Jump to content
Sign in to follow this  
_Lins

Het-(ver)huis-topic #8

Recommended Posts

Sueno.

We gaan het idd ook even navragen. Eventueel tegen een vergoeding, dan halen we er alsnog veel uit. Maar idd, als het niet kan is dat wat het is.

• Like 1

Crush

Nee wij hebben er niet direct last van. Maar we gaan waarschijnlijk wel binnen nu en 2 jaar op zoek naar wat anders om nog van die regeling gebruik te kunnen maken! 

Leah

Bij ons hadden we het ook niet kunnen uitstellen, krijgen 30 oktober de sleutel en daarna een maand verbouwen. Ondertussen kan ik steeds minder doen natuurlijk en ik wil voor de kerst over zijn want we moeten dan de babykamer nog inrichten. En dan begint mijn verlof al (wel extra lang in mijn geval, neem nog wat dagen op en heb altijd twee weken kerstvakantie). Dus we hadden de woning graag willen huren voor de tussenliggende periode.

Sueno.

He dat is een goede Leah, ik zat nog te denken wat een oké bedrag is die we ter compensatie kunnen voorstellen, en dan is een huurbedrag van een maand een goede. Snap in jullie geval dat je zeker niet wilt uitstellen!

Leah

Oh shit, onze hypotheek is ineens rond. Terwijl we 30 oktober overdracht al een soort van optimistisch vonden! 
Heb ik van de week allemaal afspraken gemaakt met andere partijen voor de verbouwing, gaan we kijken of het misschien toch nog eerder kunnen doen 🙈

shizzle

Nou good luck!! Ik ben al de hele ochtend aan het bellen met aannemers en het is echt draaamaaaa. Maar ook echt levertijden van 14 weken? Ik belde een kozijnenboer en die zei oh mevrouw op z’n vroegst leveren we nu april 2021 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

maar @Leah heb ik nou gemist dat jullie iets hebben gekocht??? In Roterdam?? Ik wil alles weten! Superleuk en nog net op tijd voor de baby komt. Onze hypotheek was in 2 weken rond, ging ook heeeel snel. 

Leah

Jaaa is een beetje tussen alle bedrijvigheid door gegaan. Helaas niet in Rotterdam maar net erbuiten (Ronnie zijn hometown).

22 augustus hadden we bezichtiging, met 30 andere potentiële kopers, bieding inleveren de 27e en de volgende dag kregen we te horen dat wij het winnende bod hadden. Dus 2 september de koopovereenkomst getekend en nu dus financiering rond.

Verbouwing al voor een groot deel geregeld, heb een loodgieter, elektricien, tegelzetter, stukadoor. We hebben een hele mooie keuken gekocht, kan niet wachten! En verder gaat de vloer er beneden uit, de keuken, toilet en badkamer. Beneden brengen we vloerverwarming aan, hebben een hele mooie eiken vloer uitgezocht. We willen daar ook een groot kozijn plaatsen maar dat gaan we doen als ik geworpen heb haha. Tegels voor badkamer en toilet hebben we uitgezocht. Sanitair voor een groot deel al. 
Hele hoop via relaties kunnen regelen, gelukkig.

We hebben een bank gekocht, bij een of andere Turkse / Marrokkaanse zaak die alleen maar banken op maat maken. We wilden graag een grote rechte bank maar daar konden we niet voor slagen. We hebben een wandkast op het oog, we hebben nog een gigantische eettafel staan in de berging nu, dus die gaat mee. Eetkamerstoelen hebben we ook uitgezocht. Kleuren op de muren weten we al. We hebben alleen een eindeloze discussie over de raambekleding haha!

12 minuten geleden, shizzle zei:

Nou good luck!! Ik ben al de hele ochtend aan het bellen met aannemers en het is echt draaamaaaa. Maar ook echt levertijden van 14 weken? Ik belde een kozijnenboer en die zei oh mevrouw op z’n vroegst leveren we nu april 2021 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

maar @Leah heb ik nou gemist dat jullie iets hebben gekocht??? In Roterdam?? Ik wil alles weten! Superleuk en nog net op tijd voor de baby komt. Onze hypotheek was in 2 weken rond, ging ook heeeel snel. 

jaa de levertijden zijn echt niet normaal, onze salontafel komt pas 22 december haha! Veel banken konden pas in januari geleverd worden. En voor kozijnen ben ik nog niet aan begonnen, ik durfde het nog niet aan. Ik zie me al liggen, gevel eruit en ik met een baby op de arm. 

maar dat de hypotheek zo snel was had ik niet verwacht, we hadden woensdag einde van de dag een rente aanbod geaccepteerd, vrijdag kregen we opmerkingen over het aantonen van een bonus van mijn vriend (die we niet nodig hadden voor de financiering), dus die eraf gehaald en onze Hypotheker heeft maandag gebeld en vandaag was het ineens rond! Nu hadden we ook geen heftige financieringsvraag, maar toch. Ik weet dat er banken zijn waar het überhaupt vier weken duurt voor er iemand naar kijkt. 

