Jump to content
Sign in to follow this  
pandora

Weerwolven 2020.2

Recommended Posts

pandora

Spelregels

Belangrijk: uit voorzorgsmaatregelen zal niemand de rollen van de spelers te weten komen voordat het spel afgelopen is.

Algemeen

Het weerwolfspel, naar het kaartspel Weerwolven van Wakkerdam, is een spannend rollenspel waarin je, samen met je medespelers, een rol aanneemt van een wolf, burger, ziener, sorcerer (en daarbij evt. burgemeester) in een fictief middeleeuws dorpje. Dit dorpje wordt geteisterd door de weerwolvenvloek: twee dorpelingen veranderen 's nachts in moordlustige weerwolven die niets liever willen dan hun dorpsgenoten op te peuzelen! Maar er is hoop, het dorpje kent ook een aantal inwoners die de (magische) kunsten beoefenen om de weerwolven af te weren. Werk samen, span samen, verdeel en heers, kun jij de wolven onder jullie vinden?

Kort

Let op: Het spel wordt om de dag gespeeld: een lynch op de ene dag, een lunch op de andere dag. Op dag 1 (vandaag) zal er naast de lunch van de wolven wel ook een burgemeester worden gekozen. Dan is er morgen enkel een lynch, woensdag lunch enz...!

Lynchtijd: 20:00 uur. Alle deelnemers stemmen voor deze aangelegenheid. Stemmen voor dit tijdstip inleveren (via PM) bij de GM.

Herstemming lynchtijd: 21:00 uur. Bij een gelijkspel heeft de burgemeester de beslissende stem. Voor 21.00 geeft de burgemeester dit via pm door aan de GM.

Lunchtijd: 20:00 uur. Alleen wolven en specials stemmen voor deze aangelegenheid. Stemmen voor dit tijdstip inleveren (via PM) bij de GM.

Uitslagen: Uitslagen van de lynch en lunch volgen gewoonlijk maximaal 15 minuten na het sluiten van de stembus.

Communicatie: Het is uiterst verboden om buiten het speltopic om met elkaar te communiceren, graag overleg dus in het speltopic houden. Weerwolven zijn uitgezonderd op deze regel.

Vragen: Graag! Vragen kan je natuurlijk altijd stellen via PM aan de GM. Geen vragen naar de verkeerde personen sturen AUB

Schermnaam: Alsjeblieft je schermnaam niet veranderen gedurende het spel, anders weet niemand meer wie je bent.

Niet stemmen: Een deelnemer die, bewust dan wel onbewust, geen stem uitbrengt, stemt automatisch op zichzelf.

Inactiviteit: De GM heeft altijd het recht om een inactieve speler uit het spel te verwijderen. Met 'inactief' wordt bedoeld: een speler die niks of weinig post in het speltopic. Zij zal een PM krijgen van de GM. Heeft de speler geen goede reden en is zij niet van plan actiever deel te nemen, dan zal de speler sterven aan inactiviteit.

Dood: Het spel gaat over weerwolven, niet over zombies. Een dode deelnemer heeft het recht op een afscheidspost, maar in deze post mogen geen verdere verdenkingen meer geuit worden. (Als je dus bang bent te sterven, uit je verdenkingen van te voren!). Dode mensen mogen niet meer overleggen, posten of op andere manieren helpen.

Privéberichten die van de GM afkomen mogen in géén geval geplaatst worden. De tekst mag niet gekopieerd worden en er mag ook zeker geen screenshot van worden geplaatst.

Rol: Algemeen

Iedere speler van het spel houdt zich minimaal aan de roleisen voor de rol villager. Hieronder vallen dus ook de wolven en de specials, die doen alsof zij een villager zijn. Over het algemeen geldt: speel actief! Post je verdenkingen naar elkaar en breng je stem(men) uit.

Het doel van het spel is het vinden van de wolven. Dit wordt gedaan door verdenkingen te posten in het speltopic naar medespelers toe en door een stemming (de lynch), waar alle deelnemers hun stem uitbrengen op de persoon die ze het meest verdacht vinden. De persoon met de meeste stemmen wordt vervolgens aan de galg gehangen en is dan dood. Het is aan de wolven om samen te werken en de villagers op een dwaalspoor te zetten en de galg te ontlopen, terwijl zij 's nachts (de lunch) een onschuldig iemand opeten zodat er steeds minder villagers over blijven...

