Jump to content
Sign in to follow this  
Maresa

Gezond eten & bewegen #12

Recommended Posts

Maresa

Hier even een nieuwe! De laatst besproken onderwerpen: fijne korte broeken om in te rennen & hardloopbh's. 

Met de laatste tip van Malibu: https://www.decathlon.nl/p/sportbroekje-fitness-900-voor-dames-zwart/_/R-p-X8491873?mc=8491873&c=ZWART#zoom=opened

 

Gezond eten & bewegen

Een leuk begrip, maar hoe doe je dat, wat is nu gezond en wat niet? In dit topic wordt er gepraat over gezond eten & bewegen, afvallen, aankomen en/of op gewicht blijven; wat voor sommige vanzelfsprekend is en voor anderen een stuk lastiger. Iedereen doet dit op zijn eigen manier, maar tips van anderen kunnen nooit kwaad.

 

Gezonde en/of magere tussendoortjes:

- Wortels

- Rode (of eventueel gele/groene) paprika

- Komkommer

- Cherrytomaatjes

- Rozijntjes

- Noten

- Banaan

- Yoghurt met (diepvries)fruit/noten/muesli en eventueel honing

- Appel met kaneel uit de magnetron

- Rijstwafel

- Los Fruit: appel/banaan/peer/druiven/aardbeien/meloen/ananas

- Soep (broccoli/tomaat/groente)

 

De nieuwe regels

 

- We willen dit topic graag houden zoals het is met leuke gesprekken en goede tips en het niet veranderen in een afvalstrijd, vergelijk-met-elkaar-topic of alleen maar eetlijstjes. Het vermelden van je BMI, gewicht, maat, lengte, afgevallen/aangekomen kilo's mag, maar ga er geen lijstjes van maken. Elke dag posten wat je gegeten hebt, hoeveel kcal je binnen hebt gekregen of er af hebt gesport en hoeveel kilo je vanochtend op de weegschaal zag is niet wenselijk. Heb je een vraag of je wel voldoende binnenkrijgt op een dag dan is een eetlijstje geen probleem.

- Respecteer elkaar, of iemand nu niet tevreden is met zijn lichaam omdat er twee kilo bij zit of iemand die ernstig overgewicht heeft. Iedereen valt op een andere manier af, ook al is dit niet jouw manier, dan kun je dit op een respectvolle manier duidelijk maken. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. We hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel en dat is gezond leven en tevreden zijn met jezelf.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ellentjah

Eigenlijk moet ik ook een korte hardloop broek maar vind dat echt een dingetje hoor. Mijn benen zijn echt lelijk en ik weet wel dat je niet voor de sier loopt maar om er dan meteen nadruk op te leggen😅.

 

ik ben sinds een paar weken begonnen met Fitness jumping. Omg wat is dat zwaaaaar. Ik dacht leuk voor er bij maar pfoe, ben blij dat t maar een half uurtje is haha.

dus nu loop ik 3x per week en 1x fitness jumping. Voelt wel goed zo bezig te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
freestyle

Gewoon doen hoor, waarschijnlijk niemand die er op let en anders dikke schijt aan de rest!

 

 

 

Hebben jullie die rel over de Nike plussize sportkleding ook meegekregen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yellkje

Nee? Wat was er aan de hand?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Assepoes

Oh ja bij RTL boulevard idd. Lompe opmerkingen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
shizzle

Ja belachelijk! 

 

Wat vinden jullie fijne snacks voor in de ochtend. Normaal eet ik altijd fruit maar ik moet gaan experimenteren met geen fruit in de ochtend. Ik deed voorheen wel noten maar ik vind een handje nootjes niet genoeg van ontbijt (8 uur) tot lunch (12:30). Ook yoghurt gaat de deur uit. Dus ik hoor graag jullie suggesties!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maresa

De eerste 20 dingen die ik bedacht hadden allemaal fruit en noten erin, tot zover mijn initiële input. :P 

 

Hoe sta je tegenover ei? Dat vult ook goed. Gewoon een gekookt ei kan, met een beetje peper of knoflookpoeder (vind ik zelf lekkerder dan zout). Of je kunt er een omelet van maken met groenten en kruiden erin. Iets minder gezond misschien is iets met kaas (en tomaat) en Italiaanse kruiden. 

 

Wil je ook geen toegevoegde suikers? Want anders zou je iets van een granenreep kunnen maken. Of pannenkoeken. Alhoewel ik daar zelf dan altijd wel iets zoets op wil dus dan kom je al snel uit op fruit of jam of zo. 

 

Je kunt lijstjes zoeken met groente, zoals deze: https://tasty.co/article/emofly/more-vegetables-for-breakfast 

Staan vast ook opties tussen die niets zijn, maar wie weet brengt het je op ideeën. 

