Jump to content
Sign in to follow this  
pandora

Weerwolven anno 2020

Recommended Posts

pandora

Spelregels

Belangrijk: uit voorzorgsmaatregelen zal niemand de rollen van de spelers te weten komen voordat het spel afgelopen is.

Algemeen

Het weerwolfspel, naar het kaartspel Weerwolven van Wakkerdam, is een spannend rollenspel waarin je, samen met je medespelers, een rol aanneemt van een wolf, burger, ziener, sorcerer (en daarbij evt. burgemeester) in een fictief middeleeuws dorpje. Dit dorpje wordt geteisterd door de weerwolvenvloek: twee dorpelingen veranderen 's nachts in moordlustige weerwolven die niets liever willen dan hun dorpsgenoten op te peuzelen! Maar er is hoop, het dorpje kent ook een aantal inwoners die de (magische) kunsten beoefenen om de weerwolven af te weren. Werk samen, span samen, verdeel en heers, kun jij de wolven onder jullie vinden?

Kort

Het spel wordt gespeeld op normale werkdagen, te weten maandag tot en met vrijdag.

Lynchtijd: 20:00 uur. Alle deelnemers stemmen voor deze aangelegenheid. Stemmen voor dit tijdstip inleveren (via PM) bij de GM.

Herstemming lynchtijd: 21:00 uur. Bij een gelijkspel heeft de burgemeester de beslissende stem. Voor 21.00 geeft de burgemeester dit via pm door aan de GM.

Lunchtijd: 22:00 uur Nederlandse tijd. Alleen wolven en specials stemmen voor deze aangelegenheid. Stemmen voor dit tijdstip inleveren (via PM) bij de GM.

Uitslagen: Uitslagen van de lynch en lunch volgen gewoonlijk maximaal 15 minuten na het sluiten van de stembus.

Communicatie: Het is uiterst verboden om buiten het speltopic om met elkaar te communiceren, graag overleg dus in het speltopic houden. Weerwolven zijn uitgezonderd op deze regel.

Vragen: Graag! Vragen kan je natuurlijk altijd stellen via PM aan de GM. Geen vragen naar de verkeerde personen sturen AUB

Schermnaam: Alsjeblieft je schermnaam niet veranderen gedurende het spel, anders weet niemand meer wie je bent.

Niet stemmen: Een deelnemer die, bewust dan wel onbewust, geen stem uitbrengt, stemt automatisch op zichzelf.

Inactiviteit: De GM heeft altijd het recht om een inactieve speler uit het spel te verwijderen. Met 'inactief' wordt bedoeld: een speler die niks of weinig post in het speltopic. Zij zal een PM krijgen van de GM. Heeft de speler geen goede reden en is zij niet van plan actiever deel te nemen, dan zal de speler sterven aan inactiviteit.

Dood: Het spel gaat over weerwolven, niet over zombies. Een dode deelnemer heeft het recht op een afscheidspost, maar in deze post mogen geen verdere verdenkingen meer geuit worden. (Als je dus bang bent te sterven, uit je verdenkingen van te voren!). Dode mensen mogen niet meer overleggen, posten of op andere manieren helpen.

Privéberichten die van de GM afkomen mogen in géén geval geplaatst worden. De tekst mag niet gekopieerd worden en er mag ook zeker geen screenshot van worden geplaatst.

Rol: Algemeen

Iedere speler van het spel houdt zich minimaal aan de roleisen voor de rol villager. Hieronder vallen dus ook de wolven en de specials, die doen alsof zij een villager zijn. Over het algemeen geldt: speel actief! Post je verdenkingen naar elkaar en breng je stem(men) uit.

Het doel van het spel is het vinden van de wolven. Dit wordt gedaan door verdenkingen te posten in het speltopic naar medespelers toe en door een stemming (de lynch), waar alle deelnemers hun stem uitbrengen op de persoon die ze het meest verdacht vinden. De persoon met de meeste stemmen wordt vervolgens aan de galg gehangen en is dan dood. Het is aan de wolven om samen te werken en de villagers op een dwaalspoor te zetten en de galg te ontlopen, terwijl zij 's nachts (de lunch) een onschuldig iemand opeten zodat er steeds minder villagers over blijven...

Rol: Burger (Villager)

Villagers zijn de normale doorsnee dorpelingen in het dorp, zonder speciale krachten. Villagers hebben het recht om eenmaal per dag, voor 20:00 uur, te stemmen op een mede-villager die zij verdenken van het wolf zijn. Verder is het de bedoeling dat een villager haar verdenkingen uit naar mede villagers, in de hoop hiermee de wolven te traceren. Analyseer de lynches en de lunches, analyseer elkaars uitspraken, zoek naar verdachten, en houd een oogje uit naar de vriendelijke specials die jullie kunnen helpen.

