Jump to content
Sign in to follow this  
Maresa

Gezond eten & bewegen #12

Recommended Posts

Dieke.*

Haha klopt Maresa, is ook niet alles. Maar momenteel zit ik met een lekker tempo van 5:45 op een hartslag van 170. 
Voel me er prima bij, maar dat moet ik niet langer dan 10km doen denk ik.

Met mijn eerste race met hartslagmeting tikte ik de 188 aan... 😅

En ik wil heel graag terug naar mijn conditie van mijn atletiektijd, toen ik in principe 5km in 22 minuten moest kunnen lopen. Dus heb nog ff te gaan 😋

Maar goed dat je zegt om even op de eiwitten te blijven letten!

Maar het is inderdaad raar, want als ik goed slaap, is mijn hartslag gemiddeld 48 of 49... en is nu soms al 42 of 41 op sommige momenten in mijn slaap..

@Sueno. : het is eigenlijk heel saai, maar je kan trainen om op een lagere hartslag te lopen door naast intervaltrainingen ook duurtrainingen te gaan doen.
Je hartslag kan je verdelen in vijf zones D1, D2, D3, D4 en D5. Als ik op mijn horloge kijk verdeelt die het onder in kleuren: grijs, blauw, groen, oranje, rood.
Hoe die zones verdeeld zijn heeft te maken met oa gewicht, lengte en leeftijd.

Voor mij is tot D1 met max hartslag 114. Vanaf 115 gaat ie naar D2 met max 133. Dan D3 tot 152, D4 tot 171 en D5 190. Of 190 ook daadwerkelijk mijn max is, weet ik niet. Gok dat ie wel hoger zou moeten kunnen :P

Als ik een duurtraining wil doen, moet ik eigenlijk zorgen dat mijn hartslag niet boven de 133 uitkomt tijdens een training. Dat gaat nu nog erg moeizaam, want dan word ik gedwongen zo langzaam te lopen dat ik eigenlijk aan het sjokken ben. 

Op het moment dat het lukt spreek je in plaats van koolhydraten namelijk de vetten aan om te verbranden. 

In het kort heb ik dit gevonden: Verbeterd de vetverbranding en koolhydraatverbranding. Toename haarvaatjes in vooral de langzamere spiervezels. Ook betere hormoonwerking en enzymwerking. Vergroting van het hartvolume. Door de training van de vetstofwisseling zal het lichaam eerder en ook bij hogere snelheid kiezen voor vetverbranding dus besparing van koolhydraten tijdens wedstrijden.

Ik wil dus trainen om te zorgen voor dat laatste wat genoemd wordt: dat mijn hartslag niet meer 170 is op een tempo van 5:45, maar 150, of nog liever 140.
Maar het vergt wel een andere mentaliteit als je aan het lopen bent. Want je merkt ook niet meteen resultaat, het is training voor de lange termijn.

Ik weet er ook niet helemaal het fijne van, dus als iemand op- of aanmerkingen heeft, verbeter me aub, of vul aan. Gracias 🙏

JIL.

Maar effe een stomme vraag, hoe train je op die hartslag dan? Mijn hartslag is in rust 60, maar bij inspanning schiet hij gauw naar 200, waardoor ik me gauw ook ellendig voel. Niet dat ik sportaspiraties heb haha, maar ik ben benieuwd hoe je daarop zou moeten trainen.

freestyle

Zijn er hier mensen die aan suppen doen? Maresa, toch? Ik zit eraan te denken om een supboard aan te schaffen, maar vraag me af of je zoiets nou echt vaak doet. Mijn vriendinnen hebben bijv. geen supboard, dus dan zou ik meestal in m'n eentje gaan. Ik ben wel benieuwd naar gebruikservaringen van anderen :D.

MademoisellePapillon

Ik heb er een, in de eerste zomer wel een paar keer gebruikt, in de tweede zomer maar een of twee keer. Vooral het alleen moeten gaan is nogal een drempel.... En koudwatervrees haha, het moet al heel warm zijn, en het is ook niet leuk als er veel plezier bootjes zijn die golven maken. Op een meertje of kanaal zonder gemotoriseerd verkeer lijkt het me veel leuker. Zou het wel leuk vinden om deze zomer weer te gaan doen... (Pandora??? 😁

• Like 1

zwerver.

Ik heb er vorig jaar 1 gekocht en toen heel veel gedaan. Wij kamperen ooo veel en gaan dan bv kamperen waar je ook kan kanoën. Ook mee genomen op vakantie. Toevallig gister weer even schoongemaakt en ga volgende week weer eens t water op; is wel weer even een drempel om te gaan maar het gevoel als je eenmaal weer er op staat is heel fijn.

