Jump to content
Sign in to follow this  
Maresa

SHUT #113

Recommended Posts

Crush

De rioleringen in Nederland zijn inderdaad niet ingesteld op zoveel verharding. Ze moeten nu veel meer water op kunnen vangen dan jaren geleden. En wettelijk gezien moeten lager gelegen percelen ook het water van hogere gebieden opvangen. 

_Lins

Tja, de tuinen direct om me heen zijn voor max de helft bestraat dus dat valt nog mee - en het zakte in mijn eigen tuin supergoed weg (heb ook relatief weinig bestrating) dus dan zie je idd wel de waarde van voldoende groen (of een andere aankleding, ik heb bijv ook een stuk met boomschors). Maar er zullen er idd genoeg zijn met volledige bestrating in de tuin en als je dan alleen afwatering naar het riool aanlegt, helpt dat natuurlijk niet bij zo'n bui, dan ligt het riool al vol. Er is best ruimte voor een paar sloten of geulen in de wijk zonder dat dat echt zou storen, ik zou wel voor zijn. Er ligt iets verderop al een sloot, maar dan vormt de wijk denk ik nog net een kuil (wij zijn gelukkig nog niet het diepste punt) waardoor het niet goed genoeg daarheen wordt afgevoerd. Ik ga denk ik met de hovenier overleggen wat voor ideeën hij heeft, proberen of er met de gemeente wat meer te bereiken is, en een paar noodoplossingen bedenken (en extra bescherming voor als we bijv op vakantie gaan). Ik snap wel dat ze waarschijnlijk niet het halve riool gaan vervangen, dat is enorm kostbaar, maar er zijn wel meer mogelijkheden voor waterafvoer zodat woningen beter beschermd worden :)

@Crush wat houdt dat praktisch gezien in? Dat als je huis lager ligt je in feite pech hebt wettelijk gezien omdat jouw perceel dat water op hoort te vangen? 

Crush

@_Lins als het van nature laag ligt in principe wel. "Burenrecht: (Regen)water | Wet & Recht" http://www.wetrecht.nl/burenrecht-regenwater/ dit ligt het wel meer toe.

En zou het sowieso bij de gemeente melden. Als zij in een buurt meer en vaker meldingen krijgen zullen ze ook meer aanleiding hebben om het te onderzoeken en op zoek te gaan naar een oplossing. 

_Lins

Thanks, interessant om te lezen. En heb idd melding gemaakt bij de gemeente, hopelijk reageren ze daarop. Denk graag mee over hoe het hier verbeterd kan worden :) al zal ik zelf ook wat maatregelen moeten treffen want een verzekering vergoedt dit geintje nu waarschijnlijk wel maar ook geen 4x ofzo, die zijn ook niet gek. Maar eerst even afwachten wat ze van de vloer zeggen. 

Crush

Komt er iemand van de verzekering om te kijken? Dan zou je die misschien ook kunnen vragen om mee te denken? Die mensen zien dit vaker de laatste tijd, dus wellicht hebben ze tips.

_Lins

Ik heb nog geen bericht gehad van de verzekering, even afwachten dus, maar wel een goed idee om tips te vragen als er iemand langskomt idd :)

Ik kreeg net wel al een telefoontje van de gemeente. Het was idd al bekend dat het riool hier ontoereikend is, de rioolbeheerder had ook al een paar jaar plannen liggen maar het gemeentebestuur heeft daar geen geld voor willen vrijmaken tot nu toe - wellicht nu wel. Hij maakt vrijdag een rondje door de wijk en komt dan ook even hier langs om de plannen uit te leggen, dan kan ik eventueel ook nog ideeën aandragen natuurlijk. Ik ben wel benieuwd, denk inmiddels vooral dat je breder moet denken qua oplossing dan alleen de afvoercapaciteit verhogen. Ruimte voor wateropvang, wellicht parkeerplaatsen anders verharden (grind laat bijv veel meer water door dan bestrating), misschien kan er meer groen komen of verlaagde stukjes, en als ze de boel toch open gaan breken kunnen de straten misschien een paar cm omlaag tov de huizen om meer water daar op te kunnen vangen ofzo. Ga iig even een paar dagen erin duiken denk ik om mee te denken voor wat er mogelijk is want puur van het riool afhankelijk zijn is niet de oplossing.