Villagers (en vriendelijke specials) winnen het spel zodra alle wolven aan de galg gehangen zijn.

Rol: Weerwolf

De wolven zijn de boosdoeners in het spel, zij zien er overdag uit als normale villagers maar 's nachts veranderen zij in beestachtige wolven. Wolven hebben dezelfde rechten als villagers, en daarnaast hebben ze het recht om samen eenmaal per nacht, voor 22:00 uur, een onschuldige dorpeling uit te zoeken en deze op te eten. Wolven weten van elkaar wie ze zijn, ze werken samen, overleggen, praten en stemmen voor elkaar, (via e-mail, pm, app...) om de villagers dwars te zitten en letten ook goed op voor de vriendelijke specials, die een gevaar voor ze zijn. Dode weerwolven mogen hun medewolven niet meer helpen.

Wolven winnen het spel zodra er evenveel wolven over zijn als villagers (bijvoorbeeld drie om drie).

Rol: Ziener (Seer)

De seer is een villager met speciale krachten. Zij heeft dezelfde rechten als de villagers en daarnaast nog het recht om iedere nacht, tussen 20:00 en 22:00 uur, de rol van een medespeler op te vragen, welke ze zal ontvangen indien ze de nacht overleeft (na 22:00). De seer is dus de enige persoon die 100% zeker kan weten wat de rollen van medespelers zijn en moet dus, op een bepaalde manier, haar informatie overbrengen op de villagers zonder zelf ontdekt te worden.

De seer wint het spel zodra alle wolven aan de galg gehangen zijn.

Rol: Sorcerer

De sorcerer is een villager met speciale krachten. Zij heeft dezelfde rechten als de villagers en daarnaast ook nog het recht om iedere nacht, voor 22:00 uur, een medespeler in bescherming te nemen, waardoor de wolven die medespeler die nacht niet kunnen opeten. De sorcerer doet dit door een PM te sturen naar de GM. De sorcerer beschermt blind, ze weet dus van te voren niet wie welke rol heeft. De sorcerer zal dus goed moeten opletten en kan zo levens redden. De sorcerer mag ook zichzelf beschermen.

De sorcerer mag niet 2 nachten achter elkaar dezelfde persoon beschermen. Indien de sorcerer iemand succesvol in bescherming neemt, zal dit in het speltopic door de GM beschreven worden, er wordt echter niet bijgezegd wie de sorcerer beschermd heeft.

De sorcerer wint als de villagers het spel winnen, omdat zij met de villagers meespeelt.

Rol: Burgemeester

De rol van burgemeester is een extra rol (komt dus bij je gewone rol), deze wordt op de 1e avond gekozen. BELANGRIJK: Bij een gelijk aantal stemmen beslist de burgemeester tijdens de lynch wie er aan de galg gehangen wordt. Als dit voor 21:00 nog niet besloten is volgt een herstemming. Iedereen kan burgemeester worden. De burgemeester kiest als zij sterft zelf een opvolger, mocht de burgemeester sterven aan inactiviteit volgt een herstemming voor de nieuwe burgemeester.

Spelers

[Let op, spelers graag bij Nickname noemen, om verwarring te voorkomen!]

1. BigTasty

2. Terabithia 

3. perle

4. Yellkje

5. Linguine

6. Ellentjah

7. Maresa

8. Turningtables

9. Sannenas

Edited by pandora

pandora

Alle rollen zijn verstuurd, ik verklaar bij deze het spel officieel voor geopend ;)

Ellentjah

Jeeeej leuk! Let the game begin!

Sannenas

Ik wil wel burgemeester zijn. Zijn er nog andere kandidaten?

Linguine

Spannend! Ik wil ook wel burgemeester zijn :).

Sannenas

Op basis waarvan gaan jullie stemmen zometeen? 

Maresa
43 minutes ago, Maresa said:

Ik ook! Leuk, we zijn begonnen! :D 

Slim om dat voorafgaand aan de rollen te doen, Sannenas - je zou inderdaad ook een goede burgemeester zijn. Maar als wolf juist heel gevaarlijk, dus ik ben benieuwd wat je motivatie is nu je je rol hebt...

Deze had ik per ongeluk in het aanmeldtopic gezet. ;) 

Ellentjah

Ik wil opzich ook wel burgermeester zijn!

@Sannenas das een goeie vraag dat vind ik altijd zo verrekte moeilijk zo’n eerste dag! 

Linguine

Ja heel lastig is dat! Ik stem zelf denk ik op basis van activiteit, omdat er verder nog weinig te verdenken valt op zo'n eerste dag.

Yellkje

Ja leuk, we zijn van start! 

Ik hoef niet perse burgemeester te worden. 