 

(Kip & broc is dan altijd nog plan B. 😅)

 

Van Nike heb ik niets meegekregen, zo te horen gelukkig maar. 😕  Toevallig wel een rel rond Amerikaanse leggings waar een bedrijf heel goed op reageerde (allemaal van die trollende zeikzwammen). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cocoverde

Pff ja zo bizar en dom die opmerkingen van olcay en caroline tensen. 

 

Cherrytomaatjes, eventueel met italiaanse kruiden erop voor extra smaak

Worteltjes met hummusdip

Schijfjes komkommer, eventueel met tzatziki dip of aromat of andere smaakmaker 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Crush

Het was vooral olcay die de rel veroorzaakte met haar vreemde opmerkingen. En uitgerekend Peter r de Vries had toen een goede reactie 😅

 

Ik eet s morgens tussen ontbijt en lunch altijd fruit, soms een koekje dus aan mij heb je ook niet zoveel haha. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dieke.*

Ik eet altijd twee volkoren boterhammen met pindakaas en nog een kop thee erbij. 

Een boterham met de gewone pindakaas van de appie, en de ander met de honeycrunch pindakaas van de appie.

 

Ik ga er wel prima op😋

Share this post


Link to post
Share on other sites
iCake

@shizzle gekookt ei (of gebakken/roerei), soya yoghurt (vooral kokos vind ik heerlijk) met zonnebloem-/pompoenpitten en/of noten, pannenkoekjes (van mozarella, amandelmeel of andere vervangers, genoeg recepten te vinden). 

 

Dit soort dingen at ik toen ik 100% kh-arm at. Moet wel zeggen dat ik goed kan ontbijten en het liefst warm, dus ik eet rustig 3 eieren met spek ofzo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ikke87

@shizzle

Hieronder wat ideeen, even printscreens ervan.

En verder kan nog bloemkoolpap, eimuffins, roomkaas met ham, rookvlees met ei, omelet (meer als wrap beleggen) 

973AFE04-2A89-454A-B0D1-83D0EE7EBC39.jpeg

60D71A2B-A150-4F28-8BBB-EC353F19760B.jpeg

FF64B495-EB4D-48AC-8106-8BA14BDDCA02.jpeg

D6AACB5F-B3F3-4674-88A8-0234A812ED71.jpeg

5332EDB6-ACD4-422B-83F4-28A0D250EECE.jpeg

9FCEA9F0-92D7-425E-898A-ADFC69EECF1E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sueno.
2 uren geleden, Dieke.* zei:

Ik eet altijd twee volkoren boterhammen met pindakaas en nog een kop thee erbij. 

Een boterham met de gewone pindakaas van de appie, en de ander met de honeycrunch pindakaas van de appie.

 

Ik ga er wel prima op😋

 

Dit doe ik ook! Als ik minder eet dan dat krijg ik echt trek en hoofdpijn. Om 16u eet ik vaak magere yoghurt met nootjes of fruit oid, maar weet niet of dat 's morgens al lekker is (zonder het fruit dan iig).

 

@shizzle Uit nieuwsgierigheid: waarom experimenteer je met geen fruit eten in de ochtend?

Share this post


Link to post
Share on other sites
shizzle

thanks allemaal voor jullie input! Het hoeft niet persee koolhydraatarm te zijn maar ook wel niet super suikerrijk. Maar ik zie wel een paar opties waar ik wat mee kan. 

 

@Sueno. ik heb al een paar jaar een paar rare klachten waarvoor ik meerdere keren naar de dokter ben geweest maar waar ik nooit een antwoord of oplossing voor heb gekregen. Sinds twee jaar geleden begon ik opeens heel erg aan te komen, terwijl dat heel gek was want ik trainde toen nog met een personal trainer + voedingscoach en leef sowieso gezond. Maar ook echt alleen bij mn buik. Daarnaast heb ik al ene paar jaar een super rare uitslag waar ik ook al 4x bij een dokter voor ben geweest en inmiddels 3x bij een dermatoloog. NIemand weet wat het is. Inmiddels heb ik binnenkort een afspraak bij een academisch ziekenhuis in de hoop dat iemand weet wat het is. Tevens sta ik (blijkbaar) in een soort van standaard fight of flight modus waar ik maar niet uit kom. Ik zag het zelf als allemaal losse dingne, maar het zou best eens kunnen dat het allemaal met elkaar te maken heeft. Een hormonaal dingetje.