Rol: Burger (Villager)

Villagers zijn de normale doorsnee dorpelingen in het dorp, zonder speciale krachten. Villagers hebben het recht om op de 'lynchdagen', voor 20:00 uur, te stemmen op een mede-villager die zij verdenken van het wolf zijn. Verder is het de bedoeling dat een villager haar verdenkingen uit naar mede villagers, in de hoop hiermee de wolven te traceren. Analyseer de lynches en de lunches, analyseer elkaars uitspraken, zoek naar verdachten, en houd een oogje uit naar de vriendelijke specials die jullie kunnen helpen.

Villagers (en vriendelijke specials) winnen het spel zodra alle wolven aan de galg gehangen zijn.

Rol: Weerwolf

De wolven zijn de boosdoeners in het spel, zij zien er overdag uit als normale villagers maar 's nachts veranderen zij in beestachtige wolven. Wolven hebben dezelfde rechten als villagers, en daarnaast hebben ze het recht om samen op de 'lunchdagen', voor 20:00 uur, een onschuldige dorpeling uit te zoeken en deze op te eten. Wolven weten van elkaar wie ze zijn, ze werken samen, overleggen, praten en stemmen voor elkaar, (via e-mail, pm, app...) om de villagers dwars te zitten en letten ook goed op voor de vriendelijke specials, die een gevaar voor ze zijn. Dode weerwolven mogen hun medewolven niet meer helpen.

Wolven winnen het spel zodra er evenveel wolven over zijn als villagers (bijvoorbeeld drie om drie).

Rol: Ziener (Seer)

De seer is een villager met speciale krachten. Zij heeft dezelfde rechten als de villagers en daarnaast nog het recht om in de 'lunchnacht' (de avond dat de wolven actief zijn), tussen 18:00 en 20:00 uur, de rol van een medespeler op te vragen, welke ze zal ontvangen indien ze de nacht overleeft (na 20:00). De seer is dus de enige persoon die 100% zeker kan weten wat de rollen van medespelers zijn en moet dus, op een bepaalde manier, haar informatie overbrengen op de villagers zonder zelf ontdekt te worden.

De seer wint het spel zodra alle wolven aan de galg gehangen zijn.

Rol: Sorcerer

De sorcerer is een villager met speciale krachten. Zij heeft dezelfde rechten als de villagers en daarnaast ook nog het recht om in de 'lunchnacht' (de avond dat de wolven actief zijn), voor 20:00 uur, een medespeler in bescherming te nemen, waardoor de wolven die medespeler die nacht niet kunnen opeten. De sorcerer doet dit door een PM te sturen naar de GM. De sorcerer beschermt blind, ze weet dus van te voren niet wie welke rol heeft. De sorcerer zal dus goed moeten opletten en kan zo levens redden. De sorcerer mag ook zichzelf beschermen.

De sorcerer mag niet 2 keer achter elkaar dezelfde persoon beschermen. Indien de sorcerer iemand succesvol in bescherming neemt, zal dit in het speltopic door de GM beschreven worden, er wordt echter niet bijgezegd wie de sorcerer beschermd heeft.

De sorcerer wint als de villagers het spel winnen, omdat zij met de villagers meespeelt.

Rol: Burgemeester

De rol van burgemeester is een extra rol (komt dus bij je gewone rol), deze wordt op de 1e avond gekozen. BELANGRIJK: Bij een gelijk aantal stemmen beslist de burgemeester tijdens de lynch wie er aan de galg gehangen wordt. Als dit voor 21:00 nog niet besloten is volgt een herstemming. Iedereen kan burgemeester worden. De burgemeester kiest als zij sterft zelf een opvolger, mocht de burgemeester sterven aan inactiviteit volgt een herstemming voor de nieuwe burgemeester.

Spelers

[Let op, spelers graag bij Nickname noemen, om verwarring te voorkomen!]

1. Yellkje

2. Maresa

3. Linguine

4. Ellentjah

5. Intouchables

6. Dobby*

7. Sannenas

8. Vaporize

9. BigTasty

Edited by pandora

Intouchables

Wellicht kunnen we lunch en lynch dan allebei om 20.00u doen als het toch niet op dezelfde dag is? Is qua tijdstip wellicht fijner voor iedereen? 

Ik stel mezelf graag beschikbaar als Burgemeester, kan elke dag / avond actief zijn (rondom lynchtijd dus sowieso) en heb het spelletje al vaker gespeeld. 

pandora

Oh ja, handig, dan zet ik ook gewoon voor elke avond een alarm voor mezelf rond die tijd zodat ik het zeker niet vergeet :P is idd wel overzichtelijker op die manier. Ik zal de beginpost aanpassen.

Edited by pandora
  • Like 2

Maresa

Ja, goed idee, Intouchables! Dan hoef je niet te refreshen tot tien uur. :P  En heb je daarna ook nog wat speeltijd in de avond.

