Jump to content
Sign in to follow this  
Nookie

Corona

Recommended Posts

JIL.

Ik heb wel een kleine vaste kern met wie ik wel eens in de buitenlucht afspreekt. Een heel enkele keer binnen, op afstand. Op mijn werk (max 4 collega's) is het devies zoveel mogelijk thuis te werken, maar op de woensdagochtend doen we wel samen (op afstand) op kantoor koffie.

Ik denk zelf dat je met goede hygiëne en een beetje afstand een eind komt. Maar als introvert persoon is er dus niet zoveel anders voor mij.

Wat is wel onaceptabel vindt is 1,5m afstand op langere termijn en de beboeting daarvan, en met name wat voor omgangsvormen dit voor kinderen inprent. De basishouding die nu gekweekt wordt is dat je de ander moet wantrouwen, omdat die jou ziek kan maken. En dat vind ik echt slecht voor de latere ontwikkeling. Ik vind het ook gezond dat ik met mijn kind naar de winkel moet kunnen, om hem zo waarde van spullen en geld aan te leren. Nu doe ik dat uiteraard niet (1x in mijn kar meegenomen geloof ik), maar dat soort basiswaarden in de opvoeding vind ik belangrijk.

Voor kinderloze mensen spelen er natuurlijk heel andere dingen, maar ik merk dat ik dit zelf nu ook belangrijk vind.

Edit: Afgelopen weekend heb ik wel op een terras geluncht en heb met verbazing zitten kijken naar mensen die met mondkapje het terras opgingen, gingen zitten, dat ding op hun kin schoven en vervolgens met de handen aan de mond gingen zitten. Toen ze vertrokken deden ze het mondkapje weer omhoog. Dan snap je er in mijn ogen totaal niks van! Maar het waren wel Belgen geloof ik, wellicht dat over de grens andere dingen gebruikelijk zijn.

Edited by JIL.

_Lins

Ik werk ook nog thuis. Er zijn wel plannen om het kantoor weer 25% te openen maar dat vereist een hoop planning en ik sta niet per se te springen om weer te gaan. Spreek regelmatig met mijn ouders af maar altijd in de tuin en geen knuffels ofzo (we doen nu buigingen, dat is wel leuk 😋). Vrienden ook iets meer maar ook altijd buiten en dan houden we minimaal een meter afstand, merk dat 1.5 niet altijd te doen is maar een meter is gevoelsmatig makkelijk zeg maar. Het enige wat ik binnen aan 'sociaal' contact heb is mijn wekelijkse vioolles, maar ook daar is het met afstand. En als ik buiten de deur ben geweest altijd handen wassen (als ik de hele dag thuis ben geloof ik het wel hoor), en na bezoek ook altijd ff de deurklinken en het toilet poetsen. 

Het is niet echt een houdbare situatie, met name voor ouderen en mensen die om wat voor reden dan ook in de verzorging zitten vind ik het erg hard. Aan de andere kant lijkt het me wel goed als we eens een keer flexibeler zijn in werklocatie (bijv dat thuiswerken bij verkoudheid normaal wordt of je überhaupt niet meer iedere dag naar kantoor hoeft), wat extra hygiëne kan geen kwaad (al mag het af en toe wat minder panisch), en misschien hoeven we wat minder vaak in het vliegtuig te stappen voor een leuke vakantie. 

Maar ja, de horeca en ook zeker de culturele sector hebben het superzwaar. Dat zie ik wel in m'n omgeving en ik weet nog niet heel goed wat ik ervan vind. Daar wordt ook veel gewezen op mensen en onderzoeken die de huidige regels tegenspreken. Misschien zit daar wat in, ik denk sowieso dat alle maatregelen een kwestie zijn van beslissen met te weinig kennis en/of voortschrijdend inzicht. Het is achteraf makkelijk praten, maar wat er gebeurt bij versoepeling weet eigenlijk niemand.

heleen55

Bij mijn werk, ook overheid, moet ik tot september sowieso thuis werken en ook al geruchten gehoord dat dit mogelijk tot december verlengd wordt. Ik vind het wel lastig, merk dat ik geen energie meer haal uit mijn werk... maar snap tegelijkertijd ook wel dat ze deze keuze maken. 

Verder vind ik het zeker belangrijk om netjes om te gaan met de coronaregels. Wel zie ik buiten af en toe vrienden, maar tot nu toe max met 3 huishoudens en 5 personen geweest. We moeten toch nog maar afwachten hoe de komende weken of maanden gaan verlopen, maar vind dat we allemaal ook een verantwoordelijkheid hebben naar elkaar toe en de coronaregels voor nu hebben te accepteren. 

