Jump to content

Recommended Posts

Maresa

Naar aanleiding van het vakantietopic: een topic voor ideeën om dingen die je doet wat duurzamer te doen. Niets moet, je gebruikt de tips die voor jou werken. Maar ik denk dat er veel mensen hier zijn die er bewust mee bezig zijn en dan is het leuk om te kijken naar dingen die je duurzamer kunt aanpakken. In de beginpost kunnen we informatie en websites bundelen.

Bij dingen die te koop zijn zet ik er prijsindicaties bij.

Duurzame kleding: algemeen

• Investeer als dat financieel lukt in kleding die langer mee gaat, dan hoef je minder vaak iets te kopen.
  • Gooi oude kleding niet weg maar breng het naar een textielbak.
  • Zoek in je directe omgeving een kledingreparatiewinkel of leer zelf je kleren repareren zodat je kapotte kleding niet direct weg hoeft te doen.

Duurzame kleding: websites/winkels

• Tentree - plant 10 bomen voor elk kledingstuk,  €€€
  • TwoThirds - uit Portugal, kleding uit duurzaam en gerecycled katoen, je bestelt eerst, en daarna gaan de kledingstukken pas in productie (dus minder waste) €€€
  • Mudjeans: lease je spijkerbroek €
  • Overzicht duurzame kleding via growthinkers.nl - € - €€€

Alledaagse tips

• Als je servetjes of rietjes niet gebruikt, zorg dan dat je ze niet krijgt (en uiteindelijk weggooit).
  • Koop een Dopper of een andere herbruikbare beker om water in mee te nemen ipv losse flesjes te kopen (uiteindelijk ook goedkoper).
  • Als je veel uit rietjes drinkt, kijk dan naar herbruikbare of gebruik degene die je hebt nog een keer (goed omspoelen).
  • Let op bij het kopen van groente en fruit: kies wat bij het seizoen past. Milieucentraal heeft goede tips.
  • Wasbare boterhamzakjes van Keep Leaf.
  • Al je laders uit de stopcontacten halen. 
  • Vriezer op gepaste tijden ontdooien.
  • Restjes eten opeten/meenemen.
  • Minder vlees en vis eten.
  • Meer fietsen.
  • Geen auto of elektrisch/hybride rijden.
  • Compact wonen.
  • Raap afval op en gooi het weg - ook als het niet van jou is.

Activiteiten

• Ploggen: hardlopen en onderweg afval rapen.
  • Sup it up: initiatief in Alkmaar waarbij je op een Sup-board de stad door vaart en onderweg afval uit de grachten haalt. Zie site voor info en data.

Zelfplukboerderij

Ik zit bij een zelfplukboerderij. Dat betekent dat ik een keer per jaar een abonnementskost betaal aan de boer die alles onderhoudt, dat is ongeveer 600 euro. Daarvoor mag ik dan alle soorten (seizoensgebonden) groenten gaan halen, zoveel als ik op kan. Hierdoor kopen wij vrijwel geen groenten meer in de supermarkt, soms een paprika of een bakje champignons. Dat betekent dat we ook geen verpakkingen meer hebben, en dat er geen transport is voor de groenten! Alles is biologisch gekweekt en je leert een hoop kennen. Er zitten ook aardappelen eieren en bessen bij dus het is best breed! Het is ook heel leuk om te gaan plukken, lekker in de zon in de zomer, even buiten de stad. Het is op fietsafstand. (van MademoisellePapillon)

Apps die helpen

Verzorging & gezondheid

Huis & tuin

• Vraag/zoek tips om je tuin milieuvriendelijk in te richten
  • Regel de afwatering goed om wateroverlast tegen te gaan
  • Denk aan goede zonnepanelen als je een koophuis hebt
    (ik krijg een aanmeldbonus voor De Zonnefabriek voor wie interesse heeft - dan delen we de bonus. Zij hebben speciale panelen die tot 40 jaar meegaan en waarvan de omvormer CO2-neutraal wordt geleverd)
  • Investeer in isolatie (ook beter voor het energielabel en je stookkosten). En dan het liefst met isolatiemateriaal van een natuurlijke oorsprong (geen petrochemische of synthetische materialen) als iemand hier oooit vragen over heeft, geef een gil. Dit is mijn core business! (van MademoisellePapillon)
  • Als je zelf geen zonnepanelen kan plaatsen, kan je kijken of er geen project is omgeving. 
  • Maak je tuin bij-vriendelijk: tips op insectenplanten.nl.

