on other sites
Ellentjah

Toen ik de vorige x zoveel ben afgevallen heb ik de eerste paar maanden echt de kcal geteld.

Nu eet ik (zo goed als) alles, maar dan in mindere mate.

Dus ook gewoon koolhydraten.

Ontbijt met 2 (geroosterde) boterhammen met 4 (dunne) plakjes kaas. En water erbij. (Eerder zou ikcdaar een glas melk bij hebben gedaan maar dat dus vervangen).

Tussen de middag eet ik 2 boterhammen of met kaas of met ander beleg, niet eens speciaal Mager ofzo. Kan zijn boterhamworst, salami, kipfilet of filet american zoiets).

Avondeten ook gewoon "normaal" aardappels, groente, vlees of een rijstgerecht of pasta wattan ook.

En als tussendoortjes gewoon fruit.

En na het eten niets meer. En dat is heel voordelig voorbij want daar ging ik altijd de mist in.

Doordeweeks dus niks geen rare dingen en ik werk wel met "belonings-gedrag" want wil ik dit langere tijd volhouden moet het wel aantrekkelijk zijn haha.

Ik ben nou eenmaal een snoeperd en als ik ook s weekends niets mag dan houd ik het 3 weken vol en dan vreet ik alles wat los en vast zit (bij wijze van).

Dus dan eet ik gewoon lekker patat mee op patatdag, en s avonds mag ik een blikje cola etc.

Een "dieet" is heel persoonlijk en eigenlijk is dit niet eens een dieet. Maar dit helpt mij zo goed om netjes en gestaag af te vallen. Hiernaast loop ik natuurlijk hard.

Ik wil niet continu bezig zijn met nadenken over mijn eten. Ik wil normaal kunnen eten zonder dat mijn kinderen zien dat mama altijd anders eet.

En daarbij heb ik helemaal geen zin om m'n aardappelen brood en pasta te laten staan want dat zijn juist mijn hoofdingredienten haha.

(Overigens moet ik wel zeggen; ik val af op mijn manier. Dus vind ik niet dat ik dat hoef te laten staan. Sommige mensen vallen niets af en moeten juist dat soort dingen laten staan en dan werkt t wel. Ieder z'n ding natuurlijk. Geloof ook best dat ik dan meer/sneller zou kunnen afvallen als ik dat zou laten staan maar vind 1kg per week meer dan genoeg).

Link to post
Share on other sites
Terabithia

Het is wel exact de manier hoe ik het ook aan pak! Ik zit wel pas op -4 omdat ik de weekenden echt lastig vind. Oh en als tussendoor neem ik behalve fruit ook wel een magere yoghurt of kwark ofzo!

Link to post
Share on other sites

Goed dat je weer begonnen bent hoor Ellen! Echt knap van je

Ik ben nu sinds een tijdje regelmatig aan het sporten (hardlopen) en merk het ook zo goed! Naast dat ik fitter ben, meer energie heb en beter slaap, ben ik ook al 5 kg afgevallen. Ik had altijd al een normaal figuur (tuurlijk, kon altijd wel wat strakker en alles maar ik was niet dik ofzo) en nu word ik echt mooi slank! Haha gek om van jezelf te zeggen, maar voel me ook veel zelfverzekerder.

Ik eet trouwens ook gewoon normaal, alleen nauwelijks ongezonde tussendoortjes. Ik hou niet zo van koek en taart en chips eet ik max 1 a 2 bakjes per week. Dus wel fijn om te merken dat dit blijkbaar voor mij werkt.

Link to post
Share on other sites
shizzle

Maar als je jezelf wel cola gunt waarom dan niet meer dat glas melk? Dat is gezond, vult meer, je krijgt je eiwitten binnen. Tenzij je t niet verdraagt sochtends maar anders maakt t volgens mij niet heel veel uit.

Link to post
Share on other sites
Ellentjah

Omdat ik s avonds bij het avondeten dus altijd een glas melk drink, dat vond ik meer dan genoeg 1 per dag.

Oh en vergeten te zeggen als tussendoortje ookcregelmatif een gekookt ei!

En cola is natuurlijk alleen in het weekend

Link to post
Share on other sites

De gemiddelde Nederlander neemt meer zuivel dan nodig is. Je zou zelfs zonder kunnen.

Ik ben helemaal gestopt met zuivel drinken. Nu sporadisch volle kwark als ik te dun word. En soms kaas als dat een gerecht echt lekkerder maakt.

Maar klinkt heel gezond Ellen, heel goed vol te houden en ook en idd een goed voorbeeld voor de kinderen.

Link to post
Share on other sites

Ja klopt, voor je gezondheid hoef je het niet per se toe te voegen. Het is ook beter voor je huid schijnt. Ik maak mijn havermout nog steeds met melk zoals je aan mijn hoofd kunt zien :P

Link to post
Share on other sites
FruityForest

Ah serieus yellkje. Wist ik niet.

Als ik "gezond" bezig ben probeer ik toch vaak melk/kaas/yoghurt/kwark toe te voegen omdat ik denk dat ik voldoende zuivel binnen moet krijgen.

Edited by FruityForest
Link to post
Share on other sites

Ik lees veel over gezonde voeding enzo op alle gebieden. Via vegan sites heb ik veel geleerd over zuivel. En dat is ook echt gegrond en zijn niet allemaal geitenwollensokken dierenactivisten.