shizzle

Gefeliciteerd!!! (Ik moest even hardop lachen om ‘Ronnies hometown’ got it) maar jeeeeee wat heb je al veel geregeld!!’ Hoe heb je dat gedaan? Wij konden pas gisteren gaan meten in t nieuwe huis dus kunnen echt nu pas aan de slag.

weet jij dna toevallig nog een goede aannemer? Haha. Wij moeten een dragend muurtje verwijderen. Oh en voor een goede schilder houd ik me ook aanbevolen. Wij willen beneden laten doen omdat we hoge plafonds hebben en 1 kamer helemaal rood is. Niet te doen zelf. 

klinkt echt te gek van die bank!! En welke keukenzaak zijn jullie geslaagd? 

wij hebben ook een nieuwe keuken nodig, vloer, nou de pui dus en door de enorme overwaarde kan er ook een nieuwe badkamer van af maar ik begin die een beetje somber in te zien. Had net wel een aannemer die kon maar dan lagen we weer op de grens van waar ze werken 🤦🏼‍♀️

gelukkig qua meubels niet heel veel. Alleen een eettafel, dat wordt stu.dio hen.k. En een mooie lamp daarboven. Verder hebben we alles al. Misschien nog een kastje ofzo. 

stefanie.

Ohh wat leuk Leah gefeliciteerd met jullie huis

Leuk al die verhuis plannen !

Levertijden is absurd he heb nieuwe tafel en stoelen gekocht  in juli ,verwachting is november 😏

Leah

Ja ik ben gewoon als een malle gegaan. Maar ik zit natuurlijk ook in deze wereld dus ik heb er ongeveer dagelijks mee te maken en wist toen ik het huis zag precies wat ik wilde haha. 

Keuken heb ik via mijn werk een showroom waar we veel mee werken. Hebben echt super mooie keukens en geen gezeur over prijs, dus ze komen niet met een torenhoge offerte en daarna zakken ze meteen 12k. Dat geintje hebben we nog wel geprobeerd bij een andere keuken zaak, maar ze hadden gewoon een minder mooie deal, minder kwaliteit, en het belangrijkste dat ze geen aanrechtblad naar onze smaak hadden. 

Keukenleverancier ken ik dus goed en die heeft zijn agenda omgegooid voor ons, tegel showroom kon ik ook direct terecht en hebben tegels uitgezocht met weinig levertijd. Zit dus alleen nog met het sanitair, heb ik zaterdag een afspraak voor staan. Vloerenleverancier was een tip van een collega en ik had al offertes opgevraagd online dus wist meteen wat een goede prijs was, nog een beetje kunnen onderhandelen. Vloerverwarmingsbedrijf ook via online offertes beste deal en later kwam ik erachter dat deze partij ook bij een vriendin van me heeft gewerkt en dat ze erg tevreden was dus helemaal top. Stukadoor en tegelzetter ook via via. Twijfel nog een beetje over de tegelzetter, ik heb zijn werk nog niet gezien en ik ben wel echt een zeikerd ook vanwege mijn werk dus ik wil gewoon dat het perfect gelegd wordt. Heb ook al een legplan bedacht dus hij moet wel voldoen aan mijn eisen haha!

Heb geen aannemer voor je, ik ben zelf ook nog opzoek voor dat kozijn. Wel een schilder! Die zal ik je even toesturen! Ik heb dus echt losse vakmannen overal voor, want die hebben nog wel gaatjes her en der, maar als je alles aan 1 partij gaat uitbesteden dan duurt het zo lang voor er plek is.

heleen55

Gefeliciteerd Leah, wat leuk!

Mijn vriend en ik hadden overdracht op 15 december gepland staan maar hebben dit in overleg met huidige bewoners kunnen verplaatsen naar 7 januari ivm die overdrachtsbelasting. Wij zullen hen dan wel een vergoeding geven voor de extra lasten die ze daardoor hebben, maar houden alsnog erg veel extra geld over hierdoor. Leek ons toch erg zonde om niet te proberen. 

flyingbutter

Over de overdrachtsbelasting: check even de laatste aflevering van de podcast van Porterenee (volgens mij een beetje aan het eind). Iemand tipt daar een slimme manier waarmee je dit jaar alsnog kan profiteren van die regeling. 