Zo, nieuw spel, nieuwe kansen (om niet opgegeten te worden hopelijk). Ik sta er hetzelfde in als in het vorige spel en stel me graag verkiesbaar. 

Hopelijk lukt het iedereen om vandaag al actief te zijn. :) 

Yellkje

Oh dat is fijn! Dan heb je na 20:00 nog gewoon tijd voor een serie op tv zonder steeds de site tussendoor te refreshen rond 10 uur.

Deze keer stel ik mij ook beschikbaar als burgemeester.

- Betekent dit dat er vananvond om 8 uur zowel een BM bekend wordt gemaakt als dat er iemand opgegeten zal worden?

Linguine

Leuk dat we weer zijn begonnen! Ik stel me ook weer verkiesbaar als burgemeester. Ben wederom een burger, en ik heb het spel al vaker gespeeld dus daarom denk ik dat ik een goede afweging kan maken mocht de stem van de burgemeester doorslaggevend zijn. 

pandora
12 minuten geleden, Yellkje zei:

Oh dat is fijn! Dan heb je na 20:00 nog gewoon tijd voor een serie op tv zonder steeds de site tussendoor te refreshen rond 10 uur.

Deze keer stel ik mij ook beschikbaar als burgemeester.

- Betekent dit dat er vananvond om 8 uur zowel een BM bekend wordt gemaakt als dat er iemand opgegeten zal worden?

Ja! :)

Yellkje

Duidelijk! Ik twijfelde even vanwege hetzelfde tijdstip.

Intouchables

Ik vind het altijd bijzonder dat spelers zeggen 'ik ben een burger' (Linguine dus in dit geval) dus ben ik geschikt als burgemeester. Niemand zegt toch: kies mij want ik ben een wolf. Ik vind dat dus ook geen argument, sterker nog: ik vind het een tegenargument (want waarom ben je nu de eerste van vier die het benadrukt?).

Voor mij is eigenlijk de enige graadmeter of iemand actief is of niet en dus of je, als het nodig is, in staat bent om op basis van alle informatie de juiste keuze te maken. Dat je op de hoogte bent van hoe alle spelers zich gedragen etc. (en daar helpt het als je meer ervaring hebt vind ik). Verder lijkt het mij handig dat een burgemeester in staat is om verbanden te leggen (wat dus ook alleen kan als je actief bent). 

Edit: (ik weet dat editten niet mag, maar omdat er niemand heeft gereageerd komt dit automatisch bij de vorige post toch?)
Ik vind vooral haar wederom ook vreemd. Hoezo wederom? Dat je vorige keer een burger was zegt toch 100% niks over je rol deze keer? Dat is meer een poging om op basis van vorige keer je onschuld aan te tonen, wat natuurlijk helemaal niet kan...

Edited by Intouchables

Maresa

Ik vind dat ook opvallend, maar met een kanttekening: ik heb dat zelf ook wel eens gezegd (toen ik burger was dus). Ik wantrouw het dus niet meteen. 

Het is eerder dat ik struikel over het woordje 'wederom' omdat je de vorige keer geen burger was, Linguine. Ja, technisch gezien, maar je had een speciale rol.

Dobby*

Yess begonnen! Spannend en leuk haha. 

Ik stel mezelf ook verkiesbaar als BM. Ik ben dan wel nieuw qua spelen (1x eerder gedaan dacht ik) maar ik lees altijd mee. Wat je zegt, intouchables, actief zijn is zeker een belangrijk iets als je BM bent. Ik kan elke avond aanwezig zijn. Verder zit ik grotendeels thuis, ziektewet, ik ga komende week 2x 2 uurtjes werken maar dat is overdag. Voor de rest niks op de planning. Dus ook overdag genoeg tijd om mee te spelen.

Ik vind zelf niet dat een ervaren speler per se betere keuzes kan maken dan een onervaren speler. Doordat ik altijd mee lees (en in mn hoofd ook speel, haha) snap ik ook hoe het spel werkt en ik denk dat ik ook best goed inschattingen kan maken. Daarnaast heb ik ervaren spelers ook vaak genoeg de mist in zien gaan qua verdenkingen dus ik denk dat we in dat opzicht net zoveel "kans" maken om goede of foute keuzes te maken. 

Ellentjah

Oooh jeej we zijn weer begonnen! Hoop dat t spel nu wat langer duurt en iedereen wat meer actief is!!

qua stemmen wat mij betreft prima! Kan ik alleen niet meer in de gaten houden wie wanneer online is hahaha. Gaf me nog iets houvast de vorige ronde 😂

Ik wil ik mezelf ook graag weer verkiesbaar stellen voor burgermeester. In het begin van het spel kun je idd niemand anders dan jezelf vertrouwen dus leg ik het graag nog in mijn eigen handen. 