 

En een paar dingen om mee te 'experimenteren'  of het helpt is minder zuivel en geen fruit in de ochtend. Nou ontbijt ik natuurlijk altijd met yoghurt en heb ik voor 12 uur al zeker drie stuks fruit binnen. Dus dat wordt wel even een aanpassing. Vandaar dat ik hier om tips vroeg. Het is niet om af te vallen ofzo. Maar ik zou het alleen al zooo fijn vinden als ik van die uitslag af ben, want dat jeukt als de neten. Word daar echt helemaal gillend gek van. Plus het laat lelijke littekens achter en het ziet er niet uit. Maar vooral de jeuk!! Verder zijn er wat supplementen die ik kan slikken, beter slapen, liever voor mezelf zijn (dit is mijn grootste uitdaging haha), minder zwaar sporten, met zon bril op achter je laptop/tv zitten. Nou ja allemaal haalbare dingen dus daar wil ik me wel voor inzetten, kan alleen maar beter van worden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sabrina*

Herkenbaar verhaal, Shizzle. Ik heb sinds het stoppen van de pil een hormonale disbalans. Ik heb van een Chinese Geneeskundige een dieet gekregen en dat werkt goed. Vind het heel lastig om me daaraan te houden, maar merk het direct wanneer ik iets eet wat niet ‘mag’. Wellicht iets om je in te verdiepen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nookie

@Sabrina* hoe uit zich die disbalans voor jou? En doe je nu het hormoondieet of iets anders?

 

@shizzle ik heb de super simpele eiwitreep er nog niet tussen zien staan. Vult zeker tot aan lunch. Bij kruidvat heb je ze voor 99 cent per stuk als je online duur vindt. (Ik wel)

Share this post


Link to post
Share on other sites
shizzle

@Sabrina* ah goeie, dat is ook wel iets om in het achterhoofd te houden. Ik ga nu eerst naar het LUMC voor de uitslag. En ik heb ook contact gehad met een osteopaat. 

 

@Nookie oeh ja dat is ook echt een hele goeie! 

 

Ik heb net soja yogurt gekocht, ben ik ook wel benieuwd naar. Maar shit is echt duur. Ik dacht ook nog aan iets van rijstewafels met weet ik het er op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yellkje

Bij de Jumbo hebben ze ook portieverpakkingen kokosyoghurt. Volgens mij ook met aardbeismaak. Erg lekker, maar wel met geraffineerde suiker. 

 

Ben benieuwd of je verschil gaat merken!

Share this post


Link to post
Share on other sites
MademoisellePapillon

Sabrina, kan je wat meer uitleg geven daarover? Hoe kom je bij zo iemand, wat houdt het precies in? Ik heb erg last van hormonale schommelingen (ongelijke cyclussen, veel pms, zware menstruatie, niet altijd een eisprong) waarschijnlijk door jaren pilgebruik? De dokter wil/kan er niks aan doen zo lang ik geen kinderen wil, en het enige wat ze willen doen is me weer aan de pil krijgen... maar het maakt me vreselijk labiel op sommige momenten en ik wil gewoon normaal kunnen functioneren. Ik ben zeker 3 a 4 dagen in de maand niet echt toerekeningsvatbaar (😂) of heb ik te veel pijn om goed te functioneren. Dat is echt contraproductief, maar volgens de dokter niet echt een probleem ofzo...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sabrina*

Oke, even iets meer 😄

Mijn klachten lijken erg op die van jou MP, maar waren chronisch na het stoppen met de pil. Van de een op de andere dag volledig labiel: depressief, zag het leven niet meer zitten, last van woede uitbarstingen, huilen om niets. Fysiek ook veel veranderingen: al mijn opgebouwde spierkracht en flexibiliteit kwijt en daarvoor in de plaats onverklaarbare pijnklachten. Ondanks mijn gezonde eet- en beweegpatroon werd mijn buik dikker. Dit in het kort. Mijn cyclus is nog niet helemaal op gang gekomen, maar ik heb er vertrouwen in dat dit wel weer komt.

 

Anyway, de artsen wilden me idd gewoon terug aan de pil helpen (ik heb immers geen kinderwens). Voor mij geen optie en ik voelde me daardoor niet serieus genomen. Ik weet aardig wat over hormonen (door mn werk) en kon mijn klachten daardoor linken. Eerst het hormoondieet geprobeerd, wellicht niet lang genoeg, maar het leek niet te helpen. Toen verder opzoek gegaan via Google. Las dat veel vrouwen baat hadden bij accupunctuur en dat past wel in mijn straatje, dus ook via Google iemand gevonden. Zij heeft zich gespecialiseerd in hormoonklachten. 

 

Het eerste consult in ze aan mn pols en tong opmerken wat er allemaal ‘mis’ was met me. Wist zo mijn hele fysieke geschiedenis op te dreunen, zonder dat ik iets had gezegd daarover. Ik heb dieetadvies van haar gekregen en accupunctuur. De accupunctuur hielp direct tegen de stemmingswisselingen en ben ik nu aan het afronden. Dieet werkt heel goed, maar deel ik hier niet, omdat het past bij mijn lichaam en dus niet perse voor iedereen werkt. Moest iig alles omgooien en alles eten waar ik een hekel aan heb. Dat vind ik een beproeving, maar al na een week voelde ik me beter en namen alle vage klachten af. 

 

Mijn vorige menstruatie was voor het eerst in 15 jaar volledig pijnloos. Geen pms, geen extreme bloeding, geen stemmingswisselingen, geen buik- of rugpijn. Dat geeft hoop. Nu nog zaak om de cyclus weer goed op gang te krijgen, maar dat kan nog een aantal maanden duren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...