Jump to content
Sign in to follow this  
Cocoverde

Werktopic #13

Recommended Posts

freestyle

Dankjewel voor jullie reacties. Ik ben dus nog niet begonnen met de functie he, dus evaluatie kan nog niet. Sowieso wil ik er uren voor, want het gaat wel 1,5 dag beslaan. Ik ben nu beleidsadviseur op 1 terrein, er wordt dan van mij verwacht meer strategisch te denken en verschillende terreinen aan elkaar te koppelen en overstijgend te adviseren. Dat is dus wel degelijk een stapje omhoog.

Vanuit mijn huidige functie zit ik natuurlijk ook in allerlei teams/projectgroepen, maar dit is wel ff iets wat daaraan niet direct is gerelateerd.

HAHA.wait what?

Ja ik vind dit ook altijd een lastige kwestie. Voor beide kanten valt wat te zeggen. Ik vind Maresa haar laatste voorstel wel een goeie. Dat je het nu alvast benoemt dat je dit mee wil laten wegen voor je beoordeling aan het eind van het jaar. Dan vraag je nu niet direct iets, maar laat je wel merken dat ze aan het eind van het jaar niet met niets kunnen komen.

Al zijn vrouwen ook vaak ‘bang’ om zoiets te vragen, waar een man dit allang gedaan had omdat hij iets extra’s gaat doen.

Aan de andere kant kun je misschien ook je eigen glazen ingooien als je er nu iets voor vraagt. Zeker in deze tijd, kunnen ze ook denken oh ‘freestyle’ wil er wat voor hebben hoor. Ook in de toekomst zullen ze je dan misschien minder snel vragen. Ik denk dat je het even goed moet aanvoelen wat gepast is in deze situatie en de mensen met wie je te maken hebt.

Staat er ook nog iets in je contract of functieomschrijving over dit soort projecten? Soms wordt er in je contract opgenomen dat je door de werkgever op bepaalde projecten ingezet kan worden of je takenpakket kan wijzigen vanwege omstandigheden of ‘nood’. Een corona-crisis valt hier misschien ook onder?

Linguine
3 uren geleden, freestyle zei:

Dankjewel voor jullie reacties. Ik ben dus nog niet begonnen met de functie he, dus evaluatie kan nog niet. Sowieso wil ik er uren voor, want het gaat wel 1,5 dag beslaan. Ik ben nu beleidsadviseur op 1 terrein, er wordt dan van mij verwacht meer strategisch te denken en verschillende terreinen aan elkaar te koppelen en overstijgend te adviseren. Dat is dus wel degelijk een stapje omhoog.

Vanuit mijn huidige functie zit ik natuurlijk ook in allerlei teams/projectgroepen, maar dit is wel ff iets wat daaraan niet direct is gerelateerd.

Hmm ok, hoe je het nu omschrijft zou ik zoiets nog steeds gewoon als onderdeel van m'n werk zien. Als je er iets extra's voor verwacht zou ik het idd tijdens een functioneringsgesprek bespreken dan, niet nu in ieder geval.

Leah

Ja ik sluit mij aan bij Linguine. Als ik nu een complexer project zou oppakken met meer verantwoordelijkheden zou ik ook eerst laten zien dat ik dat aankan en daarna loonsverhoging vragen op basis van mijn ontwikkelde competenties en ervaring.

Malibu

Ja ik zou er ook niet direct om vragen aangezien het maar om 1,5 dag gaat en dus niet een hele functieverandering. Bij een functioneringsgesprek zou ik het wel aankaarten.

meelezerNr.2

Wow, nee, misschien ben ik te afwachtend maar vind net als @Linguine en @ikke87 en de rest, vind het ergens gewoon bij je werk horen dat je met deze crisis omgaat? Dat heeft iedereen met een bepaalde functie die te maken heeft met Corona lijkt me. 

Als iedereen die meer werkt / meer verantwoordelijkheid krijgt in deze situatie waar niemand aan wat kan doen om extra waardering zou vragen...

Sorry zit echt niet in me en vind er wat van. 

Summer vibes

Ik ben het ook eens met @Linguine, en vooral ook met @perle. Ik zou het als onderdeel van m’n functie zien (zeker omdat je al beleidsadviseur bent..) en als een mooi moment dat je kan laten zien wat je kan en wat je waarde is, zeker in crisis tijd etc.

dan kan je als je een volgende stap wil maken dit aandragen als ervaring. Ik zou hier echt geen extra waardering voor vragen.

freestyle

Nou, als het aan jullie ligt word ik nooit rijk 😜. (dit is een grapje he). Ik ga het gewoon doen en kijk hoe het zich ontwikkelt. Als ik na verloop van tijd echt kan aantonen dat ik nieuwe competenties/verantwoordelijkheden heb, ga ik de waardering daarvoor wel ter sprake brengen.

ikke87

Bij ons is dat ook heel gewoon om aan mee te werken en word ook van je verwacht in je functie dan, met name als beleidsadviseur. 
wij hebben deze werkgroepen ook en van diverse disciplines nemen daar dan mensen aan deel. Dat kan niet altijd het management zijn omdat zij met andere dingen al druk zijn.

maar wellicht is dat iets wat typerend is voor de zorg en bij andere bedrijven/instellingen niet gewoon is. 

zou het dan ook eerder meenemen in mijn functioneringsgesprek en nav je kunnen en prestaties vragen om een opschaling. 

• Like 1

freestyle

Natuurlijk ben ik bereid om in crisistijd een stapje extra te zetten, zoals iedereen dat doet. Maar als je voor langere tijd complexere taken krijgt en meer verantwoordelijkheid draagt dan past bij je huidige functieomschrijving, denk ik dat je op een gegeven moment - als je dat kan aantonen - best de waardering daarvoor ter sprake mag brengen.

Zoals ik al zei neem ik vanuit mijn huidige functie al deel aan verschillende (interdisciplinaire) werk/projectgroepen en dat vind ik ook normaal! Dit is een andere vraag ;).

Edited by freestyle

Linguine

Maar nu zeg je ook iets anders: dat je het ter sprake kunt brengen op het moment dat je t kunt aantonen. Ik denk dat de meesten zich daar wel in kunnen vinden, dat je het dus bij je functioneringsgesprek benoemt als het je goed af is gegaan.

freestyle

Ja, dat zeg ik naar aanleiding van jullie overwegingen :).

Linguine

Ahh oke! :) Nou, succes iig! Leuk dat je er meer taken en verantwoordelijkheden bij krijgt.

Maresa

Oooh ik dacht dat je al twee maanden zo werkte (met extra taken/belasting), dat had ik verkeerd begrepen. Anders zou ik inderdaad wachten tot je kunt aantonen wat je hebt gedaan. En dan geldt mijn bericht voor na die periode. :P