• Like 1

pandora

Leuk idee :) was laatst al het een en ander in het SHUT voorbijgekomen geloof ik. 

Wat betreft groente en fruit uit Nederland, mijn zusje wees me laatst op de Instagram van Milieucentraal, daar geven ze ook veel nuttige alledaagse tips. Daar stond ook dat je in bepaalde seizoenen juist beter (bijvoorbeeld) Spaanse tomaten kan eten dan Nederlandse, omdat de Nederlandse uit kassen komen en dat is naar verhouding slechter dan een ritje Spanje-NL (zoiets dan :P ) - hangt dus van het seizoen ook af!

Verder mijn nr 1 tip voor vrouwen (danku MP!): de menstruatiecup. Geen tampons / maandverband inclusief al het plastic meer, hoeraaa! En ook gewoon veel fijner.

Maresa

Oh jaaaa vergeet ik bijna! Ik heb ook zo'n cup en dat is echt SUPERfijn.

Vlamke

Oooh leuk. Wij doen best veel duurzaam. Hier een paar dingetjes.

Qua jeans doe ik nu al een dik jaar mijn jeansbroeken leasen haha. Via mudjeans. Je kiest een uit, betaalt 7,5 per maand en na een jaar is ie of van jou, of je stuurt hem terug en gaat dan een nieuwe leasen. Ik koop ook best wat kleding van duurzame merken.https://growthinkers.nl/duurzame-kledingmerken/ kan je wat sites vinden . Alleen schoenen vind ik moeilijk. Toms zou duurzaam zijn en per paar gekocht een paar schenken aan kinderen. Maar die worden weer niet in het land zelf gemaakt. 

Ik heb ook wasbare boterhamzakjes van keep leaf. Kun je gewoon uitwassen en zijn groot genoeg voor boterham in te doen. Maar genoeg keuze in merken.

Als je zelf geen zonnepanelen kan plaatsen, kan je kijken of er geen project is omgeving. Wij hebben bijvoorbeeld zonnepanelen op een buurthuis gekocht in de omgeving.

Tuin kun je wilde bij vriendelijk maken of juist voor vlinders en andere insecten. Zie ook www.insectenplanten.nl/index.html

Edited by Vlamke

iCake

Leuke tips! 

Ik dacht dat ik nooit zo milieubewust was, maar het wordt wel steeds meer. Moet wel zeggen dat de financiële voordelen ook erg meehelpen, weet niet of ik er meer voor zou betalen. 

We hebben sinds afgelopen jaar zonnepanelen, was meer toeval dan dat we er zelf voor hebben gekozen (ze waaide bij m’n schoonvader van het dak af, maar waren nog goed. Degene die het moest beoordelen heeft alles afgekeurd om ze zelf te gebruiken, maar dat lukte hem niet, dus hebben wij ze. Verzekering weet er van gelukkig. 

We hebben gekeken voor een pelletkachel, maar in onze woonkamer is er niet echt plek voor, dus doen het toch maar niet. 

Sinds september rijden we volledig elektrisch met de auto van mijn man. Het is even wennen, want we moeten goed plannen. Afgelopen weekend gingen we naar Brabant en op de heenweg moesten we tussendoor 20 min opladen. Op de terugweg rustig aangedaan en toen kon het in 1x. We rijden een stuk rustiger, zodat we verder komen, minder lawaai en het rijdt echt heel fijn. 