Ik ga ook weer proberen een lijstje bij te houden van alles wat me een beetje opvalt tijdens het spel. 
Vindt het ook we een grappige opmerking om te zeggen dat je “wederom burger bent”. Zou je dat zeggen als je wolf zou zijn of leg je dan meteen nadruk erop. 

@Yellkje mag ik vragen waarom je je nu wel

verkiesbaar stelt en vorige x niet? 

Vaporize

Ah leuk, we zijn begonnen!

Ook ik stel me graag verkiesbaar. Het is dan wel een tijd geleden dat ik dit voor het laatst heb gedaan, maar ik ben zeker niet nieuw in het spel en ik heb ook in het vorige rondje weer meegelezen. Daarnaast heb ik voldoende tijd van de week.

Het 'ik ben wederom een burger' van Linguine vind ik ook wel opvallend, maar ik vind ook dat Intouchables er meteen wel heel hard op ingaat. Ik kan me best vinden in wat ze zegt, maar dat ze het zo erg heeft uitgeplozen dat ze er nog een extra post aan heeft gewijd.. Ik weet niet wat ik daar nu direct aan conclusies aan kan verbinden hoor en wie ik in dit geval verdachter vind. Ik snap namelijk ook wel weer dat je juist deze eerste posts direct analyseert. 

Linguine

Ik ben juist gewend (vanuit Weerwolven irl) dat je nog een keer benadrukt dat je een burger bent als je je verkiesbaar stelt als burgemeester. Daar komt het vandaan dus, maar goed ik zal het voortaan achterwege laten als dit meteen een reden is om me te verdenken :'). En ik zie speciale rollen ook als burgers, vandaar dat ik het 'wederom' burger noem.

Ik vind juist dat het belangrijk is om een burgemeester te hebben die en actief meespeelt, en ervaring heeft. Vandaar dat ik dat dus ook benadrukte. Om als voorbeeld weer het vorige spel aan te halen: daar heeft de stem van de burgemeester letterlijk het verschil gemaakt tussen het winnen van de wolven ipv de burgers. 

Voor mij is het vooral opvallend dat er mensen zijn die mij meteen een verdenking in de schoenen proberen te schuiven, op basis van hoe ik me verkiesbaar stel als burgemeester. Dat vind ik zelf dan weer verdacht.

Yellkje

Er vallen mensen over de opmerking van Linguine: ‘wederom burger’. Dat dat juist het tegenovergestelde is van vertrouwen winnen. Vind ik niet persé, het lijkt mij juist een manier om gesprekken op gang te helpen. En daarmee lijkt het me meer een actie van een burger om informatie te verkrijgen uit de speculaties die op gang komen.

Intouchables vindt eea van de opmerking van Linguine, maar vervolgens is het Vaporize die daarmee intouchables verdacht probeert te maken.

Ellentjah zegt:Ik wil ik mezelf ook graag weer verkiesbaar stellen voor burgermeester. In het begin van het spel kun je idd niemand anders dan jezelf vertrouwen dus leg ik het graag nog in mijn eigen handen.’ Dat je daarmee aangeeft direct jezelf te willen beschermen bij de eerste ronde. Dat vind ik nou geen reden om mijn stem aan Ellentjah te geven.

En op de vraag van @Ellentjah: Ik wil mezelf nu wel verkiesbaar stellen omdat ik na vorig spel begrijp hoe het spel gespeeld wordt en het is me helder wat voor fijne functie de BM is om burgers te kunnen beschermen. Juist wanneer de afslachting heel snel dreigt te gaan.

Dobby*

Iedereen heeft het wel steeds over die ervaring, en ik snap best hoe jullie dat bedoelen, maar in het vorige topic bijvoorbeeld werd door Sannenas (ervaren speler) als BM toch ook de verkeerde keuze gemaakt tussen een wolf en villager, en dit heb ik wel vaker gezien, dus ervaring is niet per se de reden om een goede BM te zijn toch. Het lijkt erop dat ik dus sowieso nu voor BMschap geen kans ga maken omdat ik minder ervaren ben en veel dat wel een als punt lijken te zien. Dat zou ik wel erg jammer vinden. 

Tot nu toe heeft iedereen zich verkiesbaar gesteld, alleen Sannenas en BigTasty moeten zich nog melden. 

Maresa zou jij in dit topic nog ff toe willen lichten waarom jij BM wilt zijn?