Maresa

Ik stem meestal op basis van 'vertrouwen', en als ik niemand durf te vertrouwen, dan liever op mezelf. 

Dan moet er nog aardig wat af gepraat worden voor ik dat kan beslissen... misschien kan dus iedereen die wel/geen burgemeester wil worden dit toelichten?

Voor mij is het heel simpel: er doen nu spelers voor het eerst mee (dan is het een stuk lastiger), dus die vallen voor mij af. En de ervaren spelers zou ik alleen in overweging nemen als ze overtuigend genoeg zijn in hun burger-zijn. 

Ellentjah
2 minuten geleden, Linguine zei:

Ja heel lastig is dat! Ik stem zelf denk ik op basis van activiteit, omdat er verder nog weinig te verdenken valt op zo'n eerste dag.

ja eerste dag is toch altijd beetje gissen en vage vermoedens. 

@Maresa snap ik wel! Ik zelf ben nog nooit burgermeester geweest (volgens mij heb ik ooit ook maar 1 of 2x meegespeeld überhaupt) maar als ik daarmee villagers zou kunnen redden is het natuurlijk wel mooi! Dus zou het er wel op willen wagen!

Yellkje
3 minuten geleden, Maresa zei:

Dan moet er nog aardig wat af gepraat worden voor ik dat kan beslissen...misschien kan dus iedereen die wel/geen burgemeester wil worden dit toelichten?

Dat lijkt me een goed idee, dan heb je in elk geval iets om mee te werken. 

Ik ben een nieuwe speler, hallo! Ik kies ervoor geen burgemeester te willen worden omdat ik mij dan beter op dit spel, en mijn rol, kan focussen. 

Sannenas

Ik weet niet of ik het helemaal met je eens ben over dat je geen burgemeester kunt zijn als je het spel nog niet zo vaak hebt gespeeld. Als je in een groep komt die heel vaak samen speelt en je bent dan nieuw, ja oké, dan kun je misschien iets afzien aan de speelstijl van verschillende mensen en dus betere beslissingen nemen, maar in feite weet niemand wie wel of geen wolf is. De enige reden dat ik burgemeester wil zijn is voor het geval dat ik zelf een van de twee ben die gelycht zou kunnen worden (en gezien ik me over het algemeen redelijk snel verdacht maak op een of andere manier, lijkt me dat wel handig).

Ik ga voor BM dus sowieso op mezelf stemmen en ik denk dat ik voor de lynch ga kijken wie ik het minst vertrouw, wie er anderen (nu al) verdedigd en als er niemand bovenuit springt ga ik voor iemand die inactief is. We hebben niet zo veel mensen en dus niet zo veel tijd. De kans dat een wolf heel inactief is, is denk ik niet zo groot.

pandora

Edit, sorry, dit staat nog niet helemaal duidelijk in mijn beginpost maar klopt het dat er op dag 1 alleen nog maar gestemd wordt op burgemeester en niet meteen al iemand gelyncht wordt door de dorpelingen? Want het is zo dat er echt nog weinig is om jullie op te baseren voor Lynch, dus dit lijkt mij eigenlijk eerlijker. Moet zelf ook echt weer even inkomen. Dan zou dus vandaag alleen een stem voor burgemeester zijn om 20u, en dan wel al een lunch van de wolven en de specials.

Edited by pandora

Sannenas

Ik dacht altijd beide op dag 1. Volgens mij maakt het ook niet heel veel uit of je die eerste stemming verplaatst naar morgen, dan heb je nog net zo weinig.

meelezerNr.2

Ohh we gingen al beginnen! Super ! (laatste stukje aanmeldtopic niet meegekregen haha)

Ik wil geen BM zijn want werk onregelmatig, en mocht de pleuris op mijn werk uitbreken dan heb ik geen  tijd meer. 

Maresa

Ik heb even online weerwolven gekeken en meestal is er geen lynch op dag 1, maar het wordt wisselend wel/niet ingezet.

Wil je alvast graag een extra burger eruit, Sannenas? :P Ik sluit me eerder bij Pandora aan. 

Je zegt dat je morgen niet veel meer informatie hebt, maar ik zou juist zeggen van wel. Je weet wie de wolven dan opaten (of wilden opeten) bijvoorbeeld. Dat is echt al een heel verschil. 

Linguine

Ik zou ook zijn voor morgen de eerste lynch inderdaad! Hoe meer info hoe beter, je wil er niet een burger uitstemmen natuurlijk.

Ik wil graag burgemeester worden omdat ik een burger ben, en omdat ik dit spel al vaker heb gespeeld. Ik denk dus dat ik op basis daarvan goede beslissingen kan maken wanneer de stem van de burgemeester cruciaal is.

Sannenas

Jullie hebben gelijk, ik dacht dat we alleen de stemmen voor de BM zouden hebben.