Verder koop ik wat duurdere kleding die langer mooi blijft. Was ik bijna al m’n kleding op 30 graden, behalve beddengoed en handdoeken. Ik scheid al mijn afval, gebruik een menstruaticup en zit altijd onder een dekentje ipv de verwarming hoger te zetten. 

Waar ik nog wel in moet verbeteren is m’n boodschappen en dan vooral het weggooien. Gebeurt toch iets te vaak dat ik een bakje vlees/groente weg moet gooien en daarnaast koop ik graag gesneden en gewassen groente. Daarnaast hou ik van shoppen op Alixpress voor spullen voor m’n nagels. 

Intouchables

Ik heb zo'n vies beeld van die menstruatiecup, maar wellicht moet ik het toch eens proberen. Ik heb een soort van horrorbeeld over hoe dat er uit ziet als je hem er uit haalt etc., maar ook bijvoorbeeld hoe dat werkt als je een lange dag hebt. Kun je hem dan de hele dag inhouden zonder schoon te maken? En spoel je die dan af in de wasbak etc. etc. (ik zie mezelf dus niet op kantoor dat dingen schoonmaken in het openbare toilet) Tell me more, want ik ben wel voor iets duurzaams en lichaamsvriendelijk. Ik gebruik nu altijd Yoni tampons (biologisch katoen). 

pandora

Haha, ik snap je hoor, en het is inderdaad echt wel even wennen (het idee vooral denk ik?). Maar goed, hoe het ding eruit ziet kan je online vinden, en dat dan dus met wat bloed erin (niet 'viezer' dan een buisje geprikt bloed ofzo). Meestal kijk ik er niet eens naar maar gooi ik het meteen in het toilet :rolleyes: daarna spoel ik hem dan inderdaad even om in de wasbak.

Op mijn werk ga ik altijd naar het invalidentoilet, daar zit de wasbak meteen naast het toilet zelf (dus niet openbaar). Maar dit is alleen voor de eerste 2, max 3 dagen dat ik het op mijn werk ook doe, anders overleeft ie een werkdag prima en doe ik het alleen voor ik naar werk ga, als ik thuis kom en voor ik naar bed ga :) 

Hoop dat dit helpt?

MademoisellePapillon

Ohhh een topic voor mij!

Meestal kan je wel 8 uur met de cup, ook op zware dagen. Maar het invalidentoilet dus!!! En dat is echt alleen nodig op je zwaarste dagen, anders kan je gewoon smorgens bij het opstaan en savonds voor het slapen.

Het is zoo veel fijner, gewoon een veel frissere manier om te menstrueren en geen irritaties, schimmelinfecties door tampons.

Duurzaam zijn op bouwvlak kan heel breed gaan, maar stap een is inderdaad isoleren! En dan het liefst met isolatiemateriaal van een natuurlijke oorsprong (geen petrochemische of synthetische materialen) als iemand hier oooit vragen over heeft, geef een gil. Dit is mijn core business!

Ik zit bij een zelfpluk boerderij. Dat betekent dat ik een keer per jaar een abbonnementskost betaal aan de boer die alles onderhoudt, dat is ongeveer 600 euro. Daarvoor mag ik dan alle soorten (seizoensgebonden) groenten gaan halen, zoveel als ik op kan. Hierdoor kopen wij vrijwel geen groenten meer in de supermarkt, soms een paprika of een bakje champignons. Dat betekent dat we ook geen verpakkingen meer hebben, en dat er geen transport is voor de groenten! Alles is biologisch gekweekt en je leert een hoop kennen. Er zitten ook aardappelen eieren en bessen bij dus het is best breed! Het is ook heel leuk om te gaan plukken, lekker in de zon in de zomer, even buiten de stad. Het is op fietsafstand. 

Verder, al je laders uit de stopcontacten halen! Vriezer op gepaste tijden ontdooien. Restjes eten opeten/meenemen. Minder vlees en vis eten. Meer fietsen. Geen auto. Compact wonen.

.... etc etc...