Leah

Het is ook een hele droge periode geweest waardoor de grond ook onvoldoende water kan opnemen. Fijn dat de gemeente er mee bezig is!

Crush

In mijn gemeente is vanwege wateroverlast nu ook weer een stadsbeek aangelegd (soort grachtje) en halfverharding op veel plekken in die wijk. Las er toevallig vanmorgen nog wat over. 

freestyle

Ik heb een vraagje voor alle mensen die hun ogen hebben laten laseren. Kwam laatst ook al ter sprake er zijn er hier wel een aantal! Ik heb een vooronderzoek gedaan, en daaruit blijkt dat ik grote pupillen heb die voor een klein stukje buiten het bereik van de laser vallen. Daardoor kun je na het laseren (meer) last krijgen van halo's, schitteringen etc. Ik twijfel dus of ik dat risico wil nemen of niet. Iemand van jullie hier toevallig ervaring mee?

sunshine_girl

Wie heeft er ervaring met een verzwaringsdeken?

Zagen/merken jullie snel resultaat?

Wij hebben er vandaag 1 binnengekregen voor Sem, en weet dat het ongeveer 2 weken kan duren voordat je eraan gewend bent. Al hoop ik dat uitwerking ervan sneller gaat.

HAHA.wait what?
6 uren geleden, freestyle zei:

Ik heb een vraagje voor alle mensen die hun ogen hebben laten laseren. Kwam laatst ook al ter sprake er zijn er hier wel een aantal! Ik heb een vooronderzoek gedaan, en daaruit blijkt dat ik grote pupillen heb die voor een klein stukje buiten het bereik van de laser vallen. Daardoor kun je na het laseren (meer) last krijgen van halo's, schitteringen etc. Ik twijfel dus of ik dat risico wil nemen of niet. Iemand van jullie hier toevallig ervaring mee?

Ik heb het dus een maand geleden laten doen en ben nog niet volledig hersteld qua scherpte. Maar heb verder (nog) geen last gehad van licht. Ik zou het wel eng vinden in jouw geval als ze hier al voor waarschuwen. Hoe groot is de kans? Zeiden ze daar nog iets over. Als het 10% is, zou ik het risico misschien nog wel durven nemen.

freestyle
27 minuten geleden, HAHA.wait what? zei:

Ik heb het dus een maand geleden laten doen en ben nog niet volledig hersteld qua scherpte. Maar heb verder (nog) geen last gehad van licht. Ik zou het wel eng vinden in jouw geval als ze hier al voor waarschuwen. Hoe groot is de kans? Zeiden ze daar nog iets over. Als het 10% is, zou ik het risico misschien nog wel durven nemen.

Over kansen hebben ze het niet gehad, ik weet ook niet of je dat kan voorspellen. Ze hadden het er meer over dat je eraan kan wennen en mee leert leven. Ik zie het dan alleen een beetje als van de regen in de drup? Ik ben nog aan het overwegen om ergens anders een second opinion te gaan doen, misschien dat er in een andere kliniek wel meer technische mogelijkheden zijn?!

HAHA.wait what?

Ja dat zou ik in ieder geval proberen. Misschien zijn zij ook iets meer of minder genuanceerd in de risico’s. Dat geeft dan mogelijk wel wat meer duidelijkheid voor je. Wel echt balen!

freestyle

Ja, wel balen inderdaad! Maar jouw herstel is dus ook nog niet optimaal, of hoort het wel zo te gaan?