_Lins

Maken jullie je druk over eventueel zonder werk komen te zitten trouwens?

Ik merk dat bij ons het werk wel echt terug begint te lopen. Het idee was dat dat in de tweede helft van het jaar weer aan zou trekken maar ik heb persoonlijk mijn twijfels. Vind het moeilijk in te schatten of ze er mensen uit zouden gooien, voorlopig is iig de intentie om iedereen binnen te houden. Maarja.

stefanie.

Bij ons in verpleeghuis met bezoek is wel goed geregeld ze mogen elke dag komen 2 uur lang (korter mag natuurlijk ook) wel vaste tijdsblokken. En mogen er nu 2 alleen of samen . Wel jammer dat het niet overal zo goed is geregeld en het maar bv 1 keer in de week is, half uur ofzo. 

Zie weer gelukkige mensen al ging het zonder bezoek ook goed. Wij hadden dan ook geluk met een mooi terras. Waar nu nog steeds dankbaar gebruikvan word gemaakt. 

En langzaam komt er wat meer bij , nu weer naar buiten bv. Blij dat dit gelijkelijk gaat! 

• Like 1

Assepoes

@flyingbutter ja we hebben niet alle bureaus bemand (Dus 1 ertussen zonder iemand ofzo) en normaal hadden wij ook veel mensen van hoofdkantoor bij ons zitten, die mogen dan niet komen. Maar je merkt toch dat je ff bij elkaar mee kijkt op je scherm ofzo, zulk soort situaties 

en officieel moet ik na elke klant mn handen schoonmaken en daar zijn ook de spullen voor hoor. Maar merk dat ik dat niet doe! 

ik spreek niet met 10 af ofzo maar soms wel met stuk of 4. 

fijn om te lezen dat jullie toch ook wel iets anders erin staan dan ik van te voren dacht!

edit: op mijn werk is het trouwens drukker dan ooit. Hadden altijd wachttijden van 2-4 weken ofzo en nu zitten we voor 8 weken vol! 

flyingbutter
1 uur terug, _Lins zei:

Maken jullie je druk over eventueel zonder werk komen te zitten trouwens?

Ik merk dat bij ons het werk wel echt terug begint te lopen. Het idee was dat dat in de tweede helft van het jaar weer aan zou trekken maar ik heb persoonlijk mijn twijfels. Vind het moeilijk in te schatten of ze er mensen uit zouden gooien, voorlopig is iig de intentie om iedereen binnen te houden. Maarja.

Bij ons was er in het begin ook angst, maar de cijfers zijn boven verwachting goed. En dat is nog steeds zo, ik hoef me dus geen zorgen te maken over mijn baan. We nemen zelfs nieuwe mensen aan. Ik denk dat we daarin wel een uitzondering zijn: we hebben de branche -online & communicatie/marketing - ook mee.

Malibu

Ik heb dus juist werk door de crisis. Ik werkte eerst aan de tegemoetkoming voor bedrijven en sinds vandaag bij de regeling voor de flexwerkers. Heb dus ook afgelopen maanden op kantoor gezeten, maar daar werden de maatregelen echt best wel goed nageleefd. Ja je kwam heus wel eens te dichtbij, maar dat gebeurt in de supermarkt ook. Iedereen waste wel constant zn handen en meldde zich ziek als er sprake was van lichte verkoudheid bij partner etc. Had ergens wel verwacht dat het op een gegeven moment bij iemand raak zou zijn, maar dat is dus gelukkig niet gebeurd. Maarja dat was ook wel de reden dat ik eerst amper met mensen afsprak, want dan zou de keten potentieel vrij groot worden.

shizzle

Wij gaan ook nog niet naar kantoor, denk ook pas in september. We mogen wel maar er kunnen geen ramen open bij ons dus zolang er niet geventileerd kan worden ga ik daar ook echt niet zitten. Zie ook niet onwijs de noodzaak ervan, zou alleen voor gezelligheid zijn. 

heb pas 2x vriendinnen gezien, een keer bij mij binnen maar wel op afstand en een x op afstand in de tuin. Komt maar langzaam op gang bij mij. Heb ook pas een x op het terras gezeten met m’n zus. Ik kijk zelf veel meer uit naar de sportschool weer open. Dat ga ik ook echt wel doen. Maar doe daar ook wel voorzichtig, afstand houden etc. 