Link to post
Share on other sites
MademoisellePapillon

Feit blijft dat het wetenschappelijk bewezen is dat calcium helpt bij 'vetuitdrijving' in de darmen, waardoor je dus minder vet uit je eten opneemt.

Ik eet elke dag yoghurt of kwark, verder niets. Room en kaas bij het koken soms en op brood.

Nou ik ben nog niet begonnen met gezonder eten, het lukt me op dit moment niet. Ik ga wel 2-3 keer sporten dus dat is al een grote verandering voor mij (van niks naar iets) Zaterdag deed ik dus fitness ('full body workout met gewichten) en nu kan ik nog steeds bijna niet lopen van de spierpijn haha, maar toch maar vanavond naar de hiphop. Want dat is een makkelijk lesje en beter dan niks doen. Ik moet wel weer minder chips/chocolade gaan eten, maar ik voel me de laatste tijd niet erg blij en het is ook erg druk, dus ik 'gun' het mezelf heel erg elke keer weer. Niet zo goed of verstandig maar ja zo werken mijn hersenen blijkbaar. Ik hoop dat als ik me straks weer iets beter voel dat ik er dan ook weer beter op kan letten.

Link to post
Share on other sites

Maar ook dat calcium uit zuivel botontkalking niet tegengaat (wat altijd het stokpaardje was). Maar dat is mss weer verschil gezond/slank.

Ik vind spierpijn na sporten altijd erg bevredigend op een of andere manier. Dat je voelt dat je gesport hebt :D

Ik moet ook weer in beweging komen. Hardlopen ging zรณ goed. Maar toen werd ik ziek, en daarna regende het steeds (in tegenstelling tot sommigen weiger ik hard te lopen als het regent).

Link to post
Share on other sites
MademoisellePapillon

Ja een beetje spierpijn, prima, maar dit is gewoon full on pijn! Ik heb er ook geen vertrouwen in dat als ik het volgende week weer doe dat ik dan minder pijn zal hebben :P Hoe werkt dat met spieren?

Succes met rennen! Het lijkt me ook heel druk met twee kinderen om de tijd te vinden, dus heel veel respect voor jou (en ellen natuurlijk!)

Link to post
Share on other sites

Ik ren altijd door het bos, maar nu is het al zo vroeg donker dus kan het alleen als Stefan en ik beide thuis zijn, dan kan ik overdag. Opbouwen gaat dan niet echt, maar elke keer als ik wel ren is er een :)

Oei dat is wel heftig dan! Geen idee hoe dat werkt met spieren, maar ik hoop altijd wel dat als je datgene kort daarna weer doet dat je dan minder pijn hebt.

Edited by Yellkje
Link to post
Share on other sites
Ellentjah

Thnx! Sporten vind ik vaak ook best tijdrovend voor een gezin. Je hebt je gezin, je werk, je huishouden, je sociale leven en het sporten.

Ik ga bijv oa ook op zaterdag ochtend. Moet dan om 09.00u op locatie staan. Dat vind ik erg pittig.

Ma tm vrij altijd vroeg opstaan ivm kids naar school, zat uitslaapdag en zondags ochtends kerk.

Dus eigenlijk is zaterdag de enige dag dat ik lekker rustig een pyjama ochtendje kan hebben maar Dan moet ik dus gaan hardlopen haha.

Ach je moet er wat voor over hebben!

Link to post
Share on other sites

Fijn dat het met 'gewoon' eten lukt ellen. Ik zie het inderdaad ook niet zitten om bijv volledig koolhydraten te gaan skippen. Sowieso ben ik niet zo'n vleeseter en heb ik geen geld om iedere dag vis te gaan eten haha. En bordjes met alleen maar groente hou ik echt niet vol.

Ik ga denk ik wel mn calorien weer tellen. Niet superstreng, maar zodat ik weer een beetje kan zien wat normaal is.

Link to post
Share on other sites

Ga jij een keer in de week Ellen? Knap dat het dan zo goed gaat! Ik merk dat ik niet echt in tempo of snelheid vooruit ga bij een keer in de week.

Edit: tempo en snelheid is hetzelfde. Afstand bedoel ik.

Edited by Yellkje
Link to post
Share on other sites
  • Maresa locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.


  • Similar Content

    • Maresa
      By Maresa
      We kunnen hier weer verder met alles wat lekker is (en/of wat mislukt is of niet fotogeniek maar wat toch lekker smaakt).ย ๐Ÿ•
      ย 
      ย 
    • Vespertine
      By Vespertine
      Dag!
      Ja vertel, wat eten jullie met Kerst? Doen jullie een big dinner op Kerstavond, of op Kerstdag? Of hou je het simpel? Meeneemchinees of ganzen en kaviaar enzo?
      Offf zoiets:

      ? (dat is trouwens een 'turducken', een kalkoen gevuld met een eend, gevuld met een kip, jegh )
    • Maresa
      By Maresa
      Hierbij een nieuwe!
      ย 
      Gisteren: spaghetti bolognese metย 
      Net als lunch: omelet met tonijn en kaas en tomaat.
      Vanavond weet ik nog niet wat ik ga eten.
      En morgen eten we in Disney.ย 
    • Maresa
      By Maresa
      Post hier meer fantastisch eten, aan- en afraders. En vooral pizza.

    • stefanie.
      By stefanie.
      Nieuwe!
      Ik had Turkse durum van wereldgerecht(met puntjes op de u haha weet niet hoe dat moet )

×
×
  • Create New...