Assepoes

Interessant toch wel! Ik denk dat ik 1 van de minst duurzame leden ben, miss steek ik er nog iets van op!

_Lins

Ja die cup wil ik ook nog wel eens proberen, maar bij mij op werk is of geen invalidentoilet boven of het zit misschien naast het herentoilet aan de andere kant van de verdieping ofzo? Awkward. Maar goed je kan altijd nog 1-2 dagen tampons gebruiken op werk en daarbuiten die cup natuurlijk.

Ik ben zelf niet super duurzaam met iedere dag op en neer rijden naar m'n werk en regelmatig vliegen etc, maar probeer thuis wel de kleine dingen aan te pakken. Nieuwe lampen altijd led, als er oudere kapot gaan ook zoveel mogelijk daardoor vervangen, verwarming ietsje lager en lekker met dekentje op de bank,niet onnodig veel apparaten in het stopcontact, minder vlees eten ook vooral en seizoensgroenten zijn lekker! Hier bij de lidl lagen laatst ook herbruikbare zakjes voor groente en fruit dus die gebruik ik nu ook, erg fijn. Minder nieuwe kleding kopen gaat ook prima, heb eerlijk gezegd genoeg in de kast hangen. Met vriendinnen ruilen 1-2x per jaar levert ook nog wel eens wat leuks op! Ik wil het graag iets verder doortrekken, vooral dierlijke producten minderen en opletten waar kleding vandaan komt. En groene stroom is makkelijk te regelen.

Ik denk wel dat duurzaam leven vaak ook een beetje een luxe is. In mijn vorige straat was bijvoorbeeld je boodschappentas hergebruiken doodnormaal en veel mensen hadden geen auto want die konden ze niet betalen, maar als de groene stroom een paar euro per maand duurder is dan grijze dan kon dat er niet af. Duurzaam kleding kopen zit er dan natuurlijk ook niet in, want dat is over het algemeen duurder. Ik vraag me dan soms wel af hoe we kunnen verwachten dat iedereen duurzamer gaat leven als dat investeringen vereist die zoveel mensen niet kunnen opbrengen.

reendje

O dat broeken leasen doet b ook vlamke! Ook eens naar kijken. En Maresa, ik ga je even  appen over die panelen!

Wij eten vooral geen vlees qua duurzaamheid. En ik heb een menstruatiecup maar nog nooit gebruikt want die maand bleek ik zwanger 😅

Vlamke

Hmmm mss toch de cup eens proberen. Ik kan ook niet zo goed tegen tampons dus misschien wel een betere oplossing.

Verder ben ik wel super geïnteresseerd in het isoleren MP! We hebben nu tonzon omdat bij andere vloerisolatie we niet meer bij de buizen in kruipruimte zouden kunnen. Zeiden ze toen haha. Geen idee of zo echt is. Maar we moeten muren enzo nog gaan isoleren bij de verbouwing beneden en boven. Alleen we hebben eensteense muren... Dus wat is dan beste manier?

En is ook lins! Duurzaam is veel duurder dan andere dingen. Nieuwe kleding is duurder, bio eten is super duur. Zelfs ongezond eten is goedkoper dan gezond eten. En dingen via Ali bestellen is altijd een stuk goedkoper dan bij een gewone speelgoed winkel laat staan dan verantwoord. Ik zelf verwacht dat dus niet van andere. Wel een irritatie puntje is vrienden die wel van het duurzame zijn zolang ze het luxe leven dat ze willen er niet voor moeten opgeven. En excuses zoeken. Dan denk ik geef gewoon toe dat je dit liever wilt en dat je bewust nu de keuze maakt voor geen duurzame keuze. Ook prima volgens mij. volgens mij gaan veel dingen  gepaard met bewust keuzes maken in het voor  of nadeel. Dat vind ik moeilijker dan mensen die het zich niet kunnen veroorloven. 