En over Linguine en haar "omdat ik een burger ben" dat doet zij volgens mij altijd? Onafhankelijk van wat haar rol is. Ik bind aan die woorden verder geen conclusie/waarde dus. Het is een beetje een nietszeggende uitspraak en inderdaad als je een andere rol hebt ga je dat toch niet benoemen.

Ellentjah

Hahaha @Yellkje ik snap je beredenering maar zo had ik hem niet bedoeld! Bedoelde zeker niet om mezelf direct veilig te stellen maar dan kan ik wel zeggen dat er een veilige keus gemaakt is zeg maar. Snap voor jullie dat je daar niks aan hebt maar heb ik voor mezelf wel wat aan. Oké klinkt beetje onlogisch zo? Hahaha. 

thanks voor de uitleg! Vroeg me idd af of je van het vorige (korte) potje genoeg gezien hebt om te kunnen zien wat de BM echt doet. 

Maresa

Dobby, ik bedoel dat Linguine de vorige keer een andere rol had, dat is iets wat je van een ander spel wel kunt benoemen. Dus 'als je een andere rol hebt ga je dat toch niet benoemen' vind ik niet opgaan.

En mijn reden om burgemeester te zijn: ik had de vorige keer toen ik meelas en er een keuze gemaakt moest worden eerder voor TT gekozen om te lynchen, dat was een wolf eruit geweest (en die had ik toen goed). :P Ik hoop en verwacht dat ik in dit spel ook goede keuzes kan maken als burgemeester (mits ik niet te snel word opgegeten dan). 

Ik ga later vandaag ook nog even alle posts en opmerkingen wat uitgebreider langs.

Dobby*

Ik doelde met die zin ook niet op jou Maresa. Dus ik snap niet waarom jij je nu verdedigt? Het was een conclusie die ik zelf stel/deel. Dus dat ik ook vind dat men altijd zal zeggen dat ie burger is. En daarom het een nietszeggende opmerking is in mijn ogen. 

Dat stukje is dus losstaand van het feit dat ik jou vroeg om uitleg voor je BMerschap want die kon ik nog niet duidelijk vinden. Dank voor je antwoord daar op. 

Intouchables
1 uur terug, Vaporize zei:

maar ik vind ook dat Intouchables er meteen wel heel hard op ingaat. Ik kan me best vinden in wat ze zegt, maar dat ze het zo erg heeft uitgeplozen dat ze er nog een extra post aan heeft gewijd.. Ik weet niet wat ik daar nu direct aan conclusies aan kan verbinden hoor en wie ik in dit geval verdachter vind. Ik snap namelijk ook wel weer dat je juist deze eerste posts direct analyseert. 

Ik ga er altijd hard op in dus terecht opmerking, story of my life (en weet dat ik in real life juist heel aardig ben hahaha, ben gewoon fanatiek). Het fijne daarvan is wel dat er in ieder geval een gesprek op gang komt denk ik. Ik vind juist dat je in het begin toch moet kijken naar kleine opvallende dingen. Iedereen wil BM worden en als iedereen alleen op zichzelf stemt komt er dus geen BM lijkt mij?

49 minuten geleden, Linguine zei:

Voor mij is het vooral opvallend dat er mensen zijn die mij meteen een verdenking in de schoenen proberen te schuiven, op basis van hoe ik me verkiesbaar stel als burgemeester. Dat vind ik zelf dan weer verdacht.

Dat is natuurlijk typisch 'jij vindt dat ik mij opvallend gedraag dus ik vind jou verdacht'. Dat is geen argument en zelfs een beetje slachtoffergedrag. Iedereen die daar in mee gaat is voor mij sowieso wel opvallend. Ik vind het gewoon raar om te zeggen ik ben burger als argument om BM te worden. 

33 minuten geleden, Dobby* zei:

Het lijkt erop dat ik dus sowieso nu voor BMschap geen kans ga maken omdat ik minder ervaren ben en veel dat wel een als punt lijken te zien. Dat zou ik wel erg jammer vinden. 

En over Linguine en haar "omdat ik een burger ben" dat doet zij volgens mij altijd? Onafhankelijk van wat haar rol is. Ik bind aan die woorden verder geen conclusie/waarde dus. Het is een beetje een nietszeggende uitspraak en inderdaad als je een andere rol hebt ga je dat toch niet benoemen. 

Voor mij is het zeker een reden om niet op jou te stemmen bijvoorbeeld. Vind je niet dat het verstandiger is om op een ervaren speler te stemmen dan op een minder ervaren speler (even los van dat iedereen uiteraard het allerliefste op zichzelf stemt qua zekerheid)?

En fijn dat je drie argumenten geeft waarom we Linguine wel kunnen vertrouwen, waarom neem je het voor haar op?