Jump to content
Sign in to follow this  
*Sunshine

Activiteiten voor ouderen

Recommended Posts

*Sunshine

Hallo,

binnekort ga ik een maatschappelijke stage doen bij ouderen in een aanleunwoning.

Ik en een vriendin doen dan elke dinsdagmiddag een leuke activiteit organiseren, ik had zelf al wat ideetjes zoals:

Schilderen, spelletjesmiddag, boodschappenmiddag (omdat veel mensen het eng vinden om alleen te lopen naar de supermarkt mocht er onderweg wat gebeuren), kaarten maken, kerststukjes maken en een brei middag.

Maar hebben jullie nog leuke ideeën? Dat zou ons erg helpen!

Het is wel bedoeld om binnen te doen dus uitstapjes maken mag helaas niet.

Ik twijfel zelf nog om een muziek middag, met allemaal liedjes uit hun tijd dus graag jullie mening daarover.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Faria

Mijn oma is dement en doet heel veel in haar tehuis; schilderen en tekenen in der daad, spelletjes (domino ofzo..) Verder krijgt ze de krant voorgelezen dat vind ze heel interessant haha

Je zal misschien zien dat sommige niks leuk vinden, mijn oma doet leuk met alles mee maar dat is niet van iedereen te verwachten haha.

Toen ik een keer op bezoek was was er ook een thema avond over Amerika met liedjes en dansjes, en andere animaties..

Tranquillity

In het verzorgingshuis waar ik werk gaan ze naast de dingen die je al genoemd hebt ook wel eens sjoelen of bingo'en.

oh wacht, dat valt eigenlijk onder spelletjes. :P Misschien dat je op de eerste dag wat kan doen van de dingen die je nu genoemd hebt en dat je op die dag ook kan vragen wat ze graag doen? En dan daar omheen een activiteit verzinnen.

freestyle

je kunt kerststukjes maken ind, maar ook gewoon bloemstukjes! Evt zelf dat ze op zoek gaan naar mooie takken en planten of zo voor erin. Je kunt ook misschien iets van een verhalenmiddag houden met boeken lezen of zo.

ikke87

- Bloemschikken

- Kaarten maken

- Computercursus

- Hartenjagen (kaarten)

- Wandelen bij vijver/park ofzo

- Kaatseballen/klootschieten

- Sjoelen

- beauty middag (extra kun je dan kledingzaak uit buurt uitnodigen om kleding te showen)

Bij ons worden ook wel eens danswedstrijden gegeven, kunnen ze kijken

en zangavonden,optreden van iemand, rolstoeldansen, pannenkoeken bakken, biljarten, schilderen, multiculturele dag (allerlei eten) en mensen uit de wijk/kinderen/bewoners worden veel naar de ouderen gelokt etc.

Kees**

Die activiteiten die je hebt zijn al erg leuk idd!

Vaak is zingen o.i.d. ook wel leuk, of kijken of er een kinderdagverblijf of peuterschool langs kan komen om samen activiteiten te doen, maar dat is wel weer meer werk.

Iets over vroeger is ook leuk, dat je een thema/middag houdt over ´grootmoeders tijd´, doet het ook vaak goed.

Leuke maatschappelijke stage iig!

*Sunshine

Inderdaad leuke ideetjes maar ik doe het 25 weken, dus 25 x en dan moet ik wel veel ideeën hebben en inderdaad doen sommige mensen nergens aan mee dus ik wil graag veel variatie.

Dat van een themadag lijkt me heel leuk, weten jullie een leuk thema?

Want dingen zoals de 2e wereldoorlog lijkt me niet echt geschikt dus weten jullie wat leukers?

Sophisticated.

BINGO!! Serieus, oudjes vinden niks leuker!!

*Sunshine

BINGO!! Serieus, oudjes vinden niks leuker!!

haha klopt maar ze hebben al elke donderdag een bingo dus dat leek me dan een beetje overbodig.

Monyet!

Sjoelen

Koekjes bakken

Rummikubben

Yathzee

Ouderen gymnastiek

Naar de dierentuin.

ikke87

Als thema een beroependag dan, dat ze allemaal over vroeger vertellen

en dan kinderen van basisschool uitnodigen

*Sunshine

Als thema een beroependag dan, dat ze allemaal over vroeger vertellen

en dan kinderen van basisschool uitnodigen

Beroependag, een super goed idee!

Helaas is er heel weinig ruimte dus een basischool uitnodigen gaat denk ik niet lukken en er is helaas ook geen kookruimte maar het is misschien wel leuk als wij zelfgebakken cake of boterkoek meenemen?

weg

Niet vergeten dat het aanleunwoningen zijn dus die ouderen zijn nog vrij zelfstandig. Kijk eens op websites van buurthuizen om te zien wat er gedaan wordt. Ik zou een soort roulatie programma maken met daarin: creatief, beweging, praktisch (bv over voorzieningen voor ouderen, koken, of scootmobielles) muziek en spellen. Dan kun je daar weer dingen onder scharen. Anders houd je eerst een enquete om de vraag en behoefte te peilen van je doelgroep???

Jess.

Een quiz over het koningshuis. Geloof me elke oudere weet er alles van. Ik heb ook stage gelopen met ouderen en elke dag ging het over het koningshuis..

MademoisellePapillon

spelcomputermiddag

dus dan zorg je voor wat oude gameboys, een wii, een paar andere draagbare apperatuur enzo, en dan kunnen ze dat leren

ik heb het idee dat ze dat wel leuk vinden:p hahaha (maar misschien moeilijk uit te voeren, of je moet aan kinderen van de basisschool vragen (of de kleinkinderen enzo) of ze hun favoriete speelgoed meenemen, want dat is heel anders dan vroeger en dan kunnen ze over vroeger praten en het nieuwe speelgoed uitproberen..)

NgiNeThemba

Ik zie de oudjes al een poging tot waveboarden doen... :P

Kaartspellen, vaak is bridgen succesvol.

Ouderen zitten vaak binnen dus ik zou ook even kijken wat de mogelijkheden in de buurt zijn. Is er een park aanwezig, een bos of iets anders? Een plek waar ze weinig voor hoeven te lopen en waar ze lekker kunnen zitten.

Misschien is er een restaurant in de buurt, waar je 's ochtends lekker kan zitten en appeltaart eten.

Ik denk dat ze het wel fijn vinden als ze naar buiten kunnen met een groep :)

lovestoned

ik heb een keer bejaardengym gedaan haha, was wel grappig. Ik weet niet eens meer precies wat ze allemaal deden maar iets met een bal overgooien ofzo!

perle

hm ik denk niet dat ouderen zitten te wachten op gameboys en dat soort grut

een telefoon is voor die mensen al het technische hoogtepunt

het koningshuis idd, dat is echt een goeie tip!

en gewoon leuk spelletjes, sjoelen, domino enzo

rummicub haha

maar het is een maatschappelijke stage, dus is het de bedoeling dat je het zo uitgebreid maakt?

Crush

die gameboys enzo denk ik ook niet.

mijn opa en oma zouden dat iig echt niet leuk vinden, dat weet ik wel zeker.

verder heb ik geen nuttige suggesties hier.

Tranquillity

ik weet niet of je toevallig een nestje puppy's kan regelen? Vandaag kwam er bij ons op de groep nammelijk ook iemand met 5 puppy's en dat vonden ze helemaal geweldig!

Ik moest er meteen aan denken toen ik dit topic zag. :P