Koop ajb wel een goede, dus niet een van de lidl of action ofzo. Ik heb mijne tweedehands bij een verhuurder verkocht. Dat was er dus 1 die een seizoen verhuurd is geweest en die ze dan daarna verkopen. 

volgens mij zijn trouwens die van de Decathlon ook wel oke om mee te beginnen!

ik heb zelf een yoga supboard, maar zou ook wel graag een tour board willen want dan ga je wel wat makkelijker t water door 😂 Op mn yoga board ook wel prima én de kans op omvallen is nihil haha.

Edited by zwerver.

MademoisellePapillon

Ik heb dus wel eentje van de action🙊

Maar die is voor mij ook wel prima... Nog nooit gevallen in ieder geval. 

OH en ja we hebben hem ook meegenomen op kampeervakantie en dat is heel erg leuk, toen heb ik er wel een week dagelijks veel gebruik van gemaakt, en dan heb je het geld er al bijna uit, tov huren.... 

zwerver.

Ja vallen is niet zozeer het probleem, wel de sterkte (heb het dan wel over opblaasbare) en het verschil in hardheid/doorbuigen etc.

MademoisellePapillon

En wat zou ik dan precies moeten voelen dat niet goed is? Snel ga ik niet denk ik, 5 km per uur, maar het gaat me ook meer om de activiteit dan om de afstand... 

freestyle

Thanks dames! Hier in de buurt is een mooi meer om het te doen of de gracht in de stad. Daar zie ik wel vaker suppers. In je eentje is indd toch een drempel, blazen jullie hem bv elke keer weer opnieuw op als je gaat suppen? En daarna weer laten leeglopen? Ik heb geen idee of die in mn auto past, op het dak kan sowieso niet.

Ik heb een beetje research gedaan en wil dan indd wel een goeie. Ik heb nu deze op het oog: https://www.supboard-99.nl/moai-sup-board.

Edited by freestyle

Dieke.*

@JIL. oeh sorry, zag nu pas je vraag nog staan😅 Duurtraining doe je door op heel laag tempo te sporten. Dus superlangzaam hardlopen bijvoorbeeld, voor minimaal een halfuur. 

MademoisellePapillon

Ik woon niet zo ver van het water dus meestal laat ik hem de hele zomer opgeblazen, het is wel even een werk het opblazen en terug inpakken.... 

zwerver.

Meestal zijn de goedkopere minder hard als ze opgeblazen zijn. Als je dan lichte golfjes hebt dan ‘klappert’ hij al snel op het water. Bij een goede kun je hem bij wijze van spreken tussen 2 stoelen zetten en er op staan zonder dat hij doorbuigt.

Maar het hoeft niet per se hoor, als deze fijn is voor jou is het natuurlijk top! Maar denk dat je het verschil wel merkt :)

Je moet een grote auto hebben als ie opgeblazen erin past 🤪

ik heb een elektrische pomp dus blaas hem steeds weer op, duurt zo’n 10 minuten :)

Maresa

Hier ook nog een late reactie. :P  Die van mij laat ik vooral veel opgepompt staan. Onlangs heb ik voor het eerst een elektrische pomp gekocht, maar nog niet geprobeerd. 

Tips heb ik nog in deze blogreeks (is wel wat ouder maar de tips zijn nog relevant): https://gezondergenieten.nl/sup-door-de-sloten/

freestyle

Jij supt dus wel vaak? Ga je ook wel alleen?

Marjan*

Iemand de tip voor een gratis app waarmee je kunt leren hardlopen? 

Ik had eentje maar toen ik een opbouw schema wilde moest ik ineens een abonnement nemen... 

Sueno.

Niet gratis maar het is de 1.99 per maand waard: Rennen met Evy.

Maresa
On 5/26/2020 at 3:32 PM, freestyle said:

Jij supt dus wel vaak? Ga je ook wel alleen?

Ja! En soms met Ivy voorop.

Dit jaar nog niet vaak, hoor, ik wacht tot het water ‘open’ is hier (ze zijn nog aan het bouwen en dus is er een tijdelijke weg over het water). Maar ik til hem binnenkort een keer naar de andere kant en dan kan ik weer los. :) 

10 hours ago, Marjan* said:

Iemand de tip voor een gratis app waarmee je kunt leren hardlopen? 

Ik had eentje maar toen ik een opbouw schema wilde moest ik ineens een abonnement nemen... 

Via Nike: NRC is dat. :) 

perle

En via run2day of runnersworld vind je veel schema’s, ook 0-5 km. Maar vind Evy echt de beste, zeker een aanrader!

• Like 1

shizzle

We mogen straks weer sporten!! 🎉🎉🎉 omg ben er zo blij mee. Hoop echt dat ik weer les mag geven, kan niet wachten. 

• Like 2

freestyle

Ik heb gister m'n sup binnengekregen. Kijk wat een beauty 😄! Misschien ga ik vanavond al proberen, er ligt een diep voor mn huis en ik heb aanlegstijgers gevonden die aansluiten op de stadsgrachten!

IMG_20200527_195706.thumb.jpg.5e6823e0306748e278a78aca9f82bbf7.jpg

• Like 4