Jump to content

wel of geen beugel?...

Recommended Posts

Hii, 

ik heb hulp nodig!! 

Er is mij altijd verteld dat ik geen beugel hoef, door de tandarts en laatst ook door de ortho. 

Mijn tanden staan niet heel scheef, maar mijn hoektanden staan een beetje naar voor en aan de onderkant staat er een hoektand een beetje scheef. ( dit vind ik niet zo erg want dat zie je niet zo goed)

Ik ben er sinds mijn 13e wel een beetje mee bezig met wel of niet, maar het altijd zo gelaten. 

Toch ben ik laatst naar de ortho gegaan omdat ik geen spijt wil krijgen en soms een beetje pijn heb met een appel eten. 

Hieruit bleek weer dat een beugel niet nodig is, maar ze raadde het mij wel aan omdat als ze mij zo zag, ze dacht dat ik er later dan misschien spijt van zou krijgen. (ze was super aardig trouwens!!)

Ze vertelde mij dat er een grote kans is dat als ik een beugel wil, ik 4 kiezen moet laten trekken (eng!) daarnaast zou ik slotjes mogen, ze biedt mij wel doorzichtige aan en daarna een nachtbeugel. 

De beugels maken mij niet heeel veel uit, maar 4 kiezen trekken wel. 

Mijn ouders vinden het echt niet nodig en vinden dat ik het zelf moet weten, ze steunen mij dus niet echt in de zin van erover praten, maar het blijft mijn keus. 

Nu moet ik toegeven dat ik wel echt een bange schijterd ben, maar 4 kiezen trekken en dan die prikken in je mond...

Ik ben nu 15 (in oktober 16) en zit in de 4e klas. 

Mijn vriend neemt nu ook nog een beugel en een vriendin van mij zegt ook 'gewoon doen'

Ik twijfel heeeel erg... Ik wil absoluut geen spijt krijgen of op mijn 20e met een beugel rondlopen. 

Maar die kiezen trekken weerhouden mij een beetje, ze staan namelijk niet zooo scheef. 

Wat vinden jullie, doen of niet?.. 

En toevallig iemand ervaring met beugels en/of kiezen trekken? 

654CA53B-171B-4245-8283-6EAD922FD0B2.JPG

A0A88D1A-284A-4F9E-9C78-CAB5D3E27610.JPG

IMG_3610.jpg

Assepoes

Ik vind niet dat je een lelijk gebit hebt nu! Voor je authenticiteit zou ik misschien geen beugel nemen denk ik... 

Dieke.*

Ik was 17 toen ik begon aan het traject van een beugel en kaakoperatie. Maar bij mij was eten wel een uitdaging, en kon mijn lippen met moeite op elkaar doen.

Maar de doorslaggevende reden dat ik gekozen heb voor beugel+operatie was wel onzekerheid./schaamte. Ik was in de loop van de tijd geluidloos gaan lachen, als ik at (of lachte) deed ik altijd mijn hand voor m'n mond. 

Dus de vraag is: hoe erg zit je ermee? 

Ik heb ook een paar kiezen laten trekken voor een beugel en dat is echt zoveel minder eng dan het klinkt! Bij mij moest dat toen omdat er eigenlijk niet genoeg plaats was voor al die kiezen, en mijn verstandskiezen zouden er sowieso niet meer bij passen. Heb je die al? Anders zou je je tandarts ook om advies kunnen vragen. Volgens mij is het financieel/verzekeringstechnisch gezien nu een stuk voordeliger dan na je achttiende. Als je onzeker bent over je gebit of je lach, er is nu absoluut niks mis mee! Maar stel dat je er wat aan wil doen, beter nu dan later. Naast dat het op de middelbare is het nog heel normaal is en daarna meer een uitzondering, duurt het ook nog eens minder lang als je wat jonger bent :)

Dobby*

Als je het wil dan zou ik het zeker doen. Die tanden trekken is even heel spannend en je hebt er een paar dagen last van misschien maar daarna ben je er vanaf! En die beugel valt ook wel mee uiteindelijk. 

@_Lins hoe heb jij dit ervaren en hoeveel kiezen waren het? Je loopt toch een paar dagen met gaten in je mond en ik ben soms zo’n stresskip.. stel dat je tanden later toch weer gaan verplaatsen en je dan gaten krijgt 🙈 ook zou k dan altijd 4 kiezen missen en als ze dr uit zijn moet je ook echt voor die beugel gaan natuurlijk 

Nou ik ben de grootste schijterd aller tijden bij de tandarts kan ik je vertellen maar ik kan me werkelijk niet meer herinneren of ik er echt last van had dus heel erg kan het niet geweest zijn! Verdovingen zijn vervelend, maar die prikjes duren misschien een paar seconden, en van het trekken voel je dan niks. Het is een paar dagen raar, en je moet even voorzichtig zijn met eten, maar echt niet nodig om je er druk over te maken :) Voor mij scheelt het als de tandarts even zegt wat hij gaat doen, dat ik een beetje een idee heb van wat er gebeurt. Maar eerlijk waar de verdoving is het vervelendste gedeelte en dat is zo snel voorbij dat je niet weet waarom je je er zo druk over maakte! 