Duurzame banken zijn er ook trouwens zoals Triodos en ASN. Die investeren weer in groen. Of nutsbedrijven zoals qurrent of van de bron. Maar dat zijn ook echt zoektochten vind ik soms. Hoe groen een bedrijf echt is en waar die 'groene' stroom dan weer vandaan komt. 

Edited by Vlamke

Sueno.

"Heb je kinderen gebaard of ben je boven de dertig, dan is je vagina vaak wat ruimer"

Ik dacht ik ga duurzaam doen met zo'n cup maar dit wist ik nog niet en ben net 30 wheeeeeeh unsexy.

• Haha 3
  • Confused 1
  • Sad 1

Malibu

Er is trouwens ook een app waarmee je goedkoop eten op kunt halen bij supermarkten en restaurants. Zijn producten die die dag of de dag erna 'over datum' gaan, of die uit het assortiment gaan. Het zijn wel verrassingspakketten, dus als je een moeilijke eter bent miss lastiger. De app heet Too good to go.

Vriendin van me had vandaag dit voor 5 euro bij marqt

IMG-20181210-WA0014.thumb.jpg.3332db6c3745b2a9a85d8b308d8b8f4a.jpg

Edited by Malibu

shizzle
34 minutes ago, Sueno. said:

"Heb je kinderen gebaard of ben je boven de dertig, dan is je vagina vaak wat ruimer"

Ik dacht ik ga duurzaam doen met zo'n cup maar dit wist ik nog niet en ben net 30 wheeeeeeh unsexy.

HAHAHAHHA helemaal stuk. Is dat omdat als je ouder bent je vaker de D hebt gekregen? 😂😂

• Haha 1

Intouchables

Jaaaaaa wij hebben dus ook geen invalidetoilet en ik ben wel van 7.30 tot 18.30 de deur uit zeg maar. Dus dat is echt lang. Hebben een toilet met 2 wc’s en dan in het midden een kraantje. 

MademoisellePapillon

Eerder zwaartekracht hahhaahha

Maar als je vaak sport kan je het tegengaan ;)

Ja ik heb het ook al gedaan met wcpapier in een toilet of met een flesje water dat ik dan meenam.

Vlamke: tonzon... mmm ja ik geloof er niet in.... het lijkt me eerder gebakken lucht haha. Ik raad meestal isolatie tegen de onderkant van de vloer aan of de kruipruimte volgieten met schelpen. Maar dan kan je idd niet meer bij de leidingen (maar in een gewoon huis kan dat vaak ook niet...)

Maar een volsteense muur kan je het beste langs buiten isoleren (dan verlies je geen ruimte en heeft bouwtechnisch het minste problemen) maar ik geloof dat je in een karakteristiek huis woont toch? Dan kan je langs binnen isoleren, maar verlies je ruimte en moet je ervoor zorgen dat er geen condens optreedt. Ik ben persoonlijk erg fan van kalkhennep in die gevallen omwille van zijn goede eigenschappen bij vocht en condens en zomercomfort. Ga je je dak ook isoleren? Daar worden vaak papiervlokken voor gebruikt, heel snel klaar, een zeer goed zomercomfort en ecologisch. Bij het dak zou jk heel goed opletten dat je met een dampopen opbouw werkt. 

Vlamke

Hehe nou het doet wel iets iig qua binnentemperatuur en isolerende waarde. kruipkelder moet open blijven voor al het leiding werk om er ooit bij te kunnen dus dicht gooien is sowieso nooit een optie. Maar thanks voor tips! Ga eens lezen erover. Buitenkant is idd sowieso geen optie en we moeten ook oppassen met vocht dat omhoog trekt. Dus wat je aangeeft klinkt wel interessant. En dak isoleren moet sowieso aangezien er verdieping opkomt en daar ook eisen aan worden gesteld.

JIL.

Door dit topic heb ik me vanmiddag ook wat verdiept in die menstruatiecup, maar man... ik weet het nog niet hoor. Ik zou dat gigantisch goed voelen denk ik. En heb stolsels. Mja, ik kan tampons ook niet goed meer hebben...

Brrrrr...