Leah

Oké ze geeft in de podcast aan dat je bezwaar kan aantekenen en dat de belastingdienst dan vervolgens de situatie bekijkt als zijnde de situatie die zich nu voordoet. Als je dit uiterlijk binnen 6 weken doet (na betaling van de overdrachtsbelasting) dan behandelen ze dat bezwaar, maar je mag tot 5 jaar na dato bezwaar indienen maar dan behandelen ze het als een verzoek. Dus de juridische levering zou plaats moeten vinden op zijn vroegst op 20 november zodat je binnen de regeling van 1 januari bezwaar kan aanmaken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/overdrachtsbelasting/niet_eens_met_de_aangifte_overdrachtsbelasting/niet_eens_met_de_aangifte_overdrachtsbelasting

Edited by Leah

Leah

Overigens lijkt de dame in kwestie het niet bij het juiste eind te hebben, ze had het over ex nunc (bezwaarschrift in behandeling nemen alsof de situatie zich in de huidige regels voordoet). Dit gebeurd vooral in het bestuursrecht en niet onder het belastingrecht. Bij belastingrecht worden bezwaren ex tunc behandeld, dus volgens de regels die golden ten tijde van de situatie.

Linguine

Leuk alle huizenvorderingen hier! Vreselijk gedoe altijd met het vinden van een goede aannemer etc ja..

Wij hadden eigenlijk net besloten dat het uitbouwen/opbouwen zou worden bij ons toen er een huis online kwam wat we interessant vinden. Moet nog wel wat aan gebeuren alleen. We gaan volgende week kijken. Heel andere buurt (wel zelfde stad) waar we nu wonen, dus dat vind ik wel spannend ofzo. Maar het is een hele gewilde buurt, kindvriendelijk etc en wat ruimer opgezet en groener dan waar we nu wonen. Wel wat verder van de stad af (kleine 10 min fietsen), nu zitten we op 15 min lopen.. 

Vandaag een makelaar bij ons langs laten komen om evt snel te kunnen schakelen mocht het wat worden. Het huis een paar huizen naast ons was door hun verkocht, en dat bleek echt megaveel te hebben opgebracht. Hij schat ons huis nu zo in dat we minstens op 150k overwaarde zouden uitkomen (misschien nog wel meer, maar dit is een voorzichtige schatting). Echt bizar! Wel heel chill natuurlijk, maar goed daarvoor moet je dan wel verhuizen en zelf ook veel overbieden etc. En verder zei hij dat we ook geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen? Dat was nogal een eye-opener. Hij zei dat het kennelijk voor iedereen onder de 35 geldt, dat ze een keer gebruik mogen maken van de regeling, ipv alleen starters. Dat maakt de overweging verbouwen of verhuizen ook wel weer anders natuurlijk, want het scheelt een hele bak geld.

Edited by Linguine

Leah

Spannend ook Linguine, verwachten jullie dat het een gewild huis is?

volgens mij zouden jullie wel onder de 2% regeling vallen, zie dit linkje met stroomschema: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/overdrachtsbelasting

edit: sorry nee ik las zelf verkeerd! Er staat inderdaad wanneer je nog niet eerder gebruik hebt gemaakt van de startersvrijstelling dat je dan 0% betaalt. 

Edited by Leah

Sueno.
13 uren geleden, Leah zei:

Overigens lijkt de dame in kwestie het niet bij het juiste eind te hebben, ze had het over ex nunc (bezwaarschrift in behandeling nemen alsof de situatie zich in de huidige regels voordoet). Dit gebeurd vooral in het bestuursrecht en niet onder het belastingrecht. Bij belastingrecht worden bezwaren ex tunc behandeld, dus volgens de regels die golden ten tijde van de situatie.

Leah bedoel je hiermee dat het dan niet opgaat als je bezwaar maakt?

Leah
9 uren geleden, Sueno. zei:

Leah bedoel je hiermee dat het dan niet opgaat als je bezwaar maakt?

Ja inderdaad. Omdat ze bij de belastingdienst dus  je bezwaar behandelen volgens de regels die golden op het moment dat je de overdrachtsbelasting hebt betaald. 

Linguine
12 uren geleden, Leah zei:

Spannend ook Linguine, verwachten jullie dat het een gewild huis is?

volgens mij zouden jullie wel onder de 2% regeling vallen, zie dit linkje met stroomschema: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/overdrachtsbelasting

edit: sorry nee ik las zelf verkeerd! Er staat inderdaad wanneer je nog niet eerder gebruik hebt gemaakt van de startersvrijstelling dat je dan 0% betaalt. 

Ja denk sowieso dat het een gewild huis is gezien de buurt, de bouwstijl, de grootte van de tuin en de prijs (erg laag geprijsd, dus er zal sowieso ook wel wat mis mee zijn los van gedateerd verwacht ik).

Ik had zelf ook dat stroomschema gevolgd idd op aanrader van de makelaar, echt apart maar wel een hele chille meevaller :D

_DRUNK

Jullie enig idee hoe het zit wanneer 1 wel ouder is dan 35 en eentje niet?

edit: sorry niet goed gelezen 

Edited by _DRUNK