Ik moest voor mijn beugel 4 kiezen laten trekken en had de twee onder er al uit, maar toen heb ik een fietsongeluk gehad waar ik ook flink wat ellende mee heb gehad (hechtingen in m'n gezicht, kon mijn beugel niet dragen ivm ontstekingen etc, heel naar). Toen heeft de orthodontist besloten dat die twee boven er niet meer uit hoefden. Gevolg is dat zodra mijn verstandskiezen boven doorkomen (ik ben nu 29 en ze zijn er onder allang maar boven nog altijd niet), ik ze meteen moet laten trekken, waarschijnlijk bij de kaakchirurg. Anders duwen ze alles scheef. Dus achteraf had ik liever die twee kiezen boven ook laten trekken!

Onder staat alles nog altijd keurig recht ook nu mijn verstandskiezen er zijn, en die gaten zijn door de beugel perfect dicht getrokken. Gaat best snel zelfs. En als je beugel eruit mag worden er vaak spalkjes geplaatst zodat je tanden netjes recht blijven staan. Werkt top!

Edited by _Lins
Poolaapje

Als het puur voor de 'esthetiek' is, zou ik geen beugel gaan nemen. Leuk juist dat je een natuurlijk gebit hebt in plaats van perfect rechte tanden! 

• Like 1

Ik heb op 'latere' leeftijd voor een beugel gekozen omdat ik tanden had die echt scheef waren, en zelfs zo dat ik ze niet goed kon poetsen. Ik vind dat jij juist een mooi gebit hebt en volgens mij staat er niets zo scheef dat je er niet bij kunt met flossen of poetsen. 

Je hoeft het niet te laten omdat je bang bent, want met dat kiezen trekken komt echt wel goed. Maar de vraag is wel echt of je het wilt. En of het heel erg nodig is.

Als ik geen kiezen hoefde te trekken, had ik het sowieso gedaan omdat het eigenlijk alleen maar mooier kan worden, en als ik het niet doe alleen maar lelijker omdat het nog kan verschuiven

Het klinkt alsof je kiezen er hoe dan ook uit moeten... dus dan hoeft dat je denk ik niet tegen te houden.

Ik zou het echt doen. Ik denk dat je gebit er heel erg van opknapt en vind het ook niet meer van deze tijd om met scheve tanden te lopen.

Ik had ook te weinig ruimte dus bij mij zijn er ook 4 kiezen uitgegaan en later nog 4 verstandskiezen. Ik ben zo blij dat mijn ouders dat toen hebben gedaan en dat dat allemaal kon.

Nouja je verstandskiezen kunnen er ook niet meer bij toch? Dan moet er sowieso wat uit.

Vind het trouwens niks afdoen aan hoe 'eigen' je eruit ziet als je tanden recht staan, die hebben toch niet bij iedereen dezelfde vorm sowieso. Nja, het blijft jouw beslissing maar ik zou er liever nu de tijd en moeite in steken dan er later achter komen dat je het toch graag had gewild! M'n vriend kijkt nu naar een beugel en dat gaat ten eerste langer duren dan toen hij jonger was en ten tweede mag hij nu de paar duizend euro zelf ophoesten, en haast niemand van z'n leeftijd heeft er nog een dus dat is nu nog een extra drempel. Ik ben blij dat ik dat op de middelbare al allemaal heb gehad!

Er zouden inderdaad geen verstandskiezen bij kunnen, maar verstandskiezen komen niet bij iedereen door. Maar als ze door zouden komen zou dit absoluut niet passen. 

Mijn verstandskiezen kwamen ook niet door, maar dankzij de foto's die ze voor de beugel namen, kwamen ze erachter dat eentje scheef groeide. Die moest operatief worden verwijderd. En de ander groeide wel omhoog, maar ook ietwat schuin, en ik had er geen ruimte voor en het duurde extreem lang. (De bovenste twee zijn nooit doorgekomen omdat ik ze niet had - dat was dan wel weer hanidg.)

Dus je weet maar nooit... zelfs als ze niet door zouden komen, moeten ze er misschien alsnog uit. En wat wel het voordeel is: nu wordt een beugel nog vergoed. Na je achttiende niet meer. Dus nu is wel het moment om het te doen, want over een paar jaar ben je al zeventien en met een beetje pech zit je echt wel twee jaar met een beugel. Zeker als je de elastiekjes niet altijd trouw draagt. 

Nogmaals, voor het zicht hoef je het niet te doen, want je gebit ziet er mooi uit. Maar als je al sinds je dertiende nadenkt over een beugel, dan denk ik dat je er over een paar jaar nog steeds over nadenkt. Dus dan zou ik jezelf die denktijd besparen en het wel doen.

Dat was veel makkelijker dan mijn verstandskiezen, omdat deze kiezen al aan de oppervlakte liggen en het schijnt dat deze ook minder diep geworteld zijn dan verstandskiezen.

Maar je gaat naar de kaakchirurg en die verdoofd je en trekt ze. Maar ik kan het me nog amper herinneren, het is voor mij al bijna 20 jaar geleden denk ik.