ik heb me even zorgen gemaakt om mijn baan, mijn contract moet 1 sept verlengd worden maar inmiddels denk ik wel dat t goed gaat komen. M’n manager loopt continu te klagen dat er zo veel werk aan komt dus zou heel bizar zijn als ze mijn contract niet zouden verlengen. 

pandora

Ik ben eerlijk gezegd ook wel iets minder voorzichtig dan jullie als ik dit zo lees. Had in Nederland al de hele tijd een redelijk grote "bubbel" met mijn ouders, zussen en vriend en 2 vrienden die ik ben blijven zien. En nu ik terug ben in België al paar keer op het terras geweest en aantal mensen gezien (wel max 2 per keer). Grotere groepen samen zou ik ook nog niet willen, plus ik werk nog thuis dus dat scheelt ook wel qua dagelijks contact. 

Jil, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die situatie op het terras. Bedoel je dat die mensen hun mondkapje dus op de verkeerde manier gebruiken? Want op het terras draag je toch in principe geen mondkapje lijkt me 😬

Crush

En mondkapjes dienen er toch ook vooral voor om zelf niet anderen te kunnen besmetten? Want je kunt in principe nog steeds besmet raken met een mondkapje dacht ik.

Mijn baas heeft sinds vorige week onze bezetting weer opgevoerd. Eigenlijk niet nodig maar hij is nogal een hork wat dat betreft dus mijn leidinggevende kon het ook niet meer tegen houden.. gelukkig is ons kantoor wel ruim opgezet en is de afstand tussen de bureaus groot genoeg. En ik vertrouw er ook wel op dat mensen met klachten thuis blijven. Collega's met een gezinslid in de risico groep mogen gelukkig ook nog thuis blijven.

Verder merk ik ook wel dat ik langzamerhand weer meer mensen zie. Meeste wel in de buitenlucht, maar zoals m'n ouders niet. We hebben morgen ook een uitvaart van mijn oom en heb m'n familie toch wel geknuffeld hoor. Doen ze niet met iedereen maar soms is er toch even behoefte aan nu. (Overlijden is ook niet corona gerelateerd)

Maresa

Mijn ouders geven na lange tijd weer een knuffel aan Ivy en Olivia (nichtje van Ivy), en passen ook weer sinds vorige maand op hun kleinkinderen. Maar ons geven ze nog geen knuffel en ze houden afstand. Ook toen we hun trouwdag vierden, dat was best gek ook. Mijn vader gaf me 'per ongeluk' een high-five toen we een groot cadeau in de auto hadden geladen, daar schrok hij zelf toen een beetje van. Terwijl ik aan de ene kant denk: ja, wel goed om er rekening mee te houden, maar aan de andere kant: niemand uit onze familie of vriendengroep heeft zelfs maar lichte verschijnselen gehad. Dat voelt niet onveilig zeg maar.

Ik denk dat sociale druk bij ons voor de helft meespeelt (rekening houdend met wat anderen willen/vinden/denken), de andere helft is oprecht voorzichtig willen zijn. Met als kanttekening dat er in de afgelopen maand nul gevallen in onze stad zijn geregistreerd. Dat voelt dan ook weer veiliger denk ik.

Wij hebben wel al mondkapjes besteld (en binnen), wasbare, voor het OV en het vliegtuig. En we hebben de hoop dat we dan in de herfst mijn zusje en haar vrouw kunnen opzoeken in Boston. In dat deel van de VS gaat het gelukkig een betere kant op (ik heb bijna wekelijks contact met een vriendin van mij die in NY woont en zij vertelde dat ze net getest is en gezond is bevonden om haar familie voor het eerst weer op te zoeken), dus ik hoop het echt.

Naïef genoeg denk ik dan weer niet dat ik er heel ziek van word. Maar goed, dat denkt niemand natuurlijk. Ook een soort geruststelling voor jezelf. En ondanks dat probeer ik maar gewoon rekening te houden met wat wel/niet kan. Dat er nu veel in de buitenlucht kan vind ik een voordeel! We hebben nu twee 'feestjes' gehad, redelijk kleinschalig nog (onze vriendengroep plant nu ook hoe laat iedereen op kinderverjaardag komt, zodat niet iedereen er tegelijk is), en zaterdag vieren we Ivy's verjaardag - ook wat kleiner. Stefans ouders komen bijvoorbeeld een week later los langs, en we hebben niet al te veel mensen uitgenodigd. We laten binnen alle deuren open (openslaand naar twee kanten toe) en zullen vooral in de tuin zijn, dus dan beperk je het risico. Sowieso komt dan niemand met klachten (vrienden belden laatst ook af omdat zij een kuchje en een loopneus had - ze voelde zich verder prima, maar kwam dan dus niet). 

Ik sluit me trouwens wel aan bij Jil: ik vind deze manier van omgaan met elkaar niet fijn en geen goed voorbeeld. Wel ben ik blij dat Ivy beseft dat het tijdelijk is. Ze zegt regelmatig dat ze hoopt dat Corona snel over is - het ergste vindt ze dat ze op school niet kan trakteren. 

Momenteel houd ik mijn hart vast voor een eventuele tweede golf - ik hoop echt zo hard dat die er niet komt. Ik geloof eerlijk gezegd wel dat we het met minimale maatregelen (niezen in elleboog, handen wassen, afstand houden, ziek melden en thuisblijven bij verkoudheid, meer vanuit huis werken, vaker/meer testen en dan evt. in quarantaine) kunnen redden, maar angst is een slechte raadgever in zulke gevallen (wat er dus ook gebeurde toen de scholen dicht gingen).

Summer vibes

Hier in Houston gaan de aantallen echt gestoord omhoog sinds een week. Het is echt zo kut :(

het is hier sowieso zo anders verlopen dan bv in NL. Wij hebben nog nooit een piek gehad, in totaal pas 400 doden oid (op 5 miljoen mensen) sinds maart.

en ook al heel lang is alles weer open, wel masks en social distance.

En nu gaat t dus helemaal mis en aaaarg ik trek het heel slecht. En dan zie ik op insta iedereen in NL helemaal chill en leuke dingen doen. 

officieel hebben we geen nieuwe regels nog, behalve dat masks nu officieel verplicht zijn, maar eigenlijk was dat op meeste plekken al wel. Ben heel benieuwd en beetje bang. Niet om t zelf te krijgen ofzo (we zijn goed verzekerd gelukkig en allebei gezond), maar meer qua als de boel weer dicht gaat. Wilde ff frustratie delen pff 

Juud*

@Summer vibes ik hoorde vandaag van een vriendin van mij (haar vader woont/werkt ook in Houston) dat wellicht de grenzen voor Europa dicht blijven tot einde dit jaar... heb jij hier wat over gehoord? 

Summer vibes

De Amerikaanse ambassade in NL heeft dat gezegd paar dagen terug maar erna daar ook weer excuses voor aangeboden omdat dat helemaal nog niet duidelijk is. Er is niks over gezegd en trump heeft alleen vorige week ofzo gezegd dat de grenzen voor toeristen wss weer opengaan binnenkort. Maar dat is maar afwachten!

met hoe t nu in Amerika gaat qua covid denk ik eerder dat t probleem is dat je Europa niet meer inkomt!

tis echt heel erg balen, we hadden zo gehoopt dat m’n ouders bv eind aug of begin sept konden komen (heb ze nu bijna 11 maanden niet gezien), maar t zit er niet in denk ik. 

pandora

Aahw ja echt rot Summervibes, snap dat je je frustratie wilt delen. En ook wel ergens 'gek' dat het nu ineens zo hard stijgt ondanks toch wel distancing en maskers (neem aan dat er geen hele grote events zijn nog?). Het is zo moeilijk in te schatten wat het virus gaat doen :( 

Maresa

Kennen jullie dit overzicht al? 

https://www.endcoronavirus.org/countries

Hier zie je dat het in de VS ook per staat erg verschilt (je kunt doorklikken naar een statenkaart). Ik begrijp je frustratie echt goed, SV. :( Met Trump weet je het natuurlijk ook sowieso nooit welke kant het opgaat, los van het virus zelf. Sterkte daar!

JUSTFUN

Ik viel gister zowat van mijn fiets. Wij hebben dit weekend gewoon kermis 😱

Maresa

Wow, serieus? Bijzonder dat dat gelukt is, daar zullen ze vast veel maatregelen voor hebben genomen qua looproutes etc.! Maar aan de andere kant zijn pretparken ook weer open (al is daar vaak iets meer ruimte). En in de steden is het ook weer drukker. 

Wat ik hoopgevend vind is dat het aantal gevallen ook na de versoepelingen niet sterk toeneemt, dus ik snap wel dat dit soort dingen ook weer doorgaan.

stefanie.

Ohh echt hier gaat gelukkig niet door. En als wel zou zijn ging